طرز تهیه چیز کیک سن سباستین | کیک کریسمس اسپانیایی

طرز تهیه چیز کیک سن سباستین | کیک کریسمس اسپانیایی


11 دی 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

چیز کیک سن سباستین (San Sebastian Cheesecake) یک دسر کریسمسی اسپانیایی‌ است که در سال‌های اخیر بین مردم دیگر کشورها هم شناخته و بسیار محبوب شده است. علیرغم اینکه اروپایی‌ها عموما چیز کیک یخچالی با پایه بیسکویت را ترجیح می‌دهند اما این چیز کیک ساده و بدون ژلاتین و خوشمزه اسپانیایی اصلا بدون پایه یا کراست کیک یا بیسکویت است. طرز تهیه چیزکیک اسپانیایی سن سباستین بدون پایه یا کراست که یک چیز کیک به اصطلاح فری و یک شیرینی خوشمزه کریسمسی است را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

مواد لازم برای تهیه چیز کیک سن سباستین

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پنیر ماسکارپونه یا پنیر خامه‌ای ۶۰۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد متوسط
خامه صبحانه ۴۰۰ گرم (۲ بسته)
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای سس چیز کیک سن سباستین

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر قهوه‌ای ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرشیر ۱۵۰ گرم
کره ۵۰ گرم

 

میزان کالری چیزکیک سن سباستین: حدود ۳۰۵ کیلوکالری در هر سرو

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت چیزکیک سن سباستین: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه چیز کیک سن سباستین؛ دسر کریسمس اسپانیایی

مراحل طرز تهیه چیز کیک سن سباستین؛ دسر کریسمس اسپانیایی

در میان انواع دسر کریسمس در کشورهای مختلف، سن سباستین یکی از شیک‌ترین و خوشمزه‌ترین‌ها است. دسر سن سباستین در اصل یک چیزکیک لذیذ با بافت نرم است که به راحتی می‌توانید در خانه آن را تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه چیزکیک سن سباستین برای شب کریسمس یا مهمانی‌های مجلسی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد یخچالی چیز کیک سن سباستین را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه چیز کیک سن سباستین اسپانیایی، فر را روشن کنید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. در طرز تهیه چیزکیک اسپانیایی سن سباستین این نکته مهم است که تمام مواد به دمای محیط رسیده باشند. پس حداقل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از شروع کار، مواد را از یخچال بیرون بیاورید و در دمای محیط نگه دارید.

مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را آماده کنید

برای شروع کار، پنیر ماسکارپونه یا پنیر خامه‌ای را در یک کاسه بریزید و کاملا با همزن هم بزنید تا به خوبی نرم، لطیف و یکدست شود. حدود ۵ دقیقه پنیر را بزنید تا بافت پفکی بگیرد. سپس خامه را اضافه کنید. دوباره مواد را با همزن بزنید تا پنیر زده شده و خامه کاملا با هم ترکیب شوند.

در صورت تمایل می‌توانید خامه صبحانه و انواع پنیر خامه‌ای را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: تخم مرغ و شکر را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه چیز کیک سن سباستین، تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مخلوط پنیر و خامه اضافه کرده و بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ، مواد را با همزن بزنید تا کاملا از لختگی خارج شده و یکدست شوند. بعد نوبت به افزودن شکر و وانیل می‌رسد. به مدت ۳ دقیقه شکر و وانیل را با مایه پنیر و تخم مرغ و خامه بزنید تا کاملا مواد با هم مخلوط شوند

حتما بخوانید  طرز تهیه و فوت و فن شیربرنج انبه مقوی برای افطار و سحر رمضان

تخم مرغ، وانیل و شکر را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: نشاسته ذرت را اضافه کنید

نشاسته ذرت را کاملا پودر کرده و ۲ تا ۳ باز از الک رد کنید تا صاف شود. سپس به تدریج به مایه تخم مرغ، اضافه و به کمک لیسک، با مایه چیز کیک مخلوط کنید. اطراف ظرف را دورگیری کرده و کاملا با هم مخلوط کنید تا یک مایه نرم و یکدست داشته باشید.

برای خرید نشاسته ذرت می‌توانید به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: مایه چیز کیک سن سباستین را در قالب بریزید

برای تهیه چیز کیک سن سباستین، بهتر است برای این مقدار مواد از یک قالب کمربندی سایز ۱۸ استفاده کنید. کف و دیواره‌های قالب را با دو عدد کاغذ روغنی کاملا بپوشانید، طوری که کاغذ روغنی بالای دیواره‌ها قرار بگیرد. مواد چیز کیک سن سباستین را در قالب بریزید و به مدت ۴۵ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید.

بعد از ۴۵ دقیقه، قسمت گریل فر را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روشن کنید تا روی چیز کیک طلایی شود. سپس چیزکیک را بیرون بیاورید. وقتی چیز کیک را بیرون می‌آورید، باید وقتی قالب را تکان می‌دهید، قسمت وسط آن تکان بخورد.

مرحله ششم: قالب چیز کیک را در یخچال بگذارید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیز کیک سن سباستین، قالب را به مدت یک شب تا صبح، در یخچال بگذارید تا کاملا خودش را بگیرد و سفت شود. سپس دور قالب را باز و کاغذ‌های روغنی هم از چیز کیک جدا کنید.

مرحله هفتم: لایه رویی را روی چیز کیک سن سباستین بریزید

این مرحله اختیاری است و می‌توانید چیز کیک سن سباستین را بدون روکش سرو کنید. اما برای درست کردن سس چیز کیک سن سباستین شکر قهوه‌ای، کره و سرشیر را در یک شیرجوش بریزید و با هم مخلوط کنید.

مواد داخل شیر جوش را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا یکدست شوند. ۲ الی ۳ دقیقه زمان کافی است. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید تا خنک شود و بعد سس را روی چیز کیک سن سباستین بریزید. این چیز کیک ساده و خوشمزه را با انواع بستنی، میوه‌های مختلف یا انواع مربا و مارمالاد هم می‌توانید سرو کنید.

انواع بستنی، مربا، کره و سرشیر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

نکات طرز تهیه چیز کیک سن سباستین

نکات طرز تهیه چیز کیک سن سباستین 

  •  مواد یخچالی مورد‌استفاده در طرز تهیه چیز کیک سن سباستین باید از قبل در دمای اتاق باشند، تا چیز کیک بافت لطیف و نرمی پیدا کند.
  • برای پخت چیز کیک سن سباستین می‌توانید دمای فر را تا ۲۵۰ درجه بالا ببرید و مدت زمان پخت را ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در نظر بگیرید. در ۳ دقیقه پایانی، گریل را روشن کنید تا روی چیز کیک، کمی بسوزد یا طلایی شود.
  • سس روی چیز کیک را بعد از آماده کرده بهتر است از صافی رد کنید تا اگر گوله‌هایی در آن وجود داشت، گرفته شود. برای لطیف شدن بافت چیز کیک می‌توانید این کار را با مایه چیز کیک هم انجام دهید و آن را از صافی عبور دهید.
  • چیز کیک سن سباستین بعد از پخت، پف‌دار و حجیم می‌شود. بنابراین از قالبی استفاده کنید که ۱/۳ بالای آن، خالی بماند و جا برای حجم گرفتن داشته باشد. حتما باید کاغذ روغنی داخل قالب را به بالای لبه قالب کیک برسانید تا از سر ریز شدن کیک جلوگیری شود.
  • اگر بعد از پختن چیز کیک سن سباستین، رویه آن به اندازه کافی تیره نیست، آن را برای چند دقیقه در فر، گریل کنید.
  •  قبل از اینکه چیز کیک را از قالب کیک بیرون بیاورید، بگذارید کاملا خنک شود.
حتما بخوانید  ۳ طرز پخت برنج ایرانی هاشمی به روش آبکش، دمی و فوری

