مثبت اندیشی چیست ؟ ۱۰ اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها

مثبت اندیشی چیست ؟ ۱۰ اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها


20 شهریور 1398 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مثبت اندیشی چیست ؟ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها

شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت یک هنر است. مشکلات زندگی، بیماری و گاهی بیکاری و بی‌پولی همه و همه دلایل اصلی هجوم غم و احساس ناامیدی در زندگی هستند. این در حالی است که گرفتار شدن در چنگال غم و اندوه نه تنها هیچ کدام از مشکلات بالا را حل نمی‌کند بلکه حتی نیرو و توان شما را برای برآمدن از پس این مشکلات هم می‌گیرد. روز ۱۳ سپتامبر روز جهانی مثبت اندیشی است. اما مثبت اندیشی چیست ؟ ۱۰ اصل همیشگی خوشحالی، شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی جهت رسیدن به موفقیت و رفع مشکلات را از سایت Personal Ecellence در مجله کوروش بخوانید.

 

۱- یک اصل عجیب؛ غر بزنید، غر و شکایت را سرکوب نکنید

 

روز جهانی مثبت اندیشی؛ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها

 

اگر واقعا بخواهیم توضیح بدهیم که مثبت اندیشی چیست باید بگوییم که یک فرد شاد و خوشحال و مثبت اندیش فردی نیست که در یک شرایط پاستوریزه و بدون مشکل زندگی می‌کند، بلکه فردی است که مجموعه‌ای از نگرش‌های خاص را برای روبرو شدن با شرایط مختلف دارد. یکی از مهم‌ترین اصول همیشگی شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت برای رسیدن به موفقیت سرکوب نکردن منفی‌نگری است. شاید به نظر شما عجیب برسد اما این اصل مهم برای دستیابی به احساس خوب و مثبت است. چرا؟ چون برخی مردم تصور می‌کنند که شادی یعنی لبخند زدن، صحبت کردن درباره چیزهای مثبت و شکایت نکردن و غر نزدن و مواجه نشدن با افکار منفی.

اما روش یک روش سالم و نرمال نیست. این‌که شما در شرایط بد و سخت غر بزنید و شکایت کنید و ناراحت کنید یک مسئله طبیعی است. زمانی که شما این احساسات منفی را سرکوب می‌کنید و سعی می‌کنید خوشحال و شاد باشید مسائل منفی و غرهایی که در ذهن‌تان به آن‌ها فکر می‌کنید در وجودتان انباشته می‌شوند.

حتی اگر این غر و شکایت‌ها خودشان را نشان ندهند و شما آن‌ها را مخفی کنید اما هستند و وجود دارند و در زمانی که فکرش را هم نمی‌کنید روی سرتان هوار می‌شوند. در حقیقت یکی از دلایل اصلی بروز افسردگی در برخی افراد ابراز نکردن احساسات منفی و شکایات و حل نکردن آن‌هاست که سرانجام به شکل افسردگی در فرد بروز می‌کنند. پس چطور از پس احساسات منفی و غر و شکایات بربیاییم و آن‌ها را حل کنیم؟

 

*منفی‌ها را به طور منظم تخلیه کنید

 

هر از گاهی محتویات ذهن‌تان را خالی کنید و بعد از فکر کردن به موارد منفی آن‌ها دور بریزید و بی‌خیال شوید. با مدیتیشن ذهن‌تان را آرام کنید. بازی کنید، پیاده‌روی کنید، گاهی داد بزنید و موزیک گوش دهید.

 

*عامل اصلی حال بد خود را پیدا کنید

 

از خودتان بپرسید چه چیزی حالم را بد و من را غمگین می‌کند. پاسخ‌های‌تان را یادداشت کنید، پاسخ‌ها قطعا شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

*یک لیست قدم به قدم تهیه کنید

 

یک لیست از عواملی که ناراحت‌تان می‌کند تهیه کنید و به نکات که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید.

 

۲- مشخص کنید وقتی که ناراحتید دقیقا چه کارهایی برای تغییر باید انجام دهید

 

مثبت اندیشی چیست؟ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها

 

زمانی که ناراحت هستید برای عوض کردن حال و هوای‌تان بهتر است سه کار را قدم به قدم انجام دهید. دلیل ناراحتی را پیدا کنید، مراحلی که ناراحتی را رفع می‌کنند شناسایی کنید، سپس قدم به قدم آن مراحل را طی کنید.

اگر بخواهیم بدانیم مثبت اندیشی واقعا چیست باید بگوییم که این یکی از اصول شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی است که اگر نکته‌ و مسئله‌ای شما را ناراحت می‌کند، ریشه ناراحتی را پیدا کنید و آن را رفع کنید. نگذارید غم و ناراحتی مدت طولانی کنار شما بمانند.

۱- صورت مسئله را پاک نکنید بلکه آن را درست حل کنید. منتظر نمانید، هر چه بیشتر صبر کنید غم و ناراحتی بیشتر می‌شود.

۲- تمرکز بر آن‌چه می‌توانید انجام دهید تاثیر می‌گذارد. این بدان معناست که A حال حاضر و کنونی شماست و B افکار و اعمالی که می‌توانید کنترل کنید. روی مسائل گذشته و آینده و اعمال و رفتار دیگران که در اختیار و کنترل شما نیست تمرکز نکنید.

۳- یکی از اصول مهم شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که بدانید هر مسئله‌ای حل شدنی است.

۴- زمانی که کاری را انجام دادید کار را روی روال انداخته‌اید. شما آن‌چه را که می‌توانستید انجام دادید و زمان آن است که اجازه دهید جهان هم کارش را انجام دهد.

 

۳- عقاید و نظرات‌تان را به روز کنید

 

یکی دیگر از اصول مهم شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که اگر تمام آن‌چه که لازم بود را انجام دادید و ناراحتی‌تان برطرف نشد، بهتر است عقایدتان را کمی عوض و در صورت لزوم به روزرسانی کنید.

بهترین عقاید آن‌هایی هستند که شما را قوی‌تر و البته اصلاح می‌کنند. اگر عقیده و نظری شما را غمگین و از خوشحالی دور می‌کند بهتر است در آن تجدیدنظر کنید و تغییرش دهید.

 

۴- به جنبه مثبت مسائل نگاه کنید

 

مثبت اندیشی چیست؟ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها

 

احتمالا شما هم این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که: پشت هر ابر سیاهی یک رنگین‌کمان است. این بدان معناست که هیچ حال بد و موقعیت غم‌انگیزی همیشگی نیست.

برای مثال به موارد منفی زیر دقت کنید:

*دیر رسیدن سر یک قرار ملاقات مهم

*شکست خوردن در زمینه کاهش وزن

*رد شدن در یک مصاحبه کاری

*اخراج شدن از کار

*شکست عشقی

*مواجه شدن با یک موقعیت سخت در زندگی

هر کدام از این موقعیت‌های منفی و غم‌انگیز یک جنبه مثبت دارند که معمولا از نگاه افراد دور می‌ماند:

مثلا وقتی دیر سر یک قرار مهم می‌رسد به اهمیت زمان‌بندی پی می‌برید و هر چند سخت است اما سرانجام یاد می‌گیرید درست زمان‌بندی کنید. زمانی که در برنامه کاهش وزن خود شکست می‌خورید کم کم به نواقص و اشتباهات برنامه کاهش وزن خود پی می‌برید و برای دوره‌های بعدی دیگر مرتکب این اشتباهات نمی‌شوید. نتیجه؟ قطعا به کاهش وزن دلخواه خود می‌رسید. زمانی که در یک رابطه احساسی شکست می‌خورید احتمالا با طرف مقابل سازگار و همسان نبوده‌اید، این امر باعث می‌شود تا در روابط بعدی بیشتر دقت کنید و با فردی همسان و سازگار با خود ارتباط برقرار کنید.

موارد بالا واقعیت هستند نه تخیل. بسیاری افراد بعد از رد شدن در یک مصاحبه شغلی، کار بهتری پیدا می‌کنند و بسیاری هم بعد از شکست در یک رابطه عاطفی، فرد مناسب و همسان خود را پیدا می‌کنند.

 

۵- روی اهداف تمرکز کنید

 

روی اهداف و انتظارات خود تمرکز کنید نه روی حواشی آن‌ها. یکی دیگر از مهم شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که تعریف درستی از هدف خود داشته باشیم. زمانی که روی هدف به جای حاشیه تمرکز کنید هم خوشحال‌تر هستید و هم کمتر دچار احساس ناامیدی و شکست می‌شوید.

 

۶- به خاطر چیزهایی که دارید شکرگزار باشید

 

روز جهانی مثبت اندیشی؛ مثبت اندیشی چیست؟ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها

 

یکی از اصول مهم شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که به خاطر چیزهایی که در زندگی دارید شکرگزار باشید. مهم نیست که کجای زندگی هستید، همیشه مردمی هستند که وضعیت سخت‌تری از ما دارند و از ما عقب‌تر هستند. برای مثال اگر چه هر یک از ما دوست داریم خانه‌ای بهتر از آن‌چه در حال حاضر داریم، داشته باشیم اما به این فکر کنید که در حال حاضر وضعیت شما بسیار بهتر از افراد زیادی است که بی‌خانمان هستند و در سرمای سخت زمستان پناهی ندارند. اگر مجبور هستید سخت کار کنید وضع‌تان بهتر از کسانی است که شغلی ندارند و اگر همسایه خوبی ندارید به این فکر کنید که احتمال داشت مشکلات بدتر از این داشته باشید.

 

۷- ایده‌آل‌ها و آرمان‌ها را در مقابل مشکلات بگذارید

 

بسیاری از افراد دوست دارند انرژی خود را فقط صرف مشکلات کنند. بهتر است به جای این‌که انرژی خود را هدر دهید و یک خروار مسئولیت روی سر خودتان بریزید و به هیچ کار خودتان هم نرسید به ایده‌آل‌های خود فکر کنید. یکی دیگر از اصول شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که از خود بپرسید دیدگاه آرمانی من چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های قرار دادن آرمان‌ها در برابر مشکلات این است که به جای فکر کردن به محدودیت‌ها به آرمان‌های خود فکر می‌کنید، علاوه بر این آن‌چه را که می‌خواهید با وضوح بیشتری پیش روی خود می‌بینید و به ایده‌آل‌های خود در زندگی نزدیک‌تر می‌شوید و نیز حالا شما یک وضعیت ذهنی مثبت دارید که آسان‌تر چالش‌های پیش روی خود را بردارید.

 

۸- در زندگی هدف داشته باشید

 

داشتن هدف در زندگی، آن هم یک هدف قدرتمند و الهام‌بخش راه ورود با یک زندگی شاد است.

 

۹- خودتان انتخاب می‌کنید که شاد باشید یا غمگین

 

روز جهانی مثبت اندیشی؛ 10 اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها

 

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول برای شاد بودن و مثبت اندیشی در شرایط سخت زندگی این است که بدانید اساسا شاد بودن و داشتن یک زندگی شاد انتخاب شخصی خود شماست. قرار نیست حتما موضوع یا مسئله‌ای رخ دهد تا شما احساس شادی کنید. تا زمانی هم که خودتان نخواهید هیچ فرد دیگری نمی‌تواند شما را شاد کند. اگر در شرایطی قرار گرفتید که خارج از کنترل شما بود نگذارید این مسئله روی احساسات شما تاثیر بگذارد.

 

۱۰- به این فکر نکنید که «چه می‌شد اگر»…

 

بسیاری از ما عاشق این جمله هستیم: چه می‌شد اگر! مثلا چه می‌شد اگر این اتفاق به جای آن اتفاق می‌افتاد. چه می‌شد اگر من این کار را به جای آن کار انجام می‌دادم. اگر چه ذهن ما توسط «چه می‌شد اگرهای» زیادی محاصره شده است اما گفتن این جمله هیچ فایده‌ای برای شما ندارد. به جای آن بهتر است بپرسید چه کاری می‌توانم انجام دهم که دفعه بعد این اتفاق نیفتد. در حال حاضر کار متفاوتی که می‌توانید انجام دهید این است که یک «کار متفاوت» انجام دهید. بنابراین به جای فکر کردن در مورد این‌که چه می‌شد اگر، با خودتان بگویید: دفعه بعد بهتر انجامش می‌دهم. فکر کردن به گذشته شما را نابود می‌کند در حالی که  آینده شما را اصلاح می‌کند و می‌سازد و این همان نگرشی است که دنیایی متفاوت برای شما می‌سازد.

 

کالابرگ الکترونیک