۱۰ فایده شگفت‌انگیز حل جدول سودوکو برای کودکان و بزرگسالان

۱۰ فایده شگفت‌انگیز حل جدول سودوکو برای کودکان و بزرگسالان


17 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید حل جدول سودوکو

آیا در روزنامه‌ها یا اینترنت با معماهای سودوکو روبه‌رو شده‌اید و سعی در حل آنها دارید؟ یا صفحات سودوکو را نادیده می‌گیرید و رد می‌کنید؟ تا‌ به ‌حال به این فکر کرده‌اید که بچه‌ها را به حل‌کردن پازل سودوکو تشویق کنید؟ برای انجام این بازی، نیازی به پیش‌زمینه و تخصص ریاضی نیست. با تمرین می‌توانید در تکمیل معماهای سودوکو بهتر از افراد مسن یا با تجربه در زمینه‌های ریاضی باشید و به کودکان نیز آموزش دهید. اگر به شما بگویم پازل‌های سودوکو مهارت استدلال و منطق کودکان را افزایش می‌دهد و چقدر برای تقویت ذهن بزرگسالان نیز مفید است؛ حتما خودتان نیز بیشتر جذب آن می‌شوید. فواید حل معما و تاثیر مثبت آن بر عملکرد ذهن و مغز بر کسی پوشیده نیست. ما در این مقاله از بخش رشد و توسعه فردی از  مجله کوروش فواید شگفت‌انگیز حل جدول سودوکو برای کودکان و بزرگسالان را شرح داده‌ایم.

فواید حل جدول سودوکو برای کودکان

 

 

۱. تفکر خارج از چارچوب و منطقی

 

جدول سودوکو برای کودکان

 

برای حل یک معمای سودوکو، «یک راه» یا «راه درست» وجود ندارد. دانش‌آموزان و کودکان راه‌های مختلفی برای استدلال و حل این معما پیدا می‌کنند که ممکن است خارج از چارچوب تفکر شما باشد!

داشتن یک «بحث ریاضی» و حل یک معما به صورت گروهی به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که استدلال و تفکر خود را در پس حرکت‌های مختلفی که ممکن است انجام دهند، نشان دهند. هر دانش‌آموزی متفاوت می‌اندیشد و به‌طرز متفاوتی معما را حل می‌کند؛ تقریبا مانند یک پازل، می‌توان یک میلیون راه مختلف پیدا کرد؛ بنابراین گفت‌وگوهای منطقی و ریاضی، باعث ایجاد بینش ارزشمندی درمورد تفکر دیگران می‌شود.

 

 

۲. تقویت مهارت‌های منطقی

 

جدول سودکو مغز را فعال نگه می دارد

 

کودکان وظیفه دارند یک معما را حل کنند و درباره هر حرکت و تصمیمی که می‌گیرند، منطقی فکر کنند. آیا این روش کار می‌کند؟ آیا این یکی مناسب است؟ چرا و چرا نه؟ اگر این قطعه را اینجا بگذارم، چه تأثیری روی این قطعات دیگر خواهد گذاشت؟

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ خوراکی برای تقویت حافظه

 

 

۳. توجه به جزئیات

 

جدول سودکو و تاثیر آن بر مغز

 

کودکان وظیفه دارند به همه جزئیات توجه کنند زیرا اگر در اوایل بازی قطعه‌ای را قرار دهند که نادرست باشد، در آخر بدون اشتباه یا دو عدد یا عکس در یک ردیف، ستون یا مربع حل نمی‌شود .

 

 

۴. تقویت واژگان ریاضی

 

در حالی که جدول سودوکو یک بازی ریاضی نیست، لغات ریاضیات را تقویت می‌کند. وقتی دانش‌آموزان و کودمان از طریق حل معما صحبت می کنند، به آنها گوش دهید. از واژگانی که آنها استفاده می‌کنند، شگفت‌زده خواهید شد!

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های آنلاین و غیر آنلاین برای افزایش حافظه

 

 

۵. تقویت حافظه

 

چرا جدول سودوکو خوب است

 

سودوکو به حافظه فرد نیاز دارد که به‌طور مداوم قطعات موجود در این پازل را به‌ خاطر بسپارد. شما یا کودکان شما آنچه را که دارند و آنچه را برای تکمیل یک سطر، ستون یا مربع نیاز دارند، به خاطر می‌سپارید.

 

 

۶. ورزش مغزی با سودوکو امکان پذیر است

 

چرا باید جدول سودوکو حل کنیم

 

این معماها یک تمرین مغزی است! کودکان با حل سودوکو دائما در حال تمرکز، محاسبه و ورزش‌دادن به مغز خود هستند!

