طرز تهیه املت لبنانی با سبزیجات تازه و سس تاهینی

طرز تهیه املت لبنانی با سبزیجات تازه و سس تاهینی


27 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه املت لبنانی با سبزیجات تازه و سس تاهینی؛ املتی خوشمزه و ساده

املت یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین وعده‌های غذایی است و در صبحانه، ناهار یا شام استفاده می‌شود. املت جزو محبوب ترین صبحانه گرم است.ده‌ها نوع املت با توجه به تنوع منطقه‌ای در سراسر جهان وجود دارد؛ املت‌هایی مثل املت آمریکایی، املت اسپانیایی، املت با تن ماهی و املت لبنانی. امروز می‌خواهیم طرز تهیه املت لبنانی و طرز تهیه سس تاهینی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه املت لبنانی

 

طرز تهیه املت لبنانی با سبزیجات تازه و سس تاهینی؛ املتی خوشمزه و ساده

مواد لازم

 

جعفری تازه: ۱ دسته

 

برگ نعناع: ۱/۲ دسته

 

پیاز بزرگ: ۱ عدد

 

پیازچه ریز: ۲ عدد

 

تخم‌مرغ: ۶ عدد

 

آرد: ۶ قاشق غذاخوری

 

فلفل: ۱ قاشق چای‌خوری

 

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

 

روغن سرخ‌کردنی: به میزان لازم

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

برای تهیه این املت ساده و خوشمزه، ابتدا در یک کاسه بزرگ، تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و هم بزنید. سپس فلفل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. آرد را بالای ظرف تخم‌مرغ‌ها الک کنید و سپس خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

 

مرحله دوم

 

در مرحله دوم، تمام سبزیجات را خوب بشویید و سپس به‌صورت ریز، خرد کنید و در ظرف قبلی بریزید و دوباره هم بزنید.
در یک تابه نچسب، مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس از مواد ترکیب‌شده، ۱ قاشق بردارید و در روغن سرخ کنید تا دو طرفش خوب بپزد. این کار را با تمام مواد انجام دهید. البته در این مرحله به جای استفاده از روغن سرخ‌کردنی، می‌توانید از کره نیز استفاده کنید تا املت شما بسیار خوش‌طعم‌تر شود.

املت لبنانی شما آماده است. می‌توانید آن را با نان گرد لبنانی و سس تاهینی سرو کنید.

 

طرز تهیه سس تاهینی برای املت لبنانی

 

طرز تهیه املت لبنانی با سبزیجات تازه و سس تاهینی؛ املتی خوشمزه و ساده

 

اما سس تاهینی چیست؟ سس تاهینی یا سس تهینی در واقع همان ارده است و از آسیاب‌ کردن کنجد به دست می‌آید. سس تاهینی سسی بسیار خوشمزه است که با املت لبنانی، فلافل، ماهی، میگو و سیب‌زمینی سرخ‌شده نیز سرو می‌شود. در ادامه این مقاله، طرز تهیه سس تاهینی یا یا سس تهینی را شرح داده‌ایم.

 

مواد لازم برای تهیه سس تاهینی

 

سیر: ۲ حبه

ارده:۱/۲ لیوان

آبلیمو: ۱/۴ لیوان

روغن: ۶ قاشق چای‌خوری

نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

آب ولرم: ۱/۴ لیوان

جعفری خردشده: ۱ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۱/۴ لیوان

 

طرز تهیه سس تاهینی یا تهینی

 

طرز تهیه املت لبنانی با سبزیجات تازه و سس تاهینی؛ املتی خوشمزه و ساده

مرحله اول

 

در مرحله اول، ابتدا سیر، نمک و ارده را  داخل مخلوط‌کن بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس آب‌لیمو و آب ولرم را به ترکیب قبلی اضافه کنید و خوب هم بزنید.

 

مرحله دوم

 

جعفری خردشده و روغن زیتون را در مواد اضافه کنید و دوباره هم بزنید. سس شما آماده شده است؛ فقط بهتر است قبل از مصرف، آن را مدتی در یخچال بگذارید تا سس خوب خودش را بگیرد.

در هنگام مصرف و سرو سس با غذاهای مختلف، می‌توانید مقداری به آن نمک و فلفل بزنید تا طعم‌دار شود و طعم بهتری به غذا بدهد. نوش جان!

 

کالری سس تاهینی

 

طرز تهیه املت لبنانی با سبزیجات تازه و سس تاهینی؛ املتی خوشمزه و ساده

 

هر ۱ قاشق غذاخوری سس تاهینی، ۱۲۱ کالری دارد. به خاطر وجود کالری بالای این سس، بهتر است این سس را با غذاها و ساندویچ‌هایی مصرف کنید که چربی کمتری دارند.

 

نکاتی درباره آشپزی لبنانی

 

اصطلاح «آشپزی لبنانی» به سبکی از آشپزی می‌گویند که دستور آن شامل غلات، سبزیجات، میوه و ماهی است و چربی‌های حیوانی کمتر در آن به چشم می‌خورد؛‌در نتیجه سالم‌تر است. همچنین در این سبک آشپزی، از مقدار بسیار زیادی سیر، روغن زیتون، لیموترش، جعفری و نخود استفاده می‌شود تا غذا طعم‌ بسیار خوبی بگیرد.

 

شاید به همین خاطر است که آشپزی و غذای مدیترانه‌ای طرفدار زیادی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید معروف‌ترین غذای لبنانی، در ایران نیز از محبوبیت زیادی برخورددار است و این غذا همان ساندویچ فلافل خودمان است. از دیگر غذاهای خوشمزه لبنانی می‌توان به شاورما، سالاد فاتوش، کنافه، لیدی فینگر، سالاد تبوله، فاروج مشوی، مناقیش و حمص یا هوموس اشاره کرد.

 

با پخت این غذاهای ساده و البته بسیار خوشمزه، مواد مغذی زیادی را نیز دریافت می‌کنید.

 

کالابرگ الکترونیک