بررسی خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری، رشد مو، دیابت، سلامت قلب و …

بررسی خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری، رشد مو، دیابت، سلامت قلب و …


25 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری

برنج یکی از رایج‌ترین خوراکی‌ها است که بیشتر از نیمی از کالری روزانه جمعت دنیا را تأمین می‌کند. بیشتر از هزاران سال است که از این غذا استفاده می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که قدمت تولید برنج در چین به بیشتر از ۸۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. برنج قهوه‌ای یا برنج سبوس‌دار نوعی برنج است که فقط لایه خارجی و پوسته آن از بین رفته است. از این رو ارزش غذایی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. در این مقاله می‌توانید خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری و دیابت و انواع بیماری‌ها را از سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

زمانی که برنج قهوه‌ای به برنج سفید تبدیل می‌شود، مقادیر زیادی از ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد. امروزه خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری، دیابت و سلامت قلب در مطالعات زیادی مورد تایید قرار گرفته است. حدود ۶۷ درصد از ویتامین B3، ۸۰ درصد ویتامین B1، ۹۰ درصد ویتامین B6 و بیشتر از نیمی از منگنز، فسفر و آهن برنج بعد از سفید شدن از بین می‌شود و فیبر و اسیدهای چرب ضروری آن کاهش پیدا می‌کند. از این رو برای بهره‌مند شدن از خواص بی‌نظیر برنج برای رشد مو، زیبایی پوست، کاهش وزن، تنظیم قند خون و … بهتر است به صورت قهوه‌ای و سبوس‌دار مصرف شود.

 

 

بررسی مواد مغذی برنج قهوه‌ای

 

بررسی مواد مغذی برنج قهوه‌ای

 

اگرچه برنج قهوه‌ای یک غذای ساده به نظر می‌رسد، اما مواد مغذی که در این نوع برنج وجود دارد، آن‌قدر زیاد است که احتمالاً بعد از آشنا شدن با آن، به خوردن این نوع برنج ترغیب خواهید شد. برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز، فولات، پتاسیم و کلسیم است. این برنج برای رشد استخوان‌ها، ترمیم زخم و متابولیسم انقباض عضله، رشد و تقویت موها و همچنین تنظیم قند خون بسیار مؤثر است. از طرف دیگر آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای می‌تواند به سلامت بدن، جلوگیری از سرطان، پیری زودرس و آسیب‌های سلولی کمک زیادی کند. یک لیوان دسته‌دار فرانسوی دارای مقادیر مواد مغذی زیر است:

 

 

حتما بخوانید : طرز تهیه برنج قهوه ای به ۴ روش خوشمزه + خواص برنج قهوه ای

 

 

انرژی: ۲۱۶ کالری

کربوهیدرات: ۴۴ گرم

فیبر: ۵/۳ گرم

چربی: ۵ گرم

B1: 12 درصد از میزان نیاز روزانه

B3: 15 درصد از میزان نیاز روزانه

B6: 14 درصد از میزان نیاز روزانه

B5: 6 درصد از میزان نیاز روزانه

آهن: ۵ درصد از میزان نیاز روزانه

منیزیم: ۲۱ درصد از میزان نیاز روزانه

فسفر: ۱۶ درصد از میزان نیاز روزانه

روی: ۸ درصد از میزان نیاز روزانه

مس: ۱۰ درصد از میزان نیاز روزانه

منگنز: ۸۸ درصد از میزان نیاز روزانه

سلنیوم: ۲۷ درصد از میزان نیاز روزانه

 

 

خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری

 

خواص و مضرات برنج قهوه‌ای برای لاغری

 

جایگزین کردن برنج قهوه‌‌ای به جای برنج سفید می‌تواند به مرور موجب کاهش وزن و لاغری شود به همین خاطر به ورزشکاران و کسانی که بدنسازی می‌کنند یا رژیم لاغری دارند بسیار توصیه می‌شود. غلات تصفیه شده مثل برنج سفید، ماکارونی، نان سفید فیبر کمتری نسبت به غلات سبوس‌دار دارند. فیبر ماده‌ای مفید و ضروری برای سلامت بدن و احساس سیری است و به شما کمک می‌کند تا به راحتی میزان کالری روزانه خود را کاهش دهید. مطالعات نشان داده است که افرادی که از غلات سفید و برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنند، روزانه کالری کمتری دریافت می‌کنند. مطالعه دیگری که در مورد خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری بر روی ۷۴۰۰۰ نفر انجام شده است، نشان داده که خوردن غلات حاوی سبوس و برنج قهوه‌ای می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند و موجب کاهش چربی دور شکم شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیمه وگان با سویا و قارچ بدون گوشت با طعم لذیذ

 

 

۸ خوراکی شگفت‌انگیز برای آب کردن چربی‌های دور شکم و پهلو

 

 

در یک مطالعه ۴۰ زن دارای اضافه وزن برای مدت ۶ ماه  روزی ۱۵۰ گرم برنج قهوه‌ای به رژیم غذایی خود اضافه کردند. این افراد نسبت به کسانی که روزانه به همین مقدار برنج سفید می‌خوردند، تا میزان زیادی در بخش دور شکم لاغر شدند. از طرف دیگر کاهش قابل توجه در میزان فشار خون نیز از مزایای برنج قهوه‌ای بود که در این مطالعه مشخص شد.

 

 

سلامت قلب با برنج قهوه‌ای

 

خواص و مضرات برنج قهوه‌ای برای لاغری و سلامت قلب

 

علاوه بر خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری این برنج برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است. فیبر و ترکیبات مفیدی که در برنج قهوه‌ای وجود دارد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید. مطالعه‌ای که روی ۵۶۰۰۰۰ نفر انجام شد، نشان داد که افرادی که روزانه فیبر بیشتری مصرف می‌کنند، ۲۴ تا ۵۹ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های تنفسی قرار دارند. بررسی بیشتر از ۴۵ مطالعه در زمینه برنج قهوه‌ای نشان داده است که این غذا می‌تواند تا ۲۱ درصد ابتلا به بیماری‌های کرونر قلب را کاهش دهد.

 

 

۱۲ نشانه ساده برای تشخیص علائم سکته قلبی مردان و زنان

 

 

مهم‌ترین مواد موثر در برنج قهوه‌ای که برای قلب مفید هستند، فیبر، لینگان و منیزیم هستند. این مواد نقش مهمی در سلامت قلب و کاهش فشار خون دارند. برنج قهوه‌ای سرشار از منیزیم است. بررسی‌های ۴۰ مطالعه مختلف نشان داده است که افزایش منیزیم در رژیم غذایی از ۷ تا ۲۲ درصد خطر سکته قلبی، نارسایی قلبی و مرگ ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

 

 

فواید برنج قهوه‌ای برای افراد دیابتی

 

خواص و مضرات برنج قهوه‌ای برای لاغری و افراد دیابتی

 

انتخاب مواد غذایی سالم و کاهش مصرف کربوهیدرات نقش مهمی در کنترل قند در افراد دیابتی دارد. خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری و دیابت در مطالعات زیادی ثابت شده است و از این رو خوردن این برنج برای افراد دیابتی می‌تواند بسیار مفید باشد. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که روزانه ۲ وعده برنج  قهوه‌ای مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که برنج سفید می‌خورند، بعد از غذا میزان قند خون پایین‌تری دارند.

 

 

۱۶ مواد غذایی برای کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع ۲

 

 

شاخص گلیسمی برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید پایین‌تر است. این موضوع به آن معنا است که هضم برنج قهوه‌ای کندتر است و تاثیر کمتری بر میزان قند خون دارد. افراد دیابتی با مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین می‌توانند قند خون خود را بهتر کنترل کنند و احساس سیری بیشتری را تجربه کنند. از طرف دیگر جایگزین کردن برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید می‌تواند شانس افراد برای مبتلا شدن به دیابت را کاهش دهد. مطالعاتی که روی ۱۹۷۰۰۰ نفر انجام شد، نشان داد که جایگزین کردن برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید می‌تواند تا ۱۶ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش دهد.

حتما بخوانید  ۱۱ مدل طرز تهیه آش با گوشت چرخ‌ کرده لذیذ و خوشمزه + فیلم

 

 

کاهش ابتلا به آسم در کودکان

 

مطالعات نشان داده است که کودکانی که در رژیم غذایی خود از غذاهایی حاوی سبوس و ماهی بیشتر استفاده می‌کنند، تا ۵۰ درصد کمتر به آسم مبتلا می‌شوند.

 

 

بهبود فرایند هضم غذا و یبوست

 

برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است و موجب بهبود عملکرد روده‌ها می‌گردد و از طرفی به هضم غذا  و رفع مشکل یبوست کمک می‌کند. خوردن برنج قهوه‌ای می‌تواند ۱۴ درصد از دور فیبر روزانه بدن را تأمین کند.

 

 

برای هضم سریع غذا چه بخوریم ؛ ۱۸ ماده غذایی برای هضم غذا و درمان یبوست

 

 

سلامت استخوان‌ها با برنج قهوه ای

 

تنها یک پیمانه برنج قهوه‌ای می‌تواند حدود ۲۱ درصد از میزان منیزیم توصیه شده روزانه بدن را تأمین کند و به سلامت استخوان‌ها کمک کند و به شما کمک کند تا استخوان‌هایی سالن و قوی داشته باشید.

 

 

برای پیشگیری از سرطان سینه برنج قهوه ای بخورید

 

تاثیر برنج قهوه‌ای در لاغری و پیشگیری از سرطان سینه

 

برنج قهوه‌ای دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و این آنتی اکسیدان‌ها از بروز سرطان در بدن جلوگیری می‌کنند. از طرف دیگر نوع خاصی از آنتی اکسیدان به نام لیگنین در برنج قهوه‌ای وجود دارد که ناحیه سینه را هدف قرار می‌دهد و از بروز سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

 

 

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه؛ علائم سرطان سینه زنان و ۱۰ توصیه پیشگیری

 

 

پیشگیری از سنگ صفرا

 

خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری به دلیل فیبر موجود در آن می‌تواند از بروز سنگ صفرا در بدن نیز جلوگیری شود.

 

 

سلامت مادران شیرده

 

برنج قهوه ای و خواص آن برای لاغری و سلامت مادران شیرده

 

برنج قهوه‌ای برای سلامت مادران شیرده در دوران شیردهی بسیار مفید است. مطالعات نشان داده است که مصرف برنج قهوه‌ای در این دوران می‌تواند از اختلالات خلقی، احساس افسردگی و خستگی در این خانم‌ها جلوگیری کند. از طرف دیگر خوردن این برنج کمک می‌کند تا بدن توانایی بیشتری در برابر فشار و استرس داشته باشد و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

 

 

۱۵ ماده غذایی ارزان و مغذی که شیر مادر را زیاد و باکیفیت می‌کنند

 

 

کنترل سطح کلسترول بدن

 

در کنار خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری این برنج می‌تواند سطح کلسترول بدن را کنترل کند و به سوخت و ساز چربی و گلوکز در بدن کمک کند.

 

 

پایین آوردن چربی خون بالا با چند روش ساده + علائم چربی خون بالا

 

انواع پلو ها با برنج قهوه ای و خواص آن برای لاغری

 

طرز پختن برنج قهوه‌ای مثل همان برنج سفید به صورت کته یا آبکش و در پلوپز است و هیچ فرقی ندارد. انواع پلو برای سرو در کنار انواع غذا، پلو ساده و مخلوط و قاطی از عدس پلو گرفته تا لوبیا پلو و زرشک پلو و … را می‌توانید با برنج قهوه‌ای درست کنید. برنج قهوه‌ای را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مثل افق کوروش و هایپرمارکت‌ها تهیه کنید.

 

 

حتما بخوانید: طرز تهیه برنج قهوه ای

 

 

منابع:  healthline و lifehack و organicfacts 

کالابرگ الکترونیک