طرز تهیه شیرینی هندی گلاب جامون خوشمزه و لطیف بدون فر

طرز تهیه شیرینی هندی گلاب جامون خوشمزه و لطیف بدون فر


13 مرداد 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دسر شیرینی هندی گلاب جامون خوشمزه و لطیف بدون فر

شیرینی گلاب جامون یکی از مشهورترین دسرها و شیرینی‌های هندی و چیزی شبیه به زولبیا و بامیه خودمان است. یک شیرینی ماه رمضانی لطیف و خوشمزه با بافتی نرم که معمولا با بستنی سرو می‌شود و بسیار مقوی و سیر کننده است. برای درست کردن شیرینی گلاب جامون نیازی به فر ندارید و فقط کافی است یک شعله گاز داشته باشید. طرز تهیه دسر هندی شیرینی گلاب جامون را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه دسر هندی شیرینی گلاب جامون

طرز تهیه دسر شیرینی هندی گلاب جامون خوشمزه و لطیف بدون فر

مواد لازم

 

آرد شیرینی پزی: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آرد سمولینا: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شیر خشک: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

کره: ۲ قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر: ½ قاشق چایخوری

جوش شیرین: ۱/۳ قاشق چایخوری

ماست یا شیر: ۳ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای شهد گلاب جامون

 

شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۱ و ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پودرهل: ۱ قاشق چایخوری

گلاب: ۲ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

چوب دارچین: ۱ تکه کوچک

روغن مایع: مقداری برای سرخ کردن

پودر پسته یا بادام و پودر نارگیل: مقداری برای تزیین

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه دسر شیرینی هندی گلاب جامون خوشمزه و لطیف بدون فر

مرحله اول

 

برای درست کردن شیرینی گلاب جامون ابتدا آرد شیرینی پزی، آرد سمولینا، شیر خشک، بیکینگ پودر و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و الک کنید تا یکدست شوند.

 

مرحله دوم

 

کره را در دمای محیط بگذارید تا نرم شود و سپس آن را به مخلوط بالا اضافه کنید. کره را با نوک انگشت‌ها با مخلوط آرد ترکیب کنید و ورز دهید تا ترکیبی مثل خرده نان درست شود.

 

مرحله سوم

 

در مرحله بعد ماست یا شیر را کم کم اضافه کنید. این کار را با قاشق انجام دهید که به یک باره خمیر شل و وا رفته نشود. صبر کنید ماست یا شیر کاملا به خورد خمیر بروند و دوباره اضافه کنید. در نهایت باید یک خمیر سفت داشته باشید و مراقب باشید خمیر شل نشود.

 

مرحله چهارم

 

۱۰ الی ۱۵ دقیقه به خمیر استراحت بدهید. در این فاصله شهد گلاب جامون را درست کنید. شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا غلیظ شود. وقتی شهد قوام پیدا کرد هل، چوب دارچین و زعفران را هم اضافه کنید. گلاب را آخر سر بریزید و شعله گاز را خاموش نکنید، شعله را خیلی کم کنید و بگذارید زیر شهد روشن بماند.

 

مرحله پنجم

 

طرز تهیه دسر شیرینی هندی گلاب جامون خوشمزه و لطیف بدون فر

 

برای درست کردن هر عدد شیرینی گلاب جامون  ابتدا کف دست‌تان را با روغن کمی چرب کنید سپس از خمیر به انداز یک گردو بردارید و گرد کنید. خمیر باید کاملا گرد، یکدست و صاف و بدون ترک باشد که از هم وا نرود. در یک ماهیتابه گود یا قابلمه روغن مایع بریزید. مقدار روغن باید زیاد باشد تا شیرینی‌ها در روغن غوطه‌ور شوند.

 

روغن را خیلی داغ نکنید. برای سرخ کردن گلاب جامون باید حرارت روغن متوسط باشد و سپس گلاب جامون‌ها را با احتیاط در روغن بریزید و سرخ کنید. شیرینی‌ها که طلایی و سرخ شدند با کفگیر از روغن بیرون بیاورید، روغن اضافی که گرفته شد در شهد بریزید. وقتی گلاب جامون را در شهد ریختید شعله زیر شهد را خاموش کنید و گلاب جامون‌ها را به مدت ۴۵ دقیقه در شهد بگذارید تا کاملا شهد به خوردشان برود.

 

برای اینکه شیرینی هندی گلاب جامون از هم وا نرود فقط با کفگیر توری و با احتیاط آن را جا به جا کنید. سپس آن‌ها را در ظرف مورد نظر بچینید، روی آن‌ها کنی شهد بریزید و پودر پسته و بادام و نارگیل بپاشید.

دسر هندی شیرینی گلاب جامون را معمولا با بستنی، چای یا قهوه سرو می‌کنند. طرز تهیه شیرینی گلاب جامون افغانستانی هم به همین ترتیب است.

 

 

کالابرگ الکترونیک