طرز تهیه گوجه خشک و پودر گوجه خشک به ۴ روش

طرز تهیه گوجه خشک و پودر گوجه خشک به ۴ روش


26 تیر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 طرز تهیه گوجه خشک در فر و در آفتاب و مایکروفر+گوجه خشک با روغن زیتون

چه اهل غذاهای ایتالیایی باشید و چه عاشق غذاهای سنتی مثل املت و آبگوشت و ته چین، گوجه فرنگی خشک شده می‌تواند خوشمزگی غذاهای شما را دو چندان کند. اما گوجه خشک در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ ایتالیایی‌ها استاد درست کردن غذاهای خوشمزه با گوجه خشک و گوجه خشک در روغن زیتون هستند. تابستان فصل درست کردن رب گوجه فرنگی و گوجه خشک است. در مجموع در تمام غذاهایی که رب یا گوجه فرنگی نیاز دارند از انواع خورش و تاس کباب تا لوبیا پلو و دلمه و تاس کباب گرفته و انواع پاستا و پیتزا و حتی انواع آش مثل آش گوجه و آش ترخینه می‌توانید گوجه خشک را جایگزین کنید. ۴ طرز تهیه گوجه خشک در فر و در آفتاب و پودر گوجه خشک و همچنین گوجه خشک در روغن زیتون را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه گوجه خشک در آفتاب

 

طرز تهیه گوجه خشک در آفتاب

 

مرحله اول 

 

برای درست کردن گوجه خشک در آفتاب قسمت سبز رنگ گوجه فرنگی را جدا کنید. سپس به صورت افقی هر گوجه فرنگی را سه یا چهار برش بزنید (ضخامت هر برش ۱ سانتی‌متر باشد). به ورقه‌های گوجه فرنگی نمک نزنید چون آب می‌اندازد و گوجه فرنگی خشک نمی‌شود.

 

 

مرحله دوم

 

کف سینی یک پارچه ضخیم پهن کنید و گوجه فرنگی‌ها را روی آن بچینید و در آفتاب بگذارید تا خشک شوند. روی گوجه فرنگی یک یا دو روز صبر کنید و سپس گوجه فرنگی‌ها را زیر و رو کنید. معمولا چهار روز زمان در صورت آفتابی بودن هوا کافی است. اگر گوجه فرنگی بعد از چهار روز خشک نشده بود بیشتر در آفتاب نگهدارید.

 

 

نکته مهم

 

شبها سینی را به داخل منزل بیاورید که رطوبت و شبنم و خنکی هوا گوجه‌ها را مرطوب نکند. وقتی هر دو طرف گوجه فرنگی‌ها کاملا خشک شد آن‌ها را در کیسه پارچه‌ای یا پلاستیکی فریز و در تمام طول سال استفاده کنید. گوجه خشک را روی شوفاژ هم می‌توانید درست کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی مجلسی و لذیذ + فیلم آموزش

 

یادتان باشد گوجه خشک آفتابی بعد از خشک شدن کمی سیاه و تیره می‌شود که مشکلی ندارد.

 

طرز تهیه گوجه خشک در فر و در آفتاب

 

اگر هم قصد دارید پودر گوجه فرنگی آماده کنید، گوجه فرنگی‌های خشک شده را در آسیاب بریزید و آسیاب کنید. پودر گوجه فرنگی برای درست کردن انواع پاستا، ساندویچ، پیتزا، ماکارونی و حتی املت گوجه فرنگی و انواع خورش و آبگوشت و … بسیار لذیذ است. برای نگهداری پودر گوجه فرنگی می‌توانید به آن کمی نمک اضافه و مخلوط کنید که کپک نزند.

 

 

طرز تهیه گوجه خشک در فر، مایکروفر یا دستگاه خشک کن

 

طرز تهیه گوجه خشک در فر، مایکروفر یا دستگاه خشک کن

مرحله اول 

 

گوجه فرنگی‌های برش زده را روی سینی مشبک و توری فر با فاصله بچینید. فر را را روی دمای ۱۰۰ الی ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و ۸ الی ۱۰ ساعت صبر کنید تا گوجه فرنگی‌ها آماده شوند. اگر گوجه فرنگی را دو نیم کرده‌اید قسمت داخل گوجه فرنگی را ابتدا رو به بالا بگذارید.

 

 

مرحله دوم

 

گوجه‌ها را با فاصله از یکدیگر در ماکروویو بچینید و یک ظرف زیر گوجه فرنگی‌ها بگذارید تا آب اضافی جمع شود. سپس مایکروفر را روی قدرت بالا به مدت ۱۵ دقیقه تنظیم کنید. بعد از ۱۵ دقیقه گوجه فرنگی‌ها را پشت و رو کنید و آبی که در ظرف جمع شده بود را روی آن‌ها بریزید. یک بار دیگر مایکرویو را به مدت ۱۵ دقیقه روی قدرت بالا یا High تنظیم کنید. به همین آسانی گوجه فرنگی‌ها خشک می‌شوند.

 

تهیه گوجه خشک در فر، مایکروفر یا دستگاه خشک کن

 

اگر دستگاه خشک کن دارید از آن برای خشک کردن گوجه فرنگی استفاده کنید. برای این کار ابتدا سینی خشک کن را با کمی روغن زیتون چرب کنید. گوجه فرنگی‌های اسلایس شده را با فاصله روی سینی خشک کن بچینید. دمای دستگاه خشک کن را روی ۱۲۵ یا ۱۳۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. ۸ الی ۱۲ ساعت طول می‌کشد که در دستگاه خشک کن گوجه فرنگی‌ها خشک شوند. صبر کنید خشک شوند و سپس گوجه خشک را با روغن زیتون مزه‌دار کنید، در آسیاب پودر کنید و پودر گوجه خشک درست کنید یا آنها را فریز کنید.

حتما بخوانید  3 روش صحیح فریز کردن انبه + نحوه یخ زدایی و مدت نگهداری

 

 

طرز تهیه گوجه خشک در روغن زیتون

 

طرز تهیه گوجه خشک در روغن زیتون

 

گوجه خشک با روغن زیتون هم یکی از انواع چاشنی غذا سنتی و کلاسیک ایتالیایی برای انواع اسنک، پاستا و پیتزا و در بسیاری موارد جایگزین رب گوجه فرنگی است. برای درست کردن این چاشنی خوشمزه و بی‌نظیر گوجه فرنگی خشک شده را به همراه چند حبه سیر، یک شاخه نعناع یا یک شاخه رزماری و کمی فلفل دلمه‌ قرمز خشک یا پودر فلفل پاپریکا در یک شیشه روغن زیتون بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

 

بیشتر بخوانید:

 

طرز تهیه و رازهای خوشمزه و قرمز شدن ماکارونی

طرز تهیه و نکات طلایی املت خوشمزه با رب یا گوجه‌فرنگی

 

 

خواص و فواید درمانی گوجه خشک

 

خواص و فواید درمانی گوجه خشک

 

*گوجه خشک سرشار از ویتامین‌های گروه B مثل B5، B3، B2، B1، مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، آهن، مس و روی است. به همین دلیل هم احساس خستگی را از بین می‌برد و هم تقویت کننده قلب و اعصاب است.

 

*اگر نقرس دارید، از دردهای مفصلی و روماتیسمی رنج می‌برید یا مبتلا به چربی خون هستید حتما گوجه خشک را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

 

*گوجه خشک سرشار از ویتامین A است ویتامینی که برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن به خصوص در برابر عفونت‌هایی مثل ویروس کرونا بسیار ضروری است.

 

*لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باعث احساس سیری طولانی مدت می‌شود و برای افرادی که رژیم لاغری و کاهش وزن دارند بسیار مفید است.

 

*فواید گوجه فرنگی تازه و خشک شده برای پیشگیری از ابتلا به پروستات در مردان بسیار مورد توجه پزشکان در سرتاسر دنیاست.

 

* گوجه فرنگی به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان است از بروز دردهای شکمی بعد از جراحی جلوگیری می کند.  از آنجاییکه لیکوپن که رنگ قرمز گوجه فرنگی از آن است، از ترشح دسته ای از پروتئین ها که در تشکیل بافت های غیرطبیعی و چسبنده داخل شکم نقش دارند، جلوگیری می کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

بهترین طرز تهیه رب گوجه در خانه

 

کالابرگ الکترونیک