بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در خاورمیانه از نگاه فوربس

بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در خاورمیانه از نگاه فوربس


23 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بزرگ ترین فروشگاه خرده فروشی خاورمیانه

بهتر است نگاهی به بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای در خاورمیانه بیندازیم، تا درک شفاف‌تری از رشد صنعت خرده فروشی‌ در این منطقه پیدا کنیم. صنعت خرده فروشی در خاورمیانه که پیش‌تر در زمینه بازار آفلاین فعالیت می‌کرد، به طور قابل توجهی به سمت بازار آنلاین و تجارت الکترونیک روی آورده است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی  مجله کوروش، بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در خاورمیانه را معرفی می‌کنیم.

پیش‌بینی رشد ۲۰ درصدی تجارت الکترونیک خرده فروشی خاورمیانه

 

پیش‌بینی رشد ۲۰ درصدی تجارت الکترونیک خرده فروشی خاورمیانه

 

پیش بینی می‌شود در پنج سال آینده تجارت الکترونیک در بازار صنعت خرده فروشی در خاورمیانه و آفریقا رشدی معادل ۲۰ درصد داشته باشد و از رشد ۱۳ درصدی جهانی پیشی بگیرد. در شرایط که امارات با رقم ۸۳% بالاترین میزان نفوذ تلفن‌های هوشمندانه در سطح جهان را دارد، انتظار چنین رشدی چندان عجیب نیست. بیش از ۷۰ درصد از مردم امارات از سایت‌ و شبکه‌های اجتماعی متعلق به کشورهای شورای خلیج فارس برای خرید استفاده می‌کنند.

این آمار خود حاکی از افزایش تمایل مردم این منطقه به خرید آنلاین است. یکی از رمزهای موفقیت فروشگاه های زنجیره ای موفق در خاورمیانه همین موضوع است. آن‌ها توانسته‌اند به صورت موفقیت‌آمیز یک تعادل مناسب میانه فروش آنلاین و آفلاین برقرار کنند.

 

 

بیشتر بخوانید» خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد؟ «

 

 

«مجموعه الشایع» از بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای در خاورمیانه

 

«مجموعه الشایع» از بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای در خاورمیانه

 

مجموعه «الشایع» یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در خاورمیانه است که دفتر مرکزی آن در کویت واقع شده است. این شرکت با بیش از ۹۰ برند تجاری خرده فروشی در خاورمیانه، شمال آفریقا، روسیه، ترکیه و اروپا کار می‌کند. الشایع علاوه بر این در زمینه املاک و مستغلات، ساخت‌وساز، هتل و خودرو در خاورمیانه نیز فعالیت دارد. شرکت الشایع که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد، در حال حاضر در بیش از ۱۷ کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۶۰ هزار کارمند دارد. الشایع به عنوان بزرگ ترین فروشگاه زنجیره‌ای در خاورمیانه با بیش از ۴۵۰۰ فروشگاه در ۷ بخش از کفش گرفته تا بهداشت و زیبایی، غذا، اپتیک، داروخانه، اثاثیه منزل و وسایل سرگرمی فعالیت می‌کند.

حتما بخوانید  بهترین استراتژی‌های تخفیف در فروشگاه‌‌های خرده فروشی بدون آسیب به فروش

 

 

گروه الفطیم، دومین فروشگاه بزرگ خرده فروشی در خاورمیانه

 

گروه الفطیم، دومین فروشگاه بزرگ خرده فروشی در خاورمیانه

 

گروه «الفطیم» یک شرکت بزرگ زمینه خرده فروشی تجهیزات الکترونیکی خودرو و بیمه است. این شرکت در ابتدا تحت عنوان ماجد الفطیم راه‌اندازی شد. اما در سال ۱۹۲۲ از کمپانی ماجد الفطیم جدا شد. الفطیم به صورت مستقل با نام گروه الفطیم شروع به کار کرد. دفتر مرکزی الفطیم در امارات است. حالا رشد گروه الفطیم به جایی رسیده که نمایندگی فروش محصولات شرکت‌هایی چون تویوتا، لکسوس، ولوو و جیپ را در صنایع خودروسازی بر عهده دارد. این شرکت همچنین امتیاز نمایندگی محصولات پاناسونیک و توشیبا در صنایع الکترونیک و نمایندگی ایکیا را هم دارد.

