چطور رنگ در و دیوار و وسایل را با رنگ و تناژ وسایل چوبی خانه هماهنگ کنیم؟

چطور رنگ در و دیوار و وسایل را با رنگ و تناژ وسایل چوبی خانه هماهنگ کنیم؟


18 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل

این روزها در خانه اغلب ما علاوه بر فرش و مبلمان و سایر اکسسوری‌های تزیینی، وسایل چوبی از بوفه گرفته تا کنسول و حتی به کار بردن چوب در نمای ظاهری منزل به وفور یافت می‌شود. چه این وسایل چوبی شما از جنس بلوط باشند و چه کاج یا حتی چوب مصنوعی، زیبایی چوب این استحقاق را دارد که با بهترین شکل ممکن خودنمایی کند. اما شما اصول انتخاب و ترکیب رنگ‌ها را بلد هستید؟ سوال اینجاست که کدام رنگ‌ها در ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل زیبایی چوب را به بهترین و شکیل‌تر شکل ممکن نشان می‌دهند. این مقاله را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

لازم نیست همه چیز با هم هماهنگ و ست باشد

 

لازم نیست همه چیز با هم هماهنگ و ست باشد

 

 

 

چه در دکوراسیون داخلی پذیرایی و چه اتاق خواب جوان و نوجوان لازم نیست رنگ همه چیز با هم ست باشد. برای داشتن حتی زیباترین و شیک‌ترین دکوراسیون داخلی منزل با اجزا و عناصری که به راحتی در کنار هم می‌نشینند اما دقیقاً هم با هم مطابقت ندارند، چشم‌اندازی تکامل یافته و طبیعی را در خانه خود ایجاد کنید. در این میان بد نیست بدانید هر نوع چوب از رنگ و الگوی بافت مشخصی رخوردار است و با ایجاد لکه و رنگ کردن هم می‌توان رنگ آن را تغییر داد.

 

به این ترتیب می‌توان رنگ چوب را با سایر اجزای دکوراسیون منزل کوچک یا بزرگ هماهنگ کرد. سازندگان مبلمان قرن‌ها از انواع رنگ و لاک‌ها هم برای تقویت ظاهر بافت چوب و هم برای تغییر رنگ چوب استفاده کرده‌اند. انواع چوب افرا، گیلاس، گردو، چوب ماهون، آبنوس، بلوط و چوب میوه معمولی ترین انواع چوب در طراحی وسایل دکوراسیون داخلی منازل ایرانی و خارجی هستند.

 

رنگ در و دیوار و وسایل با رنگ و تناژ وسایل چوبی

 

با گذشت زمان، مبلمان چوبی یک قاب غنی و چشم‌نوازتر را به دست آورده‌اند که عمق و پیچیدگی را جلا می‌دهند. چوب‌ها و روکش‌های جدیدتر ممکن است فاقد این پیچیدگی باشند، اما هنوز هم یک تناژ رنگی کلی دارند که ممکن است به رنگ زرد، نارنجی، قهوه‌ای قرمز، قهوه‌ای مایل به آبی یا قهوه‌ای تیره باشد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

در قانون ترکیب رنگ‌ها برای انتخاب رنگ‌های دیواری یا پارچه‌هایی که قطعات چوب شما را تکمیل می‌کند رنگ‌های غالب را در انتها در نظر بگیرید. همچنین در نظر بگیرید که آیا شما نمای دکوراسیونی از کنتراست بالای رنگ‌ها یا یک ترکیب رنگی غنی از جفت‌ها و ست‌هایی با کنتراست کم را ترجیح می‌دهید.

 

در مورد تکه‌های چوبی موجود در یک اتاق نگران نباشید، نمای کژوال یا ترکیبی از چند رنگ چوب می‌توانید یک ظاهر دکوراسیون مدرن امروزی را در پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل کلاسیک و مدرن خود ترتیب بدهید.

