طرز تهیه سالاد الویه مجلسی با مرغ + ایده‌های تزیین سالاد الویه

طرز تهیه سالاد الویه مجلسی با مرغ + ایده‌های تزیین سالاد الویه


4 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فهرست محتوا پنهان

سالاد الویه یک غذای سرد با ریشه روسی است که تقریبا همه طرز تهیه آن را بلد هستند. اما مسئله اینجاست که برای تهیه یک سالاد الویه لذیذ به سبک رستورانی باید نکات طلایی و فوت و فن‌های آن را بلد باشید تا یک سالاد الویه متفاوت برای لیست شام، غذای ناهار یا میان وعده مدرسه داشته باشید. سالاد الویه معمولا با مرغ درست می‌شود اما می‌توانید آن را بدون مرغ و با انواع ژامبون یا به صورت گیاهی هم درست کنید. طرز تهیه الویه مرغ خوشمزه، رازهای خوشمزه شدن الویه به علاوه ایده تزیین سالاد الویه مهمانی و کودکانه برای جشن‌های مدرسه و جشن تولد بچه‌ها را در مجله کوروش بخوانید. همچنین به شما می‌گوییم بهترین سس برای درست کردن الویه کدام است. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه سالاد الویه با مرغ (برای ۴ تا ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فیله یا سینه مرغ بدون پوست و استخوان ۴۰۰ گرم (۱ سینه مرغ کامل)
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۳ عدد (۳۰۰ گرم)
تخم مرغ ۴ عدد
هویج ۲ عدد متوسط
نخود فرنگی پخته یا کنسروی ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خیارشور ۸ عدد متوسط
سس مایونز ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لیموترش ۱ عدد
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
سس خردل ۱ قاشق غذاخوری (به دلخواه)
نان باگت یا سایر انواع نان به مقدار لازم

 

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم سالاد الویه با مرغ: حدود ۱۶۲ کیلوکالری

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مواد سالاد الویه: ۱ ساعت

مدت زمان آماده‌سازی سالاد الویه: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سالاد الویه مرغ

مراحل طرز تهیه سالاد الویه مرغ

رایج‌ترین مدل درست کردن الویه، تهیه سالاد الویه با مرغ آبپز است. هر چه میزان مرغ را بیشتر در نظر بگیرید، این سالاد خوشمزه‌تر خواهد گرفت. برای تهیه این فینگرفود خوشمزه، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: سیب زمینی و تخم مرغ را آبپز کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه سالاد الویه سیب زمینی‌ها را بشویید و با پوست، در قابلمه قرار دهید. روی سیب زمینی‌ها ۲ لیوان آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید تا سیب زمینی‌ها بپزند و نرم شوند. بهتر است سیب زمینی‌ها را موقع آبپز کردن پوست نگیرید و خرد نکنید، چون سالادتان طعم آبکی می‌گیرد.

در یک قابلمه جداگانه تخم مرغ‌ها را هم آبپز کنید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان در نظر بگیرید تا از سفت شدن تخم مرغ‌ها مطمئن شوید.

در صورت تمایل می‌توانید برای خرید تخم مرغ از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: فیله یا سینه مرغ را بپزید

برای آبپز کردن فیله یا سینه مرغ، در یک قابلمه یک پیاز را به چهار قسمت خرد کرده و مرغ را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا مرغ خودش، روی حرارت ملایم آب بیندازد. نیازی به اضافه کردن روغن نیست. بعد از اینکه رنگ گوشت مرغ، به سفید تغییر کرد، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. ۳ تا ۵ دقیقه بعد، به اندازه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار، آب جوش اضافه کرده و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مرغ آبپز شود.

شما می‌توانید گوشت مرغ از جمله فیله مرغ و سینه مرغ بدون پوست و انواع ادویه معطر مثل زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: مواد سالاد الویه را رنده کنید

بعد از اینکه سیب زمینی‌ها و تخم مرغ‌ها آبپز شدند، آن‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید سرد شوند. فیله‌ها یا سینه مرغ پخته شده را از هم قابلمه خارج کنید. سیب زمینی و تخم مرغ‌ها را پوست بگیرید و با قسمت درشت رنده، رنده کنید. مرغ‌ها را هم ریش ریش کنید و در یک کاسه بریزید. خیارشورها را جداگانه یا قسمت ریز رنده، رنده کنید و آب آن را با دست بفشارید (می‌توانید خیارشورها را خیلی ریز و ساطوری هم خرد کنید).

شما می‌توانید خیارشور را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: مواد الویه را با هم مخلوط کنید

خیارشور رنده شده و نخود فرنگی‌های پخته شده یا کنسروی را به مواد الویه اضافه کنید. هویج‌ها را هم به صورت نگینی ریز خرد کنید یا با قسمت درشت رنده، رنده کنید. سس مایونز، در صورت دلخواه یک قاشق غذاخوری سس خردل و مقداری فلفل سیاه و کمی نمک به مواد الویه اضافه کنید. آب یک لیموی تازه را بگیرید و هسته‌ها را جدا کنید. آبلیمو را هم اضافه کنید. همه مواد الویه را با هم مخلوط کنید تا مایه سالاد الویه کاملا یکدست شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوفله ماکارونی به ۳ روش مرحله به مرحله

برای خرید کنسرو حبوبات از جمله کنسرو نخود فرنگی، سس خردل، سس مایونز و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: سالاد الویه را تزیین و سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه سالاد الویه، طعم سالاد را بچشید و چاشنی یا سس آن را اندازه کنید. روی ظرف سالاد الویه را بپوشانید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم‌ها به خورد هم بروند. سپس سالاد را به صورت سرد با گوجه فرنگی، فلفل سبز یا جعفری تازه تزیین و با نان باگت یا نان دلخواه خود سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع نان از جمله نان باگت را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

روش تهیه سالاد الویه با کالباس

طرز تهیه سالاد الویه با کالباس
برای طرز تهیه سالاد الویه با کالباس، همه مراحل را باید مانند روش بالا دنبال کنید، با این تفاوت که به همان اندازه مرغ (برای ۴ تا ۶ نفر، ۴۰۰ گرم)، کالباس را به صورت نگینی ریز خرد کنید و با سیب زمینی آبپز، خیارشور، نخود فرنگی، هویج، سس مایونز و چاشنی‌ها مخلوط کنید تا سالادتان آماده شود.

اگر هم سالاد الویه گیاهی دوست دارید از ژامبون و کالباس گیاهی و سس مایونز بدون تخم مرغ (طرز تهیه سس مایونز رژیمی و ساده) برای درست کردن الویه استفاده کنید.

انواع کالباس گوشت، ماکیان و گیاهی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک مرغ 

روش تهیه سالاد الویه قالبی

دستور پخت و نکات طلایی سالاد الویه مجلسی و قالبی+ایده‌های تزیین الویه شکل حیوانات

الویه قالبی یک راهکار حرفه‌ای برای تزیین سالاد الویه جشن تولد یا مهمانی است. آموزش سالاد الویه قالبی و قالب زدن آن کار سختی نیست. از یک قالب استوانه‌ای فلزی استفاده کنید. برای هر عدد سالاد الویه قالبی، یک عدد نان تست در نظر بگیرید. قالب را روی نان تست بگذارید و سپس آن را با سالاد پر کنید. در آخر سالاد الویه را با فشار دادن قالب روی نان تست، خارج کنید. به این ترتیب سالاد الویه قالبی خواهید داشت که کف آن هم نان تست است.

اگر هم از قالب سیلیکونی (قالب ژله) به شکل قلب یا هر شکل دیگری استفاده می‌کنید، کمی قالب را با روغن مایع چرب کنید و اجازه دهید الویه در قالب سرد شود. در این صورت وقتی الویه سرد شود به راحتی از قالب جدا می‌شود.

الویه را با جامبو شلز هم می‌توانید درست کنید. برای مطالعه مطلب طرز تهیه جامبو شلز الویه و نحوه سرو آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

نکات طرز تهیه سالاد الویه خوشمزه رستورانی

نکات طرز تهیه سالاد الویه خوشمزه رستورانی

  • یک راهکار خوشمزه شدن الویه این است که مقداری خامه صبحانه به سس مایونز اضافه کنید. برای این مقدار مواد ۱۰۰ گرم خامه ساده صبحانه کافی است. این کار طعم الویه را بسیار لذیذ و خوشمزه می‌کند. خامه را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش تهیه کنید.
  • برای عطر و بوی خوش سالاد الویه اضافه کردن یک فلفل دلمه‌ای کوچک که بسیار ریز خرد شده راهکار خوبی است. البته اگر عطر و طعم فلفل دلمه‌ای را می‌پسندید. اگر طعم فلفل دلمه‌ای را دوست ندارید مقداری شوید تازه و ساطوری خرد شده طعم الویه بی‌نظیر می‌کند.
  • اگر چند قطره لیموترش تازه روی الویه بریزید. طعم و عطر آن چند برابر می‌شود.
  • کالری الویه در هر ۱۰۰ گرم حدود ۱۶۲ کیلوکالری است. طبعا کالری سالاد الویه رژیمی بدون سس مایونز و فقط با اضافه کردن ماست چکیده کمتر از این مقدار است.
  • اگر طعم سینه مرغ را دوست ندارید از ران مرغ برای درست کردن الویه هم می‌توانید استفاده کنید اما سینه مرغ بافت الویه را یکدست‌تر می‌کند.
  • سالاد الویه یک ایده عالی برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سالاد الویه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سالاد الویه

نسبت مواد لازم برای تهیه سالاد الویه چقدر است؟

سالاد الویه هم می‌تواند به عنوان غذای اصلی سرو شود و هم پیش غذا و فینگرفود. اگر سالاد الویه را برای پیش غذا درست می‌کنید می‌توانید مقدار مواد را کمتر در نظر بگیرید؛ مثلا برای ۶ نفر می‌توانید از همان مواد مورد نیاز سالاد اولیه برای ۴ نفر استفاده کنید ولی حتما تناسب مواد را رعایت کنید.

  • برای درست کردن سالاد الویه برای ۵ نفر یا ۶ نفر به ۵۰۰ گرم سینه یا فیله مرغ (یا کالباس)، ۴ عدد سیب زمینی، ۱ عدد پیاز درشت برای پختن مرغ، ۱۰ عدد خیارشور، ۵ عدد تخم مرغ و ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی سس مایونز نیاز خواهید داشت.
  • برای طرز تهیه سالاد الویه برای ۱۰ نفر، ۷۵۰ گرم سینه یا فیله مرغ (یا کالباس)، ۱ کیلوگرم سیب زمینی، ۲ لیوان سس مایونز، حدود ۱۵۰ گرم خیارشور، یک کنسرو نخود فرنگی و ۲ تا ۳ قاشق آبلیمو استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه سالاد الویه برای ۲۰ نفر، مواد بالا را دو برابر کنید.

چرا سالاد الویه شل می‌شود؟

به چند دلیل ممکن است بافت سالاد الویه شل شود:

  • اگر خیارشور را رنده کنید و آب آن را نگیرید، سالادتان شل می‌شود. پس یا حتما آب خیارشور رنده شده را بگیرید یا کلا خیارشور را ریز خرد کنید.
  • اگر هویج را رنده کنید و آب آن را نگیرید الویه شل می‌شود. بنابراین بهتر است هویج را هم نگینی خرد کنید.
  • برخی افراد به سالاد الویه چند قاشق آب مرغ هم اضافه می‌کنند؛ مقدار آب مرغی که به سالاد الویه اضافه می‌کنید نباید زیاد باشد چون بافت الویه را شل و آبکی می‌کند.
  •  اگر ماست را با سس مایونز ترکیب کنید و ماست رقیق باشد الویه آبکی می‌شود. از ماست چکیده یا یونانی برای ترکیب با سس الویه استفاده کنید.
  •  اگر میزان سیب زمینی به نسبت دیگر مواد، کمتر باشد بافت الویه انسجام لازم را نخواهد داشت.
  • اگر سیب زمینی را پوست بگیرید و آبپز کنید آب به بافت سیب زمینی نفوذ می‌کند و روی بافت و طعم الویه تاثیر می‌گذارد.
حتما بخوانید  ۲۲ خواص آب برنج (لعاب برنج) برای لاغری، چاقی صورت، لک و موخوره و ...

چرا سالاد الویه چسبناک می‌شود؟

برای جلوگیری از چسبناک شدن سالاد الویه باید موارد زیر را رعایت کنید؛

  • سیب زمینی باید قبل از رنده شدن، سرد شود وگرنه بعد از رنده کردن به صورت داغ، چسبناک می‌شود.
  • از میکسر یا غذاساز برای پوره کردن سیب زمینی و تخم مرغ استفاده نکنید. بهتر است این مواد را با رنده درشت رنده کنید.
  • تخم مرغ را بعد از سرد شدن به مواد الویه اضافه کنید.

چرا سالاد الویه تلخ می‌شود؟

  • تلخ شدن سالاد الویه به کیفیت مواد اولیه آن برمی‌گردد مثلا اگر سس مایونز باکیفیت و تازه نباشد، طعم الویه تلخ می‌شود.
  • اگر از زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار زیاد برای پخت مرغ استفاده کنید الویه تلخ می‌شود.
  •  اگر در مواد سالاد الویه، سبزی خشک استفاده می‌کنید، میزان آن را بسیار کم در نظر بگیرید تا طعم سالاد تلخ نشود.

چرا سالاد الویه روغن می‌اندازد؟

دلیل روغن انداختن سالاد الویه، سس مایونزی است که در آن استفاده کرده‌اید. اگر سس مایونز کیفیت خوبی نداشته باشد، سالادتان روغن پس می‌دهد.

چرا سالاد الویه شور می‌شود؟

از آن‌جایی که خیارشور طعم شور دارد، باید برای نمک زدن، با احتیاط بیشتری عمل کنید و نمک را بعد از اینکه همه مواد را مخلوط کردید، اضافه کنید. اگر شوری مواد الویه زیاد است، مقدار سیب زمینی را بیشتر کنید تا شوری غذا را بگیرد.

ادویه سالاد الویه چیست؟

چاشنی و ادویه‌های سالاد الویه محدود هستند. نمک، فلفل سیاه و کمی آبلیمو به همراه سس مایونز که چاشنی اصلی الویه است به الویه عطر و طعم می‌دهند.

کدام سس مایونز برای سالاد الویه بهتر است؟

«سس سالاد الویه»، یکی از مهم‌ترین موادی است که می‌تواند طعم این سالاد را تحت‌تاثیر قرار دهد. هر چه از سس‌های باکیفیت‌تری برای درست کردن سالاد الویه استفاده کنید، هم سالم‌تر می‌مانید و هم از خوردن یک سالاد خوشمزه، بیشتر لذت می‌برید.

«سس مایونز بیژن» یکی از سس‌های باکیفیت و با اصالت ایرانی است که با مواد درجه یک و با استانداردهای روز دنیا تهیه می‌شود. با خرید سس‌های مایونز بیژن از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید در جشنواره بیژن ۱۴۰۲ شرکت کرده و با بهره بردن از تخفیف‌های شگفت‌انگیز این جشنواره، در قرعه‌کشی بیژن هم شرکت کنید و برنده جوایز نفیس این جشنواره شوید.

در انتهای مقاله درباره شرایط شرکت در جشنواره بیژن، نحوه شرکت در قرعه کشی و جوایز نفیس آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

سس مایونز ۴۶۰ گرمی و ۹۶۰ گرمی بیژن

سس مایونز ۴۶۰ گرمی بیژن

«سس مایونز بیژن شیشه‌ای» در اوزان ۴۶۰ و ۹۶۰ گرمی یکی از بهترین و لذیذترین سس‌ها برای سفره‌آرایی و پذیرایی است. این سس با طعم بسیار عالی، یکی از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های لذیذ انواع سالادهاست. سس بیژن یک سس غلیظ با بافت خامه‌ای است که از روغن مایع نباتی، سرکه، شکر، نمک تصفیه شده، پودر زرده تخم مرغ، اسید لاکتیک، پودر خردل، پایدارکننده، نشاسته اصلاح شده، اسید سیتریک، بنزوات سدیم و سوربات پتاسیم، اسانس لیمو و آب تهیه می‌شود.

این سس برای سرو روی انواع سالاد مثل سالاد الویه، غذاهای سرخ شده و غذاهای گوشتی بسیار مناسب است. همچنین، یک انتخاب عالی برای مصرف با غذاهای فست فودی است. سس مایونز بیژن بعد از باز شدن درب آن، باید در دمای یخچال نگهداری شود.

سس مایونز تند چیلی ۴۴۰ گرمی بیژن

سس مایونز تند چیلی ۴۴۰ گرمی بیژن

از بین انواع مختلف سس‌هایی که در بازار وجود دارند، «سس مایونز چیلی» به عنوان یک محصول پرطرفدار شناخته می‌شود. سس مایونز چیلی از سس‌های بسیار خوشمزه‌ای است که می‌توانید آن را در کنار هر نوع سالاد و پیش غذایی که می‌خواهید سرو کنید.

این سس از ترکیب روغن مایع، شکر، سرکه، پودر زرده تخم مرغ، نمک تصفیه شده خوراکی، گرانول چیلی، پایدارکننده، پودر خردل، نشاسته اصلاح شده، اسید لاکتیک، اسید سیتریک، بنزوات سدیم، سوربات پتاسیم و آب تهیه می‌شود. سس مایونز چیلی بیژن با طعم تند دلپذیری که دارد، طعم غذا را بسیار خوشمزه و لذیذ می‌کند و علاوه بر استفاده در کنار انواع سالاد و ساندویچ، برای سرو در کنار گوشت‌های کبابی هم مناسب است.

سس مایونز کم چرب ۱۰۰۰ گرمی بیژن

سس مایونز کم چرب ۱۰۰۰ گرمی بیژن

همه ما می‌دانیم که انواع سس‌ها طعم‌های جدید و متمایزی به غذاها می‌دهند و به همین خاطر هم طرفداران پر و پاقرصی دارند، ولی مصرف بیش از اندازه آن‌ها، خطر اضافه وزن، چربی خون، بیماری‌های قلبی و … را به دنبال دارد. اما خبر خوب این که برند بیژن برای این مشکل هم به فکر راه‌حل بوده است.

«سس مایونز کم چرب بیژن»، یکی از پرطرفدارترین سس‌ها برای مصرف کسانی است که رژیم غذایی کنترل‌شده‌ای دارند. این سس با ترکیب روغن نباتی مایع، سرکه، شکر، پودر زرده تخم مرغ، نمک تصفیه شده خوراکی، اسید سیتریک، پودر خردل، نشاسته اصلاح شده، اسانس لیمو، آب و اسید لاکتیک تهیه شده است و با خیال راحت می‌توانید از طعم آن برای استفاده در انواع سالاد و مزه‌دار کردن انواع ساندویچ لذت ببرید.

جشنواره بیژن ۱۴۰۲

جشنواره بیژن 1402
با خرید هر محصول بیژن در افق کوروش از ۲۷ دی ماه تا ۲۷ اسفند ماه یک شانس برای شرکت در قرعه کشی جوایز زیر خواهید داشت:

  • ۵ جایزه ۵۰ میلیون تومانی
  • ۲۰ گوشی موبایل سامسونگ A54
  • ۴۰ ربع سکه بهار آزادی

خرید هر محصول= ۱ امتیاز

به ازای هر خرید به‌صورت خودکار در قرعه‌کشی بزرگ جشنواره بیژن شرکت داده خواهید شد. برای شرکت در قرعه‌کشی تنها کافیست پس از خرید، شماره موبایل صحیح خود را به صندوقدار اعلام نمایید و تا ۲۷ اسفند ماه برای افزایش شانس خود فرصت دارید!

تاریخ شروع:

۲۷ دی ۱۴۰۲

تاریخ اتمام:

۲۷ اسفند ۱۴۰۲

چند ایده برای تزیین سالاد الویه

در ادامه چند ایده جدید تزیین سالاد الویه کودکانه به شکل حیوانات و تزیین سالاد الویه به عنوان یک غذای نونی برای مراسم مدرسه و تولد را ببینید.

ایده های تزیین سالاد الویه برای مدرسه و تولد

تزیین الویه تک نفره برای تولد و مدرسه

ایده های تزیین سالاد الویه برای مهمانی و تولد

تزیین سالاد الویه کودکانه

جدیدترین تزیین سالاد الویه

تزیین الویه قالبی برای تولد

تزیین الویه تک نفره با نان باگت

ایده های تزیین سالاد الویه ساده و مجلسی

تزیین سالاد الویه شب یلداا

تزیین سالاد الویه قالبی و شیک برای مهمانی و تولد مجلسی

ایده های تزیین سالاد الویه برای مهمانی

کالابرگ الکترونیک