زندگینامه استاد حاج محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر

زندگینامه استاد حاج محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر


18 اردیبهشت 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زندگینامه استاد حاج محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر

روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت برای مجموعه بزرگ گروه صنعتی گلرنگ روز سخت و تلخی بود. در این روز قلب پر مهر استاد حاج محمد کریم فضلی، بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ از تپش ایستاد. این فقدان دردناک را به خانواده معزز ایشان، جامعه کارآفرینی و تمامی دوستداران استاد حاج محمد کریم فضلی تسلیت می‌گوییم و از درگاه باری تعالی برای آن بزرگمرد، علو درجات مسئلت داریم. در این نوشتار قصد داریم مروری بر زندگینامه پربار یکی از شخصیت‌های بزرگ جامعه کارآفرینی ایران داشته باشیم.

 

زندگینامه بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ

 

زندگینامه استاد حاج محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر

 

استاد حاج محمد کریم فضلی در تاریخ هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۱ هجری شمسی در شهر تویسرکان (استان همدان) دیده به جهان گشود و نخستین فعالیت اقتصادی خود را در حین تحصیل، نزد پدرشان که از بازرگانان خوش‌نام و اهل فضل منطقه محسوب می‌شدند، آغاز نمودند.

ایشان در سن حدود ۲۰ سالگی برای جستجوی شرایط مطلوب‌تر و شناخت بیشتر از وضعیت شهرهای مختلف هم‌جوار، به دیگر شهرستان‌های استان همدان سفر می‌کنند و در شرایط کاری مختلف تجربه‌های مؤثری به دست می‌آورند. سپس راهی تهران می‌شوند تا در محیط بزرگ پایتخت، تجربه‌های بیشتری به دست بیاورند. در ابتدای سکونت در تهران، مشکلات از هر سو ایشان را احاطه می‌کند، اما استاد با عزم جزم، مشکلات و موانع اصلی را ظرف ۳ سال برطرف می‌سازند.

 

پدر ایشان در دوره‌ای به کار صابون‌سازی اشتغال داشته و استاد نیز از همین بابت در نوجوانی تا حدودی با تولید مواد شوینده آشنا می‌شوند، بنابراین برای آغاز فعالیت تولیدی، به همین زمینه‌ یعنی صنعت شوینده گرایش پیدا می‌کنند. ایشان پس از جست‌وجوهای بسیار با افراد و شرکت‌هایی مرتبط می‌شوند که در این حوزه فعالیت دارند.

سپس خود ایشان کارگاه کوچکی دایر می‌کنند و در مرحله اول به ساخت مایع ظرف‌شویی می‌پردازند که این امر به شکل گسترده‌تر و منسجم‌تر در اوایل دهه ۴۰ صورت می‌پذیرد. مدتی بعد محصول سفیدکننده را هم اضافه می‌کنند و همین طور به ترتیب: پودر لباس‌شویی به نام “گلرنگ سوپر”، جرم‌گیر، شیشه‌شوی و همچنین نرم‌کننده البسه را نیز در سنوات بعد تولید کرده و مرتبا کار را توسعه می‌دهند. سپس با بازاریابی مناسب، محصولات خود را به طور گسترده و کلی به بسیاری از بیمارستا‌ن‌ها، هتل‌ها و سازمان‌ها عرضه می‌دارند.

 

تاسیس شرکت پاکشو

 

زندگینامه استاد حاج محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر

 

این روند ادامه دارد تا اوایل دهه ۵۰ که شرکت پاکشو را تأسیس می‌کنند و همچنان با تلاش بسیار به توسعه فعالیت‌های تولیدی ادامه می‌دهند. در این پروسه تولیدی هر ساله به تعداد کارگران و کارمندانشان افزوده‌شده و آرمان کارآفرینی ایشان قدم به قدم تحقق بیشتری می‌یابد. بعد از انقلاب در دوران دفاع مقدس و در سخت‌ترین شرایط، استاد فضلی علاوه بر تولید، کار صادرات را نیز پی گرفتند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

در آن زمان به دلیل شرایط ویژه دفاع مقدس، تعدیل نیرو برای اکثر شرکت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر بود. ایشان جهت تأمین منابع ارزی شرکت، تداوم تولید و اشتغال پایدار کارکنان و خصوصاً جلوگیری از تعدیل نیرو، دست به کار صادرات زدند و توانستند ارز مورد نیاز را جهت تولید تأمین کنند و به این ترتیب هم از تعدیل نیروها جلوگیری کردند و هم به فعالیت‌های کارآفرینانه و اشتغال‌زایی مولد خود ادامه دادند.

 

در ادامه، این تلاش شبانه‌روزی به گسترش و توسعه شرکت پاکشو می‌انجامد اما استاد فضلی آرمان‌های بلندی دارند که این آرمان‌ها تنها با وجود یک شرکت محقق نمی‌شود. در واقع ایشان علاوه بر تولید محصولات و خدمات با کیفیت و بهبود سبک زندگی خانواده‌های ایرانی، اعتقاد دارند باید به بازارهای جهانی ورود کرد.

 

در دوران دفاع مقدس، تعدیل نیرو برای اکثر شرکت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر بود. ایشان جهت تأمین منابع ارزی شرکت و جلوگیری از تعدیل نیرو، دست به کار صادرات زدند و توانستند ارز مورد نیاز را جهت تولید تأمین کنند و به این ترتیب از تعدیل نیروها جلوگیری کردند.

 

سرانجام گروه صنعتی گلرنگ تاسیس شد

 

زندگینامه استاد حاج محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر

 

در نهایت این اندیشه، به تأسیس «گروه صنعتی گلرنگ» منجر می‌شود که استاد فضلی ریاست هیئت ‌مدیره این گروه صنعتی را بر عهده گرفتند. در این دوره انواع شامپو، مایع دستشویی، خمیردندان، دستمال کاغذی و به عبارتی تقریباً بیشتر محصولات بهداشتی و شوینده با برندهای گروه صنعتی گلرنگ از جمله گلرنگ، اوه، سافتلن و. . . در سطح گسترده و باکیفیت مطلوب به بازار کشور عرضه می‌شود تا امروز که «گروه صنعتی گلرنگ» یکی از مهم‌ترین گروه (هلدینگ)های تولیدی کشور است. این گروه که شرکت‌های مختلفی چون: پاکشو، گلپخش اول، گلرنگ پخش، پدیده شیمی جم، پدیده شیمی پایدار، گلبرگ بهاران، ماریناسان، پخش پدیده پایدار و. . . را شامل می‌شود به عنوان یکی از پویاترین گروه‌های اقتصادی برآمده از بخش خصوصی و بالیده از همت مردمی، اکنون به مثابه الگویی پیشرو و مثال زدنی، خون امید را در رگ‌های تولید و صنعت ملی جاری ساخته و کارآفرینی را به بهترین شکل خود متبلور می‌سازد.

 

بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ، مردی خیراندیش و نیکوکار بود که علاوه بر توجه به حوزه صنعت و اشتغال همواره به محرومان توجه داشت. کمک‌های خیرخواهانه او دامنه گسترده‌ای داشت که از آن جمله می‌توان به ایجاد بنیاد خیریه وتخصیص بخشی از درآمد گروه به این بنیاد در جهت یاری‌رسانی به مردم نیازمند ومشارکت در امور اجتماعی نام برد.

 

استاد حاج محمد کریم فضلی و مجموعه ای که ایشان بنا نهادند، به دلیل یک عمر فعالیت کارآفرینانه جوایز و تقدیرنامه های بسیاری کسب کرده اند. از جمله در سال ۱۳۸۴ لوح برترین کارآفرین و کارفرمای نمونه کشور و در سال ۱۳۸۶ تندیس طلایی چهارمین جشنواره بین المللی اقتصاد سبز را دریافت نمودند؛ همچنین برای دومین بار طی سال های ۸۳ و ۸۶ موفق به دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان گردیدند. انتخاب به عنوان کارآفرین نمونه از طرف وزارت صنایع، دریافت نشان طلایی تحقیق و توسعه از سوی وزیر صنایع و معادن، دریافت لوح تقدیر صادر کننده نمونه کشور و در عرصه مسئولیت های اجتماعی انعقاد تفاهم نامه حمایت گلرنگ از یونیسف به نفع کودکان ایرانی نیز از دیگر افتخارات ایشان به شمار می رود همچنین در سومین جشنواره قهرمانان صنعت که در تاریخ هفتم آذر ماه ۱۳۸۶ برگزار گردید از مقام استاد حاج محمد کریم فضلی، بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ تجلیل ویژه ای به عمل آمد. روحش شاد و راه پر نورش و سازنده‌اش پر رهرو باد.

 

 

کالابرگ الکترونیک