طرز تهیه کباب حسینی به ۴ روش با انواع گوشت + فیلم آموزش

طرز تهیه کباب حسینی به ۴ روش با انواع گوشت + فیلم آموزش


6 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فهرست محتوا پنهان

کباب حسینی یک کباب سنتی ایرانی است و از زمان‌های بسیار قدیم طبخ می‌شده است. کباب حسینی به عنوان یکی از غذاهای ایرانی لذیذ با گوشت به روش‌ها و با گوشت‌های مختلفی پخته می‌شود؛ با گوشت گوسفندی، گوشت گوساله، گوشت چرخ کرده و گوشت بوقلمون یا مرغ. کباب حسینی مشهدی و هندی از انواع مشهور کباب حسینی محسوب می‌شوند. در گذشته برای درست کردن این غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده یا سایر انواع گوشت به جای سیخ چوبی، از چوب درخت انار استفاده می‌کردند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه کباب حسینی به ۴ روش مختلف با گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و گوشت سینه مرغ یا بوقلمون را بخوانید و فیلم طرز تهیه کباب حسینی را هم تماشا کنید.

 

 

مواد لازم برای تهیه کباب حسینی با گوشت گوسفندی (۲ تا ۳ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت راسته گوسفندی ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
سیر ۲ حبه (له شده)
دنبه یا چربی ۱۰۰ گرم
کره ۵۰ گرم
فلفل دلمه‌ای سبز ۱ عدد
گوجه فرنگی ۱ عدد
گوجه گیلاسی ۴ عدد
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زردچوبه به مقدار دلخواه
زعفران به مقدار دلخواه
رزماری ۲ تا ۳ شاخه
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

میزان کالری کباب حسینی: حدود ۲۸۸ کالری (در ۱۰۰ گرم)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب حسینی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه کباب حسینی با گوشت گوسفندی

طرز تهیه کباب حسینی به 3 روش؛ با گوشت گوساله، گوست گوسفندی و مرغ

کباب حسینی از انواع کباب ایرانی است که می‌توانید به صورت تابه‌ای یا کباب شده روی منقل تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کباب حسینی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد کباب را آماده کنید

برای تهیه کباب حسینی، ابتدا مواد کباب را آماده کنید. پیازها را پوست بگیرید. یکی از آنها را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یکی را رنده کنید. فلفل دلمه‌ای را بشویید و هسته‌های وسط آن را بیرون بیاورید. فلفل‌ دلمه را به قطعات درشت (مکعب‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری) خرد کنید. گوجه فرنگی را بشویید و ۴ قسمت کنید. دنبه گوسفندی را بشویید و مکعبی خرد کنید. گوشت راسته گوسفندی را هم به قطعات با اندازه مکعب‌های ۲ سانتی‌متری برش دهید. همه این مواد را کنار بگذارید. سیخ‌های چوبی را هم به مدت ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید.

در صورت تمایل می‌توانید دنبه گوسفندی تازه و گوشت گوسفندی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: گوشت را مزه‌دار کنید

سیرها را پوست بگیرید و رنده یا له کنید. رزماری‌ها را بشویید. زعفران را هم دم کنید. تکه‌های گوشت را در یک ظرف بریزید. سیرهای له شده، زعفران دم کرده، یک سیر زنده شده (با آب پیاز)، فلفل سیاه، نمک (به مقدار کم) و شاخه‌های رزماری را به گوشت‌ها اضافه کرده و مواد را با هم مخلوط کنید تا روی آنها را بپوشاند. روی ظرف را بپوشانید و به مدت حداقل ۱ ساعت، در یخچال استراحت دهید تا گوشت‌ها طعم‌دار شوند.

شما می‌توانید زعفران، فلفل سیاه و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت خرید تلفنی و حضوری تهیه کنید.

مرحله سوم: گوشت‌ کباب را سیخ بزنید

بعد از استراحت کردن گوشت، ظرف را بیرون بیاورید. گوشت‌ها را از مواد مرینیت جدا کنید. به ترتیب یک تکه گوشت، یک تکه دنبه، یک فلفل دلمه‌ای و یک تکه گوجه فرنگی را به سیخ‌های کوچک بزنید تا یک سیخ کامل شود. (طول سیخ ها باید ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر باشد). همه سیخ‌ها را به همین شکل آماده کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  ۱۴ طرز تهیه خورشت با گوشت قرمز لذیذ و مجلسی + فیلم

مرحله چهارم: سس کباب حسینی را آماده کنید

سپس، در یک تابه، کره را بریزید و روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. بعد پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از سرخ شدن پیازها، زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها طلایی و خوشرنگ شوند. ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را هم در تابه بریزید و تفت دهید تا رنگ باز کند و از خامی بیفتد. سپس گوجه‌ گیلاسی را هم به صورت سالم و درسته در تابه قرار دهید.

در صورت تمایل می‌توانید کره، زردچوبه و رب گوجه فرنگی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: کباب حسینی را در تابه بپزید

در این مرحله، سیخ‌های کباب آماده شده را در تابه بچینید و روی آن را به اندازه ۲ لیوان آب جوش بیفزایید. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید بجوشد. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا آب داخل تابه، کشیده شده و گوشت‌ها کاملا بپزند. اگر گوشت کاملا پخته نشده، کمی آب به ظرف اضافه کنید. در پایان پخت، کمی نمک به کباب اضافه کنید. کباب ‌حسینی با گوشت گوسفندی در تابه را با برنج زعفرانی یا نان و سبزی، سرو کنید.

شما می‌توانید برنج و نان را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم کباب حسینی با گوشت گاو یا گوساله (۶ الی ۸ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوساله ۱ کیلوگرم
پیاز ۳ عدد
فلفل دلمه ۲ عدد
گوجه فرنگی ۴ عدد
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
کره یا روغن مایع ۱۰۰ گرم
زعفران، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ تا ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب حسینی با گوشت گوساله: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه کباب حسینی با گوشت گوساله

مراحل طرز تهیه کباب حسینی با گوشت گوساله

در این روش، به خاطر استفاده از گوشت گوساله، به زمان بیشتری برای پخت نیاز خواهید داشت اما روش مرینیت یا مزه‌دار کردن گوشت مانند روش قبل است. در ضمن بهتر است گوشت را بیشتر استراحت دهید تا نرم‌تر شود. روش تهیه کباب حسینی با گوشت گوساله مرحله به مرحله را دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت گوساله را با مواد مرینیت کنید

ابتدا گوشت را به شکل طولی با ضخامت حدود ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر برش دهید و حداقل ۳ ساعت، با یک عدد پیاز پوست گرفته و خرد شده، زعفران دم کرده، آبلیمو، نمک و فلفل سیاه (یا دیگر چاشنی‌های دلخواه) استراحت دهید.

آبلیمو را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله دوم: مواد دیگر کباب را آماده کنید

یکی از پیازها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم بشویید و حلقه‌ای خرد کنید. یک پیاز دیگر را هم پوست بگیرید و به صورت درشت خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم شسته و درشت خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: کباب را سیخ بگیرید را درست کنید

بعد از استراحت کردن گوشت با مواد مرینیت، گوشت‌ها را به سیخ بزنید و کنار بگذارید. به این ترتیب که یک تکه گوشت، یک تکه پیاز و یک تکه فلفل دلمه‌ای سر سیخ‌ها بزنید.

مرحله چهارم: مواد را در تابه بگذارید

در یک تابه، مقداری روغن بریزید. ابتدا یک لایه پیاز حلقه‌حلقه شده و روی آن را یک لایه گوجه فرنگی حلقه‌حلقه‌شده قرار دهید. تابه را روی حرارت بگذارید. کمی نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به گوجه‌ها بزنید و سپس سیخ‌های کباب را روی گوجه‌ها بگذارید.

روغن مایع سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: کباب حسینی را بپزید

در آخر، یک لیوان آب جوش را با ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، مخلوط کنید و به تابه بیفزایید. به مدت ۱ ساعت تابه را روی حرارت ملایم باشد تا کباب بخارپز شود. در پایان پخت، زعفران دم کرده را روی گوشت بریزید و اجازه دهید بپزد. بعد از کشیده شدن آب و پختن مواد، آن را با برنج چلو، برنج زعفرانی یا نان سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه کباب حسینی با مرغ یا بوقلمون (برای ۴ تا ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ یا سینه بوقلمون (خرد شده) ۱ کیلوگرم
پیاز ۲ عدد متوسط
زعفران دم کرده غلیظ نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه ۲ قاشق چای‌خوری
هویج حلقه‌ای خرد شده به مقدار دلخواه
فلفل دلمه ۱ عدد
گوجه فرنگی حلقه‌ای خرد شده یا گوجه گیلاسی ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آبلیمو به مقدار لازم
سیخ چوبی به تعداد

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ تا ۳ ساعت

مدت زمان موردنیاز برای پخت کباب حسینی با مرغ یا بوقلمون: ۳۵ تا ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کباب حسینی با مرغ یا بوقلمون

طرز تهیه کباب حسینی به 3 روش؛ با گوشت گوساله، گوست گوسفندی و مرغ

در این روش، به جای گوشت قرمز، باید گوشت سینه مرغ یا بوقلمون را مزه‌دار کنید و استراحت دهید. سپس آنها را بپزید. در ادامه مراحل تهیه کباب حسینی به این روش را دنبال کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه آش دندونی تهرانی با گوشت و بدون گوشت به روش اصلی

مرحله اول: سینه مرغ یا بوقلمون را مزه‌دار کنید

ابتدا سینه مرغ یا بوقلمون را بشویید و در اندازه جوجه‌ کبابی، خرد کنید. سینه بوقلمون یا مرغ‌ خرد شده را با پیاز خرد شده، نمک، زعفران دم کرده، آبلیمو، فلفل سیاه، زردچوبه و ۱ عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده به مدت ۳ الی ۴ ساعت مزه‌دار می‌کنیم و کنار بگذارید تا نرم شود.

در صورت تمایل سینه مرغ و سینه بوقلمون را به روش‌های اینترنتی و حضوری را از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: مواد کباب را به سیخ بزنید

بعد از مزه‌دار شدن تکه‌های مرغ‌ یا بوقلمون، آنها را سر سیخ بزنید. یک تکه مرغ یا بوقلمون، یک تکه فلفل دلمه‌ای خرد شده را به سیخ بزنید. مواد را به همین ترتیب سر سیخ بزنید تا تمام شوند.

مرحله سوم: سس کباب حسینی را آماده کنید

سپس یک پیاز متوسط ​​را پوست بگیرید و رنده کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید کنید تا پیازها طلایی شوند. سپس ۱ قاشق رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید (البته استفاده از رب گوجه فرنگی اختیاری است). هویج‌ها را هم حلقه‌ای خرد کنید و در تابه بریزید. سپس نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم: کباب حسینی مرغ یا بوقلمون را بپزید

در این مرحله، سیخ‌ها را داخل تابه قرار دهید. سپس نصف لیوان زعفران دم کرده را اضافه کنید و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا خوب بپزد. پس از گذشت نیم ساعت، چند گوجه‌ گیلاسی را به سیخ‌ها اضافه کنید و اجازه دهید تا گوجه‌ها هم بپزند. در آخر، مقداری فلفل سیاه به دلخواه روی جوجه‌ها بریزید. کباب حسینی مرغ یا بوقلمون را مثل کوبیده مرغ یا جوجه کباب زعفرانی با برنج یا نان سرو کنید.

روش تهیه کباب حسینی با گوشت شترمرغ

طرز تهیه کباب حسینی با گوشت شترمرغ

در طرز تهیه کباب حسینی با گوشت شترمرغ، به جای گوشت گوسفندی، مرغ، بوقلمون و گوساله، از گوشت شترمرغ استفاده کنید و بقیه مراحل را هر کدام از روش‌های بالا دنبال کنید و کباب را بپزید.

روش تهیه کباب حسینی با رب انار

در طرز تهیه کباب حسینی با رب انار، به جای سس گوجه فرنگی، از رب انار یا سس انار استفاده کنید و بقیه مراحل را به هر کدام از روش‌های بالا دنبال کنید. در این روش، در کنار رب انار می‌توانید کمی رب گوجه فرنگی هم به سس کباب حسینی اضافه کنید.

رب انار را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه کباب حسینی با گوشت چرخ‌ کرده

طرز تهیه کباب حسینی با گوشت چرخ‌کرده

طرز تهیه کباب حسینی با گوشت چرخ‌کرده، کاملا مشابه طرز تهیه کباب تابه‌ای است. یعنی باید گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده و آب گرفته شده، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. بعد از استراحت دادن مایه کباب حسینی، کباب‌ها را باید به سیخ چوبی بزنید. سپس سیخ‌های کباب‌ را در سس گوجه و پیاز، فلفل دلمه‌ای و ادویه‌های دلخواه، بپزید.

گوشت چرخ کرده را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کباب حسینی مجلسی

فوت و فن طرز تهیه کباب حسینی مجلسی

  • بعضی‌ها از رب گوجه‌فرنگی برای این غذا استفاده نمی‌کنند. البته، اگر از رب گوجه فرنگی ترش استفاده می‌کنید، باید از زعفران بیشتری استفاده کنید. روش سنتی و دستورالعمل اصلی این غذا فلفل دلمه‌ای ندارد؛ اما اگر فلفل دلمه‌ای اضافه کنید، کباب حسینی خوش طعم‌تر می‌شود.
  • هر چه بیشتر گوشت‌ها را با مواد استراحت دهید، هم نرم‌تر و لطیف‌تر و هم خوشمزه‌تر می‌شوند.
  • ما برای پخت کباب حسینی، به سیخ‌های چوبی کوچک احتیاج داریم که معمولا از درختان انار ساخته می‌شود و در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود. البته می‌توانید از سیخ‌های فلزی کوچک نیز استفاده کنید.
  • اگر از سیخ‌های چوبی استفاده می‌کنید، آنها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خیس کنید تا نسوزند و طعم فوق‌العاده کبابتان را خراب نکنند.
  • کباب حسینی مثل کباب کوبیده برای مهمانی‌ها یک انتخاب غذایی ساده و بسیار خوشمزه است.
  • می‌توانید به جای پیازهای کوچک سفید، از پیازهای درشت استفاده کنید و آنها را ۴ قسمت کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید پس از پخت کمی آب انگور ترش را به گوشت اضافه کنید.
  • سس کباب حسینی در زمان سرو باید کاملا غلیظ باشد.

فوت و فن های خوشمزه شدن کباب حسینی

چرا کباب حسینی سفت می‌شود؟

۱- اگر تکه‌های گوشت (از هر نوع)، به اندازه کافی استراحت نکرده باشند.

۲- اگر در هنگام پخت کباب‌ها و قبل از نیم‌پز شدن گوشت‌ها، تمام نمک را اضافه کنید.

۳- مواد برای مدت زیادی با آبلیمو و نمک استراحت داده شوند.

چه کار کنیم کباب حسینی نرم شود؟

۱- به مایه مرینیت کباب‌ها، کمی ماست یا سس مایونز اضافه کنید

۲- مواد را برای حداقل ۸ تا ۱۲ ساعت در مواد مرینیت استراحت دهید.

۳- کمی کیوی خرد شده به مواد مرینیت اضافه کنید.

۴- کباب حسینی را روی حرارت ملایم برای حداقل ۱ ساعت بپزید (حرارت نباید زیاد باشد).

 

کالابرگ الکترونیک