از بین بردن سریع جای جوش صورت با بهترین راهکارها و درمان‌های خانگی

از بین بردن سریع جای جوش صورت با بهترین راهکارها و درمان‌های خانگی


19 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های از بین بردن جای جوش

درست بعد از اینکه جوش صورت به مرحله بهبودی نزدیک می‌شود، پوست تلاش می‌کند تا لکه‌های ایجاد شده را اصلاح کند. تولید کلاژن در پوست تا حدودی به از بین بردن جای جوش صورت و لکه‌های قهوه‌ای ناشی از آن کمک می‌کند. اما به هر حال اگر شما هم به پوستتان کمک نکنید، احتمال به جا ماندن لکه‌هایی پر رنگ‌ روی صورت وجود دارد. بهتر است بدانید از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای و قرمز و سیاه ایجاد شده به وسیله جوش در خانه و با استفاده از روش‌هایی ساده امکان‌پذیر است. تنها لازم است کمی حوصله به خرج دهید و برای این موضوع وقت بگذارید. در این مقاله قصد داریم تا به ارائه راهکارهای کاربردی در سرویس سلامت به شما برای از بین بردن و درمان سریع جای جوش صورت در خانه کمک کنیم، پس با مجله کوروش همراه باشید.

آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در سراسر دنیا محسوب می‌شود که اعتماد به نفس و طراوت و زیبایی پوست صورت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به جا ماندن جای جوش روی صورت، موجب ایجاد لکه‌هایی قرمز و سیاه و قهوه‌ای رنگ می‌شود. این موضوع برای خیلی از ما آزاردهنده و ناراحت‌کننده است.

 

 

چه عواملی موجب ایجاد جوش صورت می‌شود؟

 

چه عواملی موجب ایجاد جوش صورت می‌شود؟

 

 

آکنه و جوش زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست به وسیله چربی زیاد پوست یا سلول‌های مرده مسدود شود. پوست ما پر از حفره‌های متعدد است که هر حفره به یک غده چربی متصل است و ماده‌ای روغنی به نام سبوم تولید می‌کند. زمانی که ترشح سبوم در پوست زیاد شود، منافذ پوست را پر می‌کند و سبب رشد باکتری‌هایی به نام پروپیونی باکتریم می‌شود. در این شرایط گلبول‌های سفید خون به این باکتری‌ها حمله می‌کنند و برای همین در آن بخش از پوست ما التهاب و آکنه ایجاد می‌شود. عوامل زیادی در ایجاد آکنه یا جوش صورت نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 

*ژنتیک

*رژیم غذایی

*استرس

*تغییرات هورمونی

*عفونت

*تجمع آلودگی روی پوست

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ مرحله مهم مراقبت و پاکسازی پوست چرب و جوش‌دار برای جوانسازی پوست

 

 

چرا جای جوش روی صورت برخی افراد پررنگ‌تر است؟

 

معمولاً ژنتیک روی این موضوع تأثیر زیادی دارد. از طرف دیگر همان‌طور که گفته شد، کلاژن نقش مهمی در از بین بردن جای جوش صورت دارد. زمانی که پوست فرد کلاژن کمتری تولید کند، جای به مانده از جوش نیز پر رنگ‌تر خواهد شد. به علاوه هر چقدر التهاب جوش بیشتر باشد و مدت زمان بیشتری روی پوست باقی بماند، امکان ایجاد جای جوش نیز بیشتر است. در این افراد مراقبت و پاکسازی روتین و روزانه پوست چرب و جوش‌دار اهمیت زیادی دارد.

 

 

۵ راهکار کاربردی برای از بین بردن سریع جای جوش صورت در خانه

 

استفاده از مواد طبیعی برای از برطرف کردن لکه‌های به جا مانده از آکنه بسیار مؤثر است. تنها موضوعی که باید بدانید این است که قبل از شروع استفاده حتماً این مواد طبیعی را در بخش کوچکی از صورت امتحان کنید و اگر حساسیت ایجاد نشد، برای سایر بخش‌ها به کار ببرید. در این بخش می‌توانید با ۵ روش مؤثر برای از بین بردن جای جوش صورت در خانه آشنا شوید.

