طرز تهیه ته انداز ماهی به روش آبادانی و بوشهری

طرز تهیه ته انداز ماهی به روش آبادانی و بوشهری


8 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ته انداز ماهی یا مدفونه ماهی بوشهری و آبادانی

ته انداز ماهی یا مدفونه ماهی یک روش فوق‌العاده برای درست کردن ماهی و پلو است که در آن ماهی در کف قابلمه قرار می‌گیرد و به همراه شوید پلو طعم بی‌نظیری دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی  طرز تهیه ته انداز ماهی یا مدفونه ماهی به روش آبادانی و بوشهری را به عنوان یک غذای خوشمزه با ماهی در مجله کوروش به شما آموزش می‌دهیم.

 

 

 

طرز تهیه ته انداز ماهی آبادانی و بوشهری

 

روش پخت ته انداز ماهی بوشهری

 

مواد لازم برای آماده کردن ماهی ته انداز

 

  • ماهی قزل آلا: ۳ تکه
  • پیاز حلقه‌ای: ۱ عدد
  • سیر رنده شده: ۳ حبه
  • نمک و فلفل قرمز تند: به مقدار لازم
  • ادویه کاری: نصف قاشق چای‌خوری
  • پاپریکا: ۱ قاشق چای خوری
  • روغن سرخ کردنی: ۲ قاشق غذاخوری
  • سرکه: ۵ قاشق غذاخوری

 

 

مواد لازم برای تهیه شوید پلو ته انداز

 

  • شوید تازه خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز خرد شده: ۱ عدد
  • سیر زنده شده: ۲ حبه
  • ادویه کاری: ۱ قاشق چای خوری
  • پودر زنجبیل: نصف قاشق چای خوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • زردچوبه: نصف قاشق چای خوری
  • زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مدفونه ماهی

 

مراحل طرز پخت مدفونه ماهی جنوبی

 

مرحله اول؛ مزه دار کردن ماهی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ته انداز ماهی بوشهری باید پوست ماهی را با کمک یک چاقوی تیز جدا کنید. سپس ماهی‌ها را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و پیازهای حلقه شده، روغن مایع، سرکه و نمک و فلفل را به ماهی اضافه کنید. مواد را کمی ترکیب کنید و بعد ماهی را به همراه همه مواد داخل یک کیسه فریزر یا زیپ کیپ بریزید و درب آن را محکم کنید و کمی زیر و رو کنید. کیسه را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا ماهی طعم‌دار شود.

حتما بخوانید  خواص قارچ و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن شوید پلو برای مدفونه ماهی

 

در دومین مرحله از طرز تهیه ته انداز ماهی جنوبی با شوید پلو باید بعد از شستن و خشک کردن شویدهای تازه آن‌ها را کاملاً خرد کنید. برنج را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب نمک بخیسانید. پیاز را به صورت ریز و نگینی خرد کنید. در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و پیازها را کمی تفت دهید.

 

سپس سیر و ادویه‌ کاری، نمک، زردچوبه و زنجبیل را به آن اضافه کنید و باز هم تفت دهید. شویدهای خرد شده را به ترکیب پیاز و ادویه‌ها اضافه کنید و خوب سرخ کنید تا آب شوید کاملاً جمع شود.

 

 

مرحله سوم؛ سرخ کردن ماهی مزه‌دار شده برای ته انداز آبادانی

 

فوت و فن های طرز تهیه ته انداز ماهی یا مدفونه ماهی

 

در این مرحله از آماده کردن ته انداز ماهی بوشهری باید مقداری روغن در یک قابلمه نچسب بریزید و ماهی‌های مزه‌دار شده را در روغن داغ بیندازید و سرخ کنید. ابتدا یک سمت ماهی را خوب سرخ کنید و بعد آن را برگردانید تا طرف دیگر ماهی نیز به خوبی سرخ شود.

