۳ طرز تهیه لواشک خرمالو خوشمزه در فر، آفتاب و روی بخاری

۳ طرز تهیه لواشک خرمالو خوشمزه در فر، آفتاب و روی بخاری


15 آذر 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه لواشک خرمالو خوشمزه در فر، آفتاب و روی بخاری

لواشک خرمالو یک لواشک خوش‌طعم با بافتی گوشتی و سرشار از خواص میوه خرمالو است. شما می‌توانید لواشک خرمالو را هم داخل فر و هم در آفتاب درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه لواشک خرمالو را به دو روش در فر و آفتاب را به شما آموزش می‌دهیم.

 

 

طرز تهیه لواشک خرمالو در فر

 

 

طرز تهیه لواشک خرمالو در فر

 

مواد لازم برای تهیه لواشک خرمالو ملس در فر

 

  • خرمالوی رسیده و تازه له شده: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه لواشک خرمالو در فر

 

در این روش از طرز تهیه لواشک خرمالو، کافی است خرمالوهای شسته شده را پوره کنید و بعد آنها را در سینی فر بگذارید. فر را روی کمترین درجه تنظیم کنید و لواشک را در آن بپزید. بعد از سرد شدن لواشک‌ها، آنها را برش بزنید و در جای خشک و خنک نگه دارید. این لواشک را با کمک دستورالعمل زیر می‌توانید تهیه کنید.

 

مراحل طرز تهیه لواشک خرمالو در فر

مرحله اول: خرمالوها را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک خرمالو مثل سایر انواع لواشک باید خرمالو‌ها را با میکسر یا غذاساز کاملاً له کنید، تا یکدست شوند. برای این کار باید پوست خرمالو را جدا کنید و در صورتی که خرمالو هسته دارد، آن را بردارید و داخل مخلوط‌کن بریزید. مواد را خوب میکس کنید تا ترکیب یکدستی ایجاد شود. فر را روی کمترین دما و در حدود ۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اجازه دهید گرم شود.

 

مرحله دوم: پوره خرمالو را در سینی فر بریزید

 

سینی فر یا یک سینی مناسب را انتخاب کنید و خرمالو‌های میکس شده را داخل آن بریزید. میوه پوره شده را به خوبی در همه جای سینی پخش کنید، طوری که ضخامت آن در همه قسمت‌های سینی کمتر از ۵ سانتی‌متر شود. حالا سینی را داخل فر قرار دهید و برای ۶ تا ۸ ساعت آن را به حال خود رها کنید تا خرمالوها به آرامی خشک شوند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه سریال حرفه ای با بازی سیروان خسروی | چرا باید حرفه ای را ببینیم؟

مرحله سوم: خرمالوها را بپزید

 

بعد از حدود ۶-۷ ساعت درب فر را باز کنید و نگاهی به لواشک‌ خرمالو بیندازید. این لواشک‌ها زمانی آماده هستند که وقتی به سطح آن دست می‌زنید، سفت و در عین حال کمی چسبناک است. اگر حس کردید لواشک خرمالو هنوز کمی خیس است بهتر است ۱ ساعت دیگر لواشک‌ها را در فر بگذارید و بعد از اتمام ۸ ساعت آن‌ها را بردارید.

بعد از درست شدن لواشک خرمالو، سینی فر را خارج کنید و اجازه دهید خنک شود. وقتی سینی سرد شود، به راحتی می‌توانید لواشک‌ها را از روی سینی جدا کنید.

 

مرحله چهارم: لواشک‌ خرمالو را برش بزنید

 

دستور تهیه لواشک خرمالو ملس

 

بعد از جدا کردن لواشک خرمالو از داخل سینی می‌توانید آن‌ها را به صورت عمودی برش بزنید و به صورت رول درآورید. برای نگهداری از لواشک خرمالو باید آن‌ها را در ظرف درب بسته نگه دارید.

 

روش نگهداری لواشک خرمالو

 

برای نگهداری طولانی می‌توانید ظرف لواشک خرمالو را در فریزر قرار دهید و هر زمان که دوست دارید آن را خارج کنید و بعد از چند دقیقه میل کنید. اگر مایکروفر یا توستر دارید برای تهیه انواع لواشک از جمله لواشک خرمالو می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیپس خرمالو به ۵ روش

 

طرز تهیه لواشک خرمالو در آفتاب

 

طرز تهیه لواشک خرمالو به دو روش در فر و آفتاب

 

مواد لازم برای تهیه لواشک خرمالو آفتابی

 

  • خرمالوی رسیده: ۱ کیلوگرم
  • آب: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه لواشک خرمالو در آفتاب

 

برای درست کردن لواشک خرمالو در آفتاب، به عنوان یکی از راحت‌ترین روش‌های طرز تهیه لواشک خرمالو، کافی است پوره‌های خرمالو را آماده کنید و آنها را در سینی در آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. برای مشاهده جزییات تهیه این لواشک خوشمزه و پرخاصیت، مراحل زیر را انجام دهید.

 

طرز تهیه لواشک خرمالو به در آفتاب

 

مرحله اول: خرمالوها را بپزید و صاف کنید

 

در مرحله اول از طرز تهیه لواشک خرمالو در آفتاب باید خرمالو‌ها را بشویید و در قابلمه بزرگی بریزید. یک لیوان آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید خرمالوها روی گاز کمی پخته شوند و آب آن مقداری جمع شود.

سپس زیر گاز را خاموش کنید و چند دقیقه صبر کنید تا خرمالوها سرد شوند. بعد از چند دقیقه یک آبکش را روی یک کاسه بزرگ قرار دهید و خرمالوهای پخته را داخل آبکش بریزید. گوشت خرمالوها را با گوشتکوب فشار دهید تا از آبکش خرج شود و فقط پوست آن باقی بماند.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog)

 

مرحله دوم: خرمالو‌ها را در سینی بریزید

 

در دومین مرحله از طرز تهیه لواشک خرمالو باید یک سینی استیل را کمی چرب کنید یا کاغذ روغنی یا پلاستیک روی آن پهن کنید. سپس خرمالوهای له شده را روی سینی پهن کنید. به یاد داشته باشید که قطر مایه لواشک نباید خیلی نازک و یا خیلی ضخیم باشد.

حالا سینی را در جای که نور مستقیم آفتاب به آن می‌تابد، قرار دهید. هر چقدر ضخامت لواشک شما کمتر باشد، لواشک‌ها سریع‌تر آماده می‌شوند. شما می‌توانید برای درست کردن این لواشک همانند روش قبل، پوست خرمالوها را بگیرید و بعد از میکس کردن، آن را داخل سینی بریزید و آماده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای خرمالو براق به ۳ روش

 

طرز تهیه لواشک خرمالو روی بخاری

 

برای طرز تهیه لواشک خرمالو روی بخاری، به هر یک از روش‌های بالا (پوره پخته شده یا پخته نشده خرمالو) مایه لواشک خرمالو را آماده کنید. سپس کف سینی را یک پلاستیک قرار دهید و روی آن را مایه لواشک بریزید. سینی را روی بخاری قرار دهید تا با حرارت بخاری، آب خود را از دست بدهد و خشک شود.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک خرمالو ملس و خوشمزه

 

فوت و فن های طرز تهیه لواشک خرمالو خوشمزه

 

*دقت داشته باشید که بعضی از خرمالو‌ها دارای هسته هستند. بنابراین قبل از میکس کردن خرمالو با میوه‌های دیگر، حتما آن را چک کرده و هسته‌ها را خارج کنید.

*اگر می‌خواهید طعم لواشک خرمالو به ترشی بزند، به آن مقداری جوهر یا آب لیموترش اضافه کنید.

*در صورتی که می‌خواهید لواشکتان طعم ملسی داشته باشد، کمی شکر به آن اضافه کنید. میزان افزودن این چاشنی‌ها به ذائقه شما بستگی دارد.

*برای نگهداری از لواشک خرمالو، بهتر است لواشک‌ها را بعد از خشک شدن، برش زده و در ظرف در بسته بگذارید. لواشک‌ها را برای جلوگیری از سفت شدن، در یخچال نگهداری کنید.

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که لواشک‌ خرمالو به پلاستیک نچسبد؟

 

برای جلوگیری از چسبیدن لواشک خرمالو به پلاستیک، قبل از ریختن مایه لواشک روی پلاستیک، آن را با کمی روغن چرب کنید. سپس مایه لواشک را اضافه کنید.

 

چقدر طول می‌کشد که لواشک خرمالو خشک شود؟

 

بسته به روشی که لواشک خرمالو را درست می‌کنید، مدت زمان آماده شدن آن هم فرق دارد. ولی در حالت کلی بین ۱ تا ۴ روز طول می‌کشد تا لواشک‌هایتان آماده شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک