طرز تهیه ساندویچ هات‌ داگ خانگی و تاریخچه جالب آن

طرز تهیه ساندویچ هات‌ داگ خانگی و تاریخچه جالب آن


13 تیر 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ساندویچ هات‌ داگ خانگی با تاریخچه جالب آن

ماه جولای ماه ملی عاشقان «هات‌ داگ» است و ۲۲ جولای روز جهانی هات داگ. اما در مورد تاریخچه هات‌ داگ و هات‌ داگ چیلی تا به حال چیزی شنیده‌اید؟ در سرویس آشپزی، تاریخچه هات‌ داگ و هات‌ داگ چیلی یا تند به عنوان ساندویچ محبوب مشهورترین سیاستمداران دنیا و نیز طرز تهیه ساندویچ هات‌ داگ خانگی سرخ شده، کبابی و تنوری و طرز تهیه سس هات داگ را در مجله کوروش بخوانید.

تاریخچه جالب هات‌ داگ

 

تاریخچه جالب هات‌ داگ

 

می‌دانستید هات‌ داگ ساندویج محبوب سیاستمداران است؟ از اوباما گرفته تا فیدل کاسترو، روزولت و نیکسون همگی عاشق خوردن این ساندویچ اصالتا آلمانی هستند که زمانی ساندویچ محبوب افراد تنگدست و فقیر بود. «باراک اوباما» در طور دوران ریاست جمهور اش بارها برای برگزاری جلسات اعضای کابینه را به صرف هات‌‌ داگ به رستوران دعوت می‌کرد، حتی مهمان‌های مهمی مثل «جیمز کمرون» نخست وزیر سابق انگلیس هم بارها به صرف هات‌‌داگ و تماشای مسابقات بیسبال یا بسکتبال مهمان اوباما شده‌اند.

 

«فیدل کاسترو» هم همواره در حال خوردن هات‌‌ داگ توسط عکاسان شکار شده بود. روزولت و نیکسون  روسای سابق آمریکا هم هات‌ داگ‌ خورهای حرفه‌ای بودند و معمولا در راه رفتن به جلسات مهم یا در حال تماشای مسابقه تیم‌های مورد علاقه‌شان در ورزشگاه هات‌ داگ می‌خوردند. به این ترتیب اغراق نیست اگر هات‌ داگ را «ساندویج محبوب سیاستمداران» بنامیم.

 

تاریخچه پیدایش هات داگ با طرز تهیه آن

 

اما هات‌ داگ از کجا آمد؟ هات‌ داگ اصالتی آلمانی و اصلا فرانکفورتی دارد. اگر چه سوسیس یکی از قدیمی‌ترین غذاهای دست‌ساز بشر است و حتی هومر در کتاب «اودیسه» هم به آن اشاره کرده است و گویا طبخ آن به ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. برخی روایات هم می‌گویند نسل نخست سوسیس را مصری‌ها درست کردند و در اهرام ثلاثه مصر آثاری از طبخ این غذا دیده شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین طرز تهیه سوسیس خانگی

 

 

اما هات‌ داگ به شکل امروزی که معروف‌ترین نوع سوسیس است ابتدا در قرن ۱۷ میلادی توسط یک قصاب آلمانی در شهر کوبرگ آلمان تهیه شد. با مهاجرت این قصاب به شهر فرانکفورت کار و کسب هات‌ داگ فروشی‌اش هم رونق پیدا کرد و آوازه‌اش به شهرهای دیگر آلمان هم رسید. اصلا به همین دلیل به همین دلیل به این نوع سوسیس «هات‌ داگ فرانکفورتر» می‌گویند.

 

در قرن ۱۹ میلادی و همزمان با مهاجرت گسترده آلمانی‌ها به آمریکا، پای هات‌ داگ به سرزمین یانکی‌ها هم باز شد تا بیش از پیش شهره خاص و عام در سرتاسر جهان شود. کار به جایی رسید که آمریکایی‌هایی که خودشان مخترع غذاهایی مثل مرغ سوخاری و همبرگر و چیکن وینگز بودند، هات‌ داگ تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ساندویچ‌های‌شان در زمان برگزاری مسابقات ورزشی و مراسم و دورهمی‌های‌شان شد.