 

ترکیب پیازها و ادویه‌های مزه‌دار شده را هم به کنار ماهی اضافه کنید تا سرخ شوند. حالا برای مزه‌دار کردن ته انداز ماهی قزل آلا باید مقداری زعفران آب شده روی ماهی بریزید و کمی با پشت قاشق فشار دهید و ماهی‌ها را کف قابلمه به خوبی بچینید.

 

 

مرحله چهارم؛ دم کردن مدفونه ماهی

 

در مرحله آخر از طرز پخت ته انداز ماهی آبادانی و بوشهری باید مقداری آب و نمک در یک قابلمه بریزید تا به جوش بیاید. سپس برنج‌ها را به قابلمه در حال جوش اضافه کنید و یک قاشق روغن به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج کمی باز شود و به مرحله آبکش کردن برسد.

 

سپس برنج را آبکش کنید و آن را با مواد شوید پلو که از قبل آماده کردید، ترکیب کنید و روی ماهی بریزید. شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را محکم روی آن قرار دهید تا مدفونه ماهی به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت دم بکشد. در انتهای پخت کمی قابلمه را تکان دهید و سپس قابلمه را داخل یک سینی برعکس کنید و ته انداز ماهی را نوش جان کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک چای بسیار خوشمزه و ساده در فر و در قابلمه

 

 

این بود طرز تهیه ته انداز ماهی عربی، نوش جان!

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته انداز ماهی جنوبی

 

طرز تهیه ته انداز آبادانی

 

*شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری زعفران آب شده به پلو ته انداز ماهی عطر و طعم بهتری به آن بدهید بدهید.

 

*به طور معمول جنوبی‌ها این غذا را به صورت ته انداز ماهی شکم پر که به آن مدفونه ماهی می‌گویند یا ته انداز ماهی شیر و ته انداز تن ماهی نیز درست می‌کنند.

 

*برای دستور پخت و درست کردن ته انداز ماهی می‌توانید از انواع ماهی بدون استخوان نیز استفاده کنید تا خوردن آن راحت‌تر باشد.

 

*بسیاری از افراد ته انداز ماهی را به صورت ترش و تند آماده می‌کنند، شما می‌توانید برای طعم‌دار کردن ماهی می‌توانید از ترکیب رب گوجه و تمبر هندی نیز استفاده کنید.

 

*در صورت تمایل می‌توانید از ماهی درسته سرخ شده در کف قابلمه استفاده کنید.

 

*می‌تواند بنا به ذائقه خودتان مقدار سیر و شوید ته انداز ماهی ابادانی را بیشتر کنید.

 

*طرز تهیه ته انداز ماهی بوشهری هم مشابه ته انداز ماهی آبادانی است و ماهی ته برنج و کف قابلمه قرار می‌گیرد. فقط در ته انداز ماهی بوشهری، از ادویه‌های محلی بوشهر هم استفاده می‌شود.

 

*بد نیست بدانید طرز تهیه ته انداز با مرغ یا بال مرغ و ته انداز گوشت و حتی ته انداز بادمجان و سیب زمینی هم مرسوم است. به ته انداز مرغ، ارمنی پلو هم می‌گویند.

 

 

سوالات متداول

 

مدفونه ماهی چیست؟

 

به ته‌ انداز ماهی، مدفونه ماهی هم گفته می‌شود. در طرز تهیه مدفونه ماهی، ماهی در انتهای قابلمه گذاشته و روی آن با برنج (انواع برنج) پوشانده می‌شود.

 

 

ته انداز ماهی را با چه ماهی‌هایی می‌توان درست کرد؟

 

مدفونه ماهی یا ته انداز ماهی را می‌توانید با انواع ماهی‌های جنوبی مثل ماهی شوریده، ماهی حلوا سفید، ماهی راشگو و … درست کنید ولی انواع ماهی‌های بدون استخوان برای درست کردن مدفونه ماهی متداول‌ترند.

 

کالابرگ الکترونیک