سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛ با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛ با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم


10 مهر 1399 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛ با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم

می‌دانستید دانمارکی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ این را هم می‌دانستید که دانمارک از جمله سردترین کشورهای دنیاست که همین مسئله می‌تواند خطر افسردگی را در میان مردم این کشورها به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد؟ سلاح دانمارکی‌ها و اغلب ساکنین کشورهای منطقه شمال اروپا زندگی به سبک «فرهنگ هوگه» است. این فرهنگ قدیمی که از زمان قرن ۱۸ میلادی باب شد در واقع راز شاد زندگی کردن دانمارکی‌ها و مردم سایر کشورهای شمال اروپاست پیچیدگی خاصی ندارد. در حقیقت فرهنگ هوگه و زندگی به سبک هوگه سبک زندگی مردم دانمارک و راهکار مهمی برای مقابله با افسردگی زمستانی و روزهای سرد و کوتاه و شادتر زندگی کردن است. در مورد سبک زندگی و دکوراسیون و فرهنگ هوگه که سریع‌ترین راه درمان افسردگی است مقاله‌ای از سایت Amara بیشتر در مجله کوروش بخوانید.

 

فرهنگ هوگه یعنی با چیزهای کوچک حالت را خوب کن و پرانرژی باش

 

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛چطور با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم؟

 

شاید برای‌تان جالب باشد که علیرغم کوتاه بودن تابستان در کشورهای منطقه شمال اروپا اما آن‌ها باز هم با آغوش باز به انتظار پاییز و زمستان می‌نشینند، اما چرا؟ چون اعتقاد دارند که روزهای سرد سال بهترین زمان برای لذت بردن از زندگی با توسل به فرنگ هوگه یا «Hygge» است. اگر به طور دقیق بخواهیم در مورد سبک زندگی و دکوراسیون و فرهنگ هوگه صحبت کنیم به یک مفهوم انتزاعی می‌رسیم که سریع‌ترین راه درمان افسردگی زمستانی است.

 

یک جور راحتی و احساس گرم و نرم بودن و لذت بردن از گوشه دنج خانه در جستجوی چیزهای کوچک و دم دستی برای خوشبختی  در تمام روزهای سال حتی تابستان و بیشتر در روزهای سرد و تاریک‌تر زمستان. در واقع فرهنگ هوگه با خوش‌بینی گره خورده است. از لذت بردن از فنجان داغ قهوه صبح گرفته تا لذت یک حمام گرم بعد از یک روز سخت کاری و یک شام سبک و خوشمزه با اعضای خانواده، کتاب خواندن کنار شومینه و شوفاژ و تمرکز کردن زیر نور ملایم در ساعات پایانی شب و پیچیدن پتو به دور خود معنای تمام و کمال فرهنگ و قانون هوگه است. تمام این موارد هم می‌توانند به صورت فردی انجام شوند و هم در کنار دوستان و آشنایان و فامیل یا اعضای خوانواده خودتان.

 

هدف از این فعالیت‌ها لذت بردن از خوشبختی‌های کوچک زندگی است. در فرهنگ هوگه به عنوان سبک زندگی مردم دانمارک دورهم بودن به معنای دور شدن از تکنولوژی و تمام لوازم و مسائل مربوط به آن و گرم کردن محفل خانوادگی است. در حقیقت در فرهنگ هوگه به دورهمی و بودن در جمع خانوادگی و دوستانه اهمیت فراوانی داده می‌شود و این یعنی زندگی حول محور گرما، خوشی و لذت واقعی زندگی. اگر به دنبال افسردگی بدون دارو در منزل هستید از این ترفند فرهنگ هوگه غافل نشوید.

 

 

۸ نکته در مورد سبک زندگی و دکوراسیون و فرهنگ هوگه برای مقابله با افسردگی زمستانی

۱-روی شمع‌ها سرمایه‌گذاری کنید

 

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛چطور با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم؟

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

می‌دانستید سرانه مصرف شمع در دانمارک و سایر کشورهای منطقه شمال اروپا از تمام کشورهای دنیا بیشتر است؟ دلیلش هم این است که طبق فرهنگ هوگه که سبک زندگی مردم دانمارک است، قدرت درخشش شمع، چه ساده و چه معطر، به زندگی گرما می‌بخشد. شمع‌های معطر با رایحه چای دم کشیده، کیک توت فرنگی، گلبرگ‌های رز و نعناع وحشی در این میان به خاطر گرما و سرزندگی بیشترین هوادار را دارند.

 

شما هم برای شروع زندگی به سبک هوگه و تجربه زندگی در لحظه بهتر است در اولین قدم شمع بخرید. شاید یک دلیل محبوبیت شمع در این کشورها کمبود نور است و نور گرم شمع به زندگی گرمای بیشتری می‌بخشد. استفاده از چراغ‌های طرح شمع که طرح‌های دکوراتیو آن‌ها این روزها در بازار در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها به چشم می‌خورد یا سنگ نمک یک راهکار عالی برای اجرای دکوراسیون هوگه در منزل است. استفاده از این روش فرهنگ هوگه یک راهکار مفید برای درمان افسردگی بدون دارو در منزل است، امتحان کنید.

 

 

۲-از اکسسوری‌های خز و پشم و بافت استفاده کنید

 

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛چطور با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم؟

 

وقتی به یک گوشه دنج و گرم و نرم فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ پتو و روانداز گرم و نرم، کوسن‌های پشمی و فرش نرم و کرک‌دار. در اکثر کشورهای اسکاندیناوی به خصوص در بین دانمارکی‌ها فرهنگ کم مصرف کردن حسابی جا افتاده است. این کم مصرف کردن در فصل زمستان به صورت پوشیدن لباس‌ها گرم و بافتنی و خز‌دار و پشمی به جای گرم کردم بیش از حد خانه و گشتن با یک تا پیراهن است. از نظر سبک زندگی هوگه‌ای استفاده از این اکسسوری‌های گرم و نرم به جای گرم کردن بیش از حد فضای خانه به جای حس کلافگی، احساس آرامش به شما می‌بخشد. علاوه بر این یک روش برای درمان افسردگی زمستانی با گرم کردن محیط است.

 

 

۳-چیزهای کوچک برای احساس خوشبختی

 

هوگه چیست؟ می‌توان هوگه را یکی از راهکارهای کاهش استرس و افسردگی به شمار آورد؟

 

این چیزهای کوچک برای حس کردن خوشبختی در فرهنگ هوگه به معنای نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در فضای آرام خانه، پختن یک کیک ساده، کتاب خواندن زیر نور ملایم و دوش گرفتن آخر شب و طراحی یک دکوراسیون داخلی آسان و آرام‌بخش است. یکی از علائم افسردگی زمستانی احساس تنهایی است، نوشیدن چای در کنار اعضای خانواده در کنار یک کیک خانگی یک راهکار خوب برای غلبه بر افسردگی زمستانی است.

 

 

۴-هوگه با دوستان و فامیل

 

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛چطور با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم؟

 

شب‌های بلند زمستان را هیچ چیز به اندازه دورهمی‌های خانوادگی یا دوستانه گرم و دلچسب نمی‌کند. البته این به معنای به زحمت افتادن میزبان در فرهنگ هوگه نیست. قرار است برای این دورهمی هوگه‌ای «قابلمه پارتی» برگزار کنید. بله، در فرهنگ کشورهاس اسکاندویناوی قابلمه پارتی یک رسم دیرینه است و برای دور هم جمع شدن لازم است هر فرد یا خانواده‌ای با ظرف غذای خودش به مهمانی و دورهمی برود تا هیچ‌کس به زحمت نیفتد. در واقع حتی در دورهمی هوگه‌ای قرار است شما به آرامش جسمی و ذهنی برسید و علائم افسردگی زمستانی را درمان کنید پس این دورهمی حتی می‌تواند به صورت یک پیاده‌روی دسته‌جمعی یا نشستن در حیاط و جمع شدن دور آتش باشد.

 

 

۵-سرگرمی‌های جدید یاد بگیرید یا با همان سرگرمی‌های قدیمی خوش بگذرانید

 

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛چطور با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم؟

 

این سرگرم شدن باید با وسایلی به جز لوازم مربوط به تکنولوژی مثل تلویزیون و موبایل و … باشد. کتاب بخوانید، نقاشی کنید، گلدوزی یا بافتنی کنید، اگر خیاطی بلد هستید برای خود یا اطرافیان‌تان چیزی بدوزید و یا آشپزی کنید. کیک و مربا بپزید و یا اصلا هیچ کاری انجام ندهید و فقط در نور ملایم ریلکس کنید و با مدیتیشن شب خود را آرام کنید. این‌ها تمام چیزهای است که بعد از یک روز شلوغ کاری می‌تواند ذهن شما را آرام کند و جلوی افسردگی پاییزی و زمستانی را هم بگیرد و راهکار درمان افسردگی بدون دارو  در منزل به سریع‌ترین روش ممکن را در پیش بگیرید.

 

 

۶-در سبک و به خصوص دکوراسیون هوگه زیاده‌روی نکنید

 

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛چطور با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم؟

 

مهم‌ترین هدف سبک زندگی و فرهنگ و دکوراسیون هوگه برای مقابله با افسردگی و درمان افسردگی بدون دارو در روزهای سرد و طولانی و رسیدن به آرامش است پس لازم نیست حتی در این سبک هم از هر نظر زیاده‌روی کنید. مثلا لازم نیست خانه را پر از شمع و عود کنید، خانه را همواره تمیز نگه دارید و چند شمع یا یک عدد عود روشن کنید. کافی است از فنجان قهوه و چای که می‌نوشید لذت ببرید. ده دقیقه در حمام ریلکس کنید یا از یک تکه کیک خانگی خوشمزه لذت ببرید. زیاده‌روی در هر چیزی تنها پوسته‌ای از آن باقی می‌گذارد و نه تنها استرس را از بین نمی‌برد بلکه بیشتر باعث استرس و ناآرامی می‌شود.

 

 

۷-از فضا و محیط لذت ببرید

 

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛چطور هوگه را در دکوراسیون داخلی پیاده کنیم؟

 

ایده و تفکر اصلی فرهنگ هوگه لذت بردن از محیط اطراف است و در این میان هیچ چیز مهم‌تر از فضای خانه نیست. در واقع محیط خانه شما باید محلی برای دوری از استرس، بازیابی روحی و جسمی و ریلکس کردن باشد. تمام عناصر موجود در خانه باید این احساس راحتی را به شما بدهند. برای این منظور لازم است که در تمام نقاط خانه عناصری برای دستیابی به این راحتی و لذت فراهم باشد. برای رسیدن به این آرامش لازم نیست تمام دکوراسیون خانه را تغییر دهید و به هوای دستیابی به دکوراسیون هوگه‌ای خانه را زیر و رو کنید.

 

کافی است چند عنصر آرام‌بخش مثل شمع، عود، نور ملایم، یک گوشه دنج، چند اکسسوری بافت یا پشمی و لوازمی از این دست به فضا و دکوراسیون خانه اضافه کنید. در واقع برای دستیابی به سبک زندگی و فرهنگ و دکوراسیون هوگه نیاز نیست چیز زیادی بخرید، هر چیزی که در خانه به شما آرامش می‌دهد، حتی یک گلدان گل یا یک خوراکی خوشمزه می‌تواند سبک زندگی هوگه را برای شما به ارمغان بیاورد. شما برای دستیابی به فرهنگ هوگه باید به معنا و مفهوم زندگی در لحظه، احساس آرامش و امنیت و سادگی و احساس رضایت از خود دست پیدا کنید.

 

۸-هوگه، فرهنگی برای تمام فصول

 

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛ دکوراسیون داخلی هوگه برای تمام فصول سال

 

از نظر دانمارکی‌ها و اهالی شمال اروپا فرهنگ هوگه قرار نیست فقط مخصوص روزهای سرد سال و برای فرار از افسردگی پاییزی و زمستانی باشد، بلکه یک راه درمان افسردگی بدون دارو است. اگر چه در آن منطقه تقریبا همیشه هوا سرد است و گرما و دنجی فرهنگ هوگه یادآور فصل زمستان است اما شما در تمام روزهای سال می‌توانید پیرو سبک و مکتب هوگه باشد.

 

در تابستان و بهار با پیک نیک رفتن، غذا خوردن در فضای باز همراه با کسانی که دوست‌شان دارید، دورهمی و مهمانی و غذا خوردن دسته‌جمعی، دوش گرفتن و حمام برای ریلکس و سرحال شدن و مواردی از این دست که اتفاقا در فرهنگ ایرانی همگی جایگاه محکمی دارند شما می‌توانید به احساس رضایت از زندگی و حس خوشبختی و رضایت از خود دست پیدا کنید؛ و این تمام چیزی است که فرهنگ هوگه می‌خواهد برای مردم در سرتاسر دنیا جا بیندازد.

 

 

کالابرگ الکترونیک