۲۰ منوی پیشنهادی صبحانه از کشورهای مختلف دنیا

۲۰ منوی پیشنهادی صبحانه از کشورهای مختلف دنیا


29 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
صبحانه سالم برای مدرسه بچه‌ها مهمانی

فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که از راه می‌رسد خوردن صبحانه و انتخاب غذاهای مفید و سالم برای این وعده مهم و حیاتی در طول روز تبدیل به یک معضل می‌شود. البته این مسئله امری طبیعی است. ۲۵ سپتامبر روز جهانی صبحانه مقوی و کامل است. به همین مناسبت ۲۰ صبحانه سالم برای مدرسه بچه‌ها و مهمانی از ۲۰ کشور مختلف دنیا با فرهنگ‌های غذایی متفاوت و گاهی هم عجیب را در سرویس  آشپزی مجله کوروش بخوانید.

 

اغلب افراد در ساعات اولیه صبح علاقه چندانی به خوردن صبحانه ندارند اما مسئله اینجاست که به عقیده پزشکان بدون صبحانه هرگز نباید فعالیت ذهنی و جسمی را آغاز کنید. در ایران مشهورترین وعده‌های صبحانه حلیم و آش، نان و پنیر و چای،  انواع املت و در سال‌های اخیر انواع صبحانه انگلیسی، ایتالیایی، آمریکایی و فرانسوی هستند که البته معمولا در رستوران و کافه‌ها سرو می‌شوند. اما مردم سراسر جهان برای وعده صبحانه چه می‌خورند؟ اصلا در سایر کشورهای دنیا وعده صبحانه را چقدر جدی می‌گیرند؟ اصلا صبحانه چی درست کنم؟

 

منوی صبحانه انگلیسی

 

صبحانه انگلیسی یک صبحانه سالم برای دانش‌آموزان

 

ترکیب صبحانه مشهور انگلیسی‌ها تمام طول صبح شما را سیر و پرانرژی نگه می‌دارد. این صبحانه پر و پیمان و به قول معروف صبحانه لاکچری به صورت سنتی شامل تخم مرغ، سوسیس، بیکن، سبزیجات، لوبیا چیتی، قارچ و گاهی اوقات هم سیب زمینی تنوری یا سرخ کرده است. نسخه اسکاتلندی این صبحانه مقوی نان لاوا، یک نوع کلوچه یا نان سیب زمینی و پودینگ دل و جگر را هم علاوه بر این ترکیب در خود جای داده است.

اگر خودتان می‌خواهید صبحانه انگلیسی را به عنوان یک صبحانه سالم برای دانش‌آموزان در منوی صبحانه مهمانی در منزل تهیه کنید می‌توانید از سوسیس دست‌ساز خانگی استفاده کنید و از شب قبل هم لوبیا چیتی را بپزید.  با این صبحانه لاکچری تزیین صبحانه سالم برای بچه‌ها هم بسیار راحت است و می‌توانید به نحو شکیلی آن را بچینید.

 

 

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین طرز تهیه سوسیس خانگی با گوشت و مرغ

 

 

منوی صبحانه مالزیایی

 

بشقاب صبحانه ساده خوشمزه مالزیایی

 

اسم بشقاب صبحانه سنتی و مشهور اهالی مالزی «Nasi Lemak» است. Nasi به معنای برنج و Nasi Lemak در زبان مالایی به معنای برنج چرب است. بشقاب صبحانه ساده و در عین حال خوشمزه مالزیایی شامل برنج کته، یک نوع سس روی برنج به نام سامبال، برش‌های خیار، یک عدد تخم مرغ آب‌پز سفت، بادام زمینی و یک نوع ماهی کوچک خشک شده است. شاید ترکیب صبحانه مالایی چندان باب میل مذاق شما نباشد اما برای یک بار امتحان به قصد تست کردن مزه‌های جدید بد نیست. صبحانه مالایی یک صبحانه سالم و مقوی است.

 

 

منوی صبحانه السالوادور

 

اهالی السالوادور برای صبحانه کیک ذرت پنیری می‌خورند همراه با لوبیا و برش‌های نازک گوشت یا بیکن و سس گوجه فرنگی.

 

 

منوی صبحانه سریلانکایی

 

صبحانه سنتی سریلانکایی یک کاسه دال عدس، انواع مختلف نان، یک نوع نان بسیار نازک شیرین به نام هوپرز، نارگیل تازه و یک نوع سس خوشمزه نارگیل است. صبحانه سریلانکایی یک وعده صبحانه سالم و تقریبا لاکچری برای صبحانه بچه‌ها و البته منوی صبحانه برای مهمانی است.

 

 

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه دال عدسی 

 

 

ترکیب صبحانه گواتمالایی

 

بک بشقاب صبحانه ساده و در عین حال مقوی گواتمالایی شامل تخم مرغ نیمرو شده یا آب‌پز همراه با گوجه فرنگی کبابی یا تنوری، نان تست، لوبیا قرمز یا سیاه پخته و پوره شده، گوجه فرنگی و سبزیجات مختلف است. به نظر می‌رسد گواتمالایی‌ها بلدند چطور صبحانه بخورند، یک صبحانه سالم و مقوی برای منوی صبحانه مهمانی و مدرسه بچه‌ها.

 

 

منوی صبحانه استرالیایی

 

منوی صبحانه استرالیایی

 

ترکیب صبحانه ساده و سالم و در عین حال مقوی استرالیایی شامل تخم مرغ آب‌پز، بیکن، سبزیجات و انواع نان و شیرینی به همراه عسل و البته قهوه است که یک صبحانه سالم و لاکچری برای دانش‌آموزان هم هست. خوردن ساندویچی شامل نان تست، تخم مرغ نیمرو و برش‌های آووکادو و نیز ساندویچ بادام زمینی با مارمالاد هم در میان استرالیایی‌ها بسیار محبوب است. در وعده صبحانه خوردن انواع غلات و حبوبات و البته شیر هم بخش مهمی از فرهنگ غذایی استرالیایی است.

 

 

ترکیب صبحانه ترکیه‌ای

 

ترکیب صبحانه ترکیه‌ای

 

انواع ترکیب صبحانه ترکیه‌ای شگفت‌انگیز است. از انواع پنیر محلی گرفته تا زیتون سبز و سیاه، عسل، انواع نان شیرینی مثل سیمیت و البته پیده یا همان پیتزای ترکی و بورک‌های مختلف، انواع میوه، سبزیجات مختلف و شیرینی‌های مختلف مثل باقلوا و حلوا. یک نوع سوسیس دودی گوشت گاو که با سیر، فلفل قرمز،زیره و سماق مزه‌دار شده است همراه با تخم مرغ نیمرو. قهوه و چای جز جدایی‌ناپذیر صبحانه ترکیه‌ای است. منوی صبحانه ترکیه برای صبحانه مهمانی و به عنوان صبحانه سالم برای دانش‌آموزان بسیار مناسب است و یک صبحانه لاکچری محسوب می‌شود.

 

 

منوی صبحانه آمریکایی

 

منوی صبحانه آمریکایی

 

آمریکایی‌ها همان‌قدر که عاشق همبرگر و فست فود هستند عاشق صبحانه هم هستند. اما وقتی صحبت از صبحانه آمریکایی می‌شود بی‌انصافی است که فقط در مورد پنکیک کره‌ای به همراه انواع میوه و مربا صحبت کنیم. آمریکایی‌ها برای وعده صبحانه معمولا تخم مرغ نیمرو می‌خورند. قهوه جز جدایی‌ناپذیر صبحانه آمریکایی است و البته بچه‌های مدرسه‌ای حتما باید شیر بخورند.

 

آب میوه و آب سیب روی میز صبحانه آمریکایی معمولا جز ثابت هستند. بعضی آمریکایی‌ها هم دوست دارند کنار پنکیک، ژامبون سرو کنند. چای هم در صبحانه آمریکایی معمولا سرو می‌شود. انواع املت ایتالیایی مثل فریتاتا در کنار سبزیجات، انواع پنیر و سیب زمینی هم سرو می‌شود. به طور خلاصه اگر بخواهیم در مورد فرهنگ غذایی آمریکایی صحبت کنیم اغراق نیست اگر بگوییم وعده صبحانه آمریکایی سالم‌ترین وعده غذایی اهالی این کشور در طول روز است و یک صبحانه لاکچری محسوب می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنکیک ساده صبحانه

 

 

ترکیب صبحانه سوییسی

 

در طول هفته سوییسی‌ها معمولا با عجله صبحانه می‌خورند و این صبحانه عجله‌ای در اغلب اوقات شامل یک نوع اوتمیل با انواع میوه، ماست و جو دوسر است. اما صبحانه‌های آخر هفته سوییسی حسابی پروپیمان است. از پنکیک سیب زمینی گرفته تا انواع پنیر، نان سنتی سوییسی یا همان zopf است. این نان سنتی پیچ باف از آرد، کره، تخم مرغ و مخمر درست می‌شود و با عسل و کره و مربا سرو می‌شود.

 

 

منوی صبحانه ژاپنی

 

منوی صبحانه ژاپنی

 

انواع کامل صبحانه را می‌توانید در ژاپن میل کنید. صبحانه ژاپنی شامل چند بشقاب کوچک است. در هر کدام از این بشقاب‌ها هم یک مدل غذا سرو می‌شود. ماهی سالمون یا ماهی قزل‌آلا به صورت پخته یا کبابی، سوپ میسو، ترشی سبزیجات و برنج. یک نوع املت ژاپنی به اسم «تاماگویاگی» هم برای وعده صبحانه ژاپنی سرو می‌شود که شامل یک لایه نازک تخم مرغ املت شده و کمی شیرین است که در یک تابه مستطیلی آماده شده است. در واقع شکل مستطیلی تابه امضای این املت ژاپنی است. منوی صبحانه ژاپنی برای مهمانی مناسب است و یک وعده صبحانه سالم و مقوی برای دانش‌آموزان هم محسوب می‌شود.

 

 

ترکیبات صبحانه آلمانی

 

ترکیبات صبحانه آلمانی

 

در سرزمین باستانی هات‌داگ تعجبی هم نیست اگر در وعده صبحانه هم قرار باشد هات داگ و ژامبون سرو شود. صبحانه آلمانی شامل انواع ژامبون و کالباس، انواع پنیر، انواع نان و رول و چوب شور، میوه‌های تازه، تخم مرغ آب‌پز عسلی و مربای خانگی. با این تفاصیل و در صورتی که سوسیس و کالباس را در منزل خودتان تهیه کنید به نظر می‌رسد صبحانه آلمانی هم یک وعده صبحانه سالم برای مدرسه بچه‌ها و همچنین برای منوی مهمانی صبحانه می‌تواند باشد.

 

 

طرز تهیه: طرز تهیه مربای هویجی نگینی و رنده شده شفاف

 

 

منوی صبحانه آرژانتینی

 

صبحانه آرژانتینی‌ها برخلاف فوتبال آرژانتینی حرف چندانی برای گفتن ندارد. یک نوع شیرینی مخروطی شکل شبیه کروسان به نام Facturas و نوشیدنی Mate که دم کرده گیاه yerba و نوعی چای محلی است. dulce de leche هم یک دسر فرنی مانند کاراملی است که معمولا در وعده صبحانه سرو می‌شود.

 

منوی صبحانه برزیلی

 

pao de queijo یک جور رول پنیری خوشمزه است که جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ برزیل محسوب می‌شود. برزیلی‌ها روزشان را با خوردن این رول پنیری خوشمزه شروع می‌کنند و در وعده‌های ناهار و شام هم از آن البته غافل نمی‌شوند. bolo de fuba هم یک جور نان پخته شده با خمیر ذرت و بافتی خامه‌ای است که با پنیر پارمزان و تکه‌های نارگیل پر شده است.

 

 

ترکیب صبحانه پرتغالی

 

صبحانه پرتغالی‌ها آسان و ساده است. پرتغالی‌ها صبح‌شان را با یک نوشیدنی شیرقهوه شروع می‌کنند. این نوشیدنی معمولا با یک نان تست سرو می‌شود و گاهی هم تارت کاستارد تخم مرغی هم در بشقاب صبحانه گذاشته می‌شود. این تارت تخم مرغی که با کرم کاستارد پر می‌شود معمولا یا در زمان صبحانه یا به عنوان میان وعده ساعت ۱۱ صبح با یک فنجان قهوه خورده می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه املت انگلیسی؛ یک صبحانه مقوی

 

 

منوی صبحانه روسی

 

منوی صبحانه روسی

 

شاید خیلی تجملاتی و لوکس به نظر برسد اما «خاویارقرمز یا سیاه» یکی از اجزای اصلی صبحانه لاکچری روسی است. علاوه بر این روس‌ها برای وعده صبحانه یک نوع پنکیک سنتی به نام oladi می‌خورند که بافتی نرم در وسط و لبه‌های برشته دارد. این پنکیک معمولا با خامه، انواع میوه تازه یا مربا سرو می‌شود. خوردن جو دو سر هم برای صبحانه در روسیه مرسوم است که یک صبحانه سالم برای دانش‌آموزان است.

 

 

ترکیب صبحانه ایتالیایی

 

ترکیب صبحانه ایتالیایی

 

ایتالیایی‌ها معمولا زمان زیادی برای صبحانه خوردن صرف نمی‌کنند و معمولا ترجیح می‌دهند صبح‌شان را با یک فنجان قهوه اسپرسو شروع کنند. در کنار این اسپرسو شاید یک تکه شیرینی یا کروسان هم میل کنند که گاهی کمی نوتلا هم روی آن مالیده شده است. Sfogliatelle هم یک جور شیرینی سنتی لایه لایه با خمیر نازک است که با پنیر ریکوتا پر می‌شود و جز فرهنگ صبحانه‌خوری ایتالیایی محسوب می‌شود. معمولا آخر هفته‌ها هم که افراد عجله چندانی برای رسیدن به محل کار ندارند «بروشتا» هم به منوی صبحانه ایتالیایی اضافه می‌شود که یک صبحانه سالم برای مدرسه بچه‌ها و مهمانی است.

 

 

ترکیب صبحانه فرانسوی

 

ترکیب صبحانه فرانسوی

 

فرانسوی‌ها صبحانه را سبک برگزار می‌کنند، درست برخلاف شام و ناهار. شاید هم دلیلش این است که برخلاف سایر اروپایی‌ها شام را دیروقت می‌خورند. یک فنجان شکلات داغ یا قهوه دمی یا فرنچ پرس به همراه یک تکه نان کروسان با کمی مربا و میوه تازه فصل صبحانه سنتی فرانسوی است. برای دانش‌آموزان هم شیر و غلات وعده صبحانه فرانسوی است. معمولا کم پیش می‌آید که فرانسوی‌ها برای صبحانه پنیر بخورند.

 

 

بشقاب صبحانه هندی

 

صبحانه هندی حسابی پرو پیمان است. عدسی، دال عدس، سیب زمینی آب‌پز، برنج و انواع غلات پخته شده و انواع میوه‌های استوایی و گرمسیری وعده صبحانه هندی‌ها را تشکیل می‌دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان تخم مرغی خانگی برای صبحانه

 

 

بشقاب صبحانه اوکراینی

 

بشقاب صبحانه اوکراینی شامل پنکیک‌های کوچک و تپل مپل مشهور به اولادکی است که معمولا روی آن‌ها نوتلا می‌مالند یا با میوه تازه سرو می‌کنند. یک مدل چیزکیک اوکراینی به نام «سیرینکی» هم برای صبحانه در اوکراین سرو می‌شود که آن را معمولا با شکلات صبحانه سرو می‌کنند. انواع آب میوه تازه، میوه تازه کم و بیش در صبحانه اوکراینی سرو می‌شود اما چای و قهوه جز ملزومات صبحانه اوکراینی هستند.

 

 

ترکیب صبحانه بلغارستانی

 

papora یک نوع سوپ سنتی فرنی مانند بلغاری است که برای وعده صبحانه سرو می‌شود و ترکیبی از نان ترید شده، شیر، پنیر فتا و شکر است. Sirene هم یک نوع پنیر بلغاری به سبک فتا است که از بسیاری از پنیرهای اروپای شرقی خامه‌ای‌تر و نرم‌تر است، پنیر siren بیشتر از این‌که یک طعم نمکی داشته باشد بیشتر طعم تازگی و طعمی شبیه پنیر بز دارد و برای وعده صبحانه سرو می‌شود.

 

این لیست صبحانه از کشورهای مختلف را به عنوان یک لیست صبحانه برای یک هفته دانش‌آموزان یا صبحانه سالم برای خودتان در نظر بگیرید و در طول هفته آن را در صورت امکان اجرا کنید.

 

 

منبع: سایت CNN

 

کالابرگ الکترونیک