۲ طرز تهیه مربای کدو حلوایی نرم و مجلسی با آهک و بدون آهک

۲ طرز تهیه مربای کدو حلوایی نرم و مجلسی با آهک و بدون آهک


25 مهر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

مربای کدو حلوایی را هم می‌توانید با آهک درست کنید و هم بدون آهک. برای درست کردن مربای کدو حلوایی به عنوان یک خوراکی خوشمزه با کدو حلوایی. چند روش طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک و نکات مهم کپک و شکرک نزدن مربای کدو حلوایی به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین مرباهای خانگی مناسب فصل پاییز و زمستان را به شما در سرویس آشپزی آموزش می‌دهیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

مواد لازم مربا کدو حلوایی با آهک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی ۲ کیلوگرم
شکر ۲ کیلوگرم
گلاب ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دارچین ۱ تکه
هل خرد شده ۱ قاشق مرباخوری
آب ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آهک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک

مربای کدو حلوایی خوشمزه به روش خانگی

طرز درست کردن مربای کدو حلوایی آسان است به شرطی که مرحله به مرحله آن را انجام دهید. با طرز تهیه مربا کدو تنبل با آهک همراه ما باشید.

مرحله اول؛ برش زدن کدو حلوایی 

برای درست کردن مربای کدو تنبل با آهک، باید آهک بهداشتی را از مغازه‌های فروش لوازم قنادی تهیه کنید. ابتدا کدو حلوایی را بشورید و تخم کدو را جدا کنید و سپس کدو را پوست بگیرید. سپس کدو تنبل را برش بزنید. نحوه برش زدن کدو به سلیقه شما بستگی دارد، می‌توانید به صورت مکعبی برش بزنید یا با چاقوهای دالبر به صورت دالبری یا به صورت رشته‌های نواری.

مرحله دوم؛ ریختن آب آهک روی کدوها 

آهک را در یک کاسه بریزید و حدود ۳ لیتر آب هم روی آهک بریزید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که آهک در آن حل شود و زمانی که آب آهک را روی کدوها می‌ریزیم کاملا روی کدوها را بپوشاند. آب آهک را با قاشق هم بزنید. آهک باید ته نشین شود، پس بعد از حل کردن آهک اجازه دهید تا آهک کاملا ته‌نشین شود، سپس آب آهک زلال را در یک ظرف مناسب بریزید و آهک ته‌نشین شده را دور بریزید تا روی کدوها ریخته نشود.

مرحله سوم؛ کدوها را آبکشی کنید و با آب سرد بشویید

کدوها را در یک قابلمه مناسب بریزید و آب آهک زلال را روی کدوها بریزید. به مدت ۱۲ ساعت باید کدوها در آب آهک بمانند. در این فاصله هرازگاهی کدوها را در آب آهک هم بزنید تا تمام کدوها به آب آهک آغشته شوند. بعد از ۱۲ ساعت کدوها را خوب با آب سرد بشویید.

حتما بخوانید  ۸ طرز تهیه ماسک ماست و موز برای پوست با کارکردی شبیه بوتاکس

بیشتر بخوانید: طرز تهیه براونی کدو حلوایی

مرحله چهارم؛ قرار دادن کدوها در آب سرد

در یک ظرف مناسب آب سرد بریزید و کدوهای شسته شده را به مدت ۸ ساعت در آب سرد بگذارید. در این مدت چند بار آب سرد را عوض کنید و دور بریزید. بعد از ۸ ساعت یک بار دیگر کدوها را بشویید و آبکشی کنید. کدوها را در یک آبکش بریزید تا خوب خشک شوند و اصلا نم و خیس نباشند.

مرحله پنجم؛ پختن مربای کدو تنبل

برای طرز تهیه مربا کدو حلوایی با آهک، در یک قابلمه مناسب شکر و ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب را بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید تا شهد مربا غلیظ شود و قوام پیدا کند. کدوهای شسته شده و خشک شده را در این شربت بریزید و مربا را روی شعله ملایم گاز بپزید. مدت زمان لازم برای تهیه مربا کدو تنبل خوب و جا افتاده حداقل ۲ ساعت است.

در صورت تمایل می‌توانید شکر را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های تلفنی، آنلاین یا حضوری خریداری کنید.

مرحله آخر؛ اضافه کردن گلاب، هل و آبلیمو به مربا کدو تنبل 

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای کدو تنبل، وقتی کدوها کاملا پخت، نوبت اضافه کردن آبلیمو، گلاب و هل (به جای هل می‌توانید از ۱ عدد چوب دارچین اضافه کنید) به مربا است. بعد از ۱۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مربا خنک شود.

در صورت تمایل می‌توانید آبلیمو، گلاب، دارچین و هل را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های تلفنی، آنلاین یا حضوری خریداری کنید.

وقتی مربای کدو تنبل خنک شد، مربا را در ظروف شیشه‌ای درب‌دار و تمیز و کاملا خشک بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو کدو حلوایی

 

مواد لازم طرز تهیه مربای کدو حلوایی بدون آهک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی ۲ کیلوگرم
شکر ۲ کیلوگرم
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار دلخواه
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
آب ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هل سبز خرد شده ۱۰ عدد

 

مراحل روش درست کردن مربای کدو تنبل بدون آهک

برای طرز تهیه مربا با کدو تنبل، می‌توانید آهک را حذف کنید. در واقع نقش آهک در این میان نرم کردن کدوها برای درست کردن مربا است.

مرحله اول؛ برش دادن و پختن کدو

کدو را بشویید. پوست کدو را بگیرید، تخمه‌های کدو را جدا کنید و به شکل دلخواه برش بزنید. (مربای کدو حلوایی رنده شده هم مرسوم است). سپس کدوها را با یک لیوان آب نیم‌پز کنید. وقتی کدوها نیم‌پز شد آن‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید تا خشک شوند.

مرحله دوم؛ شهد مربا را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه مربا کدو تنبل، آب و شکر را مخلوط کنید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید شهد مربا قوام پیدا کند و غلیظ شود. حالا کدوهای نیم‌پز شده را به شهد اضافه کنید و به مدت ۴۵ دقیقه بپزید. اگر کدوها سفت بود مدت زمان پخت را بیشتر کنید.

حتما بخوانید  ۷ طرز تهیه از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی با گوشت چرخ کرده + فیلم

مرحله آخر؛ اضافه کردن هل، آبلیمو و زعفران به مربا کدو حلوایی

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای کدو حلوایی، در ده دقیقه پایانی پخت دانه هل خرد شده، آبلیمو و زعفران دم کرده غلیظ را به مربا اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید تا مربا خنک شود. مربای کدو با آهک نرم‌تر می‌شود اما اگر نمی‌خواهید از آهک استفاده کنید به همین روش عمل کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های تلفنی، آنلاین یا حضوری خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آسان تارت کیک کدو حلوایی

فوت و فن پخت مربای کدو حلوایی و کپک نزدن و شکرک آن

فوت و فن مربای کدو حلوایی، کپک نزدن و شکرک نزدن انواع مربا

  • در طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک یا بدون آهک برای اینکه مربای خوش‌رنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا استفاده کنید.
  • حین درست شدن مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.
  • برای این‌ که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند، تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.
  • اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.
  • در صورتی که مربای کدو حلوایی شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌ جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.
  • قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق برمی‌داریم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.
  • اگر می‌خواهید تمام فوت و فن‌های پیشگیری از شکرک و کپک زدن انواع مربا را بدانید روی لینک مطلب کلیک کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید انواع مربا را به روش‌های آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول

چکار کنیم که مربای کدو حلوایی شکرک نزند؟

در طرز تهیه مربای کدو حلوایی اگر به هنگام پخت آبلیمو اضافه کنید، امکان شکرک زدن آن به صفر می‌رسد.

۲-  چه کار کنیم تا مربای کدو حلوایی کدر و بد‌ رنگ نشود؟

در طرز تهیه مربا کدو حلوایی به هیچ عنوان در هنگام پخت درب قابلمه را نگذارید و حتی‌الامکان از قابلمه مسی یا لعابی استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک