طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز به روش بازاری

طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز به روش بازاری


20 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان لواش خانگی

نان لواش یکی از پرطرفدارترین نان‌های سنتی نانوایی در ایران است. نان لواش را به راحتی در خانه می‌توانید تهیه کنید. آموزش طرز تهیه نان لواش خانگی را از سرویس  آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

تاریخچه نان لواش

 

می‌دانستید نان لواش یا به قول قدیمی ها لباش یک نان قدیمی است و ریشه در فرهنگ سومری دارد؟  نان اصالتا خاورمیانه ای که احتمالا زمانی که ارمنستان جزو سرزمین ایران بوده به نان ارمنی هم معروف شده است. اصلا لواش کلمه ای است که ریشه در زبان و ادبیات ارمنی دارد.  ارمنی ها به نان لواش نان لاواش می گویند. در منابع انگلیسی زبان هم به نان لواش نان نازک ارمنی می گویند. قدمت این نان در قرن به حدود ۸ قرن پیش برمی گردد. بد نیست بدانید ارمنی ها از یونسکو درخواست ثبت این نان به عنوان یک میراث ملی را داشته اند و البته ایران هم بیکار ننشسته و درخواست کرده که نان لواش به عنوان یک میراث مشترک ایران و ارمنستان در یونسکو ثبت شود.  البته در کشورهایی مثل ترکیه، گرجستان، آذربایجان، مناطق کرد زبان و در گرجستان هم نان لواش قدمتی قدیمی دارد. یک نوع نان تنوری که لازم نیست خمیرش زیاد ور بیاید و پف کند چون قرار است یک نان نازک بپزیم. پختن نان لواش در قزوین بسیار محبوب و مرسوم است و آن را روی ساج می پزند. ارمنی ها به صورت سنتی این نان را در یک کوره سفالی به نام تونیر (تنور) می پزند.

 

 

شاید برایتان جالب باشد :

 

طرز تهیه نان بربری خانگی خوشمزه؛ به خاطر پیشگیری از کرونا چطور نان بخوریم؟

 

طرز تهیه نان لواش خانگی

 

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه‌ خورش بامیه مجلسی و لذیذ با گوشت و مرغ

اگر نگران ویروس کرونا هستید؛ طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز

 

مواد لازم

 

آرد گندم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (لیوان فرانسوی دسته‌دار برای آشپزی و شیرینی‌پزی یک پیمانه استاندارد است)
آرد سفید: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک: ۱ قاشق چایخوری سرصاف
مایه خمیر: ۱ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق مرباخوری
آب ولرم: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار برای عمل آمدن خمیر مایه
آب ولرم برای خمیر: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
(مقدار آب ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد، بستگی به نوع آرد شما دارد، آب را تا جایی اضافه کنید که آرد تبدیل به خمیر شود)

 

 

حتما بخوانید :

طرز تهیه پیتزا با نان لواش در فر و تابه

 

طرز تهیه

 

 

خمیر نان لواش را آماده کنید

 

طرز تهیه نان لواش خانگی در دوران شیوع کرونا

 

طرز تهیه نان لواش در منزل برای صبحانه همیشه لطف خودش را دارد. حالا که این روزها تهیه نان کمی سخت شده بد نیست برای روزهای مبادا طرز تهیه خمیر نان لواش نانوایی را در خانه بلد باشید و چند بار مراحل پخت نان را امتحان کنید تا در پخت نان هم حرفه‌ای شوید. برای درست کردن خمیر نان لواش ابتدا خمیر مایه، شکر و ¼ لیوان آب ولرم را با هم مخلوط کنید. آب حتما باید ولرم (نه سرد و نه گرم) باشد تا خمیر مایه عمل بیاید. خمیر مایه هم باید تازه و سالم باشد تا حسابی پف کند و حجیم شود. برای عمل آمدن خمیر مایه درب ظرف را بپوشانید و ۱۰ دقیقه صبر کنید.

 

در این فاصله آرد گندم و آرد سفید را چند بار الک و با هم مخلوط کنید. نمک را اضافه کنید و آردها را هم بزنید تا حسابی مزه‌دار شوند. خمیر مایه عمل آمده را هم اضافه کنید. سپس کم کم آب را اضافه کنید تا مرتب با دست هم بزنید و ورز بدهید تا خمیر درست شود. روی سطح کارتان آرد بپاشید و خمیر را روی آن بگذارید و ورز بدهید. با ورز دادن چسبندگی خمیر را بگیرید در این صورت نیاز نیست دیگر آرد اضافه کنید چون نان سفت می‌شود. ۱۰ دقیقه زمان برای ورز دادن خمیر کافی است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کدو سبز شکم پر با گوشت چرخ کرده و پنیر پیتزا در فر

 

 

مراحل درست کردن نان لواش

 

 

مرحله اول

 

خمیر را در یک کاسه بگذارید و روی ظرف سلفون بکشید تا خمیر برسد و عمل بیاید. بهتر است خمیر یک ساعت به همین صورت در دمای محیط استراحت کند. به این ترتیب حجم خمیر دو برابر می‌شود.

 

مرحله دوم

 

طرز تهیه نان لواش خانگی در دوران شیوع کرونا

 

بعد از یک ساعت دوباره خمیر را روی سطح کار بگذارید و ورز بدهید. پف خمیر را بگیرید و چانه خمیر درست کنید. یک بار دیگر باید به خمیر و این بار در حالت چانه استراحت بدهید. استراحت خمیر برای داشتن یک نان نرم و ترد بسیار اهمیت دارد. در این مرحله باید به چانه‌های خمیر ۳۰ دقیقه استراحت بدهید.

 

 

مرحله سوم

 

دوباره روی سطح کارتان مقداری آرد بپاشید و با وردنه خمیر را باز کنید. خمیر نان لواش باید نازک و یکدست باشد. خمیر را چند بار روی دست جا به جا کنید تا کش بیاید و نازک‌تر شود. روی بالشتک خمیر را بگذارید و خمیر را تا لبه‌های آن بکشید. نان را تا جایی که ممکن است نازک کنید و به شکل بیضی یا مستطیل درآورید.

 

 

مرحله پختن نان لواش

 

طرز تهیه نان لواش خانگی در دوران شیوع کرونا

 

برای درست کردن نان لواش باید ساج داشته باشید اما اگر ساج ندارید از پشت یک سینی یا پشت یک ماهیتابه استفاده کنید. ساج یا سینی روحی را روی شعله گاز بگذارید تا حسابی داغ شود. شعله گاز را متوسط کنید و خمیر باز شده را روی ساج یا سینی بگذارید. وقتی یک طرف نان پخت با احتیاط آن را بردارید تا طرف دیگر نان هم بپزد. وقتی نان پخت آن را لای پارچه یا سفره بگذارید تا خشک نشود.

 

 

کرونا ویروس؛سرما و فریز کردن مواد غذایی ویروس را از بین می‌برد یا گرما و حرارت دادن؟

 

 

کالابرگ الکترونیک