۲ طرز تهیه لواشک آلبالو مثل بازاری در فر و بدون فر

۲ طرز تهیه لواشک آلبالو مثل بازاری در فر و بدون فر


3 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لواشک هفت میوه

لواشک آلبالو یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین لواشک‌های میوه‌ای تابستانی است. برای درست کردن لواشک آلبالو آبدار فقط کافی است آلبالو، نمک، شکر و آب داشته باشید. طرز تهیه لواشک آلبالو با طعم بازاری به ۲ روش در فر و بدون فر را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

طرز تهیه لواشک آلبالو بدون فر

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای خشک شدن لواشک آلبالو: ۴۸ الی ۷۲ ساعت

 

طرز تهیه لواشک آلبالو و آلو زرد خانگی و سایر میوه‌ها در فر و بدون فر

مواد لازم برای تهیه لواشک آلبالو خانگی بدون فر

  • آلبالو: ۱ کیلوگرم
  • آب جوش: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: به میزان دلخواه (اختیاری)
  • نمک: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه لواشک آبدار آلبالو

برای درست کردن تنقلاتی مثل آلبالو خشکه یا لواشک آلبالو یا هر میوه دیگری می‌توانید هم از فر استفاده کنید و هم لواشک را در آفتاب و بدون فر درست کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه لواشک آلبالو خانگی مثل بازاری بدون فر آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن آلبالو

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک آلبالو در منزل باید میوه‌ها را بشورید و هسته میوه را جدا کنید. میوه‌ها را در یک قابلمه بریزید، روی میوه‌ها ۱/۲ لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز جوش بیاید. در این مرحله شعله گاز را کمتر کنید و با پشت قاشق میوه‌ها را خوب له کنید.

مرحله دوم؛ رد کردن آلبالوها از صافی

در این مرحله از طرز تهیه لواشک آلبالو ترش و آبدار باید آلبالوها را مدام هم بزنید تا پوست و مغز میوه از هم جدا شوند. وقتی میوه‌ها خوب پخته شدند و مغز و پوست از هم جدا شد، مواد فوق را از صافی رد کنید تا مغز و پوست و هسته میوه‌ها از هم جدا شوند. پوست‌ و هسته را دور بیندازید و مغز میوه‌ها به همراه شیره‌ای که از آن‌ها بیرون آمده را دوباره در قابلمه بریزید.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه نان بربری خانگی به روش نانوایی در فر و بدون فر

مرحله سوم؛ جوشاندن مایه لواشک آلبالو

در این مرحله از طرز تهیه لواشک آلبالو بدون هسته خانگی باید شعله گاز را زیاد کنید و به میزان لازم نمک روی آن‌ها بپاشید. اگر دوست دارید طعم لواشک کمی شیرین یا ملس باشد می‌توانید کمی شکر هم اضافه کنید که اختیاری است. اجازه دهید مایه لواشک روی شعله گاز غلیظ شود. در این مدت مدام مایه را هم بزنید تا ته نگیرد. زمانی که مایه لواشک غلیظ شد شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مایه لواشک سرد شود.

مرحله چهارم؛ آماده کردن لواشک آلبالو

در آخرین مرحله از آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو باید روی یک عدد سینی فلزی یک ورقه پلاستیک بکشید و مایه لواشک را روی آن بریزید. مایه لواشک باید روی پلاستیک صاف و یکدست شود. مایه لواشک آلبالو حتما باید حداقل نیم سانتی‌متر ضخامت داشته باشد. اگر می‌خواهید لواشک آلبالو را بدون فر درست کنید سینی را به مدت ۲ الی سه روز در آفتاب یا جلو پنکه بگذارید تا خشک شود. برای این‌که لواشک کپک نزند باید کاملا خشک و آب آن تبخیر شود.

 

طرز تهیه لواشک آلبالو و آلو زرد خانگی و سایر میوه‌ها در فر و بدون فر

 

طرز تهیه لواشک آلبالو در فر

 

طرز تهیه لواشک آلبالو در فر

 

اگر می‌خواهید لواشک آلبالو را در فر درست کنید به این روش عمل کنید: وقتی مراحل پخت مایه لواشک را طی کردید و مایه لواشک سرد شد کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی آن یک پارچه نسوز فر بکشید (پارچه نسوز فر را از مغازه‌های فروش لوازم قنادی تهیه کنید).

مایه لواشک آلبالو را روی کاغذ نسوز بریزید و به صورت یکدست صاف کنید. ضخامت مایه لواشک باید حداقل نیم سانتی‌متر باشد. فر را روشن کنید و روی کمترین درجه حرارت تنظیم کنید تا گرم شود. سینی لواشک را در طبقه بالای فر بگذارید. سینی فر باید به مدت ۲ الی سه ساعت در فر باقی بماند. ممکن است کناره‌های لواشک بسوزد و وسط مایه لواشک هنوز خوب پخته نشده باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه پای توت فرنگی خامه‌ای | دسر خوشمزه بدون نیاز به فر

در این صورت سینی لواشک را از فر خارج کنید و فر را خاموش کنید. بعد از یک الی دو ساعت دوباره فر را روی کمترین درجه تنظیم و روشن کنید و سینی فر را در طبقه بالا بگذارید. تمام سطوح لواشک باید کاملا سفت شود و نرم نباشد در غیر این صورت لواشک خیلی زود کپک می‌زند. در این زمان فر را خاموش کنید و وقتی لواشک سرد شد آن را از پارچه نسوز جدا کنید. لواشک را با قیچی آشپزخانه یا چاقوی تیز به تکه‌های دلخواه تقسیم کنید.

نکات مهم طرز تهیه لواشک آلبالو در فر یا بدون فر

 

نکات مهم طرز تهیه لواشک آلبالو در فر یا بدون فر

 

*بهتر است پلاستیک مورد استفاده کمی ضخیم باشد تا لواشک به راحتی از آن جدا شود. لازم نیست پلاستیک را چرب کنید.

*ضخامت لواشک باید حداقل نیم سانتی‌متر باشد در غیر این صورت لواشک سفت و لاستیکی می‌شود.

*برای درست کردن لواشک خانگی با تمام انواع میوه از این ۲ روش می‌توانید استفاده کنید.

*در طرز تهیه لواشک آلبالو بدون فر برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار روی لواشک یک توری روی آن قرار دهید و یا بعد از آماده شدن لواشک‌ها روی آن‌ها را با یک پارچه مرطوب و تمیز پک کنید.

*بهتر است لواشک‌ها را در یخچال نگهداری کنید و اگر می‌خواهید به مدت طولانی لواشک‌ها را نگهداری کنید، می‌توانید آن‌ها را در فریزر قرار دهید.

*در طرز تهیه لواشک آلبالو فوری باید لواشک‌ها را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا زود آماده شوند، در غیر این صورت ممکن است لواشک شما کپک بزند.

*در فصول سرد سال می‌توانید برای تهیه لواشک آلبالوی خانگی از آلبالو خشکه یا آلبالوی منجمد شده استفاده کنید و مثل تهیه میوه خشک لواشک را روی شوفاژ یا بخاری بگذارید تا آماده شود.

*برای این که طعم لواشک آلبالوی شما کمی ملس شود، می‌توانید از مقداری نبات یا شکر نیز استفاده کنید.

*اگر دوست دارید لواشک آلبالوی شما طعم ترش‌تری داشته باشد، می‌توانید مقداری تمر هندی به آن اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک