بهترین و بدترین غذاهای تقویتی برای کودک سرما‌خورده

بهترین و بدترین غذاهای تقویتی برای کودک سرما‌خورده


6 آذر 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین غذاهای تقویتی برای کودک سرما‌خورده+غذاهای مضر برای سرماخوردگی

قبل از اینکه به این موضوع فکر کنید که به کودک سرماخورده چه دارویی بدهید بهتر است خوراکی‌های مفید برای رفع سرماخوردگی را شناسایی کنید. چون به هر حال خوردن دارو می‌تواند عوارضی داشته باشد که بدن کودک را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله می‌توانید بهترین و مفیدترین غذاها برای تقویت کودک سرما‌خورده را از وب‌سایت parents و parenting.firstcry در مجله کوروش بخوانید

 

 

بهترین و مفیدترین غذاها برای تقویت کودک سرما‌خورده

 

بهترین و مفیدترین غذاهای تقویتی برای کودک سرماخورده

 

کودک شما در هر سنی در زمان سرماخوردگی، به مراقبت‌های متفاوتی نیاز دارد. غذاهایی که برای کودکان زیر ۶ ماه استفاده می‌شود، با کودکان بالای ۶ ماه متفاوت است. معمولاً کودکان در زمان سرماخوردگی بی‌اشتها می‌شوند و تمایلی به غذا خوردن ندارند. اما لازم است بی‌اشتهایی کودک سرماخورده را جدی بگیرید و برخی از خوراکی‌های مورد نیاز بدن برای مقابله با ویروس را شناسایی کنید و به بدن او کمک کنید تا بتواند سریع‌تر با ویروس سرماخوردگی مقابله کند.

 

بهترین و مفیدترین غذاهای تقویتی برای کودک سرماخورده

 

برای کودکان کمتر از شش ماه در دوران سرماخوردگی کودک تنها باید با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه شود. برای نوزادان بالای ۶ ماه می‌توانید وعده‌های غذایی کوچک و متناوب به کودک بدهید. توجه داشته باشید که غذاهایی که برای کودکان بالای ۶ ماه در زمان سرماخوردگی تهیه می‌کنید هضم راحتی داشته باشند و بدون روغن و ادویه تهیه شوند. هیچ‌گاه کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید. سعی کنید چیزی را که ترجیح می‌دهد بخورد به او بدهید. کودک شما باید در زمان سرماخوردگی مایعات زیادی مصرف کند. با تهیه انواع سوپ گرم، آب میوه‌های تازه و آب از کم آبی بدن جلوگیری کنید. در ادامه می‌توانید با بهترین غذاهای تقویتی برای کودک سرماخورده و درمان سرماخوردگی آشنا شوید.

 

ماست پروبیوتیک از بهترین غذاها برای کودک سرماخورده

 

ماست پروبیوتیک یکی از مفیدترین غذاها برای کودک سرماخورده است که باید در کنار وعده‌های غذایی به کودک سرماخورده‌تان بدهید. پروبیوتیک‌ها در واقع باکتری‌های مفیدی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و در از بین بردن ویروس سرماخوردگی بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

 

سیب زمینی شیرین

 

سیب زمینی شیرین یک نوع سیب زمینی نارنجی است که سرشار از ویتامین A و مواد مغذی است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. فقط یک لیوان و نیم از این سیب زمینی پخته شده می‌تواند ۲ برابر ویتامین A  مورد نیاز بدن کودک را تأمین کند. اگر به سیب زمینی شیرین دسترسی ندارید می‌توانید از هویج، فلفل دلمه قرمز، انبه و زرد آلو خشک نیز استفاده کنید.

 

گوشت گاو

 

گوشت به طور طبیعی پروتئین زیادی دارد و از بهترین غذاها برای کودک سرماخورده است. پروتئین و روی موجود در گوشت در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. منابع دیگر روی، بادام هندی، نخود و لوبیا هستند که می‌توانید در غذای کودک استفاده کنید.

 

سوپ مرغ و قارچ از بهترین و مفیدترین غذا برای کودک سرماخورده

 

بهترین و مفیدترین غذاهای تقویتی برای کودک سرماخورده

 

درست مثل همان چیزی که احتمالاً از مادربزرگ‌هایتان شنیده‌اید، هیچ چیزی در زمان سرماخوردگی بهتر از سوپ مرغ نیست. تحقیقاتی که روی سوپ مرغ انجام شده نشان داده که این غذا، درمان سرماخوردگی و داروی مفیدی برای تسکین عفونت‌های تنفسی است و خاصیت ضد التهابی و دارویی قوی دارد. از طرف دیگر قارچ دارای فواید زیادی برای سلامت است و می‌تواند به تسریع روند بهبودی و کاهش سرفه در کودکان بالای یک سال کمک زیادی کند. طرز تهیه ۲ سوپ مقوی و ساده برای درمان سرماخوردگی را هم در مجله کوروش بخوانید.

 

نوشیدنی‌های گرم

 

خوردن انواع نوشیدنی‌های گرم در زمان سرماخوردگی می‌تواند به سرعت علائمی مثل عطسه، گلو درد، آبریزش، لرز و بدن درد را کاهش دهد و احساس بهترین به فرد بیمار بدهد. می‌توانید از چای کم رنگ یا شیر گرم با مقداری عسل (برای کودک بالای ۲ سال) استفاده کنید و مدام یک نوشیدنی گرم به کودک سرماخورده خود بدهید.

 

تخم مرغ پخته

 

تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است که دارای مقادیر زیادی ویتامین E است و تأثیر زیادی بر پیشگیری و درمان سرماخوردگی دارد. ویتامین E موجود در تخم مرغ می‌تواند سیستم ایمنی بدن کودک سرماخورده را تقویت کند و یکی از غذاهای مفید و مناسب تقویتی برای درمان سرماخوردگی کودکان است.

 

هویج

 

هویج دارای خواص دارویی زیادی است و خوردن آن به تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک زیادی می‌کند. می‌توانید هویج را به صورت پخته و له شده به کودک بالای ۶ ماه  بدهید و یا آن را در سوپ و کنار غذای او استفاده کنید.

 

 آب انار شیرین

 

آنتی اکسیدان‌های موجود در انار از بهترین خوراکی‌ها و غذاها برای کودک سرماخورده است و می‌تواند به رفع سرماخوردگی در کودک کمک کند. می‌توانید آب انار را با کمی پودر زنجبیل ترکیب کنید و به کودک بالای ۶ ماه بدهید تا سرفه و سرماخوردگی او بهبود پیدا کند.

 

کلم بروکلی

 

بهترین و مفیدترین غذاهای تقویتی برای کودک سرماخورده

 

بهتر است در زمان تهیه انواع غذا و سوپ مناسب برای سرماخوردگی کمی بروکلی نیز اضافه کنید. کلم بروکلی با تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت می‌تواند موجب بهبود سرماخوردگی شود. می‌توانید آن را به صورت خام یا پخته و به صورت سوپ کلم بروکلی به کودک بدهید.

 

سوپ گوجه فرنگی

 

درست کردن سوپ با سبزیجات مختلف و چند گوجه فرنگی رنده شده در آن می‌تواند با ویتامین C زیادی که دارد به بهبود سرماخوردگی کودک کمک کند. سوپ گوجه فرنگی هم یک سوپ محبوب برای کودکان است.

 

مرکبات تازه از مفیدترین غذاها برای کودک سرماخورده

 

نوشیدن آب پرتقال و لیمو برای جلوگیری از گرفتگی و رقیق شدن مخاط بینی بسیار مؤثر است و از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند. می‌توانید از آب مرکبات به همراه کمی آب گرم و چند قطره عسل برای کودکان بالای ۱ سال استفاده کنید.

 

سوپ عدس و سیر

 

ترکیب عدس و سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند و از بروز و تشدید عفونت جلوگیری می‌کند. سوپ عدس و سیر می‌تواند بدن کودک را تقویت کند و روند بهبود او را تسریع ببخشد.

 

غذاهای مضر برای کودک سرماخورده

 

بهترین و مفیدترین غذاهای تقویتی برای کودک سرماخورده

 

خوردن برخی از خوراکی‌ها می‌تواند موجب تشدید سرماخوردگی در کودک شود و سرفه و عفونت‌های تنفسی را در او گسترش دهد. از همین رو بهتر است از دادن این غذاها در زمان سرماخوردگی به کودکان اجتناب کنید. در ادامه به این خوراکی‌ها اشاره شده است.

 

*شکر و شیرینی تصفیه شده

*میوه‌ خشک

*آجیل و مغزها

*غذاهای تند و ادویه دار

*غذاهای روغنی و چرب

 

 

کالابرگ الکترونیک