۱۰ نکته چک لیست راه‌اندازی و سوددهی یک استارتاپ موفق

۱۰ نکته چک لیست راه‌اندازی و سوددهی یک استارتاپ موفق


30 مهر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چک لیست راه‌اندازی استارتاپ

 

چگونه یک استارتاپ یا شرکت نو پا موفق و سود ده راه بیندازیم؟ تاریخچه استارتاپ‌های ایرانی و بین‌المللی مملو از افرادی است که می‌خواهند کسب ‌و کار خودشان را راه بیندازند و تلاش هم می‌کنند؛ اما موفق نمی‌شوند. دلیل اصلی این امر این است که بسیاری از کارآفرینان نمی‌دانند چگونه کارشان را پیش ببرند و از ایده، به کسب درآمد برسند. مهم‌ترین استراتژی در قوانین استارتاپ این است که ایده خود را هرچه سریع‌تر به بازار عرضه کنید؛ زیرا تأخیر باعث نابودی ایده می‌شود. در این مقاله از سرویس  علم تکنولوژی و در مجله کوروش ما برایتان ۱۰ نکته طلایی به عنوان چک لیست راه‌اندازی استارتاپ موفق و کم هزینه و سود ده را شرح داده‌ایم.

 

چک لیست راه‌اندازی استارتاپ موفق

 

 

۱. ‌از شروع‌کردن نترسید

 

از شروع‌کردن نترسید

 

در چک لیست راه‌اندازی استارتاپ مهم‌ترین و سخت‌ترین گام در واقع همان شروع آن است. درمورد آن فکر کنید؛ اگر تجارت خود را شروع نکنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. آنچه را که جلوی راه‌اندازی استارتاپ شما را می‌گیرد، متوقف کنید. این همان چیزی است که شما باید نادیده بگیرید یا به‌ طور جدی آن را حل کنید. بنابراین برای شروع می‌توانید:

 

کد برنامه استارتاپتان را بنویسید؛

دامین آن را ثبت کنید؛

محصولتان را ترسیم کنید؛

نمونه اولیه را طراحی کنید.

به جز خود شما، هیچ مشکلی برای شروع کار وجود ندارد.

 

 

۲. هر چیزی را بفروشید

 

برخی از کارآفرینان هستند که دقیقا می‌دانند چه چیزی می‌خواهند بفروشند. کارآفرینان دیگری هستند که نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهند بفروشند. اگر نمی‌دانید چه چیزی را می‌خواهید بفروشید یا عرضه کنید، بهتر است بدانید که بسیاری از بزرگترین کارآفرینان جهان چیز جدیدی نمی‌فروشند؛ یکی از قوانین استارتاپ‌های موفق این است که چیزهای معمولی را متفاوت یا بهتر می‌فروشند. برای مثال چند نمونه طرح استارتاپ موفق که این قانون را رعایت کردند عبارتند از:

 

 

تد ترنر (Ted Turner) به‌سادگی تلویزیون می‌فروخت و تبلیغات انجام می‌داد؛
هوارد شولتز (Howard Schultz) قهوه می‌فروخت.
وارن بافت (Warren Buffett) سهام دیگران را خریداری می‌کرد و می‌فروخت.

 

 

بیشتر بخوانید: داستان شکل‌گیری موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

 

۳. از افراد حرفه‌ای مشاوره و کمک بخواهید

 

از افراد حرفه‌ای مشاوره و کمک بخواهید

 

در صفر تا صد راه‌اندازی استارتاپ اجتماعی یا استارتاپی که کار آن صرفا فروش و کسب و کار است از همان ابتدای شروع کار، قطعا همه پاسخ ها را نخواهید داشت. برای دریافت پاسخ، می‌توانید از یک وکیل سؤال کنید. وکیل مشاوره‌ای را ارائه می‌دهد و می‌تواند در مسائل حقوقی ثبت شرکت هم به شما کمک کند. وقتی مشکلی پیش آمد و شما جوابی برای آن ندارید، شخصی را پیدا کنید که در ازای پرداخت پول، کاری را برایتان انجام دهد. تجارت شما بیش از هر زمان دیگری به کمک، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای شغلی نیاز دارد. افرادی را راضی کنید که برای شما کار کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:۲۰ ایده مشاوره برای موفقیت در شروع مدیریت کسب و کار جدید

بیشتر بخوانید:۱۱ مهارت شغلی برای پیدا کردن کار و استخدام در قرن ۲۱

 

۴. افراد دورکار را استخدام کنید

 

اگر می‌خواهید بهترین و مقرون‌ به‌صرفه‌ترین استعدادها را پیدا کنید و یک استارتاپ با هزینه کم راه بیندازید؛ ممکن است نتوانید افراد زیادی را پیدا کنید. برای انجام این کار، افراد دورکار را استخدام کنید. استخدام تخصص‌های مورد نیاز و اعضای تیم استارتاپ به صورت دورکار یک سرمایه‌گذاری موفق در راه انداختن یک استارتاپ به خصوص در بدو شروع کسب و کار است.

 

 

۵. کارمندان قراردادی را استخدام کنید

 

کارمندان قراردادی را استخدام کنید

 

کارفرما شدن بارهای زیادی را به همراه دارد. در واقع، ممکن است چنان سدی ایجاد کند که روند راه‌اندازی استارتاپ شما را کند کند. علاوه بر این، تعداد کمی از مردم مایل به همکاری با استارتاپی آشفته و نامنظم هستند. به جای استخدام کارمندان، آنها را به صورت قراردادی استخدام کنید. نکته این است که شما باید راهی پیدا کنید تا استعداد خود را در ارائه خدمات نشان دهید.

 

 

۶. یک بنیان‌گذار پیدا کنید

 

یک بنیان‌گذار پیدا کنید

 

وقتی ایده استارتاپ به ذهن‌تان رسید از همان ابتدا وجود یک بنیان‌گذار یا مؤسس کاربلد، می‌تواند الهام‌بخش راه‌اندازی استارتاپ شما باشد. بنیان‌گذاران می‌توانند مهارت‌هایی را که شما ندارید، فراهم کنند و سطح پیشرفت را بیش از آنچه که انتظار داشتید، برسانند.

 

۷. با کسی کار کنید که به شما فشار بیاورد

 

با کسی کار کنید که به شما فشار بیاورد

 

یکی از دلایلی که استیو جابز (Steve Jobs) توانست اپل (Apple) را به یکی از ابتکاری‌ترین و با ارزش‌ترین برندهای جهان تبدیل کند، این بود که مردم را تحت‌فشار قرار داد. در ادامه نحوه مدیریت او را شرح داده‌ایم.

 

«کار من این است که با افراد، سخت‌گیر باشم. کار من این است که آنها را بهتر کنم. وظیفه من جمع کردن کارها از قسمت‌های مختلف شرکت و به‌دست‌آوردن منابع پروژه‌های کلیدی است. ما افراد متخصص را استخدام می‌کنیم، آنها را تحت‌فشار قرار می‌دهیم و حتی بهتر می‌کنیم.»

 

مطمئنا، جابز می‌تواند پرخاش‌گر و نامهربان باشد، اما همچنین می‌تواند از افراد، اشخاص بهتری را بسازد. همین خصوصیات را می‌توانید در یک بنیان‌گذار، یک شریک، یک دوست، یک مربی یا یک کارمند پیدا کنید. از همه مهم‌تر، شما می‌توانید همان سطح انتظار را برای اعضای تیم خود فراهم کنید. همانطور که جابز گفت: «با انتظار از آنها برای انجام کارهای بزرگ، می‌توانید آنها را وادار به انجام کارهای بزرگ کنید.»

 

 

۸. روی پول تمرکز نکنید

 

روی پول تمرکز نکنید

 

فراموش نکنید که یک محصول یا خدمات خوب، همیشه راهی برای کسب درآمد پیدا می‌کند. درست است. تمرکز زیاد روی پول می‌تواند تجارت شما را از مسیر خارج کند. از تمرکز زیاد بر بودجه، سرمایه، وام تجاری یا مدل قیمت گذاری عالی، صرف نظر کنید و اجازه دهید همه چیز کامل شود. رشد با بودجه برابر نیست. رشد به معنای پیشرفت، استخدام افراد درست فروش موفق و در نهایت کسب درآمد خوب است.

 

 

۹. وقت و هزینه خود را صرف بازاریابی کنید

 

وقت و هزینه خود را صرف بازاریابی کنید

 

بازاریابی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای تجارت خود انجام دهید. هنگامی که محصول یا خدمات خود را به بازار عرضه می‌کنید، آن را در مقابل افرادی که واقعا آن را خریداری می‌کنند، به نمایش می‌گذارید. بازاریابی اتلاف وقت نیست؛ بلکه یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های اولیه است که می‌توانید در تجارت خود انجام دهید.

 

 

۱۰. با مشتریان بالقوه صحبت کنید

 

یک ایده استارتاپ فقط در ذهن کارآفرین وجود ندارد. استارتاپ در چشم‌انداز مشتریان و مشتریان بالقوه وجود دارد. اگر افرادی وجود دارند که محصول شما را خریداری یا استفاده می‌کنند، باید تمام توان خود را بگذارید تا درمورد این افراد، از این افراد و برای این افراد بیاموزید. تجارت شما بر اساس میزان استقبال از محصول یا خدمات، زندگی خواهد کرد یا خواهد مرد.

قوانین راه‌اندازی یک استارتاپ موفق این است که هرچه زودتر درمورد مشتریان خود اطلاعات کسب کنید به این ترتیب سریع‌تر قادر خواهید بود که خدمات بهتری را ارائه دهید.

 

 

منبع: entrepreneur

کالابرگ الکترونیک