۲ طرز تهیه مربای زرشک تازه و خشک خوشرنگ بدون تیرگی

۲ طرز تهیه مربای زرشک تازه و خشک خوشرنگ بدون تیرگی


8 آذر 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه مربای زرشک تازه و خشک خوشرنگ بدون تیرگی

مربای زرشک، مربایی با طعم ملس و خوشمزه است که می‌توانید آن را در وعده صبحانه با کره، عسل و خامه یا در میان‌وعده با چای میل کنید و از طعم شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. مربای زرشک کوهی از جمله مرباهای مجلسی خانگی است که برای یک بار هم شده باید آن را در منزل درست کرد. در مجله کوروش طرز تهیه مربای زرشک با زرشک تازه و زرشک خشک را بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه مربای زرشک تازه

 

با طرز درست کردن مربای زرشک تازه همراه ما باشید. برای درست کردن مربای زرشک به این روش از زرشک تازه استفاده می‌شود که باید آن را بشویید و حتما اجازه دهید آب زرشک‌ها خشک شود تا مربا کپک نزند. این مربا را به راحتی می‌توانید در منزل تهیه کنید. برای پختن این مربای خوشرنگ مراحل زیر را تکرار کنید.

 

طرز تهیه مربای زرشک خانگی خوشرنگ

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

 

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای زرشک تازه: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم طرز تهیه مربای زرشک با پیمانه لیوان

 

  • زرشک تازه قرمز: ۲۵۰ گرم
  • شکر: ۷۰۰ گرم
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • وانیل یا هل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه مربای زرشک قرمز تازه

 

با دستور مربای زرشک تازه مرحله به مرحله همراه ما باشید.

 

مراحل طرز تهیه مربای زرشک قرمز تازه

 

مرحله اول: آماده کردن زرشک تازه

 

ابتدا زرشک‌ها را بشویید و پاک کنید. مهم‌ترین نکته در طرز تهیه مربای زرشک تازه قرمز، خوب پاک‌ کردن زرشک‌هاست. برای این کار همچنین می‌توانید از یک صافی استفاده کنید تا کارتان راحت‌تر شود.

 

مرحله دوم: طرز پخت مربای زرشک تازه

 

وقتی تمام زرشک‌ها را خوب شسته و دم آنها را نیز جدا کردید؛ آب و شکر را با هم در ظرفی مخلوط کنید و سپس روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا بجوشد. پس از ۱۰ دقیقه جوشیدن و غلیظ‌ شدن آن، زرشک‌ها را اضافه کنید و زمان بگیرید تا سر ۲ دقیقه، ظرف را از روی حرارت بردارید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کتلت بادمجان با گوشت و بدون گوشت

(توجه کنید که در زمان تهیه این مایه که در واقع همان شربت زرشک است زمان‌بندی دقیقی داشته باشید؛ زیرا اگر جوشیدن زرشک‌ها بیشتر از ۲ دقیقه طول بکشد، رنگ مربا خراب می‌شود.)

باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. همچنین یادتان باشد که هرگز محتویات درون ظرف را هم نزنید تا زرشک‌ها له نشوند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آب زرشک طبیعی و خوشرنگ

 

مرحله سوم: اضافه کردن وانیل یا هل به مربای زرشک تازه

 

وقتی ظرف را از روی حرارت برداشتید، در صورت تمایل می‌توانید وانیل یا دانه هل به آن اضافه کنید تا مربایتان طعم بسیار خوبی را داشته باشد. سپس می‌توانید مربا را در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. این بود طرز پخت مربای زرشک! به همین راحتی می‌توانید مربای زرشک داشته باشید.

 

طریقه درست کردن مربای زرشک با زرشک خشک

 

طریقه درست کردن مربای زرشک با زرشک خشک

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

 

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای زرشک خشک: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم طرز تهیه مربای زرشک خشک

 

  • زرشک خشک: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم
  • وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • آب ولرم: ۱ و نیم لیتر

 

مراحل طرز تهیه مربای زرشک سیاه خشک

 

می‌توانید مربای زرشک را با زرشک خشک نیز انجام دهید. روش تهیه مربای زرشک خشک زحمت کمتری می‌خواهد و زرشک خشک نیز در هر فصلی پیدا می‌شود. با دستور مربای زرشک و مراحل آن همراه ما باشید.

در این روش به جای زرشک تازه از زرشک خشک استفاده می‌شود و باید زرشک را از قبل بخیسانید. طعم مربا در این روش با روش قبل تفاوتی ندارد و زمام پخت نیز مشابه روش قبل است. برای مشاهده روش تهیه این مربای خوشمزه، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مراحل طرز تهیه شربت و مربای زرشک

 

مرحله اول: آماده کردن زرشک برای مربای زرشک

 

مشابه طرز تهیه مربای زرشک تازه، باید ابتدا زرشک‌ها را خوب پاک و تمیز کنید. برای این کار بهتر است پس از پاک‌کردن زرشک‌ها و جداکردن سنگ‌ها، زرشک‌ها را  در آب سرد بریزید تا گل و لای موجود روی آنها ته‌نشین شوند.

برای این کار بهتر است نیم ساعت صبر کنید. سپس زرشک‌ها را خوب آبکشی کنید و با ۲۰۰ گرم شکر مخلوط کنید. مخلوط زرشک و شکر را در یخچال بگذارید و ۶ ساعت صبر کنید تا شکر به‌ خوبی جذب زرشک‌ها شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه اسپاگتی مرغ و قارچ با خامه یا گوجه ‌فرنگی

 

مرحله دوم: پختن زرشک با شکر

 

۱ کیلوگرم شکر را آسیاب کنید؛ زیرا شکر باید نرم باشد تا با آب ولرم به خوبی ترکیب شود. این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. وقتی شربت جوشید، زرشک‌ها را در آن بریزید و اجازه دهید تا مربای زرشک غلیظ شود و قوام بیابد.

نباید اجازه دهید شربت بیش‌ از حد بجوشد، زیرا این کار باعث شکرک ‌زدن مربای زرشک می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک زرشک

 

مرحله آخر: اضافه کردن وانیل به مربای زرشک

 

در مراحل آخر جوشیدن مربا، وانیل را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. سپس مربا را از روی حرارت بردارید و در شیشه‌های تمیز بریزید و اجازه دهید خنک شود. سپس در شیشه‌ها را محکم ببندید و آنها را در یخچال قرار دهید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای زرشک تازه و خشک

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای زرشک تازه و خشک

 

*برای اینکه دانه‌های زرشک در مربا سالم بمانند و له نشوند، مربای زرشک را بیش از حد هم نزنید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد تا به قوام برسد.

*برای طرز تهیه مربای زرشک با پیمانه لیوان، به ازای هر یک لیوان زرشک، یک و نیم لیوان شکر و نوک قاشق چای‌خوری وانیل به کار ببرید.

*به جای وانیل در طرز تهیه مربای زرشک می‌توانید از عرق یا پودر هل، دارچین، گلاب و دیگر عطردهنده‌های طبیعی استفاده کنید.

*هر چند احتمال شکرک زدن مربای زرشک به خاطر ترش بودن خود زرشک پایین است ولی اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو تازه در ۵ دقیقه پایان پخت مربا می‌تواند از شکرک زدن احتمالی آن، پیشگیری کند.

*بهترین جنس قاشق برای به هم زدن مربای زرشک، قاشق چوبی است.

 

سوالات متداول

 

۱- چرا مربای زرشک کپک می‌زند؟

 

آب موجود در مربای زرشک و عدم رسیدن به غلظت مناسب باعث کپک زدن مربا می‌شود.

 

۲- چرا مربای زرشک شکرک می‌زند؟

 

اگر شربت مربای زرشک شما بیش از حد بجوشد، باعث شکرک زدن مربی زرشک می‌شود.

 

۳- علت سیاه شدن مربای زرشک چیست؟

 

زرشک بعد از پختن تغییر رنگ می‌دهد و رنگ آن به تیرگی می‌زند، این موضوع کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما اگر مربا را در خارج از یخچال و در مجاورت نور قرار دهید، علاوه بر اینکه احتمال کپک زدن آن بالا می‌رود، رنگ آن نیز به سیاهی خواهد زد.

همچنین در طرز تهیه انواع مربا تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می‌ریزید بسیار مهم است. قابلمه‌ای که مربا را در آن می‌پزید، باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی باشد. در ضمن شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا در نظر می‌گیرید، باید کاملا تمیز و خشک باشند.

 

کالابرگ الکترونیک