روز جهانی کودک و تاریخچه آن؛ با حقوق کودکان در این روز بیشتر آشنا شوید

روز جهانی کودک و تاریخچه آن؛ با حقوق کودکان در این روز بیشتر آشنا شوید


29 آبان 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی کودک و تاریخچه آن؛ با حقوق کودکان در این روز بیشتر آشنا شوید

کودکان تبعیض نژادی و تبعیض جنسیتی را نمی‌شناسند. آنها حیوانات را نیز آزار نمی‌دهند. کودکان با دستان کوچک مهربانشان، هر کاری که بتوانند برای دیگران انجام می‌دهند. این فرشتگان کوچک زمینی؛ نیاز به مراقبت و توجه دارند تا روح پاکشان آسیب نبیند. بیستم نوامبر (۳۰ آبان)، روز جهانی کودک است. به مناسبت این روز مهم، مطالبی را از سایت Compassion در مورد این روز و حقوق کودکان در مجله کوروش بخوانید.

تاریخچه روز جهانی کودک

 

روز جهانی کودک و تاریخچه آن؛ با حقوق کودکان در این روز بیشتر آشنا شوید

 

بیستم نوامبر روزی مهم و تاریخی است؛ زیرا در این روز در سال ۱۹۵۹، مجمع عمومی سازمان ملل اعلامیه حقوق کودک را تصویب کرد. همچنین در این تاریخ در سال ۱۹۸۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد کنوانسیون حقوق کودک را تصویب کرد. این روز که روز جهانی کودک نامیده می‌شود؛ روزی است که باید آگاه شویم؛ آگاه درمورد اهمیت کودکان و داشتن حقوق و آزادی‌های ویژه‌ای که به آنها کمک می‌کند تا به‌عنوان بزرگسالانی شاد و سالم رشد کنند.

 

البته جالب است بدانید که بعضی از کشورها مانند ایالات متحده، روز یکم ژوئن را به‌عنوان روز جهانی کودک گرامی می‌دارند. این سنت به سال ۱۸۵۶ برمی‌گردد؛ زمانی که کشیش چارلز لئونارد، کشیش کلیسای جهانی ماساچوست، مراسم ویژه‌ای را با موضوع کودکان برگزار کرد. «روز جهانی حمایت از کودکان» در سال ۱۹۵۴ برای حمایت از حقوق کودکان، پایان کار کودکان و تضمین دسترسی به آموزش‌ و ‌پرورش جهانی نام‌گذاری شد. روز جهانی کودک برای تغییر نحوه مشاهده و رفتار کودکان از سوی جامعه و بهبود وضعیت رفاه کودکان ایجاد شده است. روز جهانی کودک برای اولین بار با قطعنامه سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۴ تاسیس شد.

 

حقوق کودکان را بهتر بشناسید

 

روز جهانی کودک و تاریخچه آن؛ با حقوق کودکان در این روز بیشتر آشنا شوید

 

حقوق کودکان، حقوق ویژه یا حقوق متفاوتی نیستند؛ حقوق کودکان حقوق اساسی بشر است. کودک انسانی است که حق دارد مانند انسان‌های دیگر با او رفتار شود و باید به همین ترتیب، این روز جشن گرفته شود. بشریت به‌نوعی مدیون کودکان است؛ بنابراین بهترین چیزی که می‌تواند به کودکان ببخشد، برخورداری از حق‌وحقوق مناسب است.

حقوق کودکان طبق اعلامیه ژنو عبارت‌اند از:

 

۱. باید از نظر مادی ‌و‌ معنوی موارد لازم برای رشد طبیعی کودک به او داده شود؛

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۲. کودکی که گرسنه است باید تغذیه شود، کودکی که بیمار است باید پرستاری شود. باید به کودکی که عقب‌مانده است، باید کمک کرد. کودک بزهکار را باید احیا کرد. کودک یتیم و بی‌سرپناه باید پناه داشته باشد؛

 

۳.کودک باید اولین کسی باشد که در مواقع پریشانی تسکین می‌یابد؛

 

۴.کودک باید در موقعیتی قرار گیرد که بتواند معیشت خود را تأمین کند و باید در برابر هر نوع استثمار محافظت شود؛

 

۵.کودک باید در این آگاهی پرورش یابد که استعدادهایش باید در خدمت هم‌نوعانش باشد.

 

در سال ۱۹۵۹، سازمان ملل اعلامیه حقوق کودک را تصویب کرد، که بر اساس ساختار و محتوای اعلامیه ژنو بود. در این اعلامیه جدید ۱۰ اصل برای حمایت از کودکان قبل از تولد و همچنین پس از تولد وضع شد. این اعلامیه جدید زمینه را برای تصویب کنوانسیون حقوق کودک در ۱۹۸۹، سریع‌ترین و گسترده‌ترین معاهده بین‌المللی حقوق بشر در تاریخ، فراهم کرد.

 

همیشه این سخن نلسون ماندلا (Nelson Mandela)، تأثیرگذارترین شخصیت آفریقای جنوبی را به‌خاطر داشته باشید:

«امنیت و سلامت خودبه‌خود اتفاق نمی‌افتد، بلکه نتیجه اجماع جمعی و سرمایه‌گذاری عمومی است. ما به فرزندان خود، آسیب‌پذیرترین شهروندان جامعه خود، مدیون زندگی عاری از خشونت و ترس هستیم.»

 

حمایت مالی از کودکان

 

روز جهانی کودک و تاریخچه آن؛ با حقوق کودکان در این روز بیشتر آشنا شوید

 

میلیون ها کودک در سراسر جهان در فقر شدید زندگی می‌کنند. خانواده‌های آنها سعی می‌کنند با درآمد کمتر از ۱.۲۵ دلار در روز زنده بمانند. کودکان اغلب از دارو، تحصیل و سرپناه محروم هستند. بسیاری از آنها بدون دسترسی به آب تمیز زندگی می‌کنند. اگر آنها بتوانند از این شرایط جان سالم به در ببرند، آنها محافظت‌نشده و تحت‌فشار قرار دارند، محبتی دریافت نمی‌کنند و در چرخه‌ای از آسیب‌ها که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، گرفتار می‌شوند.

 

برای بسیاری از کودکانی که در فقر به دنیا آمدند، اولین روز زندگی آنها نیز آخرین روز آنهاست. از بین کسانی که در روز اولشان زنده مانده‌اند، بسیاری از آنها در طی ماه‌های بعد خواهند مرد. بیشتر آنها قبل از ۵ سالگی می‌میرند. از زمان تصویب کنوانسیون حقوق کودک، میزان مرگ‌ومیر جهانی در کودکان زیر ۵ سال به نصف کاهش یافته است. جامعه جهانی شروع به ارائه بهترین توان خود به کودکان می‌کند. این افزایش شانس زندگی برای هر کودک است؛ به او این فرصت را می‌دهد تا از آسیب و تبعیض‌ها فراتر رود و برای مقابله با بیماری‌ها، جهل، سوءتغذیه و مرگ تلاش کند. بنابراین آنها ممکن است تا حد بالقوه خود زندگی کنند.

 

یونیسف (انجمن بین‌المللی ویژه کودکان سازمان ملل) امروزه از طریق برنامه حمایت مالی از کودکان، فرصت زندگی را به کودکان فقیر ارائه می‌کند. این سازمان مشاوره، منابع پزشکی مهم و معاینه پزشکی، غذای مقوی، ویتامین‌های مکمل، آموزش بهداشت، حمایت عاطفی، راهنمایی معنوی و دسترسی به خدمات ویژه مانند جراحی را فراهم می‌کند.

 

اگر می‌خواهید به کودکان نیازمند کمک کنید تا حقوق و توانایی‌های خود را مطالبه کنند، از یک کودک حمایت مالی کنید. حمایت مالی از کودکان یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای تأثیرگذاری بر تغییر زندگی کودکان فقیر است و بسیاری از اقتصاددانان آن را به‌عنوان موثرترین مداخله درازمدت توسعه برای کمک به فقرا می‌دانند.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک