طرز تهیه ۲۰ نوشیدنی مفید برای درمان فوری آنفولانزا و سرماخوردگی

طرز تهیه ۲۰ نوشیدنی مفید برای درمان فوری آنفولانزا و سرماخوردگی


26 آبان 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 20 نوشیدنی مفید برای درمان فوری آنفولانزا و سرماخوردگی
فهرست محتوا پنهان

بهترین نوشیدنی‌ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کدامند؟ ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا برای خارج شدن از بدن به زمان نیاز دارد اما شما با در پیش گرفتن یکسری درمان‌ها خانگی و تغییر رژیم غذایی و اضافه کردن و کم کردن برخی مواد غذایی می‌توانید به روند درمان سرعت ببخشید و زودتر سرپا شوید. طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی مفید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا که پیشنهاداتی برای درمان سریع سرماخوردگی هستند را در سرویس سلامت از مجله کوروش بخوانید.

 

 

لیست بهترین نوشیدنی‌ها و معجون‌ مقوی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

لیست بهترین نوشیدنی‌ها و معجون‌ مقوی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

 

۱- نوشیدنی خانگی سیب، هویج و پرتقال برای سرماخوردگی

 

1- نوشیدنی سیب، هویج و پرتقال برای درمان سرماخوردگی

 

این آبمیوه خوشمزه سرشار از ویتامین C، A و B6 است. علاوه بر این پتاسیم و فولیک اسید موجود در آن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سرعت درمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و بهبود علائم آنفولانزا را بیشتر کند.

سیب، پرتقال و هویج را آب بگیرد و به مقدار دلخواه با هم مخلوط کنید. از آنجایی که بچه‌ها هم طعم این نوشیدنی را می‌پسندند برای درمان سریع سرماخوردگی کودکان هم مناسب است.

 

۲- آب میوه‌های مفید برای سرماخوردگی؛ آبمیوه پرتقال و گریپ فروت

 

2- آب میوه‌های مفید برای سرماخوردگی؛ آبمیوه پرتقال و گریپ فروت

 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین C از سلول‌های بدن در برابر عوارض بیماری‌ها از جمله ابتلا به کروناویروس و انواع آنفولانزا فصلی و جدید محافظت می‌کند و البته یکی از بهترین درمان‌ها در صورت ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا است.

کمبود ویتامین C در بدن منجر به تاخیر در بهبود زخم، عدم توانایی بدن در مقابله با انواع عفونت و اختلال درعملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر آب میوه پرتقال و گریپ فروت را با هم ترکیب کنید یک بمب ویتامین C برای درمان سرماخوردگی سریع در خانه خواهید داشت. علاوه بر این آبمیوه پرتقال و گریپ فروت سرشار از ویتامین‌های A و B6 و فولیک اسید و زینک است.

 

۳- نوشیدنی خانگی آب گوجه فرنگی طبیعی برای درمان سرماخوردگی

 

نوشیدنی خانگی آب گوجه فرنگی طبیعی برای درمان سرماخوردگی

 

برای این‌که مطمئن شوید آب گوجه فرنگی طبیعی و بدون افزودنی می‌خورید بهترین کار این است که خودتان در منزل آن را تهیه کنید. خبر خوب این است که برای تهیه آب گوجه فرنگی طبیعی نیازی به آبمیوه‌گیری و بلندر هم ندارید.

می‌توانید گوجه‌های رنده شده را از الک رد کنید و آب‌شان را بگیرید. آب گوجه فرنگی سرشار از فولات، آهن و ویتامین‌های A و C است و یک نوشیدنی مقوی برای درمان خانگی آنفولانزا و سرماخوردگی در منزل است.

 

۴- نوشیدنی کلم پیچ، گوجه فرنگی و کرفس برای مقابله با سرماخوردگی

 

این نوشیدنی برای مقابله با سرماخوردگی سرشار از ویتامین A و C است. علاوه بر این منیزیم، پتاسیم، آهن و اسیدهای چرب موجود در آن در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. گرفتن آب کرفس و گوجه فرنگی معمولا امری مرسوم است اما برای گرفتن آب کلم پیچ ۳ فنجان کلم و ۱ فنجان آب جوشیده سر را در مخلوط‌کن بریزید و با هم خوب میکس کنید و به همراه دو آب کرفس و آب گوجه فرنگی با هم مخلوط کنید.

 

۵- نوشیدنی لبو، هویج، زنجبیل و زردچوبه برای درمان سرماخوردگی

 

نوشیدنی لبو، هویج، زنجبیل و زردچوبه برای درمان سرماخوردگی

 

این نوشیدنی برای سرماخوردگی غنی از ویتامین است و هم سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و هم التهاب را کاهش می‌دهد چون التهاب معمولا واکنش دفاعی بدن در برابر عفونت است. این التهاب در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا معمولا منجر به آبریزش بینی، سرفه و بدن درد می‌شود.

کسانی که مبتلا به آرتریت و روماتوئید هستند بیشتر از خوردن این نوشیدنی مقوی سود می‌برند چون ادویه زردچوبه و زنجبیل تازه دارای خاصیت ضدالتهابی هستند. این نوشیدنی مثل یک معجزه برای سرماخوردگی و سرشار از ویتامین A، C و E، آهن و کلسیم است.

لبو و هویج را آب بگیرید و به همراه چند تکه کوچک زنجبیل تازه یا خشک شده یا پودر زنجبیل و زردچوبه مزه‌دار کنید. می‌توانید یک عدد سیب درختی هم به این ترکیب اضافه کنید.

 

۶- آبمیوه توت فرنگی و انبه مفید برای سرماخوردگی

 

آبمیوه توت فرنگی و انبه مفید برای سرماخوردگی

 

برای درست کردن این آبمیوه مفید برای سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان می‌توانید از میوه‌های یخ زده استفاده کنید. ویتامین E موجود در انبه خواص آنتی‌اکسیدان دارد  و به همراه اسید فولیک، آهن، ویتامین A و C موجود در آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن به خصوص در افراد مسن می‌شود.

 

۷- نوشیدنی خانگی آب هندوانه برای سرماخوردگی

 

نوشیدنی خانگی آب هندوانه برای سرماخوردگی

 

«آب هندوانه» نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند بلکه برای تسکین درد عضلات، به خصوص در هنگام ابتلا به آنفولانزا که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود هم موثر است. بهتر است چند عدد برگ نعنا تازه یا در صورت تمایل چند قطره لیموترش هم به آب هندوانه اضافه کنید.

آب هندوانه را با آب سیب و پرتقال که به اندازه آب هندوانه ویتامین A ندارند هم می‌توانید میکس کنید تا کمبود ویتامین A این میوه‌ها را برطرف کند. علاوه بر این نوشیدنی هندوانه سرشار از زینک، منیزیم و ویتامین C است.

 

۸- اسموتی کیوی، توت فرنگی و نعنا

 

برای سرماخوردگی چی خوبه بخوریم؟ برای درست کردن این اسموتی برای درمان سرماخوردگی به حدود ۴ لیوان فرانسوی توت فرنگی نیاز دارید. این مقدار را با یک یا دو عدد کیوی و چند برگ نعنا مخلوط و میکس کنید. می‌توانید به این ترکیب چند قاشق ماست یونانی هم اضافه کنید.

ماست یونانی منبع غنی پروبیوتیک و منیزیم است. پروبیوتیک‌ها از سلول‌ها در برابر میکروب و ویروس محافظت می‌کنند. این اسموتی علاوه بر ویتامین‌های آ، ث، و B6 سرشار از زینک، منیزیم و اسید فولیک است.

 

۹- نوشیدنی شیره تخمه کدو؛ معجزه برای درمان سرماخوردگی

 

نوشیدنی شیره تخمه کدو؛ معجزه برای درمان سرماخوردگی

 

برای درست کردن این نوشیدنی درمان سرماخوردگی به مواد زیر نیاز دارید:

 

  • تخمه کدو خام: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب جوشیده: ۳ لیوان
  • عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری
  • نمک دریا: ¼ قاشق چایخوری
  • عسل: اختیاری و به مقدار دلخواه

 

برای درست کردن «نوشیدنی شیره تخمه کدو» تمام مواد را در میکسر یا غذاساز بریزید و به مدت ۱ دقیقه میکس کنید. می‌توانید این نوشیدنی را به صورت قالبی هم فریز کنید و هر بار خواستید از آن استفاده کنید.

علاوه بر درمان سرماخوردگی، این نوشیدنی در پیشگیری از پوکی استخوان، بهبود علائم یائسگی، سلامت پوست و مو، سلامت روان و پیشگیری از بیماری‌های مربوط با غده پروستات بسیار موثر است.

 

۱۰- نوشیدنی خانگی اسفناج، کاهو و کلم پیچ برای درمان سرماخوردگی

 

ترکیب این سبزیجات یک بمب قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سرشار از آهن، کلسیم و ویتامین‌های A وC است. در این نوشیدنی درمان سرماخوردگی سبز رنگ یک مشت جعفری تازه هم بریزید تا ویتامین B6 آن هم تامین شود. این ویتامین نقش مهمی در تکثیر سلول‌های ایمنی و تولید آنتی‌بادی دارد.

 

۱۱- مایعات گرم برای درمان سرماخوردگی؛ چای بابونه

 

چای بابونه، یک نوشیدنی خانگی برای سرماخوردگی

 

از میان مایعات گرم برای سرماخوردگی، چای بابونه یکی از بهترین گزینه‌ها است. این نوشیدنی با خاصیت ضد باکتریایی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و حتی می‌تواند به داشتن خواب بهتر به شما کمک کند. البته خوردن این دمنوش برای خانم‌های باردار در دوران بارداری ممنوع است. می‌توانید از عسل طبیعی برای شیرین کردن چای بابونه استفاده کنید.

 

۱۲- نوشیدنی آبلیمو، زنجبیل و سیر؛ معجزه درمان سرماخوردگی

 

از جمله خواص سیر این است که به‌ عنوان یک ضدعفونی‌ کننده قوی مطرح می‌شود و ترکیب آن با آبلیمو که دارای مقادیر زیادی از ویتامین C است، معجزه می‌کند. دمنوش آبلیمو و سیر هم به‌ عنوان بهترین نوشیدنی برای سرماخوردگی معرفی می‌شود که در کاهش عفونت ناشی از سرماخوردگی بسیار مفید است.

برای تهیه این دمنوش سرماخوردگی ابتدا کمی زنجبیل را همراه با سیر درون یک ظرف آب ریخته و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بجوشند. پس از جوشیدن، زمانی که دمای آن کمی پایین آمد، عسل و آبلیمو را به ترکیب آن اضافه کنید. سپس حرارت را قطع کنید و این نوشیدنی برای مقابله با سرماخوردگی را با عسل میل کنید.

 

۱۳- آب نارگیل، مقوی برای درمان سرماخوردگی

 

آب نارگیل با آب‌رسانی بدن می‌تواند عفونت‌ها و ویروس‌‌های سرماخوردگی را از بدن خارج کند. همچنین این نوشیدنی به تقویت دستگاه گوارش کمک کرده و اسهال ناشی از این بیماری را درمان می‌کند.

آب نارگیل نسبت به نوشیدنی‌های مشابه مثل شیر، کمتر باعث ناراحتی معده می‌شود. علاوه بر این، نتایج چند مطالعه حیوانی نشان داده است که آب نارگیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب اکسیداتیو مبارزه می‌کنند و باعث بهبود کنترل قند خون شوند.

 

۱۴- چای داغ؛ جزو مایعات گرم برای درمان سرماخوردگی

 

چای داغ؛ جزو مایعات گرم برای درمان سرماخوردگی

 

«چای داغ» یک نوشیدنی مفید برای سرماخوردگی است که به پاکسازی سینوس‌ها کمک می‌کند. همچنین چای خاصیت ضد احتقان طبیعی دارد و باعث می‌شود بدنتان در طول روز هیدراته بماند. «پلی فنول‌ها»ی موجود در چای به عنوان آنتی اکسیدا‌ن‌های مفید، خاصیت ضد ویروسی، ضدباکتری و ضدقارچی دارند و باعث کاهش رشد آنفولانزا شده و در درمان و تسکین سرفه و گلودرد موفق عمل می‌کنند.

 

۱۵- آب مرغ، مفید برای سرماخوردگی

 

یکی دیگر از مایعات خوب برای درمان سرماخوردگی هم در کودکان و هم بزرگسالان، آب مرغ است. عصاره مرغ، دارای ویتامین‌ها، منیزیم، کلسیم، فسفر و فولات است و به سلامت عمومی و تقویت بدن کمک می‌کند. خوردن آب مرغ گرم گرفتگی گلو را درمان می‌کند و بدن را هیدراته نگه می‌دارد. می‌توانید آب مرغ را به دیگر غذاها هم اضافه کنید و از مزایای آن برای بهبود سرماخوردگی بهره ببرید.

 

۱۶- آب انار برای درمان سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان

 

آب انار برای درمان سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان

 

آب انار خالص و خانگی که بدون افزودنی تهیه شده باشد، یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی است که به خاطر خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بر اساس نتایج مطالعات مختلف، فلاونوئید موجود در آب انار، طول دوره‌ سرماخوردگی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

آب انار همچنین به طور ویژه تأثیرات ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی دارد که از فعالیت باکتری‌ها و ویروس‌های ناشی از غذا، مانند «ای‌کولی» و «سالمونلا» جلوگیری می‌کند.

 

۱۷- آب پرتقال داغ جزو مایعات گرم برای درمان سرماخوردگی

 

نیازی به گفتن نیست که «آب پرتقال» یک نوشیدنی عالی برای درمان سرماخوردگی است. ویتامین ث موجود در این میوه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سرماخوردگی و آنفولانزا را بهبود می‌بخشد. خوردن آب پرتقال داغ با زنجبیل و پودر دارچین به خاطر خاصیت ضد عفونی‌ کنندگی آن، توصیه می‌شود. این نوشیدنی را می‌توانید با عسل میل کنید.

 

۱۸- دمنوش نعناع برای درمان سرماخوردگی بزرگسالان

 

«چای نعنا» یکی دیگر از نوشیدنی‌های مفید برای سرماخوردگی است که به تخلیه سینوس‌ها و رفع گرفتگی آن‌ها کمک می‌کند. با نوشیدن این دمنوش به صورت گرم خلط‌ها تخلیه شده و برونشیت‌ها باز می‌شوند، در نتیجه تنفس راحت‌تری خواهید داشت. از آنجایی که دمنوش نعناع در حالت عادی کمی تلخی دارد، بهتر است برای شیرین کردن آن، از عسل استفاده کنید.

 

۱۹- شیر گرم و عسل؛ نوشیدنی مقوی برای سرماخوردگی و سرفه

 

شیر گرم و عسل یک معجون و نوشیدنی عالی خانگی برای سرماخوردگی

 

ترکیب شیر گرم و عسل یک معجون و نوشیدنی عالی خانگی برای سرماخوردگی است. این نوشیدنی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ضدعفونی‌ کننده‌های مفید برای بدن است. همچنین به درمان گلو درد و رفع عفونت گلو، سوزش، التهاب گلو و تخلیه خلط‌های ریه کمک می‌کند. به این موضوع توجه کنید که وقتی شیر در حال جوشیدن است، عسل را اضافه نکنید تا خواص آن از بین نرود.

 

۲۰- دمنوش آویشن

 

به عنوان یک نوشیدنی گرم برای سرماخوردگی، دمنوش آویشن را از قلم نیندازید. این نوشیدنی برای درمان سرفه‌های شدید، عفونت ریه و برونشیت مفید است. گیاه آویشن خاصیت میکروب کشی دارد و ترکیب آن با عسل بر خواص آن می‌افزاید. این دمنوش را به صورت گرم مصرف کنید تا روند بهبودی سرماخوردگی‌تان سریع‌تر شود.

 

سوالات متداول

 

معجون مقوی برای سرماخوردگی چی بخوریم؟

 

معجون چای و عسل، نوشیدنی آبلیمو، زنجبیل و سیر، نوشیدنی لبو، هویج، زنجبیل و زردچوبه،‌ نوشیدنی سیب، هویج و پرتقال از معجون‌های مقوی برای درمان سرماخوردگی هستند.

 

نوشیدنی که برای مقابله با سرماخوردگی استفاده می‌شود، چیست؟

 

از نوشیدنی‌های مختلفی که در بالا به آن اشاره شد می‌توانید برای مقابله با ویروس سرماخوردگی استفاده کنید و دوران سرماخوردگی خود را کوتاه کنید.

 

چی برای سرماخوردگی خوبه؟

 

علاوه بر استفاده از آبمیوه‌های مفید برای سرماخوردگی که حاوی ویتامین ث هستند، می‌توانید از معجون‌ها و ترکیب میوه‌ها و تهیه اسموتی و نوشیدنی برای مقابله با سرماخوردگی استفاده کنید.

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک