آخرین توصیه پزشکان برای پیشگیری از کرونا | بالاخره همه ماسک بزنند یا نه؟

آخرین توصیه پزشکان برای پیشگیری از کرونا | بالاخره همه ماسک بزنند یا نه؟


9 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ماسک مناسب پیشگیری بیماری کرونا

ویروس کرونا یک ویروس با ابعاد ناشناخته است. اگر چه پیش از این ویروس‌های خانواده کرونا صرفا با ایجاد یک سرماخوردگی در فرد بیمار خودشان را به ما نشان داده بودند اما به نظر می‌رسد کروناویروس کووید ۱۹ قرار است هر روز ابعاد ناشناخته از علائم و نشانه‌های خودش را بیشتر به رخ جامعه پزشکی بکشد. پیش از این و در اینجا طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی گفتیم که استفاده از ماسک فیلتردار مناسب صرفا برای شخص بیمار و پرسنل و کادر درمانی جهت پیشگیری از بیماری کرونا ضروری است. اما امروز مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا CDC توصیه‌های دیگری در مورد استفاده از ماسک مناسب پیشگیری بیماری کرونا را برای افراد عادی دارد که در ادامه آن‌ها را با هم در سرویس سلامت  مجله کوروش بررسی می‌کنیم.

 

 

استفاده از ماسک مناسب برای پیشگیری از بیماری کرونا برای همه ضروری است؟

 

استفاده از ماسک مناسب برای پیشگیری از بیماری کرونا برای همه ضروری است؟

 

ویروس کرونا هم مانند اکثر ویروس های دیگر براحتی از طریق تنفس از فرد مبتلا به افراد دیگر منتقل میشود.بنابر تحقیقات فرد میزبان در صورتی که سیستم ایمنی قوی نداشته باشد دچار بیماری میشود و میزان بهبودی نیز با توجه به زمان مراجعه به پزشک متفاوت است.سازمان بهداشت جهانی در این خصوص مواردی را تحت عنوان پروتکل های بهداشتی جهت پیشگیری از کرونا اعلام کرده است.این پروتکل ها مواردی است که باید رعایت کنیم تا اگر فردی آلوده به ویروس در اطراف ما هست نتواند ما را آلوده و مبتلا کند.با توجه به اینکه مهم ترین راه انتقال ویروس کرونا دهان و بینی است به استفاده از ماسک تاکید زیادی شده است.

امروز مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار آمریکا (CDC) یک توصیه جدید برای همه مردم دنیا دارد. افرادی که برای رفتن به مکان‌های شلوغ مثل فروشگا‌های مواد غذایی، مترو یا بازار بهتر است از ماسک استفاده کنند. طبق توصیه این سازمان برای این موارد استفاده از ماسک جراحی و N95 لازم نیست و ماسک‌های خانگی کافی است. این توصیه یک چرخش قابل توجه محسوب می‌شود زیرا در روزهای گذشته استفاده از ماسک برای افراد بیمار، ناقلین دارای علامت و پرسنل و کادر درمانی بیمارستان‌ها توصیه شده بود. این در حالی است که مطالعات دانشگاه مریلند آمریکا نیز این توصیه را تایید می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

بالاخره ویروس کرونا ۸ ساعت در هوا معلق است و منتقل می‌شود یا خیر؟

۴ لایه دفاعی سیستم ایمنی بدن برای واکنش در برابر ویروس کرونا کدامند؟

 

 

ماسک پارچه‌ای موثر است یا ماسک جراحی؟

 

ماسک مناسب پیشگیری بیماری کرونا ؛ ماسک پارچه‌ای موثر است یا ماسک جراحی؟

 

ماسک های پارچه ای مواد سازنده متنوعی دارند و میتوان آنها را در خانه تولید کرد یا از مغازه خرید.تحقیقات نشان داده که تاثیر ماسک های پارچه ای بستگی به جنس پارچه و تعداد لایه های آن بستگی دارد .توصیه CDC این است که افراد عادی از ماسک پارچه‌ای استفاده کنند نه ماسک‌های جراحی و N95. اگر شما یا عضوی از خانواده در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستید (افراد بالای ۶۰ سال یا افراد دارای بیماری زمینه ای )باید برای حفاظت از خود و دیگران ماسک پزشکی بزنید. توصیه به استفاده از ماسک برای تمام افرادی که بیرون از خانه رفت و آمد دارند توسط ماشین نمونه‌برداری از تنفس که توسط دکتر میلتون در دانشگاه مریلند آمریکا ساخته شده است به اثبات رسید.

نتایج این تحقیق اخیرا در مجله معتبر نیچر به چاپ رسیده است. ماجرا از این قرار است که دکتر میلتون یک هفته پیش از انتشار مقاله خود در مجله نیچر سازمان بهداشت جهانی و CDC را در جریان نتایج تحقیق خود قرار داده است و گویا یکی از دلایل تغییر موضع CDC همین مسئله است.

به طور خلاصه توصیه دکتر میلتون این است که همیشه در خارج از خانه ماسک بزنیم حتی اگر بهترین ماسک و ماسک مخصوص کرونا نباشد، اما همین که اندکی هم جلوی انتقال را بگیرد ارزش امتحان کردن دارد.

با این همه سازمان بهداشت جهانی WHO هنوز با این توصیه مخالف است و در توصیه‌های خود هنوز تغییری نداده است. سازمان بهداشت جهانی هنوز هم بر عدم لزوم استفاده از ماسک برای افراد سالم تاکید می‌کند.

 

 

منبع : مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا CDC

 

کالابرگ الکترونیک