۴ طرز تهیه نان بربری خانگی به روش نانوایی در فر و بدون فر

۴ طرز تهیه نان بربری خانگی به روش نانوایی در فر و بدون فر


27 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۴ طرز تهیه نان بربری خانگی به روش نانوایی در فر و بدون فر

چطور نان بربری در خانه درست کنیم؟ نان بربری با آرد گندم یکی از نان‌های سنتی برای صبحانه یا وعده‌های اصلی غذای ایرانی‌ها است که بافت ترد و خاصیت سیرکنندگی زیادی دارد. این نان سرشار از مواد مغذی بوده و می‌توانید در فر، تنور گازی و توستر آن را درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه نان بربری خانگی به روش بازاری مرحله به مرحله و نکات پخت و ترد شدن بربری را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه نان بربری بازاری در فر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد گندم (آرد نانوایی) ۳۵۰ گرم (۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار)
آب (ولرم) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
کره (حیوانی یا مارگارین) ۲۰ گرم
روغن مایع ۳۰ گرم
خمیر مایه فوری ۳ قاشق سوپ‌خوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
بهبود دهنده نصف قاشق چای‌خوری (اختیاری)
کنجد یا سیاهدانه ۱ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نان بربری: ۲۰ تا ۲۵ دقیقه

میزان کالری در یک کف دست نان بربری: حدود ۷۵ الی ۸۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه نان بربری کنجدی در فر

مراحل طرز تهیه نان بربری کنجدی در فر

برای طرز تهیه نان بربری روغنی و کنجدی به روش بازاری و نانوایی در خانه، به مواد ساده‌ای نیاز دارد. این نان بربری که با خمیر مایه درست می‌شود. هم بافت نرم و هم ماندگاری بالایی دارد.

مرحله اول: مواد خمیر نان را آماده کنید

در ابتدا، در یک ظرف، خمیرمایه و شکر را بریزید و به آن آب گرم اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روی خمیر مایه حباب یا کف ایجاد شود و خمیر مایه به عمل بیاید. آرد را هم ۲ تا ۳ بار الک کنید تا کاملا نرم شده و ناخالصی‌های آن گرفته شود. کره را هم در دمای محیط بگذارید تا نرم شود.

آرد گندم و شکر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله دوم: خمیر نان بربری را درست کنید

سپس در یک کاسه بزرگ، نصف آرد الک شده را بریزید و وسط آن را گود کنید. نمک، روغن مایع، بهبود دهنده و خمیر مایه به عمل آماده را بریزید و با قاشق چوبی به آرامی مواد را هم بزنید تا خمیر جمع شود. سپس بقیه آرد را کم کم اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن آرد، دوباره مواد را ورز دهید تا یک خمیر یکدست داشته باشید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ترش شمالی اصیل | دستور پخت در سایر شهرها

روغن مایع و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: کره را اضافه کنید

کره را که به دمای محیط رسیده و نرم شده است، به خمیر اضافه کنید و با دست خمیر را ورز دهید تا کره کاملا به خورد خمیر برود و جذب شود. خمیر در نهایت باید کمی چسبندگی داشته باشد و کاملا خشک یا ترک ترک نباشد.

انواع کره حیوانی یا گیاهی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: خمیر را استراحت دهید

سپس کف و دیواره‌های یک کاسه بزرگ را چرب کنید و خمیر را جمع کرده و در کاسه بگذارید. روی کاسه را با یک پارچه تمیز بپوشانید و خمیر را در جای گرم به مدت ۱/۵ ساعت استراحت دهید تا خمیر مایه عمل کند و حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله پنجم: خمیر را چانه کنید

بعد از حجیم شدن خمیر، آن را کمی ورز دهید یا روی یک سطح را کمی آرد پاشی کنید و خمیر را چند بار بکوبید تا حباب‌های آن خارج شود. سپس خمیر را به ۲ یا ۳ قسمت تقسیم کنید. خمیر را بین دست‌هایتان به صورت بیضی دربیاورید و بعد با وردنه آن را باز کنید. با دست روی نان خط بیندازید.

مرحله ششم: خمیر را دوباره استراحت دهید

کف سینی فر را کمی چرب یا آردپاشی کنید. سپس خمیر‌ها را در سینی فر با فاصله بگذارید. اگر سینی‌تان کوچک است، هر چانه خمیر را در یک سینی بگذارید. روی سینی‌ را با نایلون تمیز یا پارچه نخی بپوشانید تا دوباره خمیرها استراحت کنند. به مدت ۳۰ دقیقه خمیر را استراحت دهید.

مرحله ششم: نان بربری را در فر بپزید

۲۰ دقیقه قبل از شروع آشپزی، فر را روشن و روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. بعد از استراحت کردن خمیرها، دوباره روی نان‌ها را خط بیندازید. سپس مقداری کنجد یا سیاه دانه روی نان‌ها بپاشید. در یک کاسه فلزی، مقداری آب بریزید و در فر بگذارید تا محیط فر مرطوب بماند. سپس سینی‌ نان را در طبقه وسط فر قرار دهید.

مرحله هفتم: نان بربری خانگی را سرو کنید

نان بربری در فر باید به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بماند تا مغزپخت شود. در ۲ یا ۳ دقیقه پایانی پخت، گریل فر را روشن کنید تا روی نان‌ها طلایی شود. بعد از پختن نان‌ها، آنها را از فر بیرون بیاورید و صبر کنید تا خنک شوند. نان‌ها را روی توری بگذارید و رویشان یک پارچه بگذارید تا خشک یا خمیری نشوند. سپس نان‌ها را با چاقو یا قیچی به قطعات کوچک‌تر برش بزنید.

نان‌ بربری را به صورت گرم سرو کنید یا بعد از خنک شدن در فریزر نگهدارید.

روش تهیه نان بربری در توستر

طرز تهیه نان بربری در توستر
برای تهیه نان بربری با توستر، توستر را روشن و روی دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس یک کاسه آب جوش در توستر بگذارید تا دمای داخل آن مرطوب شود. خمیر‌های نان بربری آماده شده به روش بالا را در طبقه وسط توستر بگذارید. یک فویل آلومینیومی جلوی المنت بالایی توستر قرار دهید تا روی نان خشک نشود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو برای شب یلدا و نکات مهم آن

پس از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه که نان پخت و کاملا پف کرد، فویل آلومینیومی را از جلوی المنت بالایی توستر بردارید تا روی نان‌ها نیز طلایی شود. ۲ تا ۳ دقیقه بعد، نان‌ها را از توستر بیرون بیاورید و سرو کنید.

دستور تهیه نان بربری برای صبحانه

طرز تهیه نان بربری برای صبحانه
اگر می‌خواهید صبح را با نان بربری تازه شروع کنید، از شب قبل خمیر نان بربری را درست کنید و در یک کاسه که آن را چرب کرده‌اید، بگذارید. روی ظرف را بپوشانید و آن را در یخچال قرار دهید. برای پخت نان کافی است، صبح خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و به ۲ قسمت چانه کنید. ۳۰ دقیقه چانه‌ها را در دمای آشپزخانه بگذارید. وقتی با محیط همدما شد، ادامه مراحل پخت نان را مانند روش‌های بالا در فر یا توستر، دنبال کنید.

روش تهیه نان بربری بدون فر

طرز تهیه نان بربری بدون فر
در روش طرز تهیه نان بربری بدون فر، یک قابلمه چدنی بزرگ و نچسب را روی گاز بگذارید. زیر قابلمه را حدود ۵ دقیقه روشن کنید تا کاملا داغ شود. سپس کف قابلمه را با روغن یا کره چرب کرده و با استفاده از وردنه، خمیر را کف قابلمه پهن کنید. حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا خمیر به آرامی شروع به پخته شدن کند.

وقتی خمیر از قسمت زیر آن به‌ خوبی پخته شود، روی سطح خمیر، حباب‌هایی ایجاد خواهد شد. سپس خمیر را برگردانید و صبر کنید تا سطح روی آن کاملا بپزد. یکی از مهم‌ترین مراحل در طرز تهیه نان بربری روغنی این است که پس‌ از پخت نان بربری‌ها، هر دو طرف نان بربری را کمی کره بمالید و نان را سرو کنید.

رومال نان بربری چیست؟

رومال نان بربری چیست؟

برای رومال نان بربری چند راه وجود دارد:

۱- رومال آرد: برای این رومال، به ازای هر نان، نصف قاشق چای‌خوری آرد با ۴ قاشق سوپ‌خوری آب مخلوط می‌شود. این مخلوط روی حرارت گذاشته می‌شود تا غلیظ شود. سپس برای رومال می‌توان با برس آشپزی، روی نان‌ها استفاده کرد.
۲- رومال زرده تخم مرغ: اگر می‌خواهید رنگ نان بربری خوشرنگ و طلایی شود، ۱ زرده تخم مرغ را با ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع مخلوط کنید و هم بزنید. سپس با برس آشپزی، روی خمیر‌های نان‌ بمالید. بعد نان را در فر قرار دهید تا براق و خوشرنگ شود.

فوت و فن های خوشمزه و حجیم شدن نان بربری خانگی

چرا نان بربری خانگی سفت می‌شود؟

۱- خمیر نان، بعد از چانه کردن، استراحت نکرده‌ است.
۲- میزان نمک در خمیر نان، کمتر یا بیشتر از حد مجاز بوده است.
۳- بعد از چانه کردن خمیر، به آن دست زده‌اید.
۴- آرد شما کیفیت خوبی نداشته است.
۵- زمان و درجه پخت نان را رعایت نکرده‌اید.

آرد مناسب برای تهیه نان بربری چیست؟

بهترین آرد برای تهیه نان بربری خانگی، ترکیب آرد نان و آرد گندم کامل است. این ترکیب به نان، بافت جویدنی و طعمی غنی می‌دهد. سعی کنید از آردهای مرغوب استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

کالابرگ الکترونیک