پیشگیری از کرونا؛ ۱۰ روش صحیح خرید سوپرمارکتی و ضدعفونی کردن خریدها

پیشگیری از کرونا؛ ۱۰ روش صحیح خرید سوپرمارکتی و ضدعفونی کردن خریدها


25 اسفند 1398 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پیشگیری از کرونا؛ 10 روش صحیح خرید سوپرمارکتی و ضدعفونی کردن خریدها

برای پیشگیری از ابتلا به علائم بیماری کرونا کارهای ساده و در عین حال زیادی باید انجام داد. از نرفتن به اجتماعات و جاهای شلوغ تا رعایت صحیح بهداشت فردی و اجتماعی و طریقه درست و اصولی ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در این روزهای بحران کرونا چگونگی رفتن به خرید و در عین حال انجام یک خرید بهداشتی و بدون خطر است. شما نحوه درست بازگشت از خرید و ضدعفونی کردن خریدها را می‌دانید؟ در مجله کوروش ۱۰ روش درست خرید سوپرمارکتی، برگشتن از خرید و ضدعفونی کردن خریدهای سوپرمارکتی برای پیشگیری از کرونا به توصیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را به شما می‌گوییم.

 

پیشگیری از کرونا با ۱۰ روش صحیح ضدعفونی کردن خریدهای سوپرمارکتی

 

پیشگیری از کرونا؛ 10 روش صحیح خرید سوپرمارکتی و ضدعفونی کردن خریدها

۱-خریدهای سوپرمارکتی را چطور وارد خانه کنیم؟

 

قبل از رفتن به خرید یک جای مشخص برای خریدهایی که از بیرون می‌آورید در آشپزخانه تعیین کنید و یک پارچه و یا سفره برای قرار دادن کیسه‌های خرید در آنجا پهن کنید.

۲-چطور برای پیشگیری از کرونا ویروس در سوپرمارکت یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید کنیم؟

 

به هنگام خرید از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید، وسایل را از روی قفسه‌ها بردارید و در سبد خرید بگذارید. کارت بانکی را خودتان با دستگاه پوز بکشید و از متصدی صندوق بخواهید رمز و مبلغ را برایتان وارد کند. بعد از برگشت به خانه وسایل خریداری شده را بدون تماس با هیچ یک از سطوح منزل روی پارچه قرار بگیرید.

۳-بعد از برگشتن از سوپرمارکت لباس‌ها را بشوریم؟

لباس‌های بیرون را عوض کنید و آن‌ها را در فضای خارج از منزل مثل بالکن و در آفتاب پهن کنید. لازم نیست هر بار لباس‌ها را بشورید. مگر اینکه در مسیر سوار مترو و اتوبوس شده باشید.

 

۴-چطور خریدهای سوپرمارکتی را ضدعفونی کنیم؟

 

سینک ظرفشویی را تمیز بشورید و محصولاتی مثل قوطی کنسرو، شیشه ترشی و مربا و …، بسته پنیر و خامه و …، شامپو، بسته‌های ماکارونی و پاستا و خلاصه هر بسته بندی که از بیرون می‌خرید را در سینک بگذارید و با آب و مایع ظرفشویی بشورید. یادتان باشد برای خریدها از اسکاچ جداگانه و اختصاصی استفاده کنید و سپس دوباره اسکاچ را بشورید و ضدعفونی کنید.

 

۵-برای پیشگیری از کروناویروس چطور میوه و سبزیجات را ضدعفونی کنیم؟

 

میوه‌ها را قبل از قرار دادن در یخچال با آب و چند قطره مایع ظرفشویی بشورید. ابتدا میوه‌ها و صیفی‌جات را در آب و چند قطره مایع ظرفشویی به مدت ۲ الی سه دقیقه بخیسانید و سپس با آب و مایع ظرفشویی بشورید و خوب آب بکشید. اجازه دهید میوه‌ها خشک شوند و سپس در یخچال بگذارید. سبزیجات را با مایع ضدعفونی کننده سبزیجات ضدعفونی کنید. در مورد شستن گوشت و مرغ از آنجایی که مرغ و گوشت را نمی‌توان ضدعفونی کرد یا آن را با آب جوش شست اگر خوب و کامل پخته شوند ضرری برای فرد ندارند.

موقع شستن با دستکش گوشت و مرغ را بشورید و مراقب باشید قطرات آب به اطراف پخش نشوند. بعد از شستن مواد غذایی سینک ظرفشویی را هم ضدعفونی کنید. بهتر است تخم مرغ‌ها را نشوریذ. تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف درب‌دار بگذارید و هر بار موقع پخت تخم مرغ را بشورید. حتما بعد از دست زدن به تخم مرغ دست‌ها را با آب و صابون بشورید. نان را بسته بندی و فریز کردن و هر بار قبل از مصرف روی گاز یا در فر و مایکروفر داغ کنید.

 

پیشگیری از کرونا؛ 10 روش صحیح خرید سوپرمارکتی و ضدعفونی کردن خریدها

 

۶-با کیسه‌های خرید چه کنیم؟

 

کیسه‌های پلاستیکی که خریدها را در آن قرار داده‌اید در یک کیسه تمیز قرار دهید، گره بزنید و دور بیندازید. بهتر است در این روزها برای پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه‌های بیماری کرونا از کیسه‌های پارچه‌ای خرید استفاده کنید تا در مصرف پلاستیک هم صرفه‌جویی کرده باشید.

 

۷-کیف و کیسه خرید را هم ضدعفونی کنیم؟

 

کیسه، زنبیل یا کیف خرید خود را بعد از خرید با آب گرم و صابون یا الکل ۷۰% ضدعفونی کنید و چند ساعت در فضای خارج از خانه مثل بالکن نگهدارید تا خشک شود.

 

۸-پارچه و زیرانداز را بشورید

 

پارچه و سفره‌ای که خریدها را روی آن قرار داده بودید را نتکانید، آن را جمع کنید و بشورید.

 

۹-سوییچ ماشین و کارت عابربانک را چطور ضدعفونی کنیم؟

 

وسایل همراه مثل دسته کلید، سوییچ ماشین، کارت عابر بانک و تلفن همراه خود را با الکل ۷۰% ضدعفونی کنید. الکل را روی این لوازم اسپری کنید و اجازه دهید الکل در جریان هوا خشک شود. این وسایل یکی از اصلی‌ترین عوامل انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شوند که اغلب ضدعفونی کردن آن‌ها را فراموش می‌کنیم. البته دسته کلید منزل را با آب و صابون می‌توانید بشورید.

 

۱۰-بعد از شستن و ضدعفونی کردن خریدها دست‌ها را هم بشورید

 

حتما بعد از ضدعفونی کردن خریدها دست‌ها را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ الی ۳۰ ثانیه بشورید و با دستمال کاغذی خشک کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک