طرز تهیه ژله مجلسی به ۴ روش مرحله به مرحله

طرز تهیه ژله مجلسی به ۴ روش مرحله به مرحله


25 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ژله ویترینی رولی ژله خرده شیشه

انواع ژله ساده و تزیین شده چه با بستنی باشد چه با باقالی پلو (شما هم در میهمانی‌ها ژله را کنار بشقاب باقالی پلو می‌ریزید؟ ) یک دسر خوش طعم و محبوب برای تمام سنین است. در گذشته ژله را معمولا به صورت ساده و تک رنگ درست می‌کردند اما حالا خانم‌های کدبانو انواع و اقسام ژله‌های چند رنگ را در لیوان، به صورت رولی و از همه هیجان‌انگیزتر به صورت خرده شیشه درست می‌کنند و برای انواع مراسم مثلا برای دسر شب یلدا درست کرده و سفره را با آن رنگین می‌کنند. ۴ طرز تهیه ژله لیوانی و ژله ویترینی و ژله رولی و ژله خرده شیشه شفاف با انواع پودر ژله را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

   طرز تهیه ژله لیوانی چند رنگ با تزیین خامه یا بستنی و …

   طرز تهیه ژله لیوانی چند رنگ با تزیین خامه یا بستنی و ...

مواد لازم

 

ژله بنفش شاتوت: ۱ بسته

ژله نارنجی پرتقال: ½ بسته

ژله آبی بلوبری: ½ بسته

ژله زرد موز: ½ بسته

ژله قرمز هندوانه: ½ بسته

ژله سبز لیمو: ½ بسته

پاناکوتا وانیلی: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول 

 

هر بسته ژله را به صورت جداگانه با ½ لیوان فرانسوی آب جوش مخلوط کنید و به روش بن ماری حل کنید تا ژله کاملا شفاف و حل شود.

 

 

مرحله دوم

 

لیوان یا جام‌های مورد نظر برای سرو را آماده کنید و در هر کدام یک لایه از ژله اول را بریزید. به ترتیب هر لایه ژله و پاناکوتا را که اضافه می‌کنید باید لیوان‌ها را در یخچال بگذارید تا خنک شود و لایه بعدی را آب نکند. هر لایه که خودش را گرفت لایه بعدی را اضافه کنید. برای طعم بهتر ژله لیوانی بهتر است یک در میان یک لایه ژله و یک لایه پاناکوتا بریزید. برای درست کردن پاناکوتا وانیلی باید ½ لیوان فرانسوی شیر را با ۲ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین مخلوط کنید. شیر و پودر ژلاتین را روی بخاری کتری بگذارید تا پودر ژلاتین به روش بن ماری آب شود.

 

 

مرحله سوم

 

حالا ۱ و ½ لیوان شیر را با ۶ قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شکر و شیر با هم مخلوط شوند. حالا ترکیب شیر و پودر ژلاتین را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید. ۲ قاشق غذاخوری خامه را روی حرارت ملایم گاز یا بخار کتری کمی گرم کنید و به این ترکیب اضافه کنید (خامه باید با شیر هم دما شود). مواد فوق را خوب با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند. پاناکوتا وانیلی آماده است. اجازه دهید پاناکوتا خوب خنک شود و سپس لایه لایه به ژله طبق دستور گفته شده اضافه کنید. تزیین ژله لیوانی هم ساده است. در صورت دلخواه روی ژله لیوانی را با خامه یا انواع میوه یا بستنی تزیین کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو ماهی با گوشت ماهی یا تن ماهی مرحله به مرحله

 

 

نکته

 

*برای لایه سفید رنگ ژله به جای پاناکوتا از بستنی وانیلی هم می‌توانید استفاده کنید.

*برای درست کردن ۳ نوع ژله لیوانی و ژله رولی و ژله خرده شیشه از تمام انواع طعم‌های ژله بنا به ذائقه و سلیقه‌تان می‌توانید استفاده کنید. اما اگر مثلا ژله را برای دسر شب یلدا درست می‌کنید حتما ژله هندوانه‌ای را در ترکیب ژله‌های لیوان پاناکوتا بگنجانید. طرز درست کردن ژله هندوانه هم که در بالا گفته شد.

 

 

حتما بخوانید:

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

طرز تهیه ماکارون فرانسوی شکلاتی

 

طرز تهیه دسر ایتالیایی پاناکوتا وانیلی

 

 

طرز تهیه ژله رولی

 

3 طرز تهیه ژله لیوانی ، ژله رولی و ژله خرده شیشه شفاف با انواع پودر ژله

مواد لازم

 

پودر ژله: ۱ بسته

بستنی وانیلی: ½ لیوان فرانسوی

آب جوش: ۱ لیوان فرانسوی

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول

 

طرز تهیه ژله ویترینی کار سختی نیست. یکی از انواع ژله ویترینی ژله‌های رولی هستند که برای درست کردن آن‌ها ابتدا یک بسته پودر ژله را با یک لیوان آب جوش خوب مخلوط کنید تا یکدست و شفاف شود. برای این‌که ژله کاملا حل شود بهتر است آن را به روش بن ماری روی حرارت کتری یا سماور با آب جوش حل کنید. اجازه دهید ژله خنک شود (لازم نیست سرد شود، همین که از حرارت بیفتد و خنک شود کافی است) .

