۲ طرز تهیه ترشک انار ملس به روش بازاری با رب انار و بدون رب انار

۲ طرز تهیه ترشک انار ملس به روش بازاری با رب انار و بدون رب انار


6 آبان 1402 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

ترشک انار از جمله تنقلات پاییزی و زمستانی است که در اغلب شهرهای ایران یکی از شب چره‌ها و دسرهای شب یلدا هم محسوب می‌شود. اگر انار خریدید و ترش بود و نمی‌دانستید چطور آن را میل کنید حتما دست به کار شوید و به راحتی ترشک انار درست کنید که خواص فراوانی هم برای بدن دارد. طرز تهیه ترشک انار خانگی به ۲ روش بازاری با رب انار و بدون رب انار و نبات را در سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه ترشک انار با نبات و رب انار

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
انار ترش و ملس قرمز ۱ کیلوگرم
نبات ۱ تکه
گلپر ۱ قاشق چای‌خوری
رب انار ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت ترشک انار: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشک انار با رب انار و نبات

مراحل طرز تهیه ترشک انار از تنقلات شب یلدا

ترشک انار یکی از تنقلات خوشمزه به خصوص برای شب یلدا با طعم ترش و شیرین است که می‌توانید آن را هر زمان از سال هم آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ترشک انار با رب انار آشنا شوید.

مرحله اول؛ انارها را دان و له کنید

برای درست کردن ترشک انار ابتدا باید انارها را دون کنید. سپس دانه‌های انار را با گوشتکوب دستی یا برقی کمی له کنید تا آب انار بیرون بیاید.

حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی با گوشت به روغن افتاده و سیاه

مرحله دوم؛ انار را با یک تکه نبات بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه ترشک انار ساده و خوشمزه به روش سنتی باید یک تکه نبات ساده یا زعفرانی به آب انار اضافه کنید (سردی انار را می‌گیرد) و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا آب انار شروع به جوشیدن کند و غلیظ شود. شعله باید ملایم باشد تا کیفیت ترشک انار بالا باشد.

در صورت تمایل می‌توانید نبات و انواع آبمیوه مثل آب انار را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ مقداری گلپر به ترشک انار اضافه کنید

مقداری گلپر به ترشک انار اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشک انار خوشمزه به روش بازاری، وقتی ترشک به غلظت دلخواه رسید رب انار (رنگ ترشک را بهتر می‌کند) و گلپر را هم اضافه کنید و هم بزنید. ترشک انار را از حرارت که افتاد میل کنید. طرز تهیه ترشک انار یا به قول خودشان انار دونه مازندرانی که یکی از تنقلات محبوب شب یلدا در این استان است هم به همین ترتیب است.

در صورت تمایل می‌توانید گلپر و رب انار را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

برای درست کردن انواع ترشک آلبالو، زردآلو، هفت میوه و … هم به همین ترتیب عمل کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه مربا انار را هم بخوانید.

مواد لازم برای تهیه ترشک انار بدون رب انار و نبات

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
دانه انار ترش به مقدار دلخواه
نمک به مقدار دلخواه
روغن مایع به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

 

طرز تهیه ترشک انار بدون نبات به روش بازاری

طرز تهیه ترشک انار بدون نبات به روش بازاری

برای تهیه ترشک انار بدون رب انار و نبات باید ابتدا دانه‌های انار را همراه با مقداری آب (آب فقط روی دانه‌های انار را بپوشاند) در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، کف روی آن را بردارید. حدود ۳ ساعت صبر کنید تا انار با آب روی شعله ملایم گاز بجوشد. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب سبز با چاشنی سبزیجات به روش رستورانی

زمانی که انار کمی از حرارت افتاد، آن را در آبکش بریزید و با یک دستکش خوب انارها را زیر و رو کنید تا گوشت انار از صافی رد شود و فقط دانه‌های سفت آن در آبکش باقی بماند. در نهایت آب انار صاف شده انار را در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید. صبر کنید تا آب انار غلیظ شود. در آخر مقداری نمک و روغن مایع به این ترکیب اضافه کنید. می‌توانید این ترشک انار را با لواشک انار ترکیب کنید یا به عنوان یک تنقلات ترش و خوشمزه به تنهایی میل کنید و لذت ببرید.

در ضمن می‌توانید نمک و روغن مایع را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار ملس و ترش

خواص ترشک انار

ترشک انار یکی از تنقلات سالم و مقوی برای بدن است. برای تهیه بستنی لواشکی هم از ترشک انار استفاده می‌شود. برای اینکه بدانید ترشک انار چه خواصی برای سلامت بدن دارد مقاله خواص انار را بخوانید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک سیب به روش بازاری

سوالات متداول

چرا در ترشک انار از نبات استفاده می‌شود؟

ترشک انار طبع سردی دارد و اضافه کردن نبات موجب متعادل شدن طبع آن می‌شود. از طرف دیگر نبات طعم ترش و شیرین و خوشمزه‌ای به ترشک می‌بخشد.

آیا برای تهیه ترشک انار باید دانه انار را جدا کنیم؟

در طرز تهیه ترشک انار ملس می‌توانید ترشک را هم با دانه انار و هم بدون آن تهیه کنید. معمولا در روش بازاری ترشک انار را با دانه انار درست می‌کنند.

 آیا حذف رب انار در ترشک انار طعم آن را بد می‌کند؟

درست کردن ترشک انار بدون رب انار باعث بد شدن طعم ترشک انار نمی‌شود و فقط طعم آن را ترش‌تر می‌کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک