طرز تهیه کیک شکلاتی خیس با سس شکلات مناسب تولد و مهمانی

طرز تهیه کیک شکلاتی خیس با سس شکلات مناسب تولد و مهمانی


29 مهر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک شکلاتی خیس با سس شکلات مناسب تولد و مهمانی

کیک خیس شکلاتی یا کیک مرطوب از جمله محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین کیک‌ها به خصوص برای مراسم تولد زنانه، مردانه و بچه گانه در سرتاسر دنیاست. درست است که دستور پخت کیک در دنیا قدمتی به اندازه طبخ نان دارد اما بعد از این همه سال هنوز هم برای درست کردن یک کیک شکلاتی خوشمزه و حرفه‌ای لازم است حتما فوت و فن کیک‌پزی را بلد باشید. طرز تهیه بهترین کیک شکلاتی خیس مجلسی برای تولد با دستوری آسان و خوشمزه را در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

مواد لازم برای کیک شکلاتی خیس کافی شاپی (۴نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر (در دمای محیط) ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۱۰۰ گرم)
آرد قنادی سه بار الک شده ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار (۱۸۰ گرم)
روغن مایع ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۱۰۰ گرم)
پودر کاکائو ۳ قاشق غذاخوری
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ (در دمای محیط) ۳ عدد
بیکینگ پودر ۲ قاشق چای‌خوری
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
نمک ۱/۸ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای سس شکلاتی کیک مرطوب

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر کاکائو ۳ قاشق غذاخوری
شکلات تلخ ۶۰ گرم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت کیک خیس شکلاتی: ۳۰ دقیقه

میزان کالری کیک خیس شکلاتی در ۱۰۰ گرم: ۴۵۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کیک شکلاتی خیس فوق العاده خوشمزه

مراحل طرز تهیه کیک شکلاتی خیس فوق العاده خوشمزه

برای درست کردن این کیک خیس شکلاتی به مواد ساده‌ای نیاز دارید. این کیک نرم و خیس به روش کافی شاپی به عنوان کیک تولد هم یک ایده عالی است. در ادامه طرز تهیه کیک خیس مرطوب با بافت عالی و طعم خوشمزه را دنبال کنید.

مرحله اول: فر را گرم کنید

۲۰ دقیقه قبل از گذاشتن کیک در فر، فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم و روشن کنید تا گرم شود.

مرحله دوم: تخم مرغ‌ و شکر را با هم مخلوط کنید

تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و با همزن برقی یا دستی آنقدر هم بزنید تا حجیم شده و پف کنند. حالا شکر و وانیل را به این ترکیب اضافه کرده و به مدت ۵ الی ۶ دقیقه با همزن بزنید تا یک مایه کرمی رنگ و کشدار درست شود.

در صورت تمایل وانیل، شکر و تخم مرغ را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری و تلفنی خریداری کنید.

مرحله سوم: شیر را به مایه تخم مرغی اضافه کنید

در این مرحله شیر را که از قبل به دمای محیط رسیده به مخلوط اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه دیگر با دور تند همزن بزنید.

در صورت تمایل شیر را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری و تلفنی خریداری کنید.

مرحله چهارم: روغن مایع را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک شکلاتی مرطوب روغن مایع را به مخلوط مواد اضافه کنید و با دور کند همزن تقریبا ۳۰ ثانیه هم بزنید تا روغن به خورد مواد برود و مخلوط بافت صاف و یکدستی پیدا کند.

در صورت تمایل روغن مایع را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری و تلفنی خریداری کنید.

مرحله پنجم: مواد خشک را با هم ترکیب کنید

آرد را در یک ظرف جداگانه ۲ بار الک کنید تا سبک شود. بیکینگ پودر، نمک و پودر کاکائو را به آرد اضافه کنید و با هم ترکیب کنید و یکبار دیگر با هم الک کنید تا بافت آرد یکدست و صاف شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه جوجه کباب با طعم ماست و لیمو روی منقل و در تابه

در صورت تمایل انواع پودر کیک آماده، آرد، نمک، بیکینگ پودر و پودر کاکائو را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری و تلفنی خریداری کنید.

مرحله ششم: مخلوط آرد را به مواد خیس اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک خیس شکلاتی آرد را در ۲ تا ۳ مرحله روی مخلوط مواد الک کنید و به آرامی با لیسک در یک جهت و به شکل دورانی هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و خمیر بافت یکدستی پیدا کند.

مرحله هفتم: مایه کیک خیس شکلاتی را در قالب بریزید

قالب کیک ترجیحا گرد را با کاغذ روغنی بپوشانید (اگر کاغذ روغنی ندارید قالب کیک را با کمی با روغن یا کره چرب کنید و کمی آرد روی آن بپاشید). مایه کیک را داخل ظرف بریزید و در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید.

یادتان باشد قبل از گذاشتن قالب در فر، قالب کیک را ۳ یا ۴ بار به پیشخوان یا کانتر کابینت به‌آرامی بکوبید تا مایه کیک خیس شکلاتی به‌طور یکنواخت‌تر در قالب پخش شود و سطح روی آن صاف‌تر باشد. ۲۵ تا ۳۰ دقیقه زمان برای درست شدن کیک شکلاتی لازم است.

بعد از ۳۰ دقیقه یک خلال دندان را در کیک فرو کنید و بیرون بیاورید، اگر از مواد کیک چیزی به آن نچسبید یعنی خوب پخته است، سپس کیک را از فر در بیاورید و صبر کنید تا خنک شود.

مرحله هشتم: طرز تهیه سس کیک خیس شکلاتی

در فاصله پخت کیک خیس شکلاتی، سس کیک خیس را درست کنید. ابتدا شیر و شکر را در یک ظرف بریزید و با هم ترکیب کنید. سپس ترکیب شیر و شکر را روی حرارت ملایم قرار دهید و با قاشق هم بزنید. شکر که حل شد روغن مایع را اضافه کنید و هم بزنید. سپس پودر کاکائو را روی مواد بریزید و هم بزنید تا بافت سس یکدست شود. حالا شکلات تلخ را اضافه کنید و صبر کنید تا در مایه سس آب شود. وقتی سس شروع به قل زدن کرد و به دمای جوش رسید شعله گاز را خاموش کنید.

در صورت تمایل انواع شکلات را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری و تلفنی خریداری کنید.

مرحله آخر: کیک خیس را با سس شکلاتی تزیین کنید

بعد از این‌که کیک را از فر بیرون آوردید، کمی صبر کنید تا خنک شود، سپس از قالب خارج کنید و  از وسط به دو لایه تقسیم کنید. یک لایه را زیر بگذارید و روی آن مقداری سس شکلاتی بریزید. حالا لایه دوم را روی لایه اول بگذارید و تمام سس شکلاتی را روی همه سطح کیک بریزید.

یک روش هم این است که بدون برش زدن کیک روی همان یک لایه کیک سس شکلاتی را بریزید. کیک شکلاتی خیس شما آماده است. یک ساعت صبر کنید تا سس شکلاتی به خورد کیک برود و سپس کیک را سرو کنید.

بیشتر بخوانید:  ۱۶ نکته کاربردی برای برگزاری یک جشن تولد شیک و کم‌هزینه

فوت و فن های طرز تهیه مرحله به مرحله کیک شکلاتی خیس

فوت و فن های طرز تهیه مرحله به مرحله کیک شکلاتی خیس

  • در هنگام هم زدن تخم‌مرغ‌ها به اندازه نوک قاشق عصاره وانیل تازه یا پودر وانیل به آن اضافه کنید.
  • اگر قبل از این‌که کیک خیس خنک شود آن را از قالب جدا کنید، کیک خرد می‌شود.
  • مواد مورد نیاز برای کیک را به دمای اتاق برسانید. به این ترتیب که ۳۰ دقیقه قبل از درست کردن مایه کیک، شیر و تخم مرغ را در دمای اتاق قرار دهید.
  • برای این‌که یک کیک خیس پف و خوش ‌ظاهر داشته باشید باید هم زدن تخم مرغ و شکر را تا زمانی ادامه دهید که مخلوط پُف کند و رنگ‌ آن زرد مات شود که این کار حداقل ۵ دقیقه طول می‌کشد.
  • اگر بتوانید از عصاره وانیل خالص استفاده کنید طعم و عطر کیک تولد شکلاتی شما چندین برابر می‌شود. مراقب باشید بیشتر از نوک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل استفاده نکنید.
  • در اندازه کردن آرد کیک دقت کنید. اگر مقدار آرد بیشتر از میزان گفته شده در دستور باشد سطح کیک شما، هر نوع کیکی که باشد، ترک می‌خورد و اتفاقا این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و سوالات حین پختن کیک برای خانم‌هایی است که خودشان در منزل می‌خواهند کیک درست کنند.
  • همیشه گفته می‌شود برای این‌که کیک به قالب نچسبد کمی آرد روی قالب بپاشید. اما می‌توانید برای طعم بهتر به جای آرد از پودر کاکائو استفاده کنید. پودر کاکائو را الک کنید و کف قالب بپاشید به این ترتیب کیک شما طعم شکلاتی‌تری هم به خودش می‌گیرد.‌
  • برای تهیه کیک خیس شکلاتی می‌توانید به جای شیر از ماست یا حتی خامه ترش استفاده کنید. به این ترتیب طعم و بافت کیک جدیدتر و متفاوت‌تری را تجربه می‌کنید. برای تهیه ماست و خامه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین اقدام کنید.
  • به یاد داشته باشید که اگر بیکینگ‌پودر و آرد شما تازه نباشد، سفیده تخم‌مرغ را کم یا زیاده از حد هم بزنید و فر به اندازه کافی گرم نشده باشد کیک شما پف نمی‌کند.
حتما بخوانید  20 راز خوشمزه شدن خورشت فسنجان جا افتاده و به روغن افتاده

نکات مهم پف کردن و خشک نشدن کیک خیس

نکات مهم پف کردن و خشک نشدن کیک خیس

  • اگر معمولا وقتی کیک خانگی درست می‌کنید روی کیک حالت چسبنده دارد و داخل کیک خشک است ممکن است به این دلایل باشد: مواد کیک را بیش از حد و با سرعت بالا هم زده‌اید. سفیده تخم مرغ بیش از حد زده شده است. بیش از حد کیک را در فر پخته‌اید. قالب کیک مناسب نبوده و بزرگ‌تر از مقدار مواد بوده است. کیک جلو جریان هوا مثل باد کولر سرد شده است. از آرد بیش از حد مقدار گفته شده استفاده کرده‌اید. مقدار روغن یا کره کم بوده است.
  • اگر قالب را بیش از حد چرب کنید، قالب از مقدار مواد بزرگ‌تر باشد، مواد را خیلی و با سرعت بالا هم بزنید و یا مقدار مایعات داخل مواد کیک زیاد باشد کیک حالت چروک و فشرده پیدا می‌کند.
  • اگر کیک ساده شما معمولا زیاد پف نمی‌کند شاید به این علت است که دمای فر کم یا خیلی زیاد است. عمده‌ترین دلایل پف نکردن کیک شامل این موارد است: زمانی که مواد را مخلوط می‌کنید ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت نمی‌کنید در حالی که این مسئله بسیار مهم است. اگر شیر، تخم مرغ یا کره استفاده می‌کنید شاید این مواد سرد بوده‌اند؛ شیر، کره و تخم مرغ باید هم دمای محیط باشند و سرد نباشند. بیکینگ پودر شما باید به اندازه کافی و البته تازه باشد. اندازه قالب باید با مواد شما هماهنگ باشد، اگر کیک پف‌ کرده می‌خواهید قالب بزرگ استفاده نکنید. علاوه بر این فر را باید از قبل گرم کنید و بلافاصله بعد از درست شدن مایه کیک آن را در قالب ریخته و در فر بگذارید.
  • برای این‌که یک کیک پف کرده و پوک بدون این‌که کیک خمیر شده باشد داشته باشید باید حتما دمای فر ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد. مدت زمان پخت کیک ۳۰ تا ۳۵ دقیقه باشد. مقدار شکر را بیشتر از حد نریزید چون پف کیک بعد از پخته شدن می‌خوابد. قالب کیک نه بزرگ باشد و نه کوچک، اگر قالب کوچک باشد پف کیک بعد از پختن خیلی زود می‌خوابد. در زمان پخت کیک آن را تکان ندهید تا پف کیک نخوابد. درب فر را حین پخت کیک باز و بسته نکنید. در زمان اضافه کردن تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ مایه کیک را زیاد هم نزنید. مقدار مورد نظر برای بیکینگ پودر و جوش شیرین را دقیقا رعایت کنید. مقدار مایعات را در صورت موجود بودن در دستور کیک، کم و زیاد نکنید. سایر علت‌های خمیر شدن کیک و روش‌های جلوگیری آن را می‌دانید؟

سوالات متداول

کیک خیس چیست؟

نسبت مواد مرطوب به موادخشک سطح رطوبت کیک را تعیین می‌کند. در بعضی از انواع کیک خیس مثل این مدل کیک مرطوب با استفاده از سس شکلات کیک را نرم و لطیف می‌کنند.

برای پف‌دار شدن کیک خیس شکلاتی چکار کنیم؟

یک روش پف دار شدن کیک خیس شکلاتی این است که مواد خشک مثل آرد و پودر کاکائو را با هم مخلوط‌ کنید، ۲ بار آرد را الک کنید و یک بار هم آرد را در ترکیب با پودر کاکائو و نمک الک کنید. همچنین باید فر را بیست دقیقه قبل از قرار دادن قالب در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم بشود. همچنین اگر بیکینگ‌پودر و آرد شما تازه نباشد، سفیده تخم‌مرغ را کم یا زیاده از حد هم بزنید و فر به اندازه کافی گرم نشده باشد کیک شما پف نمی‌کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک