طرز تهیه ترحلوا قالبی و ساده + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه ترحلوا قالبی و ساده + فیلم آموزش تهیه


7 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترحلوا

طرز تهیه ترحلوا قالبی و ساده به 2 روش شیرازی و تبریزی

ترحلوا شیرازی از آن دسته حلواهای نرم و لطیف خوشمزه مجلسی است و همانطور که از نامش اصالتی شیرازی دارد. ترحلوای شیراز یک حلوای نرم و ژله‌ای طور است که هم به صورت ساده و هم دو رنگ و البته به صورت قالبی یا ساده سرو می‌شود. در استان فارس ترحلوا یک غذای ماه رمضانی اصلی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان به عنوان شیرینی و دسر ماه رمضانی است. طرز تهیه ترحلوا شیرازی ساده و دو رنگ به ۲ روش شیرازی و تبریزی به همراه فیلم آموزشی را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه ترحلوا قالبی شیرازی دو رنگ

 

طرز تهیه ترحلوا قالبی شیرازی دو رنگ

 

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر

 

آرد برنج: ½ پیمانه (لیوان فرانسوی دسته‌دار)

نشاسته گندم (نشاسته گل): ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شیر پرچرب: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پودر هل: ½ قاشق چایخوری

شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم

کره یا روغن: به مقدار لازم

 

 

فیلم آموزش ترحلوا را تماشا کنید:

 

 

 

محصولات ترحلوا

 

 

 

مرحله اول؛ حل کردن نشاسته در آب

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترحلوا قالبی باید نشاسته را در یک ظرف مناسب بریزید. سپس دو لیوان آب سرد به آن اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید. این کار را آن قدر ادامه دهید که نشاسته به طور کامل در آب حل شود. سپس نشاسته حل شده را از صافی رد کنید تا صاف شود و ناخالصی‌های آن گرفته شود.

 

 

مرحله دوم؛ الک کردن آرد برنج

 

در این مرحله از طرز تهیه ترحلوا قالبی باید آرد برنج را الک کنید تا کاملا یک دست شود و گلوله ای در آن وجود نداشته باشید. بعد از الک کردن آرد برنج آن را با مقداری آب سرد حل کنید و کنار بگذارید.

 

 

مرحله سوم؛ ترکیب کردن مواد ترحلوا

 

در این مرحله از طرز تهیه ترحلوا قالبی باید در یک قابلمه شکر، نشاسته حل شده و ۲ پیمانه دیگر آب را به شیر اضافه کنید و روی شعله متوسط رو به بالای گاز قرار دهید. این ترکیب را مرتب هم بزنید تا کمی خودش را بگیرد. حالا شعله گاز را کم کنید و باز هم حلوا را مرتب هم بزنید. هم زدم بخش اصلی طرز تهیه ترحلوای قالبی محسوب می شود و در صورتی که درست انجام نشود، ممکن است آرد برنج و نشاسته ته بگیرند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن روغن یا کره به ترحلوا

 

بعد از اینکه بافت ترحلوا کمی منسجم شد، روغن یا کره را اضافه کنید و مرتب هم زدن حلوا را ادامه بدهید تا زمانی که خط چنگال یا کفگیر روی آن محو نشود و به غلظت مناسب برسد و نشاسته کاملا پخته شود. چون از شیر پرچرب استفاده می‌کنیم لازم نیست از کره یا روغن زیادی استفاده کنید.

 

ترحلوا با آرد برنج

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن هل و گلاب به ترحلوا

 

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم | نکات تهیه برای کودکان و بزرگسالان

 

در این مرحله از طرز تهیه ترحلوا قالبی پودر هل را در گلاب حل کنید و به حلوا اضافه کنید. مرتب حلوا را روی شعله ملایم گاز حدود ۲ الی سه دقیقه هم بزنید تا حلوا دوباره سفت شوید. مدت زمان پخت تر حلوای شیرازی یا قالبی حدود ۱ ساعت است پس حسابی باید وقت داشته باشید.

 

 

مرحله ششم؛ ریختن ترحلوا در قالب

 

حالا نیمی از حلوا را در یک ظرف دیگر بریزید و روی نیمی دیگر که در قابلمه باقی مانده زعفران آب کرده غلیظ کرده بریزید و خوب هم بزنید. ده الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا حلوای زیری که بدون رنگ است خنک شود و سپس حلوای زعفرانی را روی آن بریزید و روی آن را با پودر پسته، نارگیل را هر چیز دیگری که دوست دارید تزیین کنید. بعد از اینکه ترحلوا خنک شد روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۵ الی ۶ ساعت داخل یخچال بگذارید تا کاملا خنک و سفت شود و خودش را بگیرد تا بتوانیم آن را به صورت لوزی یا مربع برش بزنیم. این طرز تهیه ترحلوا شیرازی دو رنگ است. اگر می‌خواهید ترحلوا شیرازی ساده درست کنید روی تمام حلوا زعفران بریزید و هم بزنید و بعد از خنک شدن به همین ترتیب برش بزنید. این حلوای مجلسی خوشمزه را معمولا به صورت سرد سرو می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شله زرد « 

 

 

طرز تهیه ترحلوا تبریزی

 

طرز تهیه ترحلوا تبریزی

 

مواد لازم

 

آرد گندم: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

آرد برنج: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته دار

گلاب: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته دار

زعفران آب شده: به مقدار لازم

کره یا روغن جامد: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه ترحلوا با آرد گندم

 

مرحله اول؛ الک کردن آرد

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترحلوا تبریزی باید آرد گندم و برنج را با هم ترکیب کنید و دو بار الک کنید. این کار موجب می شود آرد شما یک دست شود و گلوله ای در آن باقی نماند.

 

 

مرحله دوم؛ تفت دادن آرد

 

بعد از الک کردن آردها در این مرحله از طرز تهیه ترحلوا تبریزی باید مقداری کره یا روغن در ماهیتابه بریزید. سپس آردها را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و در روغن تفت دهید. بعد از اینکه آردها خوب تفت خوردند و بوی خامی آن ها تا حدی از بین رفت، حرارت را خاموش کنید. در این مرحله تنها لازم است که رنگ آرد شما بعد از تفت دادن کمی کرم رنگ شود. مراقب باشید که تفت دادن بیش از اندازه آرد موجب سوختن آن می شود. برای این کار حتماً از حرارت ملایم شعله گاز استفاده کنید.

 

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه فرنی و نکات مهم آن « 

 

 

مرحله سوم؛ آماده کردن شهد ترحلوا تبریزی

 

بعد از تفت دادن آرد نصف لیوان فرانسوی دسته دار شکر به آن اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید. داخل یک قابلمه دیگر هل، گلاب، شکر، زعفران و آب را ترکیب کنید و روی شعله گاز قرار دهید. مواد را خوب هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. این کار را حتماً با شعله ملایم انجام دهید تا مواد به آرامی به غلظت مناسب برسد.

 

 

مرحله چهارم؛ ترکیب کردن همه مواد ترحلوا

 

در این مرحله از طرز تهیه ترحلوا تبریزی باید مواد ترحلوا را با شهدی که آماده کرده اید، ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. مواد را آن قدر روی حرارت ملایم هم بزنید تا قوام بیاید و به غلظت مناسبی برسد. در این مرحله شعله گاز را حتماً روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا ترحلوا ته نگیرد و به خوبی پخته شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده ساده و قلقلی به روش مجلسی

 

 

مرحله پنجم؛ سرو کردن ترحلوا تبریزی

 

بعد از آماده شدن ترحلوا آن را داخل دیس یا ظرف مناسب سرو کنید. اگر ترحلوای شما به خوبی پخته باشد، به هیچ عنوان حالت چسبنده و گلوله ای ندارد و بافت آن بسیار نرم و لطیف خواهد بود. بعد از ریختن ترحلوای تبریزی در دیس، سپس روی آن را با استفاده از خلال پسته، خلال بادام، پودر نارگیل و یا گل سرخ تزئین کنید.

 

 

طرز تهیه بامیه با طعم بازاری 

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترحلوا ساده و دو رنگ و قالبی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترحلوا ساده و دو رنگ و قالبی

 

  • برخی اوقات ترحلوای شیرازی ترک می‌خورد. علت ترک خوردن ترحلوای شیرازی این است که بیش از حد پخته شده است. اگر حلوا زیاد بپزد بعد از سرد شدن ترک می‌خورد. برای اینکه ترحلوا شیرازی ترک نخورد بهترین زمان برای اطمینان از پخت آن این است که رد قاشق یا چنگال روی حلوا بیفتد و زود محو شود. به این ترتیب یک ترحلوای لطیف با بافت ژله‌ای و به قول شیرازی‌ها لرزونک خواهید داشت.

 

  • اگر تر حلوای شیرازی شما بعد از پختن آب می‌اندازد علت آن برعکس است. یعنی مدت زمان پختن حلوا کم بوده و قبل از خط افتادن روی بافت حلوا آن را از روی گاز برداشته و سرو کرده‌اید.

 

  • برای اینکه طعم نشاسته در حلوا خام نباشد بهتر است در تمام مدت پخت از شعله پخش کن استفاده کنید. چون نشاسته زود ته می‌گیرد و در طول مدت پخت خوب پخته نمی‌شود و خام می‌ماند.

 

  • طرز تهیه ترحلوا اردبیل متفاوت است و در ترکیبش یک زرده تخم مرغ هم دارد.

 

  • طرز تهیه ترحلوای تبریزی با آرد گندم و آرد برنج است و نشاسته ندارد.

 

  • ترحلوا یزدی مجلسی هم از ترکیب آرد سفید به همراه آرد برنج تهیه می شود و مراحلش شبیه ترحلوا شیرازی است.

 

  • برای درست کردن ترحلوای شیرازی دو رنگ باید برای همه مواد از پیمانه یکسانی استفاده کنید.

 

  • اگر حین پخت ترحلوای شیرازی متوجه شدید که مواد به ته قابلمه می چسبد، بهتر است ترحلوا را به قابلمه دیگری منتقل کنید. سپس با کمک یک همزن برقی مواد را هم بزنید تا گلوله هایی که در آن ایجاد شده است، از بین برود. بعد از این کار می توانید ترحلوا را مجدداً روی حرارت ملایم قرار دهید تا پخت آن کامل شود.

 

  • برای درست کردن ترحلوا بهتر است از یک قابلمه نچسب  استفاده کنید.

 

  • برای پخت ترحلوا حتماً از حرارت ملایم استفاده کنید تا خامی آرد به خوبی گرفته شود. زیاد کردن حرارت گاز موجب می شود که ترحلوا زوتر غلیظ شود و خوش طعم نشود.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه زولبیا با طعم بازاری «

 

 

ترحلوای خوشمزه و مجلسی

 

  • شما می توانید از ترحلوا برای مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.

 

  • توجه داشته باشید که در طرز تهیه ترحلوا با آرد گندم و آرد برنج رنگ ترحلوای شما کمی روشن می شود.

 

  • برای پخت ترحلوا می توانید به جای روغن جامد یا کره از روغن حیوانی نیز استفاده کنید.

 

  • در مراحل تفت دادن آرد روی حرارت مراقب باشید که رنگ آرد بیش از اندازه تیره نشود. تنها کمی کرم رنگ شدن آرد با شعله ملایم کافی است.

 

  • برای تزئین ترحلوا مجلسی می توانید آن را در ماسوره بریزید و در قالب های کوچک بریزید. یا اینکه ترحلوای دو رنگ درست کنید و با کمک ماسوره و مقداری حلوا با رنگ متفاوت، روی آن را تزئین نمایید.

 

 

طرز تهیه حلوای مجلسی و نکات مهم آن

 

کالابرگ الکترونیک