 

 

مرحله دوم

 

بستنی که حسابی سرد و یخ زده است را به ژله اضافه کنید و به آرامی با ژله مخلوط کنید. بستنی باید کمی نرم شود. مراقب باشید زیاد بستنی و ژله را با هم مخلوط نکنید تا رنگ بستنی و ژله با هم قاطی نشود و بستنی کف نکند.

 

 

مرحله سوم

 

حالا روی یک سینی ۲۰ در ۳۰ (این اندازه سینی برای این اندازه مواد مهم است) را با دو یا سه قطره روغن چرب کنید و مخلوط ژله بستنی را روی سینی بریزید و به آرامی صاف کنید. سینی را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید. بعد از یک ساعت دور ژله را با یک چاقوی تیز با دقت برش بزنید تا ژله از سینی جدا شود، سپس ژله را به صورت نواری با قطر دلخواه برش بزنید و به آرامی رول کنید. یک ساعت دیگر رول‌ها را در یخچال بگذارید تا ژله و بستنی کاملا ببندد.

 

 

طرز تهیه ژله ویترینی

 

حالا اگر بخواهید این ژله را تبدیل به ژله ویترینی کنید یک حرکت دیگر باید انجام دهید. طرز تهیه ژله ویترینی به این ترتیب است:

 

بسته به مقدار ژله‌های رولی و اندازه قالب‌تان یک یا دو بسته ژله آلوئه‌ورا را درست کنید. نیمی از ژله را در قالب مورد نظرتان بریزید و در یخچال بگذارید تا کمی خودش را بگیرید. سپس ژله‌های رولی را با دقت روی ژله آلوئه‌ورا بچینید و باقی مانده ژله آلوئه‌ورا روی آن بریزید و باز در یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد. برای درست کردن ژله ویترینی می‌توانید به جای ژله رولی از تکه‌های میوه هم استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی به ۳ روش ساده و شکلاتی

 

 طرز تهیه ژله ویترینی و ژله خرده شیشه

 

*سینی را با همان دو یا سه قطره روغن چرب کنید نه بیشتر.

*بستنی را زیاد با ژله هم نزنید چون در این صورت در ژله حل شده و ترکیب آن به هم می‌خورد.

*ضخامت ژله رولی حداقل باید ۳ سانتی‌متر باشد پس مخلوط ژله و بستنی را خیلی نازک پهن نکنید.

 

 

طرز تهیه ژله خرده شیشه

طرز تهیه ژله خرده شیشه

مواد لازم

 

ژله توت فرنگی: ۱ بسته

ژله موز: ۱ بسته

ژله: بلوبری: ۱ بسته

ژله آناناس: ۱ و ۱/۳ یک بسته

بستنی وانیلی: کمی بیشتر از نصف لیوان فرانسوی

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول 

 

طرز تهیه یک ژله شیک برای مناسبت‌های مختلف مثل شب یلدا و مهمانی و تولد. ابتدا ژله توت فرنگی، ژله موز و ژله بلوبری را طبق دستور روی بسته با آب جوش مخلوط و ژله را درست کنید و در ظروف مستطیل شکل به صورت جداگانه بریزید. اجازه دهید هر کدام از ژله‌ها به صورت جداگانه حسابی در یخچال و چند دقیقه در فریزر خودشان را بگیرند و سفت شوند.

 

 

مرحله دوم

 

در این فاصله ژله آناناس را طبق دستور روی بسته درست کنید و با ½ لیوان بستنی وانیلی مخلوط کنید تا یکدست شود (لازم نیست ژله آناناس خودش را بگیرد و ببندد، ژله آناناس باید به صورت مایع باشد).

 

مرحله سوم

ژله‌های بسته شده را بعد از بسته شدن با یک چاقوی تیز به صورت مکعبی یا هر شکل دیگری که دوست دارید برش بزنید. اما چگونه ژله را از قالب جدا کنیم؟ کف و دیواره‌های قالب مورد نظرتان را با ۲ یا ۳  قطره روغن چرب کنید و چند دقیقه در فریزر بگذارید. سپس ژله‌های مکعبی بریده شده را در قالب بریزید. حالا مخلوط ژله آناناس و بستنی را که به صورت مایع است را روی ژله‌ها بریزید و در یخچال بگذارید تا ژله خرده شیشه خودش را بگیرد. یادتان باشد ژله مایع آناناس و بستنی یا شیر باید روی ژله‌های مکعبی خرد شده را کاملا بپوشاند.

 

 

نکات مهم در طرز تهیه ژله خرده شیشه

 

*از هر رنگ و طعم ژله‌ای برای درست کردن ژله خرده شیشه می‌توانید استفاده کنید.

*به جای ژله آناناس از ژله آلوورا هم می‌توانید استفاده کنید.

*به جای بستنی از ۱ لیوان شیر یا خامه هم می‌توانید استفاده کنید. اما ژله خرده شیشه با بستنی بهتر و منسجم‌تر از شیر است.

*هر ۴ ژله لیوانی و ژله ویترینی و ژله رولی و ژله خرده شیشه را با انواع رنگ و طعم ژله می‌توانید درست کنید و هیچ محدودیتی به جز ذائقه شما وجود ندارد.

 

 

منبع: recipes

 

کالابرگ الکترونیک