طرز تهیه پیتزا کینوا + خواص و ارزش غذایی کینوا یا خاویار گیاهی

طرز تهیه پیتزا کینوا + خواص و ارزش غذایی کینوا یا خاویار گیاهی


24 آبان 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پیتزا کینوا +خواص و ارزش غذایی کینوا یا خاویار گیاهی

پیتزا با کینوا را امتحان کرده‌اید؟ در هر وعده یا میان‌ وعده‌ای می‌توانید از کینوا استفاده کنید و ما توصیه می‌کنیم که حتما این کار را بکنید. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید و برای خوردن پیتزا و خمیر آن مشکل دارید در میان انواع پیتزای خوشمزه پیتزا کینوا دوای درد شماست. در ادامه درباره خواص مفید کینوا به شما خواهیم گفت ولی قبل از آن، طرز تهیه پیتزا خانگی کینوا را در مجله کوروش بخوانید.

طرز تهیه پیتزا خانگی کینوا

 

طرز تهیه پیتزا کینوا +خواص و ارزش غذایی کینوا یا خاویار گیاهی

 

مواد لازم

 

کینوا خام : ۴/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذا خوری

نمک دریا: ۴/۱ قاشق غذا خوری

آب: ۲/۱ لیوان دسته دار فرانسوی

سس پیتزا: ۲/۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر موزارلا: ۷۵ گرم

روغن زیتون: به میزان لازم

کالباس: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

بپیتزا خانگی کینوا که یک پیتزا ساده و خوشمزه با انواع ژامبون و کالباس است و به صورت مخلوط و مخصوص با پپرونی، مرغ یا انواع گوشت هم می‌توان آن را تهیه کرد. قبل از هر چیز باید کینوا را به مدت ۸ ساعت خیس کنید. هنگامی که آماده پختن غذا شدید، کینوا را از آب بکشید در مخلوط کن بریزید. به کینوا، نمک دریا، بیکینگ پودر و مقداری روغن زیتون (یک قاشق غذا خوری یا کمتر) اضافه کنید. مواد را تا زمانی که شبیه خمیر پنکیک شود به هم بزنید.

 

مرحله دوم

 

فر را از قبل روی دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا گرم شود و داخل ظرف پیتزا را با روغن زیتون چرب کنید. مخلوط کینوا را در ظرف پیتزا بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه درون فر قرار دهید. ظرف را از فر بیرون بیاورید و مخلوط را برعکس کنید. برای اینکه طرف دیگر خمیر به خوبی بپزد، ۶ تا ۷ دقیقه آن را در فر بگذارید.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه پیتزا کینوا +خواص و ارزش غذایی کینوا یا خاویار گیاهی

 

ورق پخته شده را از فر خارج کرده و روی آن سس و یک لایه پنیر پیتزا یا موزارلا بریزید. روی پنیر را با کالباس یا هر محتویاتی که دلخواهتان است، بپوشانید و به مدت ۸  دقیقه در فر قرار دهید. پیتزا را از فر بیرون بیاورید و روی آن را با فلفل و پنیر یا سبزیجات تزیین کنید.

 

برخی از خواص مفید کینوا

 

طرز تهیه پیتزا کینوا +خواص و ارزش غذایی کینوا یا خاویار گیاهی

 

پیش از هر چیز بگوییم که خواص مفید کینوا به قدری زیاد است که به‌ دلیل وجود مواد مغذی فراوان و توانایی کینوا برای ایجاد امنیت غذایی در سراسر دنیا، سازمان ملل سال ۲۰۱۳ را «سال بین‌المللی کینوا» نام‌گذاری کرد. هزاران سال است که کینوا به عنوان یک غله سالم، در آمریکای جنوبی استفاده می‌شود ولی از وقتی که استفاده از آن در بین دیگر کشورها هم محبوب شده، زمان زیادی نمی‌گذرد پس زیاد هم عجیب نیست که برای خیلی‌ها هنوز ناآشنا است. هرچند به خاطر مزایای بسیاری که دارد، احتمالا به زودی طرفداران زیادی پیدا می‌کند.

 

کینوا به افراد گیاهخوار و کسانی که به خوردن غذاهای سالم و ارگانیک علاقه دارند، توصیه می‌شود. بد نیست بدانید کینوا تنها گیاهی است که می‌تواند پروتئین کامل بدن را تامین و تمام آمینو اسید‌های مورد نیاز برای حفظ تعادل سلامتی بدن را فراهم کند. کینوا و دیگر غلات سبوس‌دار ۲۵ درصد پروتئین بیشتری نسبت به غلات تصفیه‌شده دارند. از طرفی قادر است خطر ابتلا به این التهابات خطرناک را کاهش دهد و به ترویج و افزایش میکروب‌های مفید روده کمک کند. وجود این میکروب‌های مفید برای جلوگیری از چاقی، التهاب و بیماری‌های دیگر بسیار مهم است. کینوا را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها تهیه کنید.

 

ارزش غذایی موجود در ۱۸۵ گرم کینوا خام یا پخته

 

طرز تهیه پیتزا کینوا؛ سرشار از خواص مفید و مواد مغذی

 

پروتئین: ۸ گرم

فیبر: ۵ گرم

منگنز: ۵۸ درصد میزان نیاز روزانه

منیزیم: ۳۰ درصد میزان نیاز روزانه

فسفر: ۲۸ درصد میزان نیاز روزانه

ویتامین b۹ یا اسید فولیک: ۱۹ درصد میزان نیاز روزانه

مس: ۱۸ درصد میزان نیاز روزانه

آهن: ۱۵ درصد میزان نیاز روزانه

روی: ۱۳ درصد میزان نیاز روزانه

پتاسیم: ۹ درصد میزان نیاز روزانه

تقریبا ۱۰ درصد میزان نیاز روزانه از ویتامین B۱، ویتامین B۲ و ویتامین B۶

مقدار کمی کلسیم، ویتامین b۳ یا نیاسین و ویتامین E

۲۲۲ کالری انرژی، ۳۹ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم چربی.

 

 

کالابرگ الکترونیک