۶ روش آسان پاک کردن چربی فیلتر و شیشه هود آشپزخانه

۶ روش آسان پاک کردن چربی فیلتر و شیشه هود آشپزخانه


6 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
6 روش آسان پاک کردن چربی فیلتر و شیشه هود آشپزخانه

تمیز کردن هود آشپزخانه آنچنان که به نظر می‌رسد، مشکل نیست تنها لازم است از راهکارهای موثری برای این پاک کردن چربی هود آشپزخانه استفاده کنید و این کار را به طور مرتب انجام دهید تا نتیجه بهتری به دست آورید. در این مقاله می‌توانید راهنمای کامل و بهترین روش‌های تمیز کردن و پاک کردن چربی شیشه و فیلتر و تمام قسمت‌های هود آشپزخانه به روش‌های مختلف را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

چرا تمیز کردن و پاک کردن چربی هود آشپزخانه اهمیت دارد؟

 

چرا تمیز کردن و پاک کردن چربی هود آشپزخانه اهمیت دارد؟

 

بسیاری از ما به تمیزی هود آشپزخانه اهمیت نمی‌دهیم و به ندرت مراقبت‌های لازم را از آن انجام می‌دهیم. از طرفی تمیز کردن و پاک کردن چربی هود آشپزخانه تنها به بخش بیرونی و ظاهری آن بستگی ندارد و مهم‌ترین بخشی که باید هر از چند گاهی تمیز شود، مربوط به فیلترهای هود است.

تمیز نکردن فیلترهای هود می‌تواند موجب انسداد سوراخ‌های فیلتر شود و رسوب چربی در فیلتر را زیاد کند و از همین رو بعد از روشن کردن هود بوی بدی در آشپزخانه شما ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر این موضوع روی مکش هوا توسط هود تاثیر می‌گذارد و کیفیت هود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

 

تمیز کردن شیشه و فیلتر هود آشپزخانه با ترکیب سرکه و جوش شیرین

 

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن چربی هود آشپزخانه

 

برای تمیز کردن شیشه و فیلتر هود آشپزخانه قبل از هر اقدامی لازم است لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای این کار را تهیه کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

  • آب داغ
  • جوش شیرین
  • دستکش
  • محلول سرکه
  • شوینده ضد چربی
  • برس با موهای نرم
  • برس با موهای محکم
  • پارچه یا حوله مخصوص خشک کردن

 

ابتدا گرد و غبار هود را تمیز کنید

 

گرد و غبار را تمیز کنید

 

برای تمیز کردن هود آشپزخانه ابتدا یک پارچه روی گاز پهن کنید تا در زمان تمیز کردن هود ذرات آلودگی روی آن پخش نشود. سپس به وسیله یک پارچه خشک گرد و غبار روی هود را تمیز کنید. همه بخش‌ها و کنارهای هود را با کمک دستمال تمیز کنید تا خاک سطح آن به خوبی پاک شود.

 

سطح خارجی هود را تمیز کنید

 

برای تمیز کردن سطح ظاهری هود آشپزخانه مقداری صابون یا هر شوینده از بین برنده چربی را با کمی آب گرم ترکیب کنید تا خوب کف کند. سپس با استفاده از برس یا یک پارچه مناسب کف را روی هود بکشید و ذرات چربی روی هود را تمیز کنید.

بعد از این کار یک هود را به وسیله یک حوله نم‌دار تمیز پاک کنید و سپس خشک نمایید. اگر سطح هود شما پر از لکه‌های چربی شده و حالتی چسبناک دارد، می‌توانید از سرکه برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

حتما بخوانید  12 کاربرد جالب مایع سفید کننده در خانه داری و باغبانی و ...

 

سطح زیر هود را تمیز کنید

 

سطح زیر هود را تمیز کنید

 

برای تمیز کردن سطح زیرین هود، تنها لازم است فیلترها را خارج کنید. حالا دستکش به دست کنید و مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و کمی صابون یا تمیز کننده ضد چربی به آن اضافه کنید. یک برس برای آغشته کردن به محلول تمیز کننده‌ای که آماده کرده‌اید نیاز دارید.

جوش شیرین می‌تواند با خنثی کردن ترکیبات اسیدی چربی‌های چسبیده در هود را در خود حل کند و آن را تمیز نماید. برای اثر بخشی بهتر می‌توانید مواد تمیز کننده را برای نیم ساعت روی محل اسپری کنید و بعد با برس لکه‌ها و ذرات چربی را پاک کنید.

 

 

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه

 

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه

 

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با موادی مثل جوش شیرین و سرکه مهم‌ترین بخش آن است. این کار باید بعد از جدا کردن فیلترها انجام شود. برای این کار ابتدا با کمک یک دستمال سطح فیلتر را تمیز کنید تا ذرات درشت روی آن خارج شود.

سپس سینک را پر از آب کنید. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فیلتر را در آن قرار دهید. سپس یک محلول از آب  و ۱/۴ جوش شیرین تهیه کنید و با کمک برس محکم شروع به تمیز کردن فیلتر کنید. سپس فیلتر را با آب گرم بشویید و مقداری سرکه روی آن اسپری کنید.

سرکه را با کمک یک پارچه میکروفیبر از سطح فیلتر پاک کنید. اگر احساس کردید که فیلترها هنوز نیاز به تمیزی بیشتر دارند، دوباره این روند را تکرار کنید. بهتر است هر ۳ تا ۶ هفته یک بار اقدام به تمیز کردن فیلتر هود کنید تا هود آشپزخانه شما عملکرد بهتری داشته باشد. می‌توانید سرکه و جوش شیرین را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

بعد از تمیز کردن هود آشپزخانه حتما دریچه هود را بررسی کنید

 

بعد از تمیز کردن فیلتر و سطح ظاهری هود با جوش شیرین و سرکه بهتر است مجرای هود را نیز بررسی کنید. دریچه هود شما باید کاملا باز شود. برای این کار با استفاده از یک چراغ قوه مجرای اصلی هود را بررسی کنید و یا از فردی متخصص بخواهید هر چند سال یک بار این کار را برای شما انجام دهد.

این کار موجب عملکرد بهتر هود و همچنین جلوگیری از خراب شدن آن می‌شود. به یاد داشته باشید که تمیز کردن مداوم فیلترها و استفاده درست از هود موجب می‌شود که مشکلی در کانال‌های آن ایجاد نشود.

 

تمیز کردن فیلتر هود با آب جوش، مایع ظرفشویی و جوش شیرین

 

تمیز کردن فیلتر هود با آب جوش، مایع ظرفشویی و جوش شیرین

 

اگر با خودتان فکر می‌کنید که چگونه هود قدیمی را تمیز کنیم راهکار شما استفاده از ترکیب آب جوش، مایع ظرفشویی و جوش شیرین است. برای این کار باید یک ظرف بزرگ پر از آب جوش آماده کنید. سپس به اندازه ۱ قاشق مایع ظرفشویی و ۱/۴ لیوان جوش شیرین به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

فیلتر هود را در آب قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از یک برس غیرفلزی فیلترها را بشویید. در صورت نیاز می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی روی برس بریزید تا فیلترها راحت‌تر تمیز شوند. در نهایت فیلترها را آبکشی کرده و خوب خشک کنید. می‌توانید انواع مایع ظرفشویی از برندهای معتبر بازار را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

تمیز کردن هود و فیلتر آن با اسپری‌های تمیزکننده

 

تمیز کردن هود و فیلتر آن با اسپری‌های تمیزکننده

 

برای تمیز کردن بدنه و فیلتر هود می‌توانید از اسپری‌های تمیزکننده چند منظوره آماده موجود در بازار نیز استفاده کنید. برخی از این اسپری‌ها طوری طراحی شده‌اند که پاک کننده قوی چربی هستند و ذرات چربی و آلودگی را به راحتی در خود حل می‌کنند.