اصول نگهداری از چیز کیک سن سباستین

اصول نگهداری از چیز کیک سن سباستین

  • باقیمانده چیز کیک سن سباستین را در یک ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید. این چیز کیک را می‌توانید تا یک هفته در یخچال بگذارید.
  •  قبل از سرو مجدد چیز کیک آن را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید چیز کیک سن سباستین را در فریزر نگهداری کنید، ابتدا آن را به مدت حداقل ۱ ساعت در یخچال بگذارید. سپس کاملا دور تا دور آن را پلاستیک بپیچید و در یک کیسه زیپ کیپ گذاشته و در فریزر قرار دهید. چیز کیک را به مدت ۳ ماه می‌توانید فریز کنید.
  • برای سرو چیز کیک سن سباستین فریز شده، از یک شب قبل چیز کیک را از فریزر بیرون بیاورید و در یخچال بگذارید تا یخ آن ذوب کنید. قبل از سرو به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه چیز کیک را در دمای اتاق بگذارید و بعد آن را نوش جان کنید.

تاریخچه چیز کیک سن سباستین

تاریخچه چیز کیک سن سباستین

بر اساس تحقیقات انجام شده، چیز کیک یا کیک پنیر سن سباستین در اسپانیا و در دهه ۱۹۹۰ در «لا وینا/ La Vina»، یک رستوران معروف در منطقه باسک، توسط سرآشپز «سانتیاگو ریورا» ساخته شده است. مردم محلی قبل از عرضه این چیز کیک به مشتریان، آن را بسته‌بندی می‌کردند تا تکه‌ای از این چیز کیک، نصیبشان شود. به همین دلیل از آن به عنوان «کیک پنیر لا وینا» نیز یاد می‌شود.

La Viña، به عنوان زادگاه چیزکیک سن سباستین در اصل یک بار/ Bar در خیابان معروف Calle 31 de Agosto در شهر قدیمی «سن سباستین» است.  این بار، در سال ۱۹۵۹ توسط والدین، عمو و عمه مالک فعلی «سانتیاگو ریورا» تأسیس شد و ابتدا در آن غذاهای محلی سرو و تهیه می‌شد.

سانتیاگو که در رستوران بزرگ شد، رازهای غذاهای باسکی (منطقه‌ای در شمال اسپانیا) را از سنین پایین یاد گرفت. زمانی که او رستوران را از پدر و مادرش گرفت، به این نتیجه رسید که منوی رستوران آنها یک عنصر کلیدی ندارد؛ دسر.

سانتیاگو برای الهام گرفتن از دسرهای قدیمی و اصیل، به کتاب‌های دستور پخت روی آورد و خیلی زود شروع به آزمایش دستور‌های پخت چیز کیک کرد. او با آزمایش نسخه‌های مختلف و ترکیب بهترین قسمت‌های همه آن‌ها، در نهایت به ترکیبی عالی از یک بافت لطیف و طعم بهشتی دست یافت و محصول نهایی، چیز کیک اسپانیایی سن سباستین شد که طی سال‌های اخیر، تبدیل به یکی از مشهورترین چیز کیک‌های دنیا شده است. این چیز کیک به عنوان دسر کریسمس اسپانیایی هم تهیه و سرو می‌شود.

فوت و فن‌ های خوشمزه شدن چیز کیک سن سباستین

چیز کیک سن سباستین چیست؟

چیزکیک سن سباستین یک چیزکیک معروف از اسپانیا است که به نام «چیز کیک سوخته باسک» یا «چیزکیک لا وینا» نیز شناخته می‌شود. این چیز کیک اسپانیایی یک چیزکیک خوشمزه و پرطرفدار بدون پوسته با رویه سوخته و لایه داخلی انباشته از پنیر و خامه است.

چیز کیک سن سباستین مال کجاست؟

اصالت چیز کیک سن سباستین یا چیز کیک سوخته باسک، به کشور اسپانیا و منطقه باسک در شمال اسپانیا برمی‌گردد.

 

منابع: devourtours / everylittlecrumb /emmaduckworthbakes

کالابرگ الکترونیک