طرز تهیه مربای گل محمدی به ۴ روش با گلبرگ تازه و خشک

طرز تهیه مربای گل محمدی به ۴ روش با گلبرگ تازه و خشک


2 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای گل محمدی به 2 روش با گلبرگ تازه و خشک
فهرست محتوا پنهان

مربای گل محمدی یا مربای گل سرخ (قیزیل گول موراباسی) با برگ گل محمدی از قدیم‌الایام یکی از مرباهای مجلسی ایرانی بوده است. یک مربای خوشمزه و خوش عطر که در منطقه آذربایجان و به خصوص در شهر تبریز محبوب است و هم با گل محمدی تازه و هم گل محمدی خشک قابل تهیه است. طرز تهیه مربا گل محمدی بدون شکرک و کپک به ۲ روش با گلبرگ تازه و خشک و همچنین طریقه گرفتن تلخی مربای گل محمدی را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

 

طرز تهیه مربا گل محمدی یا گل سرخ تازه

 

طرز تهیه مربا گل محمدی یا گل سرخ تازه

مدت زمان آماده سازی مواد: ۶۰ دقیقه

مدت زمان پخت مربای گل محمدی: ۳۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم مربای گل محمدی: ۴۰۰ کالری

 

مواد لازم طرز تهیه مربای گل محمدی با گل تازه کاشان

 

  • گلبرگ گل محمدی بدون شاخ و برگ: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • جوهر لیمو: ۱ قاشق چایخوری
  • هل: ۲ عدد

 

مراحل طرز تهیه مربای گل سرخ به روش تبریزی

 

با مراحل طرز تهیه مربا گل محمدی با گل تازه همراه ما باشید.

 

طرز تهیه مربای گل محمدی با گل تازه

 

مرحله اول؛ جوشاندن گلبرگ ها در مربای گل سرخ

 

برای درست کردن مربا گل محمدی یا گل سرخ تازه باید مراحلی مثل طرز تهیه شربت گل محمدی را طی کنید. برای این کار گلبرگ‌های تمیز شده را بشورید. یک یا دو بار در آبجوش چند دقیقه بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. سپس گلبرگ‌ها را آبکش کنید تا کاملا خشک شوند (برای اینکه مربا کپک نزند).

 

مرحله دوم؛ آماده کردن شهد مربای گل محمدی

 

در یک قابلمه ترجیحا لعابی (برای اینکه یک مربای شفاف و براق داشته باشید) آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا شکر کاملا در آب حل شود و البته ترکیب آب و شکر قوام پیدا کند. در اواسط غلیظ شدن شهد مربا، هل را هم اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید شکر و هل را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن گلبرگ های گل محمدی به شهد مربا

 

وقتی ترکیب آب و شکر مقداری قوام پیدا کرد گلبرگ‌ها را اضافه کنید. ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا گلبرگ‌ها در آب و شکر بجوشند. در ۵ دقیقه پایانی جوهر لیمو را اضافه کنید (حتما جوهر لیمو را اضافه کنید چون هم مربا خوشرنگ و قرمز می‌شود و هم کدر نمی‌شود.

به جای جوهر لیمو هم آبلیمو اضافه نکنید چون در این صورت گلبرگ‌ها خوب رنگ پس نمی‌دهند و مربای گل سرخ خوشرنگ نمی‌شود). می‌توانید آبلیمو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

مرحله چهارم؛ دم کردن مربای گل محمدی برای خوشرنگ شدن

 

بعد از ۲۰ دقیقه زیر مربا را خاموش کنید و روی قابلمه دم‌کنی بگذارید. در یک کاسه بزرگ آب و یخ بریزید و کف قابلمه را در آن بگذارید. این یک فوت و فن عالی برای خوشرنگ شدن و کدر نشدن مربای گل محمدی است چون به مربا شوک وارد می‌شود.

 

مرحله آخر؛ طریقه سرو کردن مربای گل محمدی

 

بعد از ۱۰ دقیقه قابلمه را با همان دم‌کنی یک شب تا صبح در یخچال بگذارید. وقتی مربای گل محمدی سرد شد در ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

طرز تهیه مربا گل محمدی با گلبرگ خشک

 

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ مرحله به مرحله

با طرز تهیه مربای گل محمدی با گلبرگ خشک همراه ما باشید.

 

طرز تهیه مربا گل محمدی با گلبرگ خشک

مواد لازم طرز تهیه مربای گل محمدی با گلبرگ خشک

 

  • گلبرگ گل محمدی: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب جوش: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • جوهر لیمو: ۱ قاشق چایخوری
  • هل: ۳ عدد

 

مراحل طرز تهیه مربای گل سرخ با گلبرگ خشک

 

با مراحل طرز تهیه مربای گل سرخ با گلبرگ خشک همراه ما باشید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن گلبرگ های خشک برای مربای گل سرخ

 

ابتدا بخش صورتی گلبرگ‌ها (قرمزها را جدا کنید) را در یک ماهیتابه روی شعله ملایم گاز حرارت دهید. چند دقیقه تفت دادن کافی است برای اینکه گلبرگ‌ها ترد و از حالت لاستیکی، سفت و کشدار خارج شوند.

سپس صبر کنید گلبرگ‌ها خنک شوند و با دست کمی آن‌ها را خرد کنید. گلبرگ‌ها را در یک ظرف بریزید و ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. یک ساعت صبر کنید و سپس گلبرگ‌ها را آبکش کنید. این کار باعث می‌شود به گلبرگ شوک وارد شده و عطر و بویش را پس بدهد.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن شهد مربای گل محمدی

 

در یک قابلمه شکر را به همراه ۲ لیوان آب جوش بریزید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا یک شهد غلیظ و قوام یافته درست شود. در اواسط کار دانه‌های هل را اضافه کنید.

یک روش تست مقدار مناسب غلظت و قوام شهد برای طرز تهیه همه‌ی انواع مربا این است که یک بشقاب را از همان ابتدای کار در فریزر بگذارید تا حسابی سرد شود. سپس یک قاشق غذاخوری از شهد را پشت بشقاب بریزید، اگر شهد سفت بود و از پشت بشقاب چکه نکرد شهد شما قوام مناسب را پیدا کرده است.

وقتی شهد مربا به غلظت مناسب رسید گلبرگ‌ها را آبکش و اضافه کنید و ۵ دقیقه زمان بدهید تا در شهد بجوشد (برای گلبرگ خشک بیشتر از ۵ دقیقه باعث تلخ شدن مربای گل محمدی می‌شود.)

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زرشک

 

مرحله سوم؛ پختن مربای گل سرخ

 

در این مرحله مربا را از روی شعله گاز بردارید و روی آن را با دم‌کنی بپوشانید تا خنک شود. یک شب تا صبح مربا را در یخچال بگذارید. روز بعد مربای گل سرخ را در شیشه‌های درب دار تمیز، خشک و بدون لک و چربی بریزید و در یخچال بگذارید.

 

کدام گلبرگ گل محمدی برای تهیه مربا مناسب‌تر است؟

 

کدام گلبرگ گل محمدی برای تهیه مربا مناسب‌تر است؟

 

برای درست کردن مربای گل محمدی خانگی و خوشمزه ابتدا باید با طریقه انتخاب گلبرگ گل محمدی آشنا باشید. معمولاً گلبرگ‌های گل محمدی در مناطق کویری و خشک مزه تلخی دارند و برای مربا مناسب نیستند. هر چند که می‌توانید با جوشاندن تلخی گل‌ها را بگیرید، اما با این روش عطر و طعم گل از بین می‌رود و مربای شما کیفیت پایین‌تری پیدا می‌کند.

از همین رو برای تهیه مربای گل محمدی باید از گل‌های مناطق کوهستانی مثل آذربایجان استفاده کنید. برای این که مطمئن شوید گلبرگ‌ها تلخ نیستند، می‌توانید چند عدد گلبرگ را به صورت خام در دهانتان بگذارید و تست کنید.

اگر گلبرگ گل محمدی تلخ باشد، برای درست کردن مربا گل محمدی مناسب نیست. به یاد داشته باشید که گل‌هایی که گلبرگ‌های صورتی دارند، برای درست کردن مربا مناسب‌تر هستند. معمولاً گل‌های تیره رنگ و قرمز مزه تلخی دارند.

 

طرز تهیه مربای گل محمدی با گردو

 

طرز تهیه مربای گل محمدی با گردو

 

در طرز تهیه مربای گل محمدی با گردو باید مربا را طبق روشی که پیش‌تر گفته شد با استفاده از گلبرگ‌های تازه یا خشک گل محمدی آماده کنید. سپس در مرحله پایانی پخت مربا گردوهای خرد شده را اضافه کنید.

سپس شعله گاز را خاموش کنید قابلمه مربا را داخل لگن آب یخ قرار دهید. این کار موجب می‌شود رنگ مربای شما خوشرنگ تر شود. در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو و گردو با پوست را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

طرز تهیه مربای گل محمدی با شیره انگور

 

طرز تهیه مربای گل محمدی با شیره انگور

 

در طرز تهیه مربای گل محمدی با شیره انگور ابتدا باید مقداری شیره انگور را با مقداری مساوی آب ترکیب کنید. سپس مواد را درون قابلمه بریزد و روی حرارت قرار دهید.

بعد از داغ شدن شیره انگور، گلبرگ‌های گل محمدی که از قبل تلخی آن‌ها را گرفته‌اید را به شیره اضافه کنید و اجازه دهید مربای شما با حرارت ملایم آماده شود.

کف روی شیره را بگیرید تا رنگ مربا کدر نشود. سپس هل را اضافه کنید. در ۵ دقیقه پایانی جوهر لیمو را اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید.

 

راز درست کردن مربای گل محمدی بدون شکرک

 

راز درست کردن مربای گل محمدی بدون شکرک

 

معمولاً اضافه کردن شکر بیش‌ از اندازه و یا جوشاندن مربا با حرارت زیاد موجب شکرک زدن آن می‌شود. در صورتی که مربا با حرارت بالا جوشیده، مقداری آب به آن اضافه کنید و سپس دوباره مربا را با حرارت ملایم بجوشانید. اگر مقدار شکر مربا زیاد است، می‌توانید کمی جوهر لیمو به مربا اضافه کنید تا هم از شکرک زدن مربا جلوگیری کند و هم مربای شما خوشرنگ شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کیک ردولوت (کیک مخمل قرمز) در فر و قابلمه

 

نشانه قوام آمدن مربا گل محمدی

 

برای این که مطمئن شوید مربای گل محمدی شما به غلظت مورد نظر رسیده یا خیر باید مقداری از شهد مربا را بردارید و داخل یک کاسه بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا شهد کاملا خنک شود. حالا اگر غلظت مربا مانند عسل بود، یعنی مربای شما آماده است.

در صورت روان بودن شهد بهتر است چند دقیقه دیگر آن را روی حرارت قرار دهید تا کمی غلیظ‌تر شود. فراموش نکنید که شل بودن مربا موجب می‌شود تا مربای شما شکرک بزند و خیلی زود خراب شود.

یک روش دیگر برای تست کردن قوام مربای گل محمدی این است که چند قطره از شیره مربا را بین دو انگشت خود بریزید و تست کنید. اگر مربا حالت چسبنده و کشسان داشته باشد، یعنی به قوام رسیده و اگر آبکی بود یعنی باید برای مدت زمان بیشتری بجوشد.

 

چرا برای تهیه مربای گل محمدی باید از جوهر لیمو استفاده کنیم؟

 

چرا برای تهیه مربای گل محمدی باید از جوهر لیمو استفاده کنیم؟

 

جوهر لیمو نه تنها از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند، بلکه موجب می‌شود رنگ مربای گل محمدی بهتر باز شود و مربای شما خوشرنگ تر شود. بنابراین بهتر است جوهر لیمو را با آبلیمو جایگزین نکنید و در این مربا تنها از جوهر لیمو استفاده کنید.

 

علت سفت و لاستیکی شدن مربای گل محمدی چیست؟

 

لاستیکی شدن مربای گل محمدی معمولا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اول این که باید قبل از پخت گلبرگ‌های گل محمدی آن‌ها را برای چند دقیقه تفت دهید. این کار از لاستیکی شدن مربا جلوگیری می‌کند.

مورد بعدی نیز مربوط به کامل نشدن مراحل پخت مربا است. زمانی که مربای گل محمدی ۱۲ ساعت پس از پخت و قرار گرفتن در فضای آشپزخانه حالت لاستیکی داشته باشد، یعنی پخت آن کامل نشده و باید برای مدت زمان بیشتری روی حرارت بماند.

در صورتی که با این مشکل روبرو شدید، بهتر است مربا را دوباره در قابلمه بریزید و بجوشانید تا این مشکل برطرف شود. به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از شکر، طولانی شدن زمان پخت، عدم استفاده از آبلیمو یا جوهر لیمو و همچنین استفاده از گل محمدی خشک و نامناسب نیز می‌تواند موجب سفت و لاستیکی شدن مربای شما شود.

 

فوت و فن طرز تهیه مربا گل محمدی مجلسی و روش گرفتن تلخی مربا

 

فوت و فن طرز تهیه مربا گل محمدی مجلسی و روش گرفتن تلخی مربا

 

*برای درست کردن مربای مجلسی گل محمدی تازه بهتر است از برگ گل‌های محمدی مناطق کوهستانی استفاده کنید نه کویری، چون گل‌های کوهستان تلخ نیستند.

 

*برای اینکه مربا کپک نزند باید حتما شهد مربا به قوام برسد و به غلظت عسل باشد.

 

*درست است که نام دیگر این مربای مجلسی مربای گل سرخ است اما برای درست کردن این مربا باید از گلبرگ‌های گل محمدی صورتی استفاده کنید. برگ‌های گل محمدی قرمز برای شربت گل محمدی و مربا تلخ هستند و البته مسهل.

 

*علت سفت و لاستیکی و کشدار شدن مربای گل محمدی این است که مربا خوب پخته نشده است.

 

*در صورت تمایل  ۲ قاشق گلاب هم به مربا اضافه کنید. انواع عرقیات از جمله گلاب را از افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

 

*به مربای گل محمدی رنگ اضافه نکنید چون تلخ می‌شود.

 

*در هنگام تفت دادن گل های خشک بسیار باید دقت کنید که زمان تفت دادن بسیار کم باشد. اگر حتی یکی از برگ‌ها بسوزد تمام مربا را تلخ می‌کند. در حقیقت تفت دادن در حد گرم شدن گلبرگ‌ها باشد نه بیشتر.

 

*در مربای گل محمدی خوشمزه و خوشرنگ به روش تبریزی بهتر است از قابلمه مسی استفاده کنید تا مربای شما خوشرنگ‌تر شود.

 

*برای درست کردن مربای گل سرخ بدون کپک باید مربا را به اندازه بجوشانید. رقیق بودن مربا مهم‌ترین دلیل کپک زدن آن است.

 

*برای انتقال مربا به شیشه حتماً از شیشه خشک و تمیز و یک قاشق خشک استفاده کنید.

 

*فراموش نکنید که جوشاندن گلبرگ‌ها موجب کدر شدن و کمرنگ شدن رنگ مربا می‌شود. برای تهیه مربای گل محمدی حتما از گل های سالم، درسته و بدون کرم خوردگی و خرابی استفاده کنید و برای رفع این مشکل می‌توانید از کمی رنگ خوراکی استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

چرا مربای گل محمدی کپک می‌زند؟

 

برای اینکه مربای گل محمدی کپک نزند باید حتما شهد مربا به قوام برسد و غلیظ نشود.

 

تلخی مربای گل سرخ را چگونه بگیریم؟

 

با ۲ بار جوشاندن گلبرگ‌های گل محمدی تلخی آن را می‌توانید بگیرید

 

بهترین گل برای تهیه مربای گل محمدی چه نوع گلی است؟

 

در طرز تهیه مربا گل محمدی با گلبرگ تازه و خشک باید از گل باکیفیت متعلق به مناطق کوهستانی استفاده کنید. در صورت استفاده از گل مناطق کویری مثل کاشان باید گل را چندین بار بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود.

 

چطور یک مربای گل محمدی خوش عطر درست کنیم؟

 

برای خوش عطرتر شدن مربای گل محمدی می‌توانید در پایان پخت مربا چند قاشق غذاخوری گلاب به آن اضافه کنید تا عطر مربای شما چند برابر بهتر شود.

 

کالابرگ الکترونیک