آیا شیرین بیان ضد ویروس کرونا و در درمان این بیماری موثر است؟

آیا شیرین بیان ضد ویروس کرونا و در درمان این بیماری موثر است؟


11 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شیرین بیان ضد ویروس کرونا

از همان ابتدای شیوع ویروس بیماری کرونا کووید ۱۹ در مورد تاثیر گیاهان طب سنتی در پیشگیری و درمان این بیماری نظرات فراوانی مطرح شد. یکی از این گیاهان سنتی «شیرین بیان» بود. دلیل این امر شاید مطالعات بر روی ویروس سارس در آزمایشگاه و احتمال تاثیر شیرین بیان بر ویروس سارس بود. اما مسئله اینجاست که ویروس سارس و کرونا یکی نیستند و اثر شیرین بیان وقتی توسط بیماری کرونایی خورده می‌شود از طریق مطالعات آزمایشگاهی قابل بررسی نیست. در این مقاله مجله کوروش به شما می‌گوییم که شیرین بیان چه عوارضی دارد و  آیا اصلا شیرین بیان ضد ویروس کرونا است و در درمان بیماری کرونا موثر است یا خیر.

تاریخچه و ریشه ی گیاه شیرین بیان

 

  • این گیاه بومی جنوب آسیا و اروپا است و بعنوان ریشه ی شیرین منسوب است و ریشه ی شیرینش بسیار شیرین تر از شکر است .
  • این گیاه سالهاست که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است و بعنوان حافظ صلح شناخته می شود شیرین بیان یکی از پر مصرف ترین گیاهان در جهان است و هم اکنون در روسیه ، انگلستان ، فرانسه ، آلمان ، اسپانیا ، خاورمیانه و آسیا رشد می کند.

 

ویتامین ها و ارزش غذایی شیرین بیان:

 

  • شیرین بیان طیف وسیعی از مواد مغذی مفید و فلانوئیدها را دارد.
  • منبع ویتامین B1 (تیامین) و B2 (نیاسین)و B3(ریبوفلاوین) و B5 (پانتوتنیک اسید)و ویتامین E (توکوفرول)است.
  • همچنین مواد معدنی نظیر فسفر آهن کلسبم کلوئین منیزیم پتاسیم سلنیوم سیلیسیم و روی است.
  • غنی از فیتوناتریشن های ضروری شامل بتا کاروتن ، گیلیسیریزین ، گلابریدین ، ایزولیکویریتیگنین ، تیمول ، فنول ، اسید فورولیک و کورستین است.

 

 

مصرف شیرین بیان چه عوارضی برای بدن دارد؟

 

شیرین بیان ضد ویروس کرونا ؛ مصرف شیرین بیان چه عوارضی برای بدن دارد؟

 

ریشه شیرین بیان قبلا به خاطر خواص ضد ویروسی‌اش شناخته شده ‌بود اما محققان متوجه شدند که در طول شیوع ویروس سارس، عده‌ای از مردم که از معجون‌های سنتی چینی که در ترکیب آن ریشه شیرین بیان هم گنجانده شده‌ بود استفاده می‌کردند، با وجود اینکه برخی افراد خانواده‌شان به سارس مبتلا شده بودند به ویروس سارس آلوده نشدند. از همین جا بود که تحقیقات جدی‌تری در مورد فواید ضد ویروس مثل ویروس سارس و کرونا که بسیار به هم نزدیک هستند آغاز شد. در واقع ریشه شیرین‌ بیان شامل انواعی از مواد گیاهی شیمیایی مانند فلانوئیدها از قبیل Glycyrrhizin، Liquiritigenin و Glabridin است که فعالیت ضد ویروسی در برابر سارس داشته‌ است

اما حقیقت این است که حتی اگر ریشه شیرین بیان ضد ویروس کرونا هم باشد و در درمان یا پیشگیری از کرونا موثر باشد هم قضیه به این سادگی‌ها هم نیست. بسیاری از داروهای شیمیایی بر پایه گیاهان موجود در طبیعت ساخته می‌شوند و در نتیجه مصرف خودسرانه گیاهان دارویی بدون آگاهی از عوارض آنها به اندازه داروهای شیمیایی می‌تواند برای بدن بسیار خطرناک باشد. بر همین اساس مصرف شیرین بیان هم می‌تواند عوارض بسیار جدی برای بدن داشته باشد.

 

 

عوارض جدی شیرین بیان برای سلامت بدن

 

یکی از عوارض جدی شیرین بیان برای بدن فشارخون بالا، احساس خستگی شدید، مشکلات حرکتی و آسیب مغزی است. علاوه بر این عوارضی مثل سردرد، تورم ریه، مشکلات قاعدگی در خانم‌ها و کاهش توان جنسی در آقایان در اثر مصرف خودسرانه شیرین بیان دیده شده است.

البته این عوارض در افراد سالم فقط زمانی رخ می‌دهد که میزان مصرف شیرین بیان بالا باشد و یا به مدت طولانی مصرف شود. در افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون مصرف حتی ۵ گرم شیرین بیان در طول روز خطرناک است.

بنابراین به طور کلی استفاده از شیرین بیان برای پیشگیری یا درمان کرونا توصیه نمی‌شود. مصرف شیرین بیان تنها به میزان کم و برای مدت کم در افراد کاملا سالم می‌تواند بلامانع باشد.

 

 

چه افرادی باید از مصرف شیرین بیان خودداری کنند؟

 

آیا شیرین بیان ضد ویروس کرونا و در درمان این بیماری موثر است؟چه افرادی باید از مصرف شیرین بیان خودداری کنند؟

 

*افرادی که فشارخون بالا دارند

*بیماران قلبی

*بیماران کلیوی

*افرادی که پتاسیم پایین دارند مثل افراد مبتلا به بیماری کوشینگ یا زمانی که فردی دچار اسهال یا استفراغ است.

*افرادی که بیماری‌های وابسته به هورمون مانند سرطان سینه یا تخمدان، آندومتریوز یا فیبروم رحمی دارند.

*افرادی که سفتی عضلات ناشی از مشکلات اعصاب مانند آسیب نخاع، سکته مغزی و یا فلج مغزی دارند.

*مصرف شیرین بیان در دوران بارداری ممنوع است و در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

*حدود ۱۴۰ دارو با شیرین بیان تداخل مصرف دارند. پس اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید از مصرف شیرین بیان خودداری حتی در مقدار کم یا با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

حتما بخوانید:

 

آشنایی با بهترین گیاهان دارویی

آیا اگر مکمل زینک و ویتامین A بخوریم کرونا نمی‌گیریم؟

چطور تشخیص بدهیم علائم آلرژی فصلی داریم یا به کرونا مبتلا شده‌ایم؟

 

کالابرگ الکترونیک