طرز تهیه حلیم گندم کشدار مجلسی و نذری به روش بازاری

طرز تهیه حلیم گندم کشدار مجلسی و نذری به روش بازاری


1 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلیم گندم کشدار نذری مرحله به مرحله به روش بازاری
فهرست محتوا پنهان

«حلیم» یا «هلیم» یکی از پرطرفدارترین و مقوی‌ترین انواع حلیم و جزو غذاهای ایرانی و در لیست غذاهای زمستانی با طبع گرم است. علاوه بر این حلیم یک غذای محبوب ماه رمضانی برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان برای غذای افطار و جزو غذاهای نذری محرم در شهرهای مختلف ایران است. برای تغذیه کودکان از ماه شش به بعد حلیم یک غذای کامل است. دستور پخت حلیم گندم نذری با گوشت گوسفندی، مرغ و بوقلمون هم بیش از بقیه مرسوم است. طرز تهیه حلیم خانگی به روش مجلسی و نذری و نکات مهم کشدار شدن حلیم به روش بیرونی به عنوان یک غذای نونی برای افطار را در  مجله کوروش بخوانید. با  سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم تهیه حلیم کشدار نذری و مجلسی (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گندم پوست کنده ۱ کیلوگرم
مخلوطی از گوشت گردن، سرسینه و دنده گوسفندی ۷۰۰ گرم
پیاز ۴ عدد متوسط
زردچوبه و نمک به مقدار لازم
روغن حیوانی یا روغن مایع به مقدار لازم
دارچین، کنجد یا پودر نارگیل برای تزیین
آب به مقدار لازم
شکر برای سرو به مقدار دلخواه

 

نکته: این مقدار مواد حلیم برای طرز تهیه حلیم با گندم برای ۶ تا ۸ نفر است. بهتر است ابتدا حلیم را در حجم کم درست کنید تا برای درست کردن حلیم نذری در حجم زیاد قلق کار دست‌تان بیاید. برای درست کردن حلیم نذری در مقدار زیاد به همین نسبت با توجه به تعداد نفرات اندازه‌ها را چند برابر کنید. مثلا برای ۸۰ نفر باید ۸ کیلوگرم گندم و حدود ۶ و نیم کیلوگرم گوشت گوسفند در نظر بگیرید.

مدت زمان آماده‌سازی مواد حلیم: ۳ ساعت

مدت زمان پخت حلیم: ۴ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم حلیم گندم با گوشت قرمز: حدود ۱۹۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه حلیم گندم پوست‌کنده با گوشت گوسفند به سبک سید مهدی

مراحل طرز تهیه حلیم گندم پوست‌کنده با گوشت گوسفند به سبک سید مهدی

اصلی‌ترین دستور پخت حلیم گندم خانگی از قدیم‌الایام با گوشت قرمز یا همان «گوشت گوسفند» بوده است. اگر چه طرز تهیه حلیم نذری بدون گوشت قرمز و با گوشت بوقلمون و گوشت مرغ هم طرفداران زیادی دارد اما اگر بخواهیم یک دستور پخت سنتی حلیم به عنوان یک افطاری مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن را شرح بدهیم به طرز تهیه حلیم گوشت گوسفند می‌رسیم. روش تهیه حلیم گندم به سبک سید مهدی را در ادامه بخوانید.

مرحله اول؛ خیس کردن گندم حلیم

گندم‌های پوست کنده را به مدت ۸ الی ۱۲ ساعت از شب قبل در آب بخیسانید. در سال‌های دور از گندم با پوست برای پختن حلیم استفاده می‌کردند که بعد از پخت گندم باید پوست گندم را جدا می‌کردند اما امروزه گندم‌های آماده و پوست کنده و بسته‌بندی در فروشگاه‌های بزرگ موجود هستند. هر چه گندم‌ها بیشتر خیس بخورند و آب بیشتری جذب کنند در مرحله پخت راحت‌تر می‌پزند.

در صورت تمایل می‌توانید گندم پوست کنده باکیفیت را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ پختن گندم حلیم

در این مرحله گندم را که از شب قبل خیس کرده‌اید در یک قابلمه جداگانه (قابلمه‌ای که می‌خواهید حلیم را در آن بپزید) به همراه ۲۰ لیوان آب روی شعله ملایم گاز بپزید. حین جوشیدن گندم کف روی آب جمع می‌شود، این کف را با قاشق یا ملاقه جدا کنید و دور بریزید که رنگ حلیم را تیره نکند.

