طرز تهیه مربای توت سیاه یا شاتوت خوشمزه بدون شکرک و کپک

طرز تهیه مربای توت سیاه یا شاتوت خوشمزه بدون شکرک و کپک


11 تیر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای توت سیاه یا شاتوت بدون شکرک و کپک

مربای توت سیاه از انواع مربای مقوی خانگی است. در این میان شاه توت سیاه و قرمز از جمله پرخاصیت‌ترین میوه‌های خانواده‌های توت هستند که درست کردن شربت و مربا با آن‌ها در فصل تابستان به خاطر خواص توت و شاه توت از قدیم‌الایم مرسوم بوده است. طرز تهیه مربای شاه توت قرمز و سیاه را در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید و با فوت و فن پخت مربای توت سیاه خوشمزه آشنا شوید.

 

 

طرز تهیه مربای مجلسی شاه توت سیاه

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه مربای شاتوت

 

  • توت سیاه یا قرمز: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه مربای شاتوت خوشمزه

 

برای درست کردن مربای شاتوت، باید توت‌های سیاه را بشویید و به مدت ۱۲ ساعت یا یک شب تا صبح با شکر استراحت دهید. سپس آن را با آب روی حرارت قرار دهید تا وقتی که غلیظ شود. در ۱۵ دقیقه پایانی، آبلیمو و دیگر چاشنی‌ها را اضافه و حرارت را خاموش کنید.

 

مرحله اول: توت‌ها را بشویید و شکر را با آن مخلوط کنید

 

طرز تهیه مربای شاه توت قرمز و سیاه و مربای توت سفید شبیه هم است. برای درست کردن مربای شاه توت قرمز یا سیاه بهتر است توت‌ها له نباشند و حتی کمی نارس باشند که در مربا له نشوند.

برای این کار توت‌های شسته شده و خشک شده را به صورت یک لایه توت و یک لایه شکر در یک قابلمه بریزید (برای خوشرنگ شدن مربا بهتر است از قابلمه لعابی یا مسی استفاده کنید، البته که اختیاری است). ترکیب توت و شکر را به مدت ۱۲ ساعت یا شب تا صبح در یخچال بگذارید تا خوب آب بیندازد و شیره توت‌ها بیرون بیاید.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه ساندویچ تن ماهی آسان با طعم عالی و لذیذ

 

مرحله دوم: شکر و توت را بجوشانید

 

حالا ترکیب توت و شکر و یک لیوان آب را روی حرارت زیاد گاز بگذارید تا جوش بیاید. هر‌از‌گاهی با دست قابلمه را به چپ و راست تکان بدهید تا یکدست شود. چون توت نرم است و خیلی زود له می‌شود و از هم می‌پاشد. برای اینکه مربای توت شما ظاهر خوبی داشته باشد برای هم زدن از قاشق استفاده نکنید. وقتی شکر کاملا حل شد و دانه‌های شکر آب شدند مربا هم شروع به جوشیدن می‌کند.

 

مرحله سوم: آبلیمو را به مربای توت اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای شاه توت حرارت شعله گاز را متوسط کنید و کف روی مربا را با قاشق بگیرید. مربای توت سیاه زیاد کف می‌کند و شما باید مرتب این کف را از روی مربا بگیرید تا مربا تیره نشود و یک مربای توت سیاه یا قرمز براق و مجلسی داشته باشید.

۳۰ دقیقه زمان برای پختن مربای توت سیاه یا قرمز کافی است. برای پیشگیری از شکرک زدن مربا در اواخر پخت ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. بعد از پخت مربا و خاموش کردن شعله گاز گلاب و وانیل را اضافه کنید که البته اختیاری است و می‌توانید حذف کنید.

 

فوت و فن‌های تهیه مربای شاه توت

 

فوت و فن مربای شاه توت 

 

*در صورت تمایل می‌توانید به مربای توت سیاه آب اضافه نکنید. چون در فاصله‌ای که شاه توت با شکر در حال استراحت است، آب می‌اندازد و مربا را با همان آب می‌توان پخت و جوشاند.

 

*اضافه کردن کمی ژلاتین به مربا، علاوه بر این که زمان پخت را کاهش می‌دهد، می‌تواند طعم آن را لذیذتر کند.

 

*اگر مقداری از شکر را با نبات جایگزین کنید، هم مربا شیرین‌تر و هم کشدارتر می‌شود.

 

*اگر نمی‌خواهید شربت توت درست کنید، یک روز مربا را در همان قابلمه نگه دارید و سپس در ظروف شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر هم قصد دارید شربت توت درست کنید بعد از گرفتن شهد مربا در همان قابلمه دوباره مربای توت را بریزید تا یک روز در قابلمه بماند و سپس در شیشه‌های مورد نظر برای نگهداری مربا بریزید.

 

*مدت زمان نگهداری مربای شاتوت در یخچال، در صورتی که درب بطری حاوی مربا را باز نکنید، به ۱ تا ۲ سال هم می‌رسد. در صورت مصرف مداوم، می‌توانید تا ۶ ماه آن را در یخچال بدون کپک نگه دارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ناتیلا | دسر کاسترد مخصوص کریسمس در کلمبیا

 

*برای جلوگیری از کپک زدن مربا، حتما از شیشه‌‌های تمیز و استریل که سایز کوچکی دارند و زود محتویات داخل آن‌ها تمام می‌شود، استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی

 

طرز تهیه شربت شاه توت سیاه یا قرمز

 

 

همزمان با درست کردن مربای توت سیاه تهیه شربت شاه توت سیاه یا قرمز هم بسیار ساده است. برای درست کردن شربت شاه توت سیاه یا قرمز کافی است بعد از درست شدن مربا در دقیقه ۲۰ پختن مربا، توت‌ها را از صافی رد کنید.

برای این کار یک قابلمه زیر صافی بگذارید تا شیره مربا در قابلمه بریزد. شربت را مزه کنید، اگر دوست دارید شربت شیرین‌تر باشد کمی دیگر شکر و کمی هم وانیل و گلاب به آن اضافه کنید (اگر به مربا اضافه نکرده بودید.) شربت را درهمان قابلمه روی شعله ملایم گاز بجوشانید تا قوام بیاید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالو 

 

خواص و طبع شاه توت و مربای شاه توت

 

خواص مربای شاه توت

 

  • در طب سنتی آمده است که طبع شاه توت سرد و تر و طبع مربای شاه توت معتدل است.
  • شاه توت (سیاه، قرمز، سفید، تازه یا خشک شده) قند خون را کاهش داده، قند شاه توت برای بیماران دیابتی مفید است و جوشانده برگ درخت شاه توت برای درمان بیماری دیابت بسیار مفید است.
  • غرغره کردن آب شاه توت نارس، برای درمان برفک، آنژین، ورم دهان، درد گلو، جوش‌های دهان (آفت) و التهاب مخاط دهان مفید است.
  • شاه توت ضدعفونی کننده و میکروب‌کش است.
  • شاه توت یک میوه با کالری پایین است (هر ۱۰۰ گرم شاه توت ۴۳ کالری دارد) به همین دلیل یک میوه مناسب برای افرادی است که قصد لاغری و کاهش وزن دارند.

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه مربا گل محمدی تازه 

 

با شاه توت چی درست کنم؟

 

اگر سوال شما هم این است که با توت سیاه چی میشه درست کرد، بد نیست بدانید که شاتوت یا توت سیاه را می‌توانید علاوه بر مربای شاتوت در طرز تهیه شربت شاتوت، آبمیوه و اسموتی با توت سیاه، مایه روی چیزکیک و مارمالاد استفاده کرد.

 

کالابرگ الکترونیک