۱۴ سوال و جواب مهم مردم دنیا از سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع بیماری کرونا

۱۴ سوال و جواب مهم مردم دنیا از سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع بیماری کرونا


7 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شیوع بیماری کرونا ویروس کووید 19
فهرست محتوا پنهان

شیوع بیماری کرونا ویروس کووید ۱۹ حالا دیگر تبدیل به یک مسئله جهانی شده و بیشترین تمرکز افراد در سرتاسر دنیا پیشگیری از ابتلا به این ویروس است. از قرنطینه خانگی تا رعایت صحیح و کامل بهداشت فردی و اجتماعی و ضدعفونی کردن سطوح با مواد استاندارد و موثر کارهایی است که از دست افراد عادی جامعه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا برمی‌آید. اما در این میان سوالاتی در مورد چگونگی از بین بردن ویروس کرونا و دفع آن از روی سطوح مختلف تا نقش حیوانات خانگی در ابتلا به بیماری کرونا و ده‌ها سوالات دیگر وجود دارد که بهترین مرجع برای پاسخگویی به این سوالات سازمان جهانی بهداشت (WHO) است. برخی از مهم‌ترین سوالات مردم از سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع بیماری کرونا ویروس کووید ۱۹ را از سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

مهم‌ترین سوالات مردم از سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع بیماری کرونا ویروس کووید ۱۹

 

مهم‌ترین سوالات مردم از سازمان بهداشت جهانی در مورد بیماری کروناویروس کووید 19

 

 

۱- آیا دستگاه خشک‌کن حرارتی دست می‌تواند در نابودی و کشتن کروناویروس موثر باشد؟

 

خیر، تاثیری ندارد. برای حفاظت از خود در برابر این ویروس باید به طور مرتب دست‌هایتان را با الکل ۷۰ درصد ضدعفونی کنید یا با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشورید. بعد از تمیز کردن دست‌ها با آب و صابون باید از دستمال کاغذی یا خشک کن حرارتی برای خشک کردن دست‌ها استفاده کنید.

 

 

۲- آیا لامپ فرابنفش ضدعفونی کننده (گندزدا) می‌تواند ویروس کرونا را نابود کند؟

 

لامپ‌های UV (فرابنفش) نباید برای ضدعفونی کردن دست یا قسمت‌های دیگر پوست استفاده شوند چون پرتو فرابنفش می‌تواند ایجاد التهاب و حساسیت و خارش پوستی کند.

 

 

بیشتر بخوانید: پیشگیری از بیماری کرونا ویروس جدید

 

 

۳- آیا اسپری کردن الکل یا کلر روی سطح بدن برای کشتن این ویروس موثر است؟

 

آیا اسپری کردن الکل یا کلر روی سطح بدن برای کشتن این ویروس موثر است؟

 

خیر، این کار تاثیری بر ویروس‌هایی که وارد بدن شده‌اند ندارد. حتی اسپری الکل یا کلر برای لباس‌ها و سطوح غشایی بدن مثل چشم‌ها و دهان و … مضر است. یادتان باشد الکل و کلر فقط برای ضدعفونی کردن سطوح با رعایت توصیه‌ها و اصول صحیح موثر است. در زندگی روزمره هیچ ماده ضدعفونی کننده به اندازه آب و صابون و یا در صورت نبودن آن مایع ظرفشویی در از بین بردن آن موثر نیست.

برای بیرون از منزل ژل ضدعفونی کننده الکلی تهیه کنید. از الکل صنعتی یا متانول به هیچ وجه حتی برای ضدعفونی کردن سطوح هم نباید استفاده کنید چون به شدت سمی است. استفاده از الکل طبی یا همان الکل اتیلیک برای ضدعفونی کردن دست‌ها هم توصیه نمی‌شود مگر در مواقع اضطراری. از الکل ۷۰ درصد برای ضد عفونی سطوح استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: چطور الکل اتانول ۹۶% را برای ضد عفونی سطوح و دست به الکل ۷۰% تبدیل کنیم؟

 

 

۴- آیا دریافت نامه یا بسته از چین (یا شهرهای آلوده ایران به ویروس کرونا) بی‌خطر است؟

 

بله، ایمن و بی‌خطر است. طبق بررسی‌های انجام گرفته در این زمینه کرونا ویروس نمی‌تواند به مدت طولانی روی اشیا کاغذی یا نامه زنده بماند. مدت زمان زنده ماندن ویروس روی کاغذ ۴ ساعت است با این‌همه بهتر است بسته را با رعایت اصول بهداشتی و دستکش دریافت کنید و چند ساعتی آن را در فضای باز خارج از خانه مثل بالکن یا حیاط نگه دارید.

 

 

۵- آیا حیوانات خانگی در انتشار ویروس خانگی سهم دارند؟

 

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند حیوانات خانگی مثل سگ، گربه یا پرندگان خانگی به کرونا ویروس مبتلا شوند. هر چند بهتر است بعد از تماس با آن‌ها دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. به این ترتیب از ابتلا به باکتری‌هایی مثل E.coli و سالمونلا می‌شوند که قابلیت سرایت از حیوان به انسان را دارند.

 

۶- آیا واکسن پنومونی (ذات‌الریه) می‌تواند در برابر بیماری کووید ۱۹ هم از ما محافظت کند؟

 

خیر، واکسن‌هایی مثل هموفیلوس آنفولانزا نوع B (Hib) و پنوموکوک هیچ مصونیتی در برابر کرونا ویروس ایجاد نمی‌کنند. ویروس کووید ۱۹ بسیار جدید و متفاوت است و واکسن خاص خودش را می‌طلبد. دانشمندان در حال حاضر در تلاش هستند تا علیه این ویروس جدید یک واکسن بسازند. اگر چه واکسن آنفولانزا برای پیشگیری از ابتلا به علائم کرونا ویروس جدید موثر نیست اما توصیه می‌شود هر سال برای پیشگیری از آنفولانزا سلامتی شما را تضمین کند.

 

 

۷- آیا شستشوی مرتب بینی با نمک می‌تواند از آلودگی به کرونا ویروس جلوگیری کند؟

 

خیر، این کار تنها فقط می‌تواند در تسریع بهبودی سرماخوردگی‌های رایج موثر باشد.

 

 

۸- آیا خوردن سیر و زنجبیل در پیشگیری از کووید ۱۹ موثر است؟

 

آیا خوردن سیر و زنجبیل در پیشگیری از کووید 19 موثر است؟

 

سیر و زنجبیل با اینکه خاصیت ضدعفونی کننده و میکروب‌کشی دارند اما شواهید مبنی بر اینکه بتوانند در مقابل کرونا ویروس محافظت کنند در دسترس نیست. از سوی دیگر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس داشتن یک سیستم ایمنی قوی بسیار موثر است پس با رعایت موارد بهداشتی صحیح و اصولی و ماندن در خانه، با خوردن مواد غذایی مغذی از جمله سیر و زنجبیل می‌توانید سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید.

 

 

۹- آیا مصرف موضعی روغن کنجد می‌تواند در برابر ورود کرونا ویروس به بدن مثل یک سد عمل کند؟

 

خیر، این روغن نمی‌تواند کرونا ویروس را بکشد. البته برخی مواد شیمیایی ضدعفونی کننده مثل کلر، سفید کننده، اتانول ۷۰ درصد، پراستیک اسید و کلروفورم می‌توانند این ویروس را از روی سطوح نابود کنند.

 

۱۰- آیا این ویروس تنها بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا کودکان و افراد جوان هم مستعد ابتلا هستند؟

 

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالات در مورد بیماری کروناویروس کووید ۱۹ در مورد احتمال ابتلای کودکان به ویروس کرونا است. این ویروس همه سنین را مورد هدف قرار می‌دهد. البته سالمندان و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری‌های قلبی، آسم، زنان باردار، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، کسانی که کورتون مصرف می‌کنند، افردی که تحت شیمی درمانی هستند و … بیشتر در برابر این بیماری آسیب‌پذیر هستند. سازمان بهداشت جهانی به افراد در تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کند برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بهداشت فردی، بهداشت دست‌ها و بهداشت تنفسی را رعایت کنند.

 

 

۱۱- آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان کرونا ویروس کووید ۱۹ موثرند؟

 

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان کرونا ویروس کووید 19 موثرند؟

 

خیر، آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در درمان باکتری‌ها موثر هستند. آنتی‌بیوتیک نمی‌تواند در پیشگیری یا درمان کرونا ویروس موثر باشد. البته در صورت بستری شدن در اثر آلودگی به کرونا شاید از سوی پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شود چون امکان عفونت ثانویه در اثر ابتلا به این ویروس هم وجود دارد.

 

 

۱۲- آیا داروی مخصوصی برای پیشگیری یا درمان کرونا ویروس وجود دارد؟

 

تا به این لحظه خیر. افرادی که آلوده به کرونا ویروس شده‌اند باید تحت مراقبت‌های ویژه و مناسب باشند و علائم بیماری از بین برود. عموما ۸۰ درصد افراد مبتلا به بیماری خفیف می‌شوند و ۱۵ درصد هم شدیدا بیمار می‌شوند که باید تحت مراقبت‌های حمایتی بهینه شده در بیمارستان و مراکز درمانی قرار بگیرند. در حال حاضر برخی درمان‌های خاص در حال تحقیق و بررسی هستند و به صورت آزمایش‌های کلینیکی تست خواهند شد. سازمان بهداشت جهانی در از تلاش‌ها و پژوهش‌ها حمایت و به سرعت بخشیدن آن‌ها کمک می‌کند. تا ساخته شده واکسن کرونا حداقل یک سال زمان پیش رو داریم.

 

 

۱۳- غرغره کرده آب نمک، استفاده از پمادهای گیاهی چشمی و بخار دادن به ماسک‌ها و استفاده مجدد از آن‌ها موثر است؟

 

در مورد غرغره کردن آب نمک هیچ شواهد علمی موثری در پیشگیری کرونا پیدا نشده است. استفاده از پمادهای چشمی گیاهی برای درمان و تسکین تب ناشی از کرونا هم از نظر علمی اثبات نشده است. سازمان WHO صریحا و به صورت جدی بخار دادن و استفاده مجدد از ماسک‌ها را رد کرده است.

 

 

۱۴- استفاده از ویتامین D و ویتامین C در پیشگیری از کرونا موثر است؟

 

استفاده از ویتامین D و ویتامین C در پیشگیری از کرونا موثر است؟

 

یکی از مهم‌ترین سوالات مردم از سازمان بهداشت جهانی در مورد بیماری کروناویروس کووید ۱۹ استفاده از انواع ویتامین به خصوص D و C برای پیشگیری و درمان این بیماری است. ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است اما تاکنون مدرک متعبری اثبات نکرده که ویتامین C کرونا ویروس را خنثی کند یا از بین ببرد. این بدان معناست که مصرف ویتامین C بدون رعایت کردن سایر جوانب پیشگیری تضمینی برای عدم ابتلا به بیماری کرونا ویروس کووید ۱۹ باشد.

از سوی دیگر با وجود این‌که ویروس‌های سرماخوردگی که همگی از خانواده کرونا ویروس‌ها هستند در زمستان بیشتر شیوع پیدا می‌کنند و از سوی دیگر سطح ویتامین D بدن هم در فصل زمستان کاهش پیدا می‌کند اما هنوز شواهد معتبری میان مصرف ویتامین D و عدم ابتلا به کرونا ویروس کووید ۱۹ وجود ندارد. اگر چه کمبود ویتامین D سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند اما بالا کشیدن میزان ویتامین D باید به مرور و در طی زمان و با دوز تعیین شده از سوی پزشک انجام بگیرد.

 

 

منبع پاسخگویی به سوالات: سازمان بهداشت جهانی (who)

 

کالابرگ الکترونیک