۱۲ تغییر جدید بیماری کرونا که تا پیش از این نمی‌دانستیم

۱۲ تغییر جدید بیماری کرونا که تا پیش از این نمی‌دانستیم


30 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
12 تغییر جدید بیماری کرونا که تا پیش از این نمی‌دانستیم

ویروس کرونا کووید ۱۹ هنوز یک ویروس ناشناخته حتی برای محققان و دانشمندان علم ویروس‌شناسی و پزشکی است. در حالی شیوع و پاندمی بیماری کرونا در کشورهای مختلف دنیا هنوز یک مسئله جدی است و آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا تغییر مثبتی نداشته است، فرضیه‌هایی که توسط دانشمندان و محققین در ابتدا مطرح شده بودند حالا دستخوش تغییر شده‌اند. ۱۲ تغییر جدید بیماری کرونا که تا پیش از این نمی‌دانستیم را در سرویس سلامت  مجله کوروش بخوانید.

 

 

بیماری کرونا تغییر کرده است؟

 

تغییرات بیماری کرونا

 

۱- افراد معتاد به مواد مخدر و افراد سیگاری هم به کرونا مبتلا می‌شوند.

 

۲- ویروس کرونا لزوما ۹ روز روی سطوح باقی نمی‌ماند و انتقال ویروس از سطوح هم به آن شدتی که در ابتدا تصور می‌شد نیست. اما از آنجایی که هنوز هم ما خیلی حقایق را در مورد ویروس کرونا نمی‌دانیم بهتر است هنوز به ضدعفونی خریدها و سطوح البته به صورت منطقی و نه زیاده‌روی ادامه دهیم.

 

۳- برخلاف تصورات قبلی که کودکان را فقط ناقل ویروس کرونا می‌دانست اما حالا ثابت شده است که یکی از ۱۲ تغییر جدید بیماری کرونا این است که کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند. مقاله علائم ویروس کرونا در کودکان که به خاطر آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید را بخوانید.

 

 

بیشتر بخوانید: پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

 

 

۴- ویروس کرونا از طریق هوا (ذرات ریز و میکروسکوپی معلق در هوا) منتقل می‌شود و به عبارت دیگر یک ویروس هوابرد است به همین دلیل حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به صورت جدی توصیه می‌شود.

 

۵- برخلاف سایر ویروس‌های این خانواده ایمنی جمعی یا گله‌ای و شیوع گسترده ضعیف نمی‌شود و از قدرت بیماری‌زایی آن کم نمی‌شود.

 

۶- آب و صابون ویروس کرونا را از بین نمی‌برد و تنها آن را به چاه منتقل می‌کند اما در واقع شستن دست‌ها به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه به شکل صحیح و اصولی ویروس را از روی دست‌ها پاک می‌کند.

 

۷- استفاده از ماسک برای همه‌ی گروه‌های پر خطر و کم خطر و حتی کودکان بالای دو سال الزامی است.

 

تغییرات بیماری کرونا در یکسال اخیر

 

۸-تا زمان کشف درمان بیماری کرونا و ساخت دارو و واکسن موثر برای این بیماری فاصله اجتماعی استاندارد باید ۱/۵ الی ۲ متر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: عوارض جانبی واکسن های کرونا

 

 

۹-برخلاف تصورات قبلی که ویروس کرونا در گرما ضعیف شده و قدرت بیماری‌زایی و انتقال آن کم می‌شود حالا مشخص شده که ویروس کرونا در هوای گرم هم منتقل می‌شود. به عبارت دیگر علائم و نشانه‌های بیماری کرونا به وجود گرم شدن هوا تغییری نکرده است.

 

۱۰-برخلاف تصورات و فرضیات قبلی که جوانان و افراد بدون بیماری زمینه‌ای را در برابر ویروس کرونا مصون می‌دانست و ابتلا به نوع خفیف کرونا را در آن‌‌ها متصور بود حالا مشخص شده که جوانان هم به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و فقط ناقل نیستند. این در حالی است که در موج دوم بیماری کرونا در ایران حالا شاهد ابتلای بیشتر جوانان به این بیماری عفونی تنفسی هستیم.

 

۱۱-حیوانات هم به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. پیش از این تصور می‌شد که حیوانات خانگی به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند و امکان انتقال ویروس از انسان به حیوان کم است. اما حالا مشخص شده که حیوانات هم به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. این بدان معنی است که انسان بیمار می‌تواند حیوان خانگی را هم مبتلا کند اما امکان حالت عکس این مسئله یعنی انتقال از حیوان به انسان هنوز ثابت نشده است. پس اگر به ویروس کرونا مبتلا شدید مراقب باشید که حیوان خانگی خود را به کرونا مبتلا نکنید.

 

۱۲-برخلاف تصورات قبلی که بیماری آنفولانزا را از کرونا خطرناک‌تر و کشنده‌تر می‌دانست حالا مشخص شده که کرونا از آنفولانزا کشنده‌تر و خطرناک‌تر است.

 

12 تغییر جدید بیماری کرونا

 

درباره درمان کرونا هنوز دانشمندان به نتیجه نهایی نرسیدند و در واقع تمام داروها و واکسن های موجود تا درصدی موفق هستند که این بیماری را درمان کنند یا اینکه از ابتلا به آن جلوگیری کنند. باید توجه داشته باشید که بهترین روش برای مقابله با کرونا همان رعایت اصول بهداشتی است که طبق پروتکل جهانی از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است.

 

 

کالابرگ الکترونیک