 

 

۱- روغن سیاه دانه

 

روغن سیاه دانه برای از بین بردن جای جوش

 

 

مالیدن روغن سیاه دانه برای از بین بردن جای جوش صورت بسیار مؤثر است. این روغن خاصیت ضد التهاب؛ ضد باکتری و ضد ویروسی و یک داروی سریع و قطعی برای درمان جای جوش صورت است. مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن سیاه دانه روی جای جوش می‌تواند در بهبود زخم و قرمزی پوست و از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای ناشی از جای جوش مؤثر عمل کند.

 

 

۲- روغن دانه گل محمدی

 

روغن دانه گل محمدی برای از بین بردن جای جوش

 

 

شاید در مورد خواص روغن دانه گل محمدی برای پوست چیزهایی شنیده باشید. این روغن معمولاً برای جلوگیری از پیری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده مستقیم از روغم دانه گل محمدی روی پوست فواید زیادی دارد. مطالعات نشان داده است که این روغن برای از بین بردن جای جوش صورت بسیار مؤثر و مثل یک کرم ضد لک است. برای نتیجه بهتر می‌توانید روزانه دو بار از روغن دانه گل محمدی روی لک جوش استفاده کنید. این روغن موجب روشن شدن رنگ پوست و بهبود جای زخم می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای روش های درمان سریع انواع جوش صورت و بدن

 

 

۳- عسل یک درمان عالی برای جای جوش

 

برای از بین بردن جای جوش در خانه، همیشه مجبور نیستید به داروخانه بروید. عسل یک داروی قوی برای بهبود زخم و از بین بردن جای زخم و لک قهوه‌ای و جوش است. شما می‌توانید برای تسریع در بهبود جوش و از بین بردن جای جوش صورت از عسل استفاده کنید. این ماده با خاصیت ضد باکتریایی موجب پاکسازی و ضدعفونی جوش می‌شود و از بروز جوش جلوگیری می‌کند.

 

 

۴- آلوئه‌ورا برای کمرنگ کردن لکه ها و جای جوش

 

آلوئه‌ورا برای کمرنگ کردن لکه ها و جای جوش 

 

 

ماسک آلوئه‌ورا یک درمان خانگی مؤثر برای کم‌رنگ کردن لکه‌های صورت و جای جوش صورت است. استفاده از آلوئه‌ورا روی پوست موجب تسریع روند بهبودی جوش و از بین بردن لکه‌های به جا مانده از آن می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از ماسک آلوئه‌ورا می‌تواند با کاهش التهاب و کوچک‌تر شدن جای جوش صورت کمک کند. برای استفاده از آلوئه‌ورا می‌توانید برگ این گیاه را نصف کنید و ژل داخل آن را به طور مستقیم روی پوست بمالید و این کار را برای یک دوره طولانی تکرار کنید.

 

 

۵- آب لیموی تازه برای از بین بردن جای جوش

 

شواهد زیادی نشان داده است که استفاده از لیموی تازه می‌تواند به کم رنگ و از بین بردن جای جوش صورت کمک کند. لیمو ترش به یکدست شدن پوست صورت و از بین بردن لکه‌ها کمک زیادی می‌کند. برای این کار می‌توانید چند قطره آب لیموی تازه را مستقیماً روی محل لکه‌ها بمالید و این کار را برای مدتی تکرار کنید.

 

 

نکات پایانی

 

به یاد داشته باشید که همیشه استفاده از مواد طبیعی و ماسک برای درمان نیاز به زمان بیشتری دارد. اما این مواد به پوست و سلامت شما آسیب وارد نمی‌کنند و به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه از مواد شیمیایی و مضر استفاده کنید، روش‌های طبیعی را به کار ببرید. برای کاهش ایجاد التهاب و جای جوش از فشار دادن آن اجتناب کنید و سعی کنید روزانه صورت خود را با آب و شوینده ملایم بشویید. تداوم در استفاده از مواد طبیعی و ماسک برای از بین بردن جای جوش صورت نقش مهمی دارد، پس ناامید نشوید و به استفاده از این مواد ادامه دهید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۵ ماسک خانگی برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه

 

 

منبع: healthline 

 

کالابرگ الکترونیک