ماسک صورت و شستن دست برای پیشگیری از کرونا و آنفلانزا واقعا مفید است؟

ماسک صورت و شستن دست برای پیشگیری از کرونا و آنفلانزا واقعا مفید است؟


19 بهمن 1398 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ماسک صورت و شستن دست برای پیشگیری کرونا و آنفولانزا واقعا مفید است؟

این روزها مهم‌ترین سوال افراد به خصوص در شهرهای بزرگ این است: چگونه از کرونا ویروس پیشگیری کنیم یا اگر مبتلا شدیم چه کنیم. چگونه آنفولانزا را درمان کنیم یا برای درمان آنفولانزا چه بخوریم؟ این در حالی است که خیلی‌ها هنوز فرق علائم آنفولانزا و سرماخوردگی را نمی‌دانند و در مورد چگونگی پیشگیری از آنفولانزا چه آنفولانزا نوع جدید یا A و آنفولانزا H1N1 هم اطلاعات چندانی ندارند. از سوی دیگر علائم بیماری کرونا ویروس هم در مراحل ابتدایی درست شبیه سرماخوردگی است. در این میان «ماسک» یکی از ابزارهای بسیار پرفروش بهداشتی و داروخانه‌ای در فصول پاییز و زمستان است. اغلب مردم زمانی که دچار ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شوند برای پیشگیری از انتقال ویروس به اطرافیان «ماسک» را چاره کار می‌دانند. اما آیا انواع ماسک جلو شیوع ویروس‌های مختلف سرماخوردگی مثل کرونا را می‌گیرند و از جمله راه‌های مورد تایید پیشگیری از انتشار ویروس آنفولانزا برای افراد سالم هستند؟ در مجله کوروش با استناد به مقاله‌ای از سایت healthline به این سوال شما با توجه به نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه پاسخ می‌دهیم.

 

 

چطور از شیوع و انتشار ویروس آنفولانزا پیشگیری کنیم

 

آیا ماسک صورت و شستن دستها باعث پیشگیری از انتشار ویروس آنفولانزا می‌شوند؟

 

به توصیه سازمان بهداشت جهانی، یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از انتشار و پیشگیری از شیوع ویروس آنفولانزا   و البته پیشگیری از ابتلا به علائم آنفولانزا و کرونا ویروس در کودکان و بزرگسالان شستن منظم دست‌ها با آب گرم و صابون است. یکی دیگر از توصیه‌های پزشکی برای پیشگیری از شیوع ویروس آنفولانزا یا کرونا ویروس این است که در خانه بمانید و سرکار یا مهمانی نروید از انتقال ویروس به اطرافیان‌تان پیشگیری کنید. اما آیا استفاده از ماسک مانع از شیوع ویروس آنفولانزا و کرونا ویروس می‌شود؟

 

 استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتشار ویروس آنفولانزا و کرونا مفید است؟

 

آیا ماسک صورت و شستن دستها باعث پیشگیری از انتشار ویروس آنفولانزا می‌شوند؟

 

برای سال‌های طولانی دانشمندان واقعا مطمئن نبودند که استفاده از ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس‌ها مفید است. اما نتایج تحقیقات اخیر می‌توانند تا حد زیادی به این پرسش پاسخ دهند. در سال ۲۰۰۸ نتایج تحقیقی در مجله بین‌المللی بیماری‌های واگیردار منتشر شد که نشان می‌داد اگر شما به طور صحیح از این وسیله بهداشتی استفاده کنید می‌توانید جلو شیوع ویروس آنفولانزا را بگیرید. استفاده از ماسک به خصوص برای جلوگیری از ابتلا بچه‌های کوچک‌تر و سایر اعضای خانواده به آنفولانزا بسیار موثر است. جالب است بدانید که در این زمینه نوع ماسکی که استفاده می‌کنید اهمیت چندانی ندارد. نتایج یک تحقیق دیگر در همین زمینه هم مشابه است. در همین زمینه محققان بر روی ۴۰۰ نفر که مبتلا به آنفولانزا بودند آزمایشی انجام دادند و مشخص شد اعضای خانواده افرادی که از ماسک استفاده کرده بودند و به طور مرتب دست‌هایشان را با آب گرم و صابون می‌شستند و با ژل ضدعفونی می‌کردند ۷۰ درصد کمتر از سایر افراد به ویروس آنفولانزا مبتلا شدند.

نتایج تحقیقات دیگر هم که در خارج از محل زندگی افراد مبتلا به ویروس آنفولانزا انجام شده نتایج جالبی در پی دارد. نتیجه یک تحقیق که توسط دانشگاه میشیگان روی ۱۰۰۰ دانشجو که در خوابگاه زندگی می‌کردند صورت گرفت جالب بود. دانشجوها در این تحقیق به سه گروه تقسیم شدند. گروهی که هم از ماسک استفاده می‌کردند و هم  مرتب دست‌های‌شان را با آب و صابون می‌شستند. گروهی دیگر که فقط از ماسک استفاده می‌کردند و گروه سوم که نه از ماسک استفاده می‌کردند و نه دست‌ها‌یشان را می‌شستند. نتایج این تحقیق مشخص کرد آن گروهی که هم دست‌های‌شان را می‌شستند و هم از ماسک استفاده می‌کردند ۷۵ درصد کمتر از دو گروه دیگر به آنفولانزا مبتلا شدند.

 

ماسک ساده صورت

 

آیا ماسک صورت و شستن دستها باعث پیشگیری از انتشار ویروس آنفولانزا می‌شوند؟

 

انواع ساده این وسیله بهداشتی معمولا خوب روی صورت می‌نشینند و مصرف پزشکی دارند. پرستاران و پزشکان معمولا هنگام معاینه بیماران یا در محیط بیمارستان از این نوع استفاده می‌کنند. این ماسک‌ها از انتشار قطرات ریز ناشی از عطسه و نیز بزاق و ترشحات دهان و بینی که حاوی ویروس‌های بیماری‌زا هستند پیشگیری می‌کنند. با این‌همه از این ماسک‌ها نباید انتظار داشته باشید که جلوی انتشار ذرات ریز را بگیرند. ماسک صورت یک بار مصرف است و بعد از چند ساعت باید دور انداخته شود.

دهان بند طبی

 

 

آیا ماسک صورت و شستن دستها باعث پیشگیری از انتشار ویروس آنفولانزا می‌شوند؟

 

«دهان‌بند طبی» یا ماسک‌هایی که به N95 مشهور هستند برای مقابله با ذرات معلق در هوا از جمله ویروس‌هایی مثل کرونا طراحی شده‌اند و ادعا می‌شود که تا ۹۵ درصد جلوی ذرات و عوامل بیماری‌زا معلق در هوا را بگیرند. دهان‌بندها کاملا روی صورت شما سوار می‌شوند و می‌نشینند و روزنه‌ای برای ورود ویروس‌های موجود در هوا ندارند. اما این نوع ماسک هم فقط ۸ ساعت دوام دارد و بعد از آن باید دور انداخته شود. کارمندان مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها از این دهان‌بندها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس‌هایی مثل سل و سیاه‌زخم استفاده می‌کنند. این دهان‌بندها برخلاف ماسک صورت قادر هستند هم جلوی ذرات ریزتر و هم بزرگ‌تر از حد معمول را بگیرند. به این ترتیب دهان‌بندهای طبی N95 برای پیشگیری از ابتلا به ویروس بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی و ویروس جدید کرونا موثرتر هستند. اما نکته مهم اینجاست که ویروس جدید کرونا حتی از طریق چشم هم منتقل می‌شود و ماسک هم چشم‌ها را نمی‌پوشاند. از سوی دیگر به توصیه سازمان بهداشت جهانی افرادی که علائم سرماخوردگی مثل عطسه و سرفه را دارند باید از ماسک استفاده کنند و استفاده از ماسک برای پیشگیری از کرونا ویروس برای افرادی که سالم هستند و علامتی ندارند چندان موثر نیست. مهم‌ترین مسئله در مورد ویروس کرونا شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، ضد عفونی کردن دست‌ها به محلولی که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد و سطوح پر کاربرد منزل و محل کار با مواد ضد عفونی کننده و ماندن در خانه در صورت داشتن علائم ویروس کرونا است. در اینجا به شما گفته‌ایم چطور سطوح خانه و محل کار به به نخو موثر و با چه موادی ضد عفونی کنید. همه چیز در مورد ویروس کرونا و اینکه اگر به کرونا مبتلا شدید چه کارهایی را باید انجام دهید را در اینجا بخوانید.

 

توصیه می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید:

کالابرگ الکترونیک