۲ طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه و گوشت به روش رستورانی

۲ طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه و گوشت به روش رستورانی


21 تیر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه و گوشت تکه ای به روش رستوران
فهرست محتوا پنهان

اگر بگوییم باقالی پلو با گوشت ماهیچه خوشمزه‌ترین غذای ایرانی است اغراق کرده‌ایم؟ شواهد می‌گویند، خیر. باقالی پلو هم با ماهیچه و هم گوشت تکه‌ای گوسفند یک غذای ایرانی مجلسی با گوشت برای ناهار و معمولا جزو غذاهای برنامه یک ماهه غذایی رمضان است که ظاهرا پیشینه‌اش به درباره صفویه برمی‌گردد و البته که در ابتدا غذای محبوب شاهان و درباریان بوده است. باقالی پلو با گوشت ماهیچه جزو پرطرفدارترین پلوهای ایرانی برای مهمانی و غذای نذری محرم و یک غذای مناسب مهمانی هم هست. طرز تهیه باقالی پلو با گوشت ماهیچه رستورانی به روش مجلسی و باقالی پلو با گوشت تکه‌ای گوسفند به همراه فوت و فن خوشمزه شدن این غذای لذیذ را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی رستورانی

 

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی رستورانی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت ماهیچه: ۳ تا ۴ ساعت

کالری هر ۱۰۰ گرم باقالی پلو با ماهیچه: حدود ۲۵۶ کیلوکالری

مواد لازم تهیه گوشت ماهیچه (برای ۴ نفر)

  • ماهیچه گوسفندی: ۴ عدد
  • پیاز متوسط: ۴ عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
  • برگ بو: ۳ عدد
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه باقالی پلو

  • برنج: ۳ پیمانه
  • باقالی: ۲ پیمانه
  • شوید خرد شده تازه: ۲ پیمانه
  • روغن مایع یا روغن حیوانی: به مقدار لازم

*منظور از پیمانه، پیمانه پلوپز یا لیوان فرانسوی دسته‌دار است.

مراحل طرز تهیه باقالی پلو با گوشت ماهیچه گوسفندی مجلسی

باقالی پلو با ماهیچه مجلسی را معمولا با گوشت ماهیچه گوسفندی طبخ می‌کنند اما شما می‌توانید باقالی پلو با ماهیچه گوساله هم درست کنید.

 

مراحل طرز تهیه باقالی پلو با گوشت ماهیچه گوسفندی مجلسی

 

مرحله اول؛ پختن ماهیچه با ادویه و برگ بو

برای پختن ماهیچه گوسفندی ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و نیمی از آن‌ها را در قابلمه بریزید و با مقداری روغن تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند ماهیچه‌ها را روی آن بچینید، حبه‌های سیر و بقیه پیازهای خلالی را هم روی ماهیچه‌ها بریزید. فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید.

برگ بوها و چوب دارچین را هم روی سایر مواد بگذارید و درب قابلمه با ببندید. ۳ ساعت روی شعله ملایم گاز ماهیچه را بپزید. در این مدت چند بار ماهیچه‌ها را زیر و رو کنید تا یکدست پخته شوند. در نهایت باید یک سوپ ماهیچه خیلی غلیظ داشته باشید که در کنار باقالی پلو با ماهیچه سرو کنید. بعد از ۳ ساعت نمک را اضافه کنید و ۱ الی یک و نیم ساعت دیگر برای پخت به ماهیچه زمان بدهید.

در صورت تمایل می‌توانید ماهیچه گوسفندی، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران، دارچین، پیاز داغ منجمد و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ خیس کردن برنج و شستن باقالی‌ها

برای درست کردن باقالی پلو برای سرو در کنار ماهیچه ابتدا برنج را بشورید و ۱ الی دو ساعت در آب و نمک خیس کنید. باقالی‌ها را هم بشورید و ۵ دقیقه در آب بپزید و کف روی باقالی را بریزید و آبکش کنید چون در غیر این صورت رنگ پلو را تیره می‌کند. این ترفند برای زود پختن باقالی است.

حتما بخوانید  طرز تهیه برنج ایرانی آبکش به روش چلو رستورانی و مجلسی

برای تهیه انواع برنج از جمله برنج ایرانی باکیفیت به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چلو گوشت 

مرحله سوم؛ آبکش کردن برنج و باقالی و اضافه کردن شوید

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بپزید. باقالی‌های آبکش شده را هم به برنج در آب جوش اضافه کنید برای اینکه برنج دانه دربیاید و له نشود وقتی روی دانه برنج دو ترک افتاد آن را آبکش کنید. حالا به برنج و باقالی آبکش شده، شوید تازه و ساطوری خرد شده را هم اضافه کنید. این ترکیب را به آرامی با کفگیر هم بزنید تا برنج شفته و شکسته نشود. (می‌توانید به جای شوید تازه از یک مشت بزرگ شوید خشک هم استفاده کنید.)

در صورت تمایل می‌توانید سبزی خشک شوید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ دم کردن باقالی پلو

کف یک قابلمه روغن بریزید و ته دیگی که دوست دارید را بگذارید. در قابلمه ترکیب باقالی و برنج و شویدی که مخلوط کرده بودید را بریزید و گنبدی شکل کنید و دم بگذارید. روی باقالی پلو در صورت دلخواه کمی دارچین بپاشید یا لا‌به‌لای آن چند حبه سیر بگذارید. بعد از دم کشیدن برنج روی آن کره آب شده محلی یا روغن حیوانی آب شده بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن از جمله روغن حیوانی و کره را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ سرو ماهیچه و باقالی پلو

بعد از دم کشیدن باقالی پلو، ماهیچه پخته شده را در کنار باقالی پلو سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمپختک

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت تکه‌ای گوسفند

 

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت تکه‌ای گوسفند

 

مواد لازم برای تهیه باقالی پلو با تکه‌های گوشت

  • برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • باقالی: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شوید خشک: ۴ قاشق غذاخوری
  • کره: ۵۰ گرم
  • دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک و روغن: به مقدار لازم
  • گوشت تکه‌ای بدون استخوان: ۶۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد
  • رب گوجه‌: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۲ حبه
  • زعفران دم کرده: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش: ۲ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت تکه‌ای

باقالی پلو با گوشت تکه‌ای هم به جای ماهیچه به خصوص در مراسم عروسی و مهمانی مرسوم است. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن باقالی پلو با گوشت تکه‌ای آشنا شوید.

مرحله اول؛ درست کردن باقالی پلو

برای درست کردن باقالی پلو به همان روش طرز تهیه باقالی پلو که در بالا گفته شد عمل کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن گوشت

برای درست کردن گوشت نیز باید تکه‌های گوشت را در مقداری روغن سرخ کنید. سپس گوشت‌ها را خارج کنید و پیازهای خلالی شده، سیر، زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی را در همان روغن تفت دهید.

مرحله سوم؛ پخت گوشت

درنهایت گوشت را به پیاز و رب سرخ شده اضافه کنید، ۲ لیوان آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید گوشت برای حدود ۳ ساعت بپزد. برای تهیه این غذا می‌توانید از تکه‌های گوشت گوسفندی و گوشت گوساله استفاده کنید. در نیم ساعت نهایی پخت گوشت مقداری دارچین، آب لیموترش، زعفران، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید.

می‌توانید انواع گوشت گوسفند و گوشت گاو و گوساله، آبلیمو، رب گوجه و زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

چطور باقالی پلو با ماهیچه را به صورت ته چین درست کنیم؟

 

طرز تهیه ته چین باقالی پلو با ماهیچه

 

ته چین باقالی پلو با ماهیچه یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های تهیه این غذا است. برای درست کردن ته چین باقالی پلو با ماهیچه باید همه مواد را به روش قبل آماده کنید. سپس ۲ تا ۳ عدد تخم مرغ را بشکنید و در یک ظرف بریزید. مقداری ماست، روغن و زعفران به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. مقداری برنج با این مواد ترکیب کنید و بقیه برنج را با باقالی و شوید مخلوط کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو برای درمان گرمازدگی و پیشگیری از آن

کف یک قابلمه را چرب کنید و بعد ترکیب برنج و ماست و تخم مرغ را کف قابلمه بریزید. با پشت قاشق برنج‌ها را فشار دهید و بعد مایه پلو باقالی و شوید را اضافه کنید. قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا ته چین شما آماده شود. ماهیچه را هم به روشی که پیش‌تر در بالا به آن اشاره شد آماده کنید و در انتها کنار ته چین سرو کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

فوت و فن‌های طرز تهیه باقالی پلو مجلسی با ماهیچه گوسفند یا گوساله

 

فوت و فن‌های طرز تهیه باقالی پلو مجلسی با ماهیچه گوسفند یا گوساله

 

  • طرز تهیه ماهیچه گوساله یا دنبالچه گوساله با باقالی پلو هم مثل ماهیچه گوسفندی است با این تفاوت که ماهیچه گوساله کمی دیرتر می‌پزد و مدت زمان پخت آن طولانی‌تر است.
  • باقالی پلو با ماهیچه پسران کریم که بسیار مشهور است به همین ترتیب پخته می‌شود با این تفاوت که ماهیچه را به همراه پیاز داغ جدا از برنج سرو می‌کنند. البته چلو ماهیچه پسران کریم مشهورتر از باقالی پلو با ماهیچه آن است. برای اینکه یک پیاز داغ مجلسی مثل پسران کریم داشته باشید بعد از پخت ماهیچه آن‌ را از قابلمه بیرون بیاورید و پیازهای روی ماهیچه‌ها را با پیازهای زیر ماهیچه مخلوط کنید و خوب سرخ کنید تا عسلی و کاراملی شوند. در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ مجلسی را هم جداگانه آماده کنید و روی باقالی پلو با ماهیچه بریزید تا همان باقالی پلو با ماهیچه تیپیکال پسران کریم را داشته باشید.
  • برای درست کردن ماهیچه گوسفندی به هیچ وجه به آن آب اضافه نکنید. پیاز و ماهیچه به اندازه کافی آب می‌اندازند. اما برای درست کردن ماهیچه گوساله یک لیوان آب اضافه کنید تا خوب مغز‌پخت شود.
  • طرز تهیه سبزی پلو با ماهیچه مجلسی هم به همین ترتیب است. با این تفاوت که اگر طعم باقالی را دوست ندارید یا به آن حساسیت دارید فقط سبزی شوید یا سبزی پلویی به برنج اضافه کنید.
  • باقالی پلو با گوشت گردن  هم تقریبا به همین روش درست می‌شود. البته ۱ لیوان آب برای درست کردن گوشت گردن به آن اضافه کنید.
  • باقالی پلو را با باقالی خشک هم درست می‌کنند. برای این کار باقالی خشک را با مقداری آب مثل لپه بپزید و موقع دم گذاشتن باقالی پلو با برنج و شوید دم کنید.
  • در روش تهیه باقالی پلو با ماهیچه رستورانی معمولا هم از چوب دارچین و هم مقداری پودر هل استفاده می‌شود.
  • برای اینکه باقالی پلو با گوشت شما خوش طعم‌تر شود، می‌توانید مقداری آب قلم به آن اضافه کنید.
  • طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده هم مرسوم است.

ترکیب ادویه باقالی پلو چیست؟

 

ترکیب ادویه باقالی پلو چیست؟

 

ترکیب ادویه باقالی پلو چیست؟ اگر باقالی پلو را با گوشت گردن سرو می‌کنید موقع دم کردن پلو روی آن مقداری دارچین بپاشید. برای باقالی پلو با ماهیچه یا گوشت تکه‌ای می‌توانید چند حبه سیر به برنج موقع دم کشیدن اضافه کنید. می‌توانید کمی زردچوبه هم موقع آبکش کردن برنج به آن اضافه کنید.

یک روش عالی و خوش‌عطر هم این است که مقداری برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کنید و موقع سرو روی باقالی پلو بریزید. اضافه کردن دارچین هم به باقالی پلو برای سرو در کنار ماهیچه گوسفند و گوساله هم فکر خوبی است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو

سوالات متداول

طرز تهیه باقالی پلو با شوید تازه چگونه است؟

در تهیه باقالی پلو با شوید تازه باید برنج و باقالی را آبکش کنید. بعد آن را با شویدهای تازه و ساطوری خرد شده مخلوط و دم کنید.

آیا می‌توان در طرز تهیه باقالی پلو با گوشت از رب گوجه فرنگی استفاده کرد؟

برای تهیه باقالی پلو با گوشت گوسفندی و رب گوجه فرنگی باید مقداری رب گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید و سپس به سس ماهیچه اضافه کنید تا رنگ سس شما قرمز شود.

 

کالابرگ الکترونیک