۲ طرز تهیه کیک خرمالو در فر و قابلمه با بافت خیس به روش قنادی

۲ طرز تهیه کیک خرمالو در فر و قابلمه با بافت خیس به روش قنادی


3 مهر 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه کیک خرمالو در فر و قابلمه با بافت خیس به روش قنادی

کیک خرمالو از انواع کیک خوشمزه پاییزی است. کیک اسفنجی خرمالو با مغز گردو و بافت خیس و پف زیاد از انواع کیک محبوب شب یلدا هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه کیک خرمالو و گردو با بافت اسفنجی و خیس را بخوانید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه کیک خرمالو به روش قنادی پاسخ خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه کیک خرمالو با بافت خیس و اسفنجی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد شیرینی پزی ۲۵۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد (هم‌دمای محیط)
وانیل ۱/۳ قاشق چای‌خوری
شکر ۳۰۰ گرم
بیکینگ پودر ۲ قاشق چای‌خوری
جوش شیرین ۱/۴ قاشق چای‌خوری
پوره خرمالو ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۳ یا ۴ عدد خرمالوی درشت و گوشتی)
دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
نمک ۱/۴ قاشق چای‌خوری
مغز گردو ریز خرد شده ۶۰ گرم یا بیشتر
روغن مایع ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مدت زمان آماده سازی: ۳۵ دقیقه

مدت زمان پخت کیک خرمالو: ۴۵ الی ۵۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه کیک خرمالو بدون شیر و با پف زیاد در فر

مراحل طرز تهیه کیک خرمالو بدون شیر و با پف زیاد در فر 

کیک خرمالو از خوشمزه‌ترین کیک‌های خانگی با بافت خیس و اسفنجی است که با استفاده از پوره خرمالوی تازه، گردو و دارچین تهیه می‌شود. در ادامه می‌توانید با روش تهیه کیک خرمالو در فر آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن پوره خرمالو

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک خیس خرمالو خوشمزه بدون شیر ابتدا فر را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. ابتدا ۳ یا ۴ عدد خرمالوی درشت و گوشتی را بشورید و پوست آن‌ها را بگیرید. خرمالوها را پوره کنید. برای پوره کردن خرمالو می‌توانید از گوشتکوب برقی یا اگر ندارید از گوشتکوب دستی استفاده کنید.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن مواد خشک کیک خرمالو

در این مرحله از طرز تهیه کیک خرمالو مجلسی در فر باید آرد، بیکینگ پودر، نمک و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و همه را با هم الک کنید. سپس دارچین را اضافه کنید و مواد را با هم ترکیب کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شنگ پلو (پلوی شنگ) به 3 روش خوشمزه و مجلسی

در صورت تمایل دارچین، آرد، نمک و جوش شیرین را به روش‌های تلفنی، حضوری و آنلاین از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم؛ ترکیب کردن مواد تر کیک خرمالو

در یک ظرف جداگانه تخم مرغ‌های هم‌دمای محیط را بشکنید و هم بزنید. تخم‌مرغ‌ها که یکدست شدند شکر و وانیل را اضافه کنید. این مخلوط را هم بزنید تا در نهایت یک مایه با بافت کرمی درست شود. به این مایه کرمی پوره خرمالو را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. روغن مایع را هم اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه هم زدن مایه کیک را ادامه دهید.

در صورت تمایل روغن مایع و تخم مرغ را به روش‌های تلفنی، حضوری و آنلاین از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن مواد خشک به مایه کیک خرمالو

طرز تهیه کیک خیس خرمالو و گردو خوشمزه با بافت نرم و اسفنجی

حالا ترکیب آرد و سایر مواد خشک کیک را در سه مرحله و به تدریج به این مخلوط اضافه کنید و با لیسک مرتب هم بزنید. مغز گردوی خرد شده را هم اضافه کنید و هم بزنید تا مایه کیک یکدست شود.

در صورت تمایل مغز گردو را به روش‌های تلفنی، حضوری و آنلاین از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ پخت کیک خرمالو در فر

قالب کیک را چرب کنید و داخل آن را آردپاشی کنید. قالب را دو یا سه بار کنار سطح کار بکوبید تا آرد اضافه خارج شود و فقط یک لایه بسیار نازک آرد باقی بماند. ذکر این نکته ضروری است که بهترین قالب برای پخت کیک‌های میوه‌ای «قالب‌های میان تهی» هستند. یک قالب کیک میان تهی ۲۴ سانتی‌متری را با کمی کره چرب کنید و مایه کیک را در آن بریزید. قالب را به مدت ۵۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا پخته شود.

مرحله پنجم؛ آماده شدن کیک خرمالو

درب فر را باز و بسته نکنید تا پف کیک خرمالو نخوابد. بعد از ۴۵‌ الی ۵۰ دقیقه با نوک چنگال یا خلال دندان میزان پخت کیک را بررسی کنید. اگر مایه کیک به نوک چنگال یا خلال دندان چسبید ۱۰ دقیقه دیگر به کیک فرصت دهید تا کاملا بپزد. بافت کیک خرمالو که یکی از انواع کیک با پوره میوه است باید نرم و خیس باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی تاتلی شانه ترکیه مرحله به مرحله

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک سیب و دارچین به روش کافی شاپی

طرز تهیه کیک خرمالو بدون فر در قابلمه

طرز تهیه کیک خرمالو بدون فر

برای درست کردن کیک خرمالو بدون فر باید مایه کیک را همانند روش قبل آماده کنید. سپس کف یک قابلمه نچسب را با مقداری روغن چرب کنید. مایه کیک را در قابلمه بریزید. یک شعله پخش‌کن روی گاز قرار دهید و اجازه دهید داغ شود.

سپس حرارت را تا حد امکان کم کنید و قابلمه را برای حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی شعله پخش‌کن بگذارید. حتماً برای درب قابلمه از دمکنی استفاده کنید تا در قابلمه بخار ایجاد شود و بافت داخلی کیک بپزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک اسفنجی ساده وانیلی با پف زیاد

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کیک خرمالو

نکات و فوت و فن های طرز تهیه کیک خرمالو

  • این طرز تهیه کیک خیس خرمالو و گردو خوشمزه بدون شیر است. معمولا در ترکیه کیک خرمالو را به این روش تهیه می‌کنند. طرز تهیه کیک خرمالو با شیر یا ماست هم مرسوم است.
  • برای طرز تهیه کیک خرمالو خانگی حتماً آرد را تا ۳ بار الک کنید تا کاملاً سبک شود و کیک شما بافت نرم‌ و پوک‌تری پیدا کند.
  • قبل از ترکیب کردن مواد کیک خرمالو حتماً موادی مثل تخم مرغ یا در صورت استفاده ماست و شیر را نیم ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. این کار موجب می‌شود تا کیک شما بهتر پف کند.
  • برای تهیه کیک خرمالو خانگی می‌توانید در صورت تمایل مغز گردو را حذف کنید و از هر مغز دیگری که دوست دارید استفاده کنید.
  • می‌توانید روی کیک خرمالو را با خامه فرم گرفته قنادی خامه‌کشی کنید.

خامه و انواع مغز آجیل را به روش‌های تلفنی، حضوری و آنلاین از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

سوالات متداول

چرا کیک خرمالو خمیر می‌شود؟

استفاده از تخم‌مرغ‌های کوچک و خرمالوهای درشت بافت کیک را به جای خیس، خمیری می‌کند. همچنین پوره خرمالو را خیلی آبکی درست نکنید که کیک خمیر نشود. این مسئله در مورد تمام کیک‌های میوه‌ای صادق است.

طرز تهیه کیک خرمالو بدون فر چگونه است؟

برای درست کردن کیک خرمالو بدون فر باید کف یک قابلمه نچسب را با مقداری روغن مایع چرب کنید. مایه کیک را در قابلمه بریزید. یک شعله پخش‌کن روی گاز قرار دهید و اجازه دهید داغ شود. سپس حرارت را تا حد امکان کم کنید و قابلمه را برای حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی شعله پخش‌کن بگذارید تا کیک بپزد.

 

 

کالابرگ الکترونیک