خرده فروشی گروه الفطیم که در بیش از ۲۹ کشور در منطقه خاورمیانه و افریقایی شمالی، شعبه دارد. این شرکت اکنون یکی از بزرگ ترین فروشگاه های صنعت خرده فروشی در منطقه منا است. تعداد کارکنان این گروه بزرگ خرده فروشی ۴۲ هزار نفر است.

 

 

بخوانید: بررسی مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین برای مشتریان 

 

 

فروشگاه زنجیره ای ماجد الفطیم

 

فروشگاه زنجیره ای ماجد الفطیم

 

«ماجد الفطیم» یکی از بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در خاورمیانه است که در رتبه‌بندی فوربس در جایگاه سوم قرار گرفته است. این کمپانی اماراتی به صورت سوپرمارکت‌های زنجیره ای و هایپرمارکت‌ها فعالیت می‌کند. شرکت اماراتی ماجد الفطیم برخی از خدمات گردشگری و سرگرمی نیز ارائه می‌دهد. ماجد الفطیم در سیزده کشور منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی شعبه دارد.

دفتر مرکزی این فروشگاه زنجیره‌ ای بزرگ در امارات است. در حال حاضر فروشگاه زنجیره‌ای ماجد الفطیم بیش از ۵۶ هایپرمارکت و ۵۳ سوپرمارکت در نقاط مختلف خاورمیانه و آفریقای شمالی را مدیریت می‌کند. همچنین فعالیت فروشگاه های آفلاین نیز همچنان در برنامه‌های اصلی فروش آن قرار دارد. با این حال باید گفت که مدیران این کمپانی بزرگ خرده فروشی در خاورمیانه بخش آنلاین را فراموش نکرده‌اند.

حتما بخوانید  مدرن کردن فروشگاه های خرده فروشی با تجربه اومنی چنل

این شرکت سرمایه گذاری‌های زیادی در زمینه تجزیه و تحلیل داده از رفتار مشتری و هوشمندسازی انجام داده است. ماجد الفطیم همچنین پروژه‌های مشترکی در زمینه فناوری‌های نوین با چند شرکت نوپا آغاز کرده است. ماجد الفطیم بیش از ۱۲۰ فروشگاه در سراسر منطقه منا را اداره می‌کند و دارای مجوز منحصر به فردی از برندهای مطرح دنیا است.
تعداد کارکنان این خرده فروشی بیش از ۴۸ هزار نفر است. ماجد الفطیم در بیش از ۳۸ کشور شعبه دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۵ ترند اصلی زنجیره تامین خرده فروشی در ۲۰۲۱ «

 

 

گروه خرده فروشی صافولا در رده چهارم بزرگ ترین ها

 

گروه خرده فروشی صافولا در رده چهارم بزرگ ترین ها

 

در رتبه‌بندی مجله فوربس، گروه خرده فروشی «صافولا» در جایگاه چهارم بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در خاورمیانه قرار دارد. ۱۰ درصد از سهام این شرکت سعودی در اختیار دولت عربستان است. صافولا در زمینه تولید و توزیع روغن و محصولات لبنی فعالیت می‌کند. گروه صافولا از نظر میزان درآمد و ارزش سهام، بزرگ ترین شرکت غذایی عربستان سعودی است. صافولا همچنین در زمینه تولید و توزیع شکر هم در فروشگاه های مواد غذایی در کل خاورمیانه شناخته شده است. این کمپانی بزرگ در سال ۱۹۷۹ تاسیس شد و در حال حاضر در بیش از ۳۰ کشور دارای شعب مختلف است. تعداد کارکنان صافولا بیش از ۱۹۵۰۰ نفر هستند.

 

 

منبع: forbesmiddleeast

 

کالابرگ الکترونیک