توزیع کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چگونه انجام می‌شود؟

توزیع کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چگونه انجام می‌شود؟


23 دی 1398 . زمان مطالعه: 3 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
توزیع کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چگونه انجام می‌شود؟

توزیع کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از نکات کلیدی و مهم برای تاثیر در اقتصاد کلان است. در این مقاله برخی از اظهارنظرهای کارشناسان اقتصادی را مرور می‌کنیم.

 

۱-کمک به اقتصاد کشور

سعید شرکایی کارشناس رشته اقتصاد با اشاره به سازنده بودن رشد و توسعه هر چه بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید: «یکی از محاسن ملموس چنین مراکزی به تخفیف‌هایی باز می‌گردد که در توزیع کالا و عرضه محصولات لحاظ می‌شود. باز خورد این تخفیف‌ها برای جامعه مصرف کننده تهیه و خرید اقلام مورد نیاز با حداقل سود دریافتی و حداقل نرخ تعیین شده است. به نحوی که قریب به ۱۰ تا ۲۰ درصد و در  مواقعی ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف، مشمول این اقلام می‌شود. چنین شرایطی، سرجمع هزینه‌های خانوار در طول ماه با کاهش محسوسی همراه می‌شود و به اعتقاد بنده این موضوع برای خانوارهای ایرانی یک فرصت و مزیت ویژه محسوب می‌شود. از سوی دیگر، با وجود چنین مراکز و فروشگاه‌هایی دیگر نیازی به راه اندازی فروشگاه‌های خاص در طول سال، تحت عنوان کنترل بازار از تولید به مصرف و… نخواهیم بود. به واقع، با فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دست دلالان و واسطه ها نیز کوتاه می‌شود و این توفیق به نفع جامعه مصرف کننده در کشور خواهد بود.

 

۲-توزیع کالا به صورت منظم

غلامرضا خانکشی‌پور کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی می‌گوید: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای علاوه بر ایجاد رفاه برای مشتریان، می‌تواند شبکه توزیعی مناسبی را فراهم کند تا برای تولیدکنندگان بسیار حائز اهمیت باشد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای علاوه بر مرقون به‌صرفه بودن برای مشتری، برای تولیدکنندگان نیز یک مزیت است. عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز خیالشان جمع است که فروشگاه‌های زنجیرهای محصولات‌شان را می‌خرند و در این شبکه انسجام و هماهنگی وجود دارد. بقالی‌ها و مغازه‌داران سنتی باید خود را با شبکه عرضه و تقاضا هماهنگ‌تر کنند. مغازه‌داران، بقالی‌ها و سرمایه‌گذاران خورد باید با آموزش منسجم بیاموزند که فضای کسب‌وکار تغییر کرده و باید از شیوه‌های سنتی فاصله گرفته و با شیوه‌های نوآورانه و با به‌کارگیری از استارتاپ‌ها به‌عنوان همکار در کنار فروشگاه‌های بزرگ فعالیت کنند.»

 

۳-نقش در توزیع بازار

عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت می‌گوید: «فروشگاه‌های زنجیره نقش موثری در بحث تنظیم بازار خواهند داشت؛ سهولت در فروش کالا و امکان کنترل و قابل رصد بودن آن یا قابلیت قیاس و مشتری نداری که در فروشگاه‌ها وجود دارد می‌تواند موثر باشد. ساختار فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان تسهیل فروش، نظارت بر عرضه و مشتری مداری را راحت‌تر می‌کند و این موضوع می‌تواند گسترش این نوع از فعالیت‌های اقتصادی را به همراه داشته باشد.»

 

۴-حذف دلالان

معاون امور بازرگانی می‌گوید: «با توجه به این‌که این فروشگاه‌ها از نظر تعداد، امکانات و توزیع کالا در سطح کشور فعالیت مشخصی دارند، از نظر قیمت و کیفیت قابل کنترل و رصد هستند. از سوی دیگر با توجه به این‌که این فروشگاه‌ها به‌صورت هولدینگی فعالیت می‌کنند و کالا را به‌صورت مستقیم از تولیدکننده خریداری می‌کنند، به‌دلیل حذف واسطه‌ها، کالاها را با درصد سود پایین به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.»

 

 

کالابرگ الکترونیک