بعد از جوش آمدن آب زیر شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گندم روی شعله ملایم گاز بپزد. یادتان باشد گندم‌ها را حین پخت مرتب هم بزنید تا ته قابلمه نچسبند. اگر قبل از پخت کامل گندم آب قابلمه ته کشید مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید. ۴ ساعت زمان برای پخت گندم لازم است.

مرحله سوم؛ پختن گوشت

گوشت درسته و با استخوان را (بدون این‌که گوشت را خرد کنید) به همراه پیازهای ۴ تکه شده (پیاز را ریز نکنید چون در مرحله پخت به گوشت می‌چسبد)، مقداری زردچوبه و ۴ لیوان آب جوش (یا کمی بیشتر، آب روی گوشت را لب به لب بپوشاند) روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا گوشت آرام آرام به خوبی بپزد و به اصطلاح «مغز‌ پخت» شود. برای پخت گوشت ۳ ساعت زمان لازم است.

برای تهیه گوشت گوسفند و زردچوبه به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ له کردن گندم

صبر کنید گندم‌های پخته کمی سرد شوند و سپس با گوشتکوب دستی یا میکسر آن‌ها را پوره کنید. دانه‌های گندم باید آنقدر خوب بپزند که بعد از کوبیدن له و شبیه پوره شود. درواقع گندم‌ها بعد از پخت باید آن‌قدر پخته باشند که به صورت یک مایع نسبتا غلیظ دربیایند و به اصطلاح شیره گندم‌ها کشیده شود.

مرحله پنجم؛ ریش ریش کردن گوشت

گوشت پخته شده را از آب جدا و با کمک چنگال ریش ریش کنید. آب گوشت را هم از صافی رد کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شله زرد نذری با تزیین برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر + فیلم

مرحله ششم؛ اضافه کردن آب گوشت و گوشت ریش ریش به گندم

گوشت ریش ریش و آب گوشت را به گندم‌های له شده اضافه کنید.

مرحله هفتم؛ پختن گوشت و گندم با هم

مخلوط گوشت و گندم را روی شعله ملایم گاز آنقدر بپزید تا حسابی غلیظ شود و جا بیفتد، در این مرحله مقداری نمک به مواد اضافه کنید. اگر مقدار آب کم بودی مقداری آب جوش اضافه کنید. در حین پخت، مرتب گوشت و گندم را هم بزنید تا هم به ته قابلمه نچسبد و هم حلیم کشدار شود.

در طرز تهیه حلیم، غلظت حلیم باید متوسط باشد، نه آنقدر غلیظ که سفت شود و نه آنقدر رقیق که شل و آبکی به نظر برسد.

مرحله هشتم؛ کوبیدن حلیم

در مرحله آخر از طرز تهیه حلیم گندم، مخلوط گوشت و گندم را با گوشت‌کوب برقی یا دستی به مدت ۱۵ دقیقه بکوبید تا غلظت آن بیشتر شود و حسابی جا بیفتد. برای کوبیدن حلیم به هیچ عنوان از میکسر یا غذاساز استفاده نکنید.

مرحله نهم؛ جا افتادن حلیم

بعد از کوبیدن حلیم به مدت ۳۰ دقیقه دیگر آن را روی شعله ملایم گاز بپزید. فراموش نکنید که هر چه زمان پخت و کوبیدن حلیم بیشتر باشد، حلیم بیشتر جا می‌افتد و خوشمزه‌تر و کشدارتر می‌شود.

میکس کردن گندم و گوشت با گوشت کوب برای حلیم گندم خانگی

مرحله آخر؛ سرو کردن حلیم گندم؛ با نمک یا شکر؟

حلیم با شکر می‌خورن یا نمک؟ اینکه حلیم با شکر خوشمزه‌تر است یا با نمک به ذائقه شما بستگی دارد. حلیم گندم را برخی با شکر و بعضی هم با نمک میل می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است. طبعا میزان کالری حلیم با شکر بیشتر می‌شود. برای تزیین حلیم موقع سرو معمولا از مقداری پودر دارچین و کنجد و بعضی هم پودر نارگیل استفاده می‌کنند.

برای روغن حلیم از روغن مایع، روغن جامد، روغن محلی (طرز تهیه روغن حیوانی) و کره می‌توانید استفاده کنید. بهتر است روغن را مقداری داغ کنید و حین سرو به اندازه یک قاشق مرباخوری یا غذاخوری روی هر کاسه حلیم بریزید.

برای تهیه شکر، دارچین، کنجد، روغن مایع، روغن حیوانی و کره با بهترین کیفیت می‌توانید همین حالا خرید خود را به شکل اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش انجام دهید.

دستور تهیه حلیم رستورانی با گوشت بوقلمون یا مرغ

طبق گفته افراد با‌تجربه و آشپزهای حرفه‌ای، قدیمی‌ترها حلیم را معمولا با گوشت بوقلمون هم می‌پختند، اما در سال‌های اخیر پخت حلیم با گوشت مرغ و در برخی مناطق حلیم با گوشت بلدرچین هم مرسوم شده است.

طرز تهیه حلیم رستورانی با گوشت بوقلمون یا مرغ

درست کردن حلیم با گوشت بوقلمون، مرغ و بلدرچین که در کشورهای عربی، شبه‌ قاره هند و آسیای مرکزی به آن «هریس» یا «هریسه» می‌گویند دقیقا شبیه دستور پخت آن با گوشت گوسفند است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم زنجانی مرحله به مرحله

روش تهیه حلیم با گندم پرک

طرز تهیه حلیم با گندم پرک

برای درست کردن حلیم با گندم پرک، به جای گندم پوست کنده از پرک گندم استفاده می‌شود. در این روش، گوشت را با پیاز و ادویه بپزید و پرک را هم جداگانه بپزید. سپس همه مواد را با هم روی حرارت قرار دهید تا کشدار شود و جا بیفتد. بقیه مراحل را مانند مراحل طرز تهیه حلیم با گندم پوست کنده انجام دهید.

فوت و فن‌‌ها و نکات مهم در طرز تهیه حلیم کشدار

فوت و فن‌‌ها و نکات مهم در طرز تهیه حلیم کشدار 

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در روش درست کردن حلیم خوشمزه و باکیفیت کش‌دار بودن حلیم است. اما در طرز تهیه حلیم در خانه برای کش‌دار شدن حلیم چه باید کرد؟ اصلی‌ترین نکته کشدار شدن حلیم استفاده از گوشت قرمز با استخوان به صورت درسته است. یعنی گوشت حلیم را نباید خرد کنید و زمانی که گوشت پخت استخوان آن را باید جدا کنید و حتما باید گوشت حلیم با گوشتکوب برقی یا دستی (ترجیحا گوشتکوب دستی) کوبیده شود.
  • نکته بعدی در دستور حلیم گندم، این است که از گوشت دنده گوسفندی در پخت حلیم بیشتر از سایر قسمت‌های گوشت استفاده کنید تا میزان کشدار شدن حلیم بیشتر شود. در کنار آن گوشت سردست و سرسینه گوسفندی هم اضافه کنید. حتما گوشت حلیم را با گوشتکوب بکوبید. گوشت حلیم را به هیچ‌وجه چرخ نکنید و در غذاساز هم میکس نکنید. هر چه بیشتر حلیم را بکوبید بیشتر کش خواهد آمد.
  • اضافه کردن شیر به حلیم در طرز تهیه حلیم با گندم سالم، یک فوت آشپزی در دستور پخت آن است. بعد از پختن و جا افتادن مخلوط گندم و گوشت و در حالی که هنوز قابلمه روی حرارت ملایم است می‌توانید به آن مقداری شیر اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید. در صورت تمایل می‌توانید شیر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • ادویه مخصوص در تهیه حلیم، همان نمک و زردچوبه و بعد از پخت اضافه کردن دارچین و در صورت تمایل شکر یا نمک است.
  • طرز تهیه حلیم گندم در زودپز هم مرسوم است اما بهترین روش پخت حلیم کشدار مثل حلیم بیرون، پخت آن روی شعله ملایم گاز و به مدت چند ساعت است.
  • حلیم زابلی یا غلور هم از انواع حلیم گندم است که در استان سیستان و بلوچستان طبخ می‌شود.
  • برای مطالعه بیشتر درباره  فوت و فن و رازهای حلیم گندم کشدار روی لینک مطلب کلیک کنید.
  • اگر برای تهیه حلیم از گندم پوست‌دار استفاده می‌کنید، زمان بیشتری برای پخت گندم لازم است. روش پخت حلیم با گندم پوست‌دار هیچ تفاوتی با گندم بدون پوست ندارد، تنها باید زمان بیشتری را به پخت گندم اختصاص دهید و زمانی که گندم پخت، آن را صاف کنید تا پوسته‌های گندم جدا شوند.
  • اضافه کردن قلم به حلیم گندم طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد و موجب غلیظ‌تر شدن حلیم نیز می‌شود. در صورتی که از قلم استفاده می‌کنید، باید قلم را در زمان پخت گوشت همراه با پیاز و چوب دارچین در قابلمه بریزید تا به همراه با گوشت بپزد. اگر آب قلم شما آماده است، می‌توانید بعد از پخت گوشت، آن را همراه با گوشت ریش ریش شده به سایر مواد حلیم اضافه کنید.

حلیم مشهدی چه فرقی با دیگر حلیم‌ها دارد؟

طرز تهیه حلیم مشهدی با دیگر حلیم‌ها مشابه ولی نحوه سرو آن متفاوت است. در حلیم مشهدی، در آخر و در زمان سرو،‌ مقداری خورش قیمه روی شله می‌ریزند.

حتما بخوانید  ۱۶ طرز تهیه انواع آبگوشت‌ سنتی و مجلسی ایرانی + فیلم

در اصل یک خورش قیمه با گوشت تکه‌ای یا چرخ کرده را به صورت جداگانه تهیه می‌کنند و در هنگام سرو حلیم مثل شله مشهدی، مقداری از خورش را روی حلیم می‌ریزند. در ضمن متداو‌ل‌تر است که این حلیم با بلغور گندم درست شود. در مواد به کار رفته در طرز تهیه حلیم مشهدی، از عصاره قلم یا آب قلم هم برای تقویت بیشتر و خوشمزه‌تر شدن آن استفاده می‌شود.

گوشت مناسب حلیم گندم چیست؟

مهم‌ترین راز کشدار شدن حلیم انتخاب گوشت مناسب برای تهیه این غذا است. در طرز تهیه حلیم بلغور گندم بهتر است از گوشت گردن، گوشت سر سینه یا دنده گوسفندی و چه بهتر از مخلوط این گوشت‌ها استفاده کنید. در طرز تهیه حلیم گندم با مرغ می‌توانید از مرغ سینه ریش‌ ریش شده برای تهیه حلیم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هرچقدر مقدار گوشت حلیم بیشتر باشد، حلیم شما خوشمزه‌تر و کشدارتر می‌شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

نان مناسب برای سرو کنار حلیم چیست؟

نانی که در کنار حلیم سرو می‌کنید، می‌تواند لذت خوردن حلیم را چند برابر کند. در اکثر مواقع در کنار حلیم از نان بربری تازه استفاده می‌شود. می‌توانید حلیم را با انواع نان‌های سنتی مثل نان لواش، نان سنگک و نان بربری سرو کنید. معمولاً نان سنگک و نان بربری طعم فوق‌العاده‌ای با حلیم داغ دارد. مهم نیست حلیم را با شکر و یا نمک میل می‌کنید، قطعاً سرو حلیم با نان تازه و داغ طعم دلچسبی خواهد داشت.

خواص غذایی حلیم گندم

خواص غذایی حلیم گندم

برخی از خواص غذایی حلیم و گندم در طرز درست کردن حلیم عبارتند از:

  • حلیم به دلیل داشتن گندم یا بلغور گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا، منبع بسیار خوب زینک، منیزیم، آهن و نیاسین است به همین دلیل یک غذای مناسب برای وعده صبحانه و البته افطارهای ماه مبارک رمضان است. علاوه بر این حلیم همیشه یک صبحانه گرم ساده و شیک است.
  • حلیم به خاطر داشتن گندم و گوشت منبعی غنی از آهن به خصوص برای افراد مبتلا به کم‌خونی است.
  • بهتر است برای پخت حلیم از گندم سبوس‌دار استفاده کنید. گندم سبوس‌دار به خاطر فیبر فراوانی که دارد باعث بهبود برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه می‌شود. از سوی دیگر فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین برای پیشگیری از عارضه یبوست و سرطان‌هایی مثل سرطان روده بزرگ مفید است.
  • اگر از آن دسته افرادی هستید که مدام از خود می‌پرسید صبحانه چی درست کنم طرز تهیه حلیم با گوشت یا حلیم بوقلمون را هم امتحان کنید. اگر حلیم را با بوقلمون می‌پزید باید بدانید گوشت بوقلمون منبع غنی از اسید آمینه حیاتی «تریپتوفان» است که در بدن انسان ساخته نمی‌شود و به همین خاطر باید از طریق رژیم غذایی به سلول‌های بدن برسد. تریپتوفان برای تنظیم الگوی خواب، پیشگیری از افسردگی و بهبود خلق‌و‌خو ضروری است. کمبود تریپتوفان در بدن سبب کاهش ترشح هورمون سروتونین و در نتیجه بی‌خوابی، افسردگی، تحریک پذیری، اضطراب، و پایین بودن تمرکز می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن حلیم مجلسی

سوالات متداول در مورد طرز تهیه حلیم

یک کیلو گندم چند کیلو حلیم میده؟

معمولا به ازای هر یک نفر،‌ به ۲۰۰ گرم گندم برای درست کردن حلیم نیاز است. در این صورت با یک کیلوگرم گندم می‌توان برای حدود ۵ یا ۶ نفر حلیم تهیه کرد. البته میزان گوشت و مواد دیگری که در طرز تهیه حلیم استفاده می‌کنید نیز بر این میزان تاثیر می‌گذارد.

طرز تهیه حلیم کرمانشاهی چه فرقی با حلیم گندم نذری دارد؟

پخت حلیم کرمانشاهی با حلیم گندم به سبک تهرانی فرقی ندارد اما شکر در این روش پخت هلیم جایی ندارد و حلیم کرمانشاهی با نمک سرو می‌شود.

چگونه حلیم کشدار می‌شود؟

اصلی‌ترین نکته کشدار شدن حلیم استفاده از گوشت قرمز با استخوان به صورت درسته است. یعنی گوشت حلیم را نباید خرد کنید و زمانی که گوشت پخت استخوان را باید جدا کنید و حتما باید گوشت حلیم با گوشتکوب کوبیده شود. گوشت حلیم را به هیچ‌وجه چرخ نکنید و در غذاساز هم میکس نکنید. هر چه بیشتر حلیم را بکوبید بیشتر کش خواهد آمد. اگر هم از گندم پوست‌دار برای درست کردن حلیم استفاده می‌کنید، در این صورت صاف کردن گندم بعد از پخت نیز یکی از فوت و فن های مهم برای کشدار شدن حلیم نذری است.

طرز تهیه حلیم با کنجد چگونه است؟

بسیاری از افراد برای خوش‌طعم شدن و مقوی شدن طعم حلیم گندم خانگی از مقداری کنجد در آن استفاده می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید بعد از پخت حلیم ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری کنجد خام به حلیم اضافه کنید. سپس حلیم را خوب ترکیب کنید و سرو نمایید.

طرز تهیه حلیم نذری برای ۵۰ نفر چگونه است؟

طرز تهیه حلیم برای ۱۰ نفر یا ۵۰ نفر تفاوتی با هم ندارد. به منظور تهیه حلیم نذری برای ۵۰ تا ۶۰ نفر باید مواد مورد نیاز برای حلیم در این دستور را تقریبا ۱۰ برابر کنید.

چرا حلیم ترش می‌شود؟

ترش شدن حلیم مربوط به گندم آن است. در صورتی که گندم بیش از حد در آب خیسانده شود، طعم آن ترش می‌شود.

برای سفت شدن حلیم چه کنیم؟

برای سفت و کشدار شدن حلیم باید آن را به صورت هفت هشتی و نه دورانی، هم بزنید.

برای رفع ترشی حلیم چه کنیم؟

اگر طعم حلیم ترش شد، می‌توانید از مقداری قند یا شکر برای متعادل کردن طعم آن استفاده کنید.

چکار کنیم حلیم به ته قابلمه نچسبد؟

در صورتی که در زمان پخت حلیم آن را به صورت مداوم هم بزنید، حلیم شما ته نمی‌گیرد.

چرا حلیم کش نمیاد؟

برای کشدار شدن حلیم نسبت گوشت به گندم باید ۱ به ۲ باشد و به ازای ۱ کیلو گندم از نیم کیلو گوشت استفاده کنید، البته اگر از گوشت بیشتری استفاده کنید طعم حلیم لذیذتر می‌شود.

بهترین قسمت گوشت برای درست کردن حلیم چیست؟

بهترین گوشت برای درست کردن حلیم سرسینه، دنده یا گردن گوسفندی است. این قسمت‌های گوشت را به تنهایی می‌توانید استفاده کنید اما ترکیب این قسمت‌های گوشت گوسفند هم عالی است.

 

کالابرگ الکترونیک