راهکارهای بالا بردن و افزایش تمرکز کودکان | ۱۲ تکنیک ساده و کاربردی

راهکارهای بالا بردن و افزایش تمرکز کودکان | ۱۲ تکنیک ساده و کاربردی


17 آبان 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهکارهای بالا بردن و افزایش تمرکز کودکان؛ 12 تکنیک ساده و کاربردی

توانایی تمرکز در افراد، از نظر سن و سطح رشد متفاوت است. اما ریشه‌های این عدم تمرکز را معمولا می‌توان در همان دوران کودکی پیدا و رفع کرد. در این میان هم راهکارهای افزایش تمرکز کودکان، موضوع بسیاری از تحقیقات بوده است. در این مقاله سعی داریم به شما بگوییم که چرا بعضی از کودکان با مشکل تمرکز دست و پنجه نرم می‌کنند و شما چگونه می‌توانید از آنها حمایت کنید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که به افزایش تمرکز کودکان کمک کند. راهکارهای افزایش تمرکز کودکان کم نیستند، در ادامه مقاله‌ای را از سایت مام جانکشن درباره راه‌های افزایش و بالا بردن تمرکز و دقت و توجه در کودکان بخوانید.

علائم و نشانه‌های پایین بودن و عدم تمرکز در کودکان 

 

پیش از آنکه بخواهید داروی افزایش و بالا بردن تمرکز و توجه و دقت را برای کودکان و دانش‌آموزان تجویز کنید یا برچسب اوتیسم به کودک خود بزنید باید از پایین بودن تمرکز کودک مطمئن شوید. اگر کودک شما در توجه و تمرکز مشکل دارد، ممکن است برخی از این علائم را در رفتار او مشاهده کنید و یک تست تمرکز انجام دهید:

 

* در یک مکان نمی‌نشیند و به راحتی حواس پرت می‌شود.

* اغلب چیزها را از دست می‌دهد و نمی‌تواند نظم خود را حفظ کند.

* در یادگیری و به خاطر سپردن مشکل دارد.

* نمی‌تواند روی تکالیف خود تمرکز کند.

* به نظر می‌رسد که به طور مداوم رویاپردازی می‌کند.

* نسبت به بچه‌های هم سن و سال، دست‌خطش خوب نیست.

* گاهی پرخاشگر یا بدخلق است.

 

راهکارهای بالا بردن و افزایش تمرکز کودکان؛ 12 تکنیک و راه‌حل ساده و کاربردی

 

 دلایل عدم تمرکز و پایین بودن تمرکز در کودکان

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

حالا که برخی از علایم عدم تمرکز در کودکان و دانش‌آموزان پیش دبستانی و دبستانی را متوجه شدید، بد نیست دلایل آنها را نیز بدانید. 

 

* کمبود خواب کافی

 

کودکان هر روز بسته به سن خود به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند. کمبود خواب نقش مهمی در مشکل تمرکز دارد. توجه دقیق به الگوهای خواب و دلایل اختلال در خواب، بخش مهمی از مشکلات تمرکز در کودکان را شامل می‌شود.

 

 * استرس خانوادگی

 

فشار بی‌رویه به کودک برای انجام عملکرد خوب در مطالعه یا سرگرمی و مشاجره و دعواهای مکرر بین والدین، می‌تواند به علائم کم‌توجهی و حواس پرتی دامن بزند.

 

* تغذیه نامناسب

 

تغذیه نامناسب عامل مهمی در عدم تمرکز است. رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند و چربی بدون تغذیه کافی بر مهارت تمرکز کودک تأثیر می‌گذارد. تخم‌ مرغ، نان سبوس‌دار، شیر، مرغ، گوشت و ماهی قزل آلاو سبزیجات، گزینه‌های غذایی خوبی برای کودکان هستند. از مصرف کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و غذاهای غیر‌مجاز خودداری کنید.از راه‌های افزایش تمرکز در دانش‌‌آموزان این است که آرامش، رژیم متعادل و خواب مناسب را برای آنها مهیا کنید تا مشکل عدم تمرکز در آنها، تا حد زیادی برطرف شود.

 

راهکارهای بالا بردن و افزایش تمرکز کودکان؛ 12 تکنیک و راه‌حل ساده و کاربردی

 

راهکارهای افزایش و بالا بردن تمرکز و توجه و دفت در کودکان

 

در اینجا چند روش و تست تمرکز و یا عدم تمرکز در کودکان وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها، کودک خود را متمرکز کنید یا تمرکز او را بهبود بخشید.

 

۱. کودک خود را زیر نظر بگیرید

 

با فاصله از کودک خود بنشینید و او را در هنگام بازی، صحبت و کتاب خواندن مشاهده کنید. عبارات او را بخوانید و سعی کنید بفهمید چه چیزی علاقه‌اش را جلب کرده است.یکی از راه‌های افزایش تمرکز در کودکان دبستانی این است که با معلمش صحبت کنید. از آنجا که معلم از نزدیک با کودک کار می‌کند، باید بتواند اطلاعات مفیدی به شما بدهد.صبور، معقول و منطقی باشید و کودک خود را به جای سرزنش، درک کنید.

 

 ۲. عوامل حواس پرتی‌ها را به حداقل برسانید

 

یک تست سنحش تمرکز در کودکان این است: برخی کودکان به طور قابل توجهی در فیلتر کردن سر و صدا مشکل دارند. بنابراین که به کودک خود فضای مناسب تمرکز دهید.ئاگر کودک شما فعالیتی را انجام می‌دهد که نیاز به تمرکز دارد، در حین انجام فعالیتش با کسی صحبت یا تلویزیون را روشن نکنید. خودتان نقش یک الگوی مناسب را برای فرزندتان ایفا کنید. هنگامی که کتاب می‌خوانید یا فعالیتی انجام می‌دهید، «اوقات آرام» داشته باشید. این کار، آنها را ترغیب می‌کند کار خود را بهتر انجام دهند.

 

  ۳. انتخاب بازی صحیح برای کودکان

 

به جای اینکه به کودک خود بازی‌های الکترونیکی مثل بازی‌های کامپیوتری یا موبایلی بدهید، به او بازی‌های سنتی و فیزیکی بدهید. بهترین اسباب‌بازی‌ها برای افزایش و بالا بردن تمرکز در کودکان آنهایی هستند که علاوه بر سرگرم کردن، خلاقیت و تفکرشان را ارتقا دهد.به زمانی که کودک شما می‌تواند تلویزیون یا اینترنت تماشا کند، یک ساعت مشخص اختصاص دهید. به این ترتیب، زمان نمایش همچنان بررسی خواهد شد.سعی کنید که کمتر تلویزیون تماشا کنید و مراقب مدت زمان استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه در مقابل فرزندتان باشید.

 

راهکارهای بالا بردن و افزایش تمرکز کودکان؛ 12 تکنیک و راه‌حل ساده و کاربردی

 ۴. اهداف قابل دستیابی تعیین کنید

 

برای این کار یک جدول زمانی، تهیه و برای آنها فعالیت‌هایی مانند زمان بازی، زمان مطالعه یا سایر علایق خاص تعیین کنید. استفاده عاقلانه از پاداش‌های مادی هنگامی که مجموعه خاصی از کارها را در یک هفته یا یک ماه به پایان می‌رسانند، می‌تواند انگیزه خوبی برای آنها ایجاد کند.

 

۵. مسئولیت‌های روزانه را بر عهده آنها بگذارید

 

یکی از راه‌های افزایش تمرکز در کودکان و دانش‌آموزان این است: انجام کارهای ساده روزانه که به نظم نیاز دارند می‌تواند به بهبود توجه کمک کند.بسته به سن کودک خود، مسئولیت‌هایی مانند سفره‌آرایی، تهیه ساندویچ، مرتب‌سازی کمد و مواردی از این دست را به او بسپارید. اگر مجموعه کتاب‌ دارید، از کودک خود بخواهید آنها را به ترتیب حروف الفبا مرتب کند.وظایف را به طور منظم تغییر دهید تا کودک شما علاقه خود را از دست ندهد.

 

۶. کارهای بزرگ‌تر را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید

 

گاهی اوقات انجام یک کار یا یک حرکت برای بچه‌ها طاقت فرسا است. به آنها یاد بدهید که برای آسان‌تر شدن انجام آن، کارهای وقت گیر یا دشوار را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کند.

 

راهکارهای بالا بردن و افزایش تمرکز کودکان؛ 12 تکنیک و راه‌حل ساده و کاربردی

۷. از آنها تقدیر و تشکر کنید

 

یکی دیگر از روش‌های افزایش تمرکز در کودکان انگیزه دادن به آنهاست. آنها باید هنگام انجام یک کار احساس موفقیت کنند. این کار به کودکان کمک می‌کند تا تمرکز خود را برای عملکرد بهتر حفظ کنند. وقتی می‌بینید کودک شما کارها را بهتر انجام می‌دهد، از او تعریف کنید.

 

 ۸. از مشاوران مدرسه کمک بگیرید

 

برای شناسایی راه‌های افزایش تمرکز کودکان در کلاس، از مشاوران مدرسه کمک بگیرید. ببینید که آیا مدرسه کودک شما، می‌تواند شما را در زمینه بهبود تمرکز، قبل و بعد از مدرسه راهنمایی کند. همچنین می‌توانید برای کسب تجربه دست اول در کلاس‌ها شرکت کنید.

 

راهکارهای بالا بردن و افزایش تمرکز کودکان؛ 12 تکنیک ساده و کاربردی

 ۹. کودکان را از نظر جسمی فعال نگه دارید

 

تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت‌های بدنی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، فوتبال‌بازی و غیره نه‌تنها برای بدن بلکه برای ذهن نیز مفید هستند. این کارها به کودکان کمک می‌کند تمرکز بهتری داشته باشند.

 

 ۱۰. تمرینات تنفسی ساده را تمرین کنید

 

مقدار کافی اکسیژن به عملکرد مناسب مغز کمک می‌کند. بنابراین، کودک خود را وادار به انجام چند تمرین تنفسی کنید. تمرینات را با هم تمرین کنید.آنها می‌توانند تمرین تنفس را در یک اتاق، نزدیک پنجره، تراس یا باغ انجام دهند.

 

یک تمرین ساده: از کودک خود بخواهید به پشت بخوابد و یک اسباب‌بازی را روی شکمش قرار دهد. از او بخواهید که نفس عمیق بکشد و اسباب‌بازی را بدون لمس تا آنجا که می‌تواند بالا ببرد. اگر اسباب‌بازی زیاد حرکت کند، به این معنی است که ریه‌هایش پر از هوا است.

 

راهکارهای افزایش تمرکز کودکان؛ تکنیک ها و راه حل های ساده و کاربردی

۱۱. از چند حرکت یوگا استفاده کنید

 

شما ممکن است چندین حالت یوگا مانند اوستراسانا، تاداسانا و ریکشاسانا را امتحان کنید، که به بهبود تمرکز کلی در کودکان کمک می‌کند. این حرکات همچنین وضعیت بدن را بهبود می‌بخشند، تنش را از بین می‌برند و کودک را آرام می‌کنند.

 

راهکارهای افزایش تمرکز کودکان؛ تکنیک ها و راه حل های ساده و کاربردی

۱۲. فعالیت‌های سرگرم‌ کننده انجام دهید

 

اگر موضوعی برای کودک شما سرگرم کننده باشد، توجه او را بیشتر خواهد کرد. اوقات فراغت و تعطیلات آخر هفته را با بازی‌های مهیج برای بچه‌ها سپری کنید. شما می‌توانید برخی از ورق‌های رنگ آمیزی را برای کار دادن کودک خود پخش کنید.

همچنین می‌توانید با مطالعه کتاب های راهکارهای افزایش تمرکز و توجه و دقت کودکان اطلاعات خود را در این‌ باره افزایش دهید و قدم بزرگی در بهبود آینده کودکانتان بردارید.

 

 

کالابرگ الکترونیک