 

 

هات‌ داگ اصالتا آلمانی است یا اتریشی؟

 

هات‌ داگ اصالتا آلمانی است یا اتریشی؟

 

زمانی که مشتریان هات‌ داگ در رستوران‌های آمریکایی برای دریافت این ساندویچ خوشمزه صف می‌بستند و در تمام ورزشگاه‌های بیسبال ساندویچ هات‌ داگ را با سس هات داگ گاز می‌زدند، اتریشی‌ها مدعی شدند که هات‌ داگ اختراع آن‌هاست و نخستین بار اهالی شهر وین در اتریش آن را درست کرده‌اند. اما ظاهرا زور آلمانی‌ها بیشتر می‌چربید و وقتی در سال ۱۹۸۷ پانصدمین سال اختراع هات‌ داگ در شهر فرانکفورت آلمان را جشن گرفتند دیگر کسی پی این ادعا را نگرفت که چرا اتریشی‌ها به هات‌ داگ به جای هات‌ داگ می‌گویند «وینر» یعنی اهل وین.

 

این در حالی است که آلمانی‌ها هم به سوسیسی که از مخلوط دو گوشت تهیه شده باشد WIENER یا WURSTCHEN ‌می‌گویند و از نظر آن‌ها سوسیسی که به تنهایی از یک نوع گوشت تهیه شده باشد همان «فرانکفورتر» است.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه کیک میوه‌ ای بلغور جو دوسر خوشمزه و رژیمی

 

 

چرا اسم این سوسیس هات‌ داگ است؟

 

چرا اسم این سوسیس هات‌ داگ است؟

 

قصاب آلمانی که نخستین بار فرانکفورتر را به بازار فرستاد ابتدا نام «dachshund sausage» را برای این سوسیس‌ها انتخاب کرد. در زبان آلمانی «dachshund» یا «داشهوند»  اسم یک نوع سگ با پاهای کوتاه و تنه دراز است. بعدها یه کاریکاتوریست آمریکایی وقتی دید که فروشنده این سوسیس‌های داغ دستش به خاطر داغ بودن سوسیس سوخته و برای گرفتن سوسیس‌ها از یک دستکش مخصوص استفاده می‌کند و البته از آن‌جا که کلمه لاتین dachshund که اسم همان سگ‌های پا کوتاه بود برایش سخت بود، به ذهنش رسید که به این خوارکی داغ بگوید: «Hot Dog».

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

بیشتر بخوانید: پاستا فتوچینی؛دستور پخت پاستا فتوچینی با سس پستو، میگو و نان سیر

 

 

شهری که مشهورترین هات‌ داگ‌های دنیا را دارد؛ شیکاگو

 

شهری که مشهورترین هات‌ داگ‌های دنیا را دارد؛ شیکاگو

 

اگر چه هات‌ داگ در آلمان متولد شد اما سالهاست که بهترین و لذیذترین هات‌ داگ‌های دنیا در انواع طعم‌ها و مزه‌دار شده با انواع سس‌ها در شهر شیکاگو سرو می‌شود. در حقیقت هات‌ داگ تهیه شده به روش شیکاگو از جمله محبوب‌ترین هات‌ داگ‌های دنیاست.

 

در تهیه این نوع ساندویچ هات‌ داگ، هات داگ را داخل نان باگت کنجدی قرار داده و رویش پیاز ریز شده، گوجه فرنگی خرد شده، ترشی نعناع، ترشی فلفل تند، سس خردل و کرفس می‌ریزند. البته در خود شهر شیکاگو، نوع دیگری ساندویچ هات‌داگ عرضه می‌شود که خیلی هم طرفدار دارد و در تهیه آن هات‌ داگ کبابی یا سرخ شده را داخل نان گذاشته و به همراه پیاز ریز شده، خیارشور محلی و سس خردل مصرف می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: مک اند چیز؛ طرز تهیه آسان‌ترین مک اند چیز خانگی

 

 

روز جهانی هات‌ داگ چیلی را گرامی بداریم

 

روز جهانی هات‌ داگ چیلی را گرامی بداریم

 

هات‌ داگی که رویش فلفل تند بریزند، به «چیلی داگ» یا «هات‌ داگ چیلی» معروف است. بد نیست بدانید «چیلی داگ» و «هات‌ داگ پنیری» از جمله غذاهای مرسوم مکان‌های تفریحی و اعیاد آمریکایی و اروپایی محسوب می‌شوند. هات‌‌ داگ‌ها معمولاً ۱۵ سانتیمتر طول دارند اما در برخی مناطق، هات‌ داگ‌های ۳۰ سانتیمتری هم برای مشتریان پروپاقرص هات‌‌ داگ سرو می‌شود.

 

شاید برای‌تان جالب باشد که در فرهنگ نانوشته هات‌ داگ‌ خورها، سس هات داگ به صورت سس‌گوجه کچاپ برای بچه‌ها و سس خردل برای چیلی داگ و هات‌ داگ با سس خردل برای بزرگترها سرو می‌شود. این یکی از مهم‌ترین قانون‌های هات‌ داگ‌ خوردن در دنیاست. اما امروز روز جهانی هات‌ داگ چیلی یا همان «چیلی داگ» است و بد نیست کمی در مورد تاریچه این غذا هم صحبت کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فینگر فود سوسیس

 

 

رسم و رسوم هات داگ خوری در کشورهای مختلف دنیا

 

رسم و رسوم هات داگ خوری در کشورهای مختلف دنیا

 

بسته به این‌که هات‌ داگ چیلی را از کجا تهیه می‌کنید این ساندویچ اسامی متنوعی دارد، برای مثال در ایالت میشیگان آمریکا شما می‌تواند «هات‌ داگ چیلی میشیگانی» میل کنید و وجه تسمیه این نام هم یک نوع سس مخصوص میشیگانی است که روی این ساندویچ می‌ریزند.

 

یا مثلا تگزاسی‌ها هات‌ داگ تگزاسی یا چیلی داگ تگزاسی می‌خورند یا فرانسوی‌ها «فرنچ هات‌ داگ» دارند و آرژانتینی‌ها به هات‌ داگ می‌گویند «سوپر پانچو» و به همین ترتیب به ازای هر شهری در دنیا هات‌داگ‌های متنوع با انواع مخلفات و سس وجود دارد.

 

برای مثال سوئدی‌ها سبک خودشان را در هات‌ داگ‌ خوردن دارند و  هات‌داگ را در نان لواش می‌پیچند و به همراه پیاز سرخ کرده، پوره سیب‌زمینی، کاهو، سالاد میگو و … سرو می کنند.

 

چیلی داگ هم مثل انواع دیگر هات‌ داگ از یک عدد سوسیس هات‌‌ داگ در میان نان مخصوص هات‌‌‌داگ به همراه سس فلفل تند و سایر مخلفات به انتخاب مشتری تشکیل شده است. امروز که روز جهانی چیلی داگ یا هات‌ داگ چیلی است بد نیست دستور طرز تهیه ساندویچ هات‌ داگ تنوری خانگی ساده و تند یا چیلی را هم یاد بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوسیس ماهی خانگی یا فیش داگ

 

 

طرز تهیه ساندویچ هات‌‌ داگ تنوری خانگی چیلی یا تند 

 

طرز تهیه ساندویچ هات‌‌ داگ تنوری خانگی چیلی یا تند 

 

مواد لازم برای ۵ نفر

 

سوسیس هات‌داگ: ۱۰ عدد

حتما بخوانید  از کجا بفهمیم ترشی رسیده است | ۵ نشانه رسیدن انواع ترشی

کره: ۵۰ گرم

پیاز سفید: یک عدد بزرگ

سیر: ۵ حبه رنده شده

سس کچاپ: یک لیوان

سرکه سیب: ½ لیوان

شکر قهوه‌ای: ½ لیوان

سس چیلی یا تند: ½ لیوان

فلفل قرمز تند: ۲ قاشق چایخوری

نمک: ۱ قاشق چایخوری

پیاز، فلفل چیلی یا هالوپینو: از هر کدام دو عدد ریز خرد شده برای روی ساندویچ، البته این مخلفات اختیاری است اما طعم لذیذ ساندویچ را دوچندان می‌کند.

خیارشور: به میزان دلخواه

سس خردل: به میزان دلخواه

 

طرز تهیه 

 

طرز تهیه ساندویچ هات داگ تنوری

 

مرحله اول؛ طرز تهیه سس هات داگ

 

در طرز تهیه ساندویچ هات‌ داگ تنوری خانگی تند در خانه یا همان «چیلی داگ» ابتدا سس ساندویچ هات‌ داگ تنوری را تهیه کنید. برای درست کردن سس هات داگ ابتدا پیاز را ریز یا به صورت خلالی خرد کنید و در یک قابلمه متوسط با کمی روغن تفت دهید. وقتی که پیازها کاراملی شد، کره و حبه‌های سیر رنده شده را اضافه کنید و به همراه پیازها کمی دیگر تفت دهید.

 

 

مرحله دوم؛ ترکیب چاشنی‌های سس برای هات داگ

 

سپس سس کچاپ، سرکه سیب، شکر قهوه‌ای، سس چیلی، فلفل قرمز تند و نمک را اضافه کنید و روی حرارت ملایم اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه به حالت نیمه‌جوش برسد. در طول این زمان حتما درب قابلمه را بگذارید.

 

 

مرحله سوم؛ پوره کردن سس هات داگ تنوری

 

حالا درب قابلمه را بردارید و اجاز دهید سس ساندویچ هات‌ داگ تنوری خانگی بیست دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بماند تا غلیظ شود. در این فاصله مرتب سس را هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی سس غلیظ شد شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید سس خنک شود. بعد از این‌که سس خنک شد آن را در میکسر بریزید و پوره کنید.

 

طرز تهیه ساندویچ هات داگ تنوری با تاریخچه آن

 

مرحله چهارم؛ گریل یا باربیکیو کردن هات داگ

 

همانطور که گفتیم در طرز تهیه ساندویچ هات‌ داگ تنوری خانگی می‌توانید از سوسیس خانگی هم استفاده کنید. سوسیس هات‌ داگ‌ را روی منقل گریل یا باربیکیو کباب کنید. اگر هم هات‌ داگ سرخ شده می‌پسندید آن‌ها را بدون فر در ماهیتابه سرخ کنید یا حتی در فر یا مایکروفر گریل کنید. طرز تهیه هات داگ در فر رژیمی و سالم‌تر است. برای تهیه هات داگ در فر آنها را در طبقه وسط فر بگذارید و طبق توصیه درجه حرارت روی فر یا توستر آنها را گریل کنید.

 

 

مرحله آخر؛ آماده سازی ساندویچ

 

بعد از آماده شدن هات داگ آن را داخل نان بگذارید و رویش را با سس هات داگ که آماده کرده‌اید و سس خردل، پیاز، فلفل هالوپینو و فلفل چیلی ریز خرده شده و خیارشور بپوشانید. اگر هم طعم پنیر را در هر ساندویچی می‌پسندید روی هات‌ داگ پنیر چدار رنده شده بریزید و ساندویچ هات داگ پنیری درست کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع کورن داگ ساده و پنیری

 

 

فوت و فن طرز تهیه ساندویچ هات داگ خانگی

 

فوت و فن طرز تهیه ساندویچ هات داگ خانگی

 

*برخی بعد از تهیه ساندویچ هات‌ داگ خانگی آن را با بیکن گوساله یا ژامبون و یا حتی گوشت چرخکرده که با فلفل قرمز تند و آتشین شده هم سرو می‌کنند. گوشت چرخ کرده را مثل مایه ماکارونی طبخ کنید و با پودر فلفل قرمز تند کنید و همراه با بقیه مخلفات روی ساندویچ هات‌داگ چیلی بریزید.

 

*اگر هم می‌خواهید ساندویچ هات‌داگ تنوری خانگی را حرفه‌ای‌تر درست کنید و آن را با بیکن سرو کنید، بسته به نوع بیکن آن را کمی تفت دهید یا به همان شکلی که خریداری کرده‌اید روی هات‌داگ بگذارید و با سس چیلی و مخلفات مورد علاقه‌تان میل کنید. طرز تهیه هات داگ سوخاری هم مرسوم است.

 

*طرز تهیه هات‌ داگ چیلی خانگی حرفه‌ای سختی چندانی ندارد و یک انتخاب خوب برای مهمانی شام یا عصرانه صمیمی است. طرز تهیه هات داگ پنیری هم ساده است، کافی است وقتی هات داگ داغ است پنیر مورد علاقه‌تان را روی آن بریزید. اگر هم هات داگ را با قارچ و پنیر دوست دارید مقداری قارچ تفت داده شده در کره هم اضافه کنید.

 

*ساندویچ هات داگ چقدر کالری دارد؟ هر عدد ساندویچ هات داگ ۴۸۰ کالری دارد.

 

 

منبع: hot-dog

 

 

کالابرگ الکترونیک