۴ طرز تهیه حلوای خرما مجلسی مرحله به مرحله

۴ طرز تهیه حلوای خرما مجلسی مرحله به مرحله


25 تیر 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوای خرما با شیر

حلوا به هر شکلی که باشد در مناسبت‌های مختلف مذهبی و مهمانی و ختم و شادی یک دسر شیرین و خوشمزه و کم هزینه است. حلوای مجلسی خرما که بیشتر اصالت جنوبی دارد یکی از انواع دسر با خرما لذیذ و مقوی است که هم با شیر درست می‌شود و هم بدون شیر. بعضی هم حلوای خرما را با ارده تهیه می‌کنند و بعضی با گردو یا بیسکویت. به هر شکلی که این حلوا را درست کنید یک میان وعده خوشمزه و مقوی خواهید داشت. ۴ طرز تهیه حلوای خرما با شیر یا بدون شیر، با ارده و همچنین حلوای خرما با بیسکوییت یا گردو را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه حلوای خرما با شیر و بدون شیر

طرز تهیه حلوای خرما با شیر و بدون شیر

مواد لازم

 

خرما: ۵۰۰ گرم بدون هسته

آرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

کره یا روغن مایع: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

پودر دارچین: ۱ قاشق چایخوری

پودر هل: ۱ قاشق چایخوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول 

 

ابتدا آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا طلایی شود اما زیاد تیره نشود چون طعم تلخی پیدا می‌کند. مدت زمان تفت دادن آرد روی شعله ملایم گاهی ممکن است ۳۰ دقیقه طول بکشد چون شعله گاز باید خیلی ملایم باشد، مثل سایر حلواها و شیرینی‌ها. پس صبور باشید.

 

 

مرحله دوم

 

وقتی رنگ آرد کرم و طلایی شد روغن یا کره را اضافه کنید و مدام هم بزنید. سپس دارچین و پودر هل را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. کمی بعد نوبت اضافه کردن خرما است.

 

 

مرحله سوم

 

خرما را در میکسر خوب هم بزنید و به شکل پوره دربیاید. سپس به سایر مواد اضافه کنید و حدود ۳۰ ثانیه با سایر مواد هم بزنید. شعله گاز را بعد از ۳۰ ثانیه خاموش کنید و اجازه دهید کمی سرد شود. حالا با دست تمیز تمام مواد را ورز دهید. آنقدر این کار را ادامه بدهید تا یک خمیر صاف و یکدست درست شود. وقتی حلوای خرما یکدست شد می‌توانید آن را روی یک کیسه فریزر بگذارید و با وردنه به شکل مستطیل باز کنید. سپس حلوا را از روی نایلون بردارید و رول کنید. رول را دوباره در نایلون بگذارید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از یک ساعت حلوا را با چاقوی تیز به شکل رولت برش بزنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روغن افتاده و خوشمزه

یک روش دیگر اضافه کردن مغز گردو یا مغز پسته خرد شده به حلوای خرمای رولتی یا ساده است. یک روش دیگر این است که حلوا را کمی دیگر ورز بدهید و در ظرف دلخواه پهن کنید و روی آن پودر نارگیل بپاشید. می‌توانید حلوای خرما را به صورت توپک هم درآورید و روی آن را با انواع مغزها، کنجد یا پودر پسته و پودر نارگیل تزیین کنید.

 

 

حتما بخوانید: 

 

طرز تهیه حلوا مجلسی مرحله به مرحله و رازهای خوشمزه شدن آن

 

طرز تهیه حلوای خرما به روش های دیگر

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طرز تهیه حلوای خرما به روش های دیگر

 

طرز تهیه حلوای خرما با شیر

 

*همان‌طور که گفتیم حلوای خرما را با شیر هم درست می‌کنند. البته جنوبی‌ها به مواد حلوا در حال ورز دادن یک یا دو قاشق غذاخوری ماست چکیده اضافه کنید. اما اگر می‌خواهید حلوای خرما را با شیر درست کنید برای این مقدار مواد ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی شیر را به مواد اضافه کنید. بعد از تفت دادن آرد و اضافه کردن خرما شیر را هم اضافه کنید و این بار مرتب روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا شیر کاملا جذب خرما شود و ته نگیرد. سپس خرما را به صورت رولی یا ساده با مغز یا بدون مغز سرو کنید.

 

 

طرز تهیه حلوای خرما با ارده

 

*به جای شیر می‌توانید از ارده استفاده کنید که در این صورت حلوای شما تبدیل به یک بمب انرژی می‌شود. در این صورت ارده را بعد از تفت دادن آرد و بعد از اضافه کردن خرما روی مواد بریزید و مقداری هم بزنید. سپس شعله را خاموش کنید و کمی که سرد شد با دست خوب ورز بدهید تا مایه حلوا یکدست و صاف شود. مقدار ارده به سلیقه شما بستگی دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی آلو به 3 روش خوشمزه با طعم بازاری

 

 

طرز تهیه حلوای خرما با بیسکوییت

 

*طرز تهیه حلوای خرما با بیسکویت هم مرسوم است. برای درست کردن این مدل از حلوای خرما باید ۱ بسته بیسکویت پتی بور یا هر بیسکویت دیگری که طعمش را می‌پسندید به مواد لازم اضافه کنید. یک نایلون فریزر رو سطح کار باز کنید و خرما روی آن قرار بدهید. یک نایلون فریزر را روی خرما بگذارید و با وردنه خرما را به شکل مستطیل باز کنید. حالا نایلون‌ها را بردارید و بیسکویت‌ها را روی خرما بچسنید. خرما را با دقت رول کنید و پشت و روی آن را در صورت دلخواه کنجد بپاشید. دوبار مایه حلوا را در نایلون بپیچید وبه مدت یک ساعت در یخچال بگذارید و سپس با چاقوی تیز برش بزنید. یک روش دیگر این است که بیسکویت‌ها را در غذاساز پودر کنید و به جای بیسکویت درسته روی حلوای خرما که با وردنه صاف کرده‌اید بریزید و رول کنید و به همان ترتیب گفته شده برش بزنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه حلوای خرما

 

*برای درست کردن حلوای خرما با شکلات، شکلات سفید یا قهوه‌ای را به روش بن ماری آب کنید. سپس حلوای خرمایی که به شکل توپکی درآورده‌اید را در شکلات آب شده بغلتانید و اجازه دهید سرد شود، سپس میل کنید.

*حلوای خرما به خاطر خرما زود ترش می‌شود پس باقی مانده آن را در یخچال نگهداری کنید.

* می توانید در آخر روی حلوای خرمای آماشده  کنجد هم اضافه کنید و یا  پودر چهار مغز بریزید.

*به مواد حلوای خرما یک قاشق زعفران دم کرده غلیظ هم می‌توانید اضافه کنید.

*طرز تهیه حلوای خرمای شیرازی به همین ترتیب است، با شیر یا بدون شیر.

 

 

حتما بخوانید: 

 

طرز تهیه دونات خانگی کرم‌دار بدون فر

طرز تهیه ارده کنجد سنتی خانگی

 

 

کالابرگ الکترونیک