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین غذاها برای تقویت حافظه و هوش کودک

 

 

۷. ایجاد صبر و تمرکز

 

حل یک معمای سودوکو می‌تواند یک کار ترسناک برای بچه‌ها باشد! آنها برای حل این مشکلات باید تمرکز و صبر داشته باشند. این فعالیت در حالی‌که از منطق و استدلال برای تعیین حرکت بعدی آنها استفاده می‌کند، به بسیاری از قسمت‌های مغز نیاز دارد تا تمرکز کنند. صبر عنصر اصلی خواهد بود. کودکان از طریق اشتباهات می‌آموزند و مغز خود را رشد می‌دهند. آزمون و خطا راهی عالی برای تقویت ذهن، استقامت و مهارت بیشتر است!

 

 

فواید حل جدول سودوکو برای بزرگسالان

 

فواید حل جدول سودوکو برای بزرگسالان هم شگفت‌انگیز است. تحقیقات نشان داده است که جمعیتی از افراد مسن که از بازی سودوکو لذت می‌برند؛ دارای توانایی ذهنی معادل با تقریبا ۱۰ سال نسل جوان‌تر خود هستند. فواید آن بسیار زیاد است و تمرین و حل پازل می‌تواند به شما در سلامت کلی روانتان کمک کند. در ادامه این مقاله، ما به مزایا و نکات بازی سودوکو برای بزرگسالان خواهیم پرداخت.

 

 

۱. سودوکو مغز شما را تحریک می‌کند تا هوشیار بمانید

 

نقش حل جدول سودوکو در رشد مغز

 

داشتن ذهن فعال و درگیر می‌تواند به شما در تیزبینی کمک کند زیرا با این کار شما اغلب به طوفان فکری و حل مسئله عادت می‌کنید. سلول‌های مغزی شما هنگامی که درگیر و فعال هستید، رشد می‌کنند. نتایج مثبت حل سودوکو برای افراد مسن، بسیار بیشتر است. اگر روی این بازی‌های ذهنی متمرکز باشید، ممکن است متوجه شوید که ذهن شما بیشتر شبیه ذهن‌های جوان‌تر فکر می‌کند. ذهنتان قاطعانه کار می‌کند، مهارت‌های استدلالی‌تان می‌تواند بسیار بهبود یابد و خطرات زوال عقل کاهش یابد.

 

بیشتر بخوانید: ۸ بازی جذاب فکری برای تقویت هوش و حافظه

 

 

۲. سودوکو فعالیت‌های مغزی را متعادل می‌کند

 

حل جدول سودوکو عامل تقویت مغز است

 

سالم‌ترین حالت روانی این است که برای مدت زمان طولانی فعال بمانید. تعادل بین توانایی شناختی و تخیل مغز در حل مشکلات و یافتن راه‌حل‌ها حیاتی است. پازل‌های سودوکو برای بزرگسالان مفید هستند؛ زیرا توانایی افزایش قدرت تفکر ذهن را دارند.

 

آیا چیزهایی مانند رمز ​​کارت‌های اعتباری یا مکان‌هایی را که کلیدهایتان را آنجا گذاشته‌اید، فراموش می‌کنید؟ ورزش‌دادن به مغز با بازی‌هایی مانند سودوکو به شما کمک می‌کند تا بتوانید ضعف‌های حافظه خود را پر کنید، از آلزایمر پیشگیری کنید، روی ضعف‌های مغزتان کار کنید و ذهنتان را فعال نگه دارید و برای شما کار کند.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های پیشگیری آلزایمر

 

 

۳. خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

 

با عادت‌ها و رفتارهای سالم مثل تغذیه مفید برای مغز و ورزش‌دادن به آن، می‌توانید خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید. یکی دیگر از فواید حل جدول سودوکو، پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر است. بازی و حل جدول سودوکو همچنین به شما احساس شادی و رضایت می‌دهد. پس از حل موفق این جدول، به‌طور محسوس می‌توانید بفهمید که چقدر سطح انرژی‌تان بالا رفته و خوشحال‌تر هستید.

 

 

۴. تاثیر سودوکو بر روی سلولهای مغز

 

سودوکو و تاخیر در زوال عقل

 

یکی از متخصصین عصب‌شناس که در زمینه اختلالات حافظه فعالیت می‌کند می‌گوید توازن بین وضعیت آسیب شناسی و قدرت شناختی مغز در وضعیت زوال یا سلامت مغز تاثیر بسزایی دارد. اگر وضعیت آسیب شناسی مغز ناگوار باشد و فرد دچار زوال عقل شدید و پیش رونده باشد توانایی شناختی باز هم نمی‌تواند از شدت بیماری بکاهد. یکی از مواردی که بر اثر حل معمای سودوکو، کمتر بروز پیدا می ‌کند زوال سلول‌های مغز و در نتیجه زوال عقل است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نکته کاربردی راه‌های افزایش تمرکز 

 

 

منبع: cantissimo-senior-living و stop and smell the crayons

کالابرگ الکترونیک