حتما بخوانید  روانشناسی رنگ قرمز و مکمل‌های آن در دکوراسیون داخلی منزل

 

 

 

 

کنتراست را در ترکیب پالت رنگ دکوراسیون داخلی منزل کلاسیک و مدرن فراموش نکنید

 

کنتراست را در ترکیب پالت رنگ دکوراسیون داخلی منزل کلاسیک و مدرن فراموش نکنید

 

پرداخت تیره رنگ و روغن روی چوب مثل ماهگونی، گردویی یا گیلاسی در برابر هر پالت رنگی روشن از سبز و آبی گرفته تا سایه یا رنگی از رنگ‌های روشن و آفتابی چرخه رنگ بسیار هماهنگ است.

به همین ترتیب رنگ چوب روشن با جسارت و زیبایی تمام می‌تواند همراه با رنگ‌های تیره چوب یا رنگ‌های تیره در و دیوار ست و هماهنگ شود و ترکیبی از شیک‌ترین رنگ‌های دکوراسیون را رقم بزند.

 

در ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل در واقع کنتراست و تضاد همواره توجه بیشتری را به مبلمان جلب می‌کند. علاوه بر این اگر یک وسیله خوب در ترکیب دکوراسیون خود دارد که می خواهید روی آن تمرکز کنید ایجاد کنتراست بهترین روش است. اگر مبلمان اتاق نشیمن شما تیره است حتی با وجود رنگ روشن در و دیوار هم ممکن است در فضای اتاق نشیمن احساس شلوغی بیش از حد داشته باشید. اگر ظاهر چوب تیره در برابر رنگ روشن در و دیوار هستید (یا مبلمان روشن در برابر دیوارهای تیره)، مبلمان را به صورت منظم و ساده نگه دارید تا ظاهر شلوغ را به خاطر تیره بودن در و دیوار جبران کنید.

 

هماهنگ کردن خانه با لوازم چوبی

 

در اصول انتخاب و ترکیب رنگ‌ها برای دستیابی به کنتراست زیاد بین رنگ‌های اصلی با رنگ‌های تکمیلی، سعی کنید رنگ دیوارها را روشن نگه دارید و تا حد امکان بین مقادیر رنگ چوب و د و دیوار اختلاف و کنتراست ایجاد کنید.

 

همچنین می‌توانید از رنگ‌های موجود در مبلمان و لوازم چوبی به عنوان راهنمایی برای انتخاب رنگ دیوار استفاده کنید. برای مثال اگر به نظر می‌رسد رنگ غالب در چوب قرمز است، پس زمینه سبز دیوار، رنگ چوب را تقویت و تشدید می‌کند و باعث می‌شود لوازم چوبی در ترکیب دکوراسیون حسابی خودشان را نشان دهند.

 

چوب‌هایی با تناژ زرد طلایی در برابر قرمز گرم و همچنین سبز، خاکی و یا بادمجانی خوش ترکیب به نظر می‌رسند. چوب‌های قهوه‌ای تیره با رگه‌های زرد هم شاید خیلی بازاری به نظر برسند اما حتی در ترکیب رنگ یک دکوراسیون داخلی مدرن جسارت و دراماتیک بالایی به فضا می‌بخشند.

 

چوب‌های عتیقه، که دارای پتینه هستند (پتینه عمق و پیچیدگی زیادی را ارائه می‌دهد)، ممکن است چندین تناژ را با هم ترکیب کنند به همین دلیل می‌توانند در برابر انواع رنگ‌های روشن یا تیره خوب و شکیل به نظر برسند.

 

 

برای ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار یک الگوی دقیق و ظریف تعریف کنید

 

برای ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار یک الگوی دقیق و ظریف تعریف کنید

 

رنگ‌های زوج و ست شده با هم عموما تضاد و کنتراست کمی ایجاد می‌کنند. اما خب این بدان معنا نیست که مبلمان در پس زمینه محو می‌شوند.

 

وقتی یک میز جلو مبلی با رنگ قهوه‌ای تیره یا آبنوس را در جایی قرار دهید که در و دیوارش به رنگ قرمز پر رنگ یا آبی-سبز است، تعادل پویا میان دو رنگ از قدرت برابر ایجاد می کنید. به عبارت دیگر در این پالت رنگی مقدار رنگ چوب با دیوار برابر است.

حتما بخوانید  4 روش ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

همین اصل با چوب‌های قهوه‌ای متوسط و رنگ‌های خاموش یا متوسط هم کار می‌کند. اما اثر آن محدودتر است، در این صورت تناژهای رنگی مطیع‌تر و تسلیم‌تر هستند.

 

نت‌های گرم، مانند رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای، قارچی یا خاکی، نت‌های غنی و غلیظی را در وسایل چوبی با رنگ قهوه‌ای متوسط به همراه می آورند. در این صورت زیبایی مبلمان در ترکیب دکوراسیون بیشتر خودش را نشان می‌دهد اما جلوه آن آرام و ملایم‌تر است و نوع دیگری از درام را در نتیجه‌ی آن ایجاد می‌کند که در اثر کنتراست بالا ایجاد می‌شود.

 

 

 

 

گزینه‌های مبلمان خود را در نظر بگیرید

 

گزینه‌های مبلمان خود را در نظر بگیرید

 

در اصول انتخاب و ترکیب رنگ‌ها انتخاب و ترجیحات رنگی کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است، اما هنگامی که شما رنگ‌های پس زمینه را برای رنگ مبلمان انتخاب می‌کنید، در هر صورت این ترکیبات چوب و رنگ را در نظر بگیرید:

 

*گرمای چوب کاج با تناژ عسلی در مقابل رنگ سبز متوسط به خوبی خودش را نشان می دهد. این سبز رنگ زرد را در چوب به وجود می آورد و به آن‌ها با یک کنتراست ملایم تعادل می‌بخشد. به این ترتیب رنگ چوب کاج را باید یک مکمل خوب و مناسب برای رنگ سبز در دکوراسیون داخلی باید به شمار بیاوریم.

 

هماهنگی لوازم چوبی خانه

 

*رنگ سبز زیتونی (که مرسوم‌تر است) و رنگ سبز روشن که ممکن است کمی پر زرق و برق یا حتی جلف و جوانانه به نظر برسد هم برای ترکیب با چوب فوق‌العاده‌اند.  اما رنگ سبز کمرنگ و سبز نعنایی یک انتخاب جذاب و در عین حال کمتر پرطرفدار است. رنگ سبز در تمامی تناژها یکی از مکمل‌های رنگ چوب در ترکیب دکوراسیون داخلی است. در تمام فضاها از آشپزخانه تا اتاق خواب می‌توانید از این ترکیب رنگی استفاده کنید. مقاله بهترین و بدترین ترکیب رنگ برای اتاق خواب را بخوانید تا بهتر بتوانید در مورد این ترکیب رنگ تصمیم بگیرید.

 

 

 

 

رنگ و تناژ لوازم چوبی در خانه

 

*آبی روشن و کمرنگ زمانی به کار می‌آید که رنگ نارنجی چوب غالب باشد. در واقع ترکیب رنگ نارنجی یکی از مکمل‌های رنگ آبی در دکوراسیون داخلی به خصوص در سبک مدرن و مینیمال است. اما برای زندگی با این رنگ بسیار جسورانه باید عاشق کنتراست بالا باشید. تضاد بیش از هم گاهی ممکن است زننده باشد. این ترکیب رنگ را برای در و دیوار و مبلمان به همراه چوب تیره اکسسوری‌ها هم می‌توانید به کار ببرید (تصویر بالا).

 

*قرمز مایل به قهوه‌ای یا نارنجی پرتقالی تناژ نارنجی موجود در چوب را بیرون می‌کشد اما چون از نظر تناژ بسیار شبیه هم هستند جلوه‌ی چوب از بین می‌رود.

 

*رنگ زرد  و نارنجی تناژ زردی چوب را بیرون می‌کشند بیشتر روی گرمای کلی فضا تأکید می‌کند اما رنگ چوب را تقویت نمی‌کند.

 

 

منبع : BGH

 

کالابرگ الکترونیک