حتما بخوانید  15 نکته برای سفر راحت با ماشین شخصی، اتوبوس و هواپیما

برای این کار باید تمیزکننده را روی بدنه هود اسپری کنید. سپس فیلترها را از هود خارج کنید و مقداری از تمیزکننده را روی آن‌ها نیز اسپری کنید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس می‌توانید با استفاده از یک پارچه میکروفایبر بدنه هود را پاک کنید.

برای تمیز کردن فیلترهای هود بهتر است از یک برس غیرفلزی استفاده کنید تا بقایای چربی کاملاً از لابه‌لای فیلتر تمیز شود. در انتها فیلتر را بشویید و خوب خشک کنید. این اسپری‌ها حتی برای پاک کردن چربی کابینت نیز مناسب هستند. می‌توانید دستمال میکروفایبر و  اسپری‌ پاک کننده چند منظوره را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

پاک کردن چربی هود با محلول گاز پاک کن

 

برای پاک کردن چربی هود می‌توانید از محلول‌های گاز پاک کن استفاده کنید. برای این کار باید مقداری از محلول را روی فیلتر یا بدنه هود بریزید و سپس شروع به تمیز کردن چربی‌ها و آلودگی‌ها کنید.

این محلول‌ها به خوبی چربی را در خود حل می‌کنند و ظاهری درخشان به هود شما می‌بخشند. می‌توانید انواع اسپری گاز پاک کن را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

تمیز کردن هود با پودر ماشین لباسشویی

 

تمیز کردن هود با پودر ماشین لباسشویی

 

راهکار بعدی برای تمیز کردن هود آشپزخانه استفاده از مقداری پودر ماشین لباسشویی است. برای این کار باید مقداری پودر را با آب ترکیب کنید. سپس با یک اسفنج نرم بدنه هود را تمیز کنید.

برای تمیز کردن فیلتر هود نیز می‌توانید از یک برس استفاده کنید. برای تهیه پودر ماشین لباسشویی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید همین حالا محصول مورد نظرتان را از فروشگاه‌های افق کوروش خرید کنید.

 

تمیز کردن فیلتر هود با قرص ماشین ظرفشویی

 

یکی از کاربردهای قرص ماشین ظرفشویی تمیز کردن فیلتر هود است. برای این کار باید داخل سینک را از آب پر کنید و فیلتر هود را برای ۱۰ دقیقه داخل آب قرار دهید. سپس قرص ماشین ظرفشویی را خیس کنید و به آرامی روی فیلتر بکشید.

کمی آب جوش روی قرص بریزید تا نرم‌تر شود. سپس با یک برس یا مسواک شروع به تمیز کردن فیلتر هود کنید. در نهایت فیلتر را با آب گرم بشویید و آن را کاملاً خشک کرده و روی هود نصب کنید. می‌توانید انواع قرص ماشین ظرفشویی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

سوالات متداول

 

چربی هود را چگونه تمیز کنیم؟

 

قویترین پاک کننده چربی هود استفاده از ترکیب آب جوش، مایع ظرفشویی و جوش شیرین است. به جز آن می‌توانید برای پاک کردن چربی هود از اسپری‌های تمیزکننده موجود در بازار نیز استفاده کنید.

 

پاک کردن چربی هود با جوش شیرین و سرکه چگونه است؟

 

برای پاک کردن چربی می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. برای این کار باید ابتدا یک ترکیب از آب و ۱/۴ جوش شیرین تهیه کنید و روی فیلتر هود بریزید. سپس با یک برس فیلترها را تمیز کنید. در نهایت مقداری سرکه روی آن اسپری کنید تا چربی‌ها کاملاً از بین بروند.

 

بهترین روش برای پاک کردن چربی هود شیشه‌ای چیست؟

 

برای تمیز کردن چربی هود شیشه‌ای بهتر است ترکیب آب، جوش شیرین و سرکه را داخل یک شیشه اسپری دار بریزید و با کمک یک پارچه میکروفایبر بدنه شیشه‌ای هود را تمیز کنید.

 

 

منابع: prolinerangehoods ، thespruce، thekitchn

 

کالابرگ الکترونیک