معرفی رمان‌ها و کتابهای برنده جایزه پولیترز که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند

معرفی رمان‌ها و کتابهای برنده جایزه پولیترز که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند


1 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی رمان‌ها و کتابهای برنده جایزه پولیترز که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند

جایزه پولیترز، جایزه‌ای معتبر است که در بخش‌های مختلفی مثل عکس، کتاب، رمان و موسیقی به افراد داده می‌شود. پس از معرفی بهترین و پرفروش ترین رمان های ایرانی، رمان های پرفروش خارجی و کتاب های برنده جایزه نوبل، امروز در این مقاله می‌خواهیم رمانها و کتاب‌های برنده جایزه پولیترز را به شما معرفی کنیم.

 

۱- مترجم دردها؛ جومپا لاهیری

 

معرفی رمان ها و کتاب های برنده جایزه پولیترز که به زبان فارسی ترجمه شده اند

 

«جومپا لاهیری» (Jhumpa Lahiri) نویسنده موفق آمریکایی-هندی است که با نوشتن اولین کتابش، یعنی «مترجم دردها» موفق به دریافت جایزه پولیترز در سال ۲۰۰۰ میلادی شد و به عنوان یکی از برندگاه جایزه پولیتزر برای همیشه نامش در دنیای ادبیات ثبت شد. کتاب مترجم دردها مجموعه‌ای از ۹ داستان است. تاکنون ۱۵ نسخه از این کتاب در سراسر جهان به فروش رفته است و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است. این کتاب در کشور ما نیز توسط «مژده دقیقی» و «امیر مهدی حقیقت» ترجمه شده است.

 

۲- کشتن مرغ مینا؛ هارپر لی

 

معرفی رمان ها و کتاب های برنده جایزه پولیترز که به زبان فارسی ترجمه شده اند

 

«کشتن مرغ مینا» یا «کشتن مرغ مقلد» نام یکی از کتابهای برنده جایزه پولیترز در سال ۱۹۶۴ میلادی است. نویسنده این کتاب، نویسنده آمریکایی «هارپر لی» (Nelle Harper Lee) است. این رمان که بیشتر به‌خاطر طنزش محبوب شده است؛ تاکنون به ۴۰ زبان مختلف دنیا ترجمه و بیش از ۴۰ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است. داستان این کتاب از زبان دختر وکیلی سفید پوست روایت می‌شود که پرونده فردی سیاه‌پوست را رسیدگی می‌کند. هارپر لی مسائل مختلف اجتماعی، اختلاف طبقاتی، تبعیض نژادی و بسیاری مسائل دیگر را به‌خوبی در این کتاب روایت کرده است.

جالب است بدانید که در سال ۱۹۶۲، «رابرت مالیگن» (Robert Mulligan‎) فیلمی را همین نام و با اقتباس از همین رمان ساخت که بسیار محبوب و پرفروش شد.

 

۳- پیرمرد و دریا؛ ارنست همینگوی

 

قبلا درمورد این کتاب محبوب، در مقاله کتاب هایی که برنده جایزه نوبل شده‌اند، به تفضیل توضیح داده‌ایم. این کتاب یکی از عوامل مهم بردن جایزه نوبل برای همینگوی بود؛ همچنین همینگوی به‌خاطر نوشتن این کتاب، جایزه ادبی پولیترز را نیز برده است. پیرمرد و دریا همواره یکی از بهترین و پرفروش‌ترین کتابهای تاریخ ادبیات دنیاست.

 

۴- بر باد رفته؛ مارگارت میچل

 

معرفی رمان ها و کتاب های برنده جایزه پولیترز که به زبان فارسی ترجمه شده اند

 

رمان معروف «بر باد رفته» یکی دیگر از کتابهای برنده جایزه پولیترز در سال ۱۹۳۷ و به قلم نویسنده آمریکایی، «مارگارت میچل» (Margaret Munnerlyn Mitchell) است. البته این کتاب علاوه بر دریافت جایزه معتبر ادبی پولیترز، جایزه «کتاب ملی» در سال ۱۹۳۶ را نیز از آن خود کرده است.

داستان بر باد رفته، درباره جنگ داخلی آمریکاست؛ دختری به نام «اسکارلت» به دنبال عشق از دست‌رفته‌اش می‌گرد. او ۳ بار ازدواج می‌کند تا بالاخره به عشق زندگی‌اش می‌رسد.

 

۵- خوشه‌های خشم؛ جان استاین‌بک

 

معرفی رمان ها و کتاب های برنده جایزه پولیترز که به زبان فارسی ترجمه شده اند

 

یک خانواده فقیر آمریکایی، به امید بهبود اوضاع‌شان به کالیفرنیا مهاجرت می‌کنند؛ اما با مشکلات و چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند و اوضاع از کنترل‌شان خارج می‌شود. این چند جمله، خلاصه داستان «خوشه‌های خشم» اثر «جان استاین‌بک» (John Ernst Steinbeck) است و یکی از کتاب های برنده جایزه پولیترز است. خواندن زندگی تکان‌دهنده این خانواده و دست‌وپنجه نرم‌ کردن آنها با فقر، نیازمند وجدانی بیدار است.

«جان فورد» (John Ford) محبوب و دوست‌داشتنی نیز این رمان کلاسیک را به پرده سینما برده است.

 

۶- عصر بی‌گناهی؛ ادیت وارتون

 

کتاب «عصر بی‌گناهی» معروف‌ترین اثر نویسنده آمریکایی «ادیت وارتون» (Edith Wharton) است. ادیت وارتون به‌خاطر نوشتن این کتاب، تبدیل به اولین زنی شد که موفق به دریافت جایزه ادبی پولیترز شد. داستان این کتاب با موضوعات خانوادگی، اجتماعی و عاشقانه است.

 

۷- اتحادیه ابلهان؛ جان کندی تول

 

معرفی رمان ها و کتاب های برنده جایزه پولیترز که به زبان فارسی ترجمه شده اند

 

«جان کندی تول» (John Kennedy Toole) پس از نوشتن این اثر در ۳۰سالگی، به ناشران زیادی سر زد اما هیچ‌کدام از آنها حاضر نشدند کتاب او را چاپ کنند. جان کندی نیز پس از این ناکامی، خودکشی کرد. ۱۱ سال بعد از خودکشی او، مادرش توانست کتاب او را به چاپ برساند. پس از چاپ کتاب، اثر این نویسنده با تحسین بسیاری روبه‌رو شد و جایزه ادبی پولیترز را از آن خود کرد. این کتاب در سال ۱۹۸۰، به یکی از پرفروش‌ترین رمان‌ها تبدیل شد. اگر ناشران کتاب او را چاپ می‌کردند؛ جهان از چنین شخص بااستعدادی محروم نمی‌شد.

 

داستان کتاب اتحادیه ابلهان، درباره پسری سی و چند ساله، چاق، تنبل و دردسر سازی است که از جامعه مصرف‌گرا تنفر دارد و با روحیه آرمان‌گرای خودش زندگی می‌کند. رمان معروف و متفاوت اتحادیه ابلهان را «پیمان خاکسار» ترجمه و «نشر چشمه» آن را منتشر کرده است.

 

کالابرگ الکترونیک