راهنمای خرید تابلو فرش ماشینی و دستباف

راهنمای خرید تابلو فرش ماشینی و دستباف


11 آبان 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای خرید تابلو فرش

تابلو فرش یکی از اصیل‌ترین و زیباترین انواع تابلو برای زینت بخشیدن به فضای خانه است که انواع متفاوتی دارد. کیفیت و قیمت تابلو فرش با توجه به نوع بافت و طراحی آن و همچنین دستباف و ماشینی بودن فرش تعیین می‌شود و از همین رو آشنا بودن به روش‌های تشخیص فرش ماشینی و دستباف می‌تواند به شما کمک کند تا تابلوی ارزشمندتری را برای جلوه بخشیدن به منزل خود تهیه کنید. در این مقاله راهنمای خرید فرش می‌توانید با مطالعه جزییات خرید تابلو فرش در مجله کوروش، انتخاب هوشمندانه‌تری را تجربه کنید. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

 

با تفاوت‌های تابلو فرش ماشینی و دستباف آشنا شوید

 

تابلو فرش یک اکسسوری فوق العاده اصیل و جذاب در دکوراسیون داخلی است که هم به صورت دستی و هم با استفاده از تجهیزات ماشینی تولید می‌شود. به طور کلی افرادی که تنها کمی در زمینه فرش بافی آشنایی دارند و ویژگی‌های فرش ماشینی و دستباف را می‌شناسند، به راحتی می‌توانند این موضوع را تشخیص دهند.

 

با تفاوت‌های تابلو فرش ماشینی و دستباف آشنا شوید

 

فرش دستباف از این جهت که هنر دست یک هنرمند است و مدت‌ها برای بافت آن زمان صرف شده است، ارزش مادی بیشتری دارد و معمولاً جنس و کیفیت نخی که برای بافت آن استفاده می‌شود نیز می‌تواند بر قیمت این تابلو فرش تأثیر بگذارد. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی آشنا شوید.

 

 

بیشتر بخوانید: خرید انواع تابلو برای دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

روش تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی

 

روش‌های تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی بسیار آسان است. به راحتی این دو را می‌توانید از هم تفکیک کنید. ما در اینجا چند روش برای تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه شوید.

 

 

به پشت تابلو فرش توجه کنید

 

یکی از رایج‌ترین روش‌های تشخیص فرش ماشینی از فرش دستی توجه کردن به بافت فرش در پشت آن است. یکی از مشخصات تابلو فرش دستباف این است که در قسمت پشت یک فرش دستباف معمولاً گره‌های زیر و رو در برخی قسمت‌ها کمی ناهموار هستند و حتی ممکن است اندازه گره‌ها با هم متفاوت باشد.

 

به پشت تابلو فرش توجه کنید

 

در حالی که فرش ماشینی از آنجایی که با استفاده از تجهیزات ماشینی تولید شده، سطحی کاملاً صاف با گره‌های منظم دارد.

 

 

ریشه‌های تابلو فرش را با دقت ببینید

 

در راهنمای خرید تابلو فرش، توجه کردن به ریشه‌های فرش یک روش ساده است.یکی دیگر از مشخصات تابلو فرش دستباف این است که ریشه‌های فرش دستباف به فرش متصل است و در امتداد فرش قرار دارد.

 

ریشه‌های تابلو فرش را با دقت ببینید

 

اما در فرش‌های ماشینی ریشه فرش را به صورت جداگانه به آن وصل می‌کنند. در واقع شما با بررسی دقیق ریشه‌های فرش می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که فرش ماشینی است یا دستی.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های شستن فرش دستباف در خانه

 

 

لبه تابلو فرش دستباف با فرش ماشینی متفاوت است

 

یکی دیگر از مشخصات تابلو فرش دستباف این است که به طور معمول در فرش‌های دستباف طریقه نگه داشتن تار و پود و پیوستن آن‌ها به هم مشخص است. اما در تابلو فرش ماشینی معمولاً کناره‌های فرش دور دوزی می‌شود و کاملاً یکنواخت و صاف است.

 

 

به ظاهر تابلو فرش توجه کنید

 

از آنجایی که تابلو فرش ماشینی با استفاده از دستگاه تولید شده است، طرح آن بسیار دقیق و منظم است و هیچ تناقضی در طراحی به چشم نمی‌خورد. اما در تابلو فرش دستباف ممکن است در برخی بخش‌ها، الگو نامتقارن باشد و یا در بافت فرش اشتباه ایجاد شود.

 

به ظاهر تابلو فرش توجه کنید

 

الیاف مورد استفاده در تابلو فرش ماشینی و دستباف متفاوت است

 

معمولاً برای بافت تابلو فرش ماشینی از الیاف مصنوعی مثل پلی استر، اکریلیک یا ابریشم مصنوعی استفاده می‌شود تا قیمت متعادل‌تری برای خریدار داشته باشد. هر چند که امروزه بسیاری از فرش‌های ماشینی نیز با استفاده از الیاف طبیعی و گران‌قیمت تولید می‌شوند.

 

اما استفاده از الیافت طبیعی برای بافت فرش‌های دستباف معمولاً رایج‌تر است. برای بافتن تابلو فرش دستباف به طور معمول از پشم، ابریشم و پنبه کنف استفاده می‌شود و از همین رو قیمت مواد مورد استفاده در این فرش‌ها از فرش‌های ماشینی بیشتر است.

 

 

نوع رنگ مورد استفاده در الیاف تابلو فرش ماشینی و دستباف متفاوت است

 

از دیگر نکاتی که باید در راهنمای خرید تابلو فرش بدانید این است که در فرش‌های دستباف از الیاف تهیه شده از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها معمولاً سطح الیاف را پوشش می‌دهند. اما در فرش‌های ماشینی رنگ به درون الیاف فرش نفوذ کرده است و با کمی دقت می‌توانید به این موضوع پی ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های از بین بردن انواع لکه فرش بدون نیاز به قالیشویی

 

 

تابلو فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟

 

اینکه فرش دستباف بهتر است یا ماشینی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی تابلو فرش‌های دستباف ارزش مادی بیشتری دارند و برای تولید آن‌ها یک هنرمند یک تا دو سال زمان صرف کرده است. از همین رو بسیار ارزشمندتر از تابلو فرش‌های ماشینی هستند.

 

تابلو فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟

 

از طرف دیگر استفاده از الیاف و رنگ طبیعی در فرش‌های دستی موجب می‌شود تا حساسیت و آلرژی کمتری نسبت به فرش‌های ماشینی ایجاد کنند. به علاوه تابلو فرش دستباف به مرور زمان همچنان ارزشمند است و خریداران خودش را دارد، در حالی که تابلو فرش ماشینی بعد از مدتی ارزش مادی خاصی نخواهد داشت.

 

 

نکاتی که باید در مورد خرید تابلو فرش بدانید

 

بعد از اینکه کمی با راهنمای خرید تابلو فرش آشنا شدید، بهتر است بدانید که توجه به برخی نکات می‌تواند به شما کمک کند تا خرید بهتری را تجربه کنید.

 

نکاتی که باید در مورد خرید تابلو فرش بدانید

 

*برای خرید تابلو فرش بهتر است از فروشگاه‌های معتبری اقدام به خرید نمایید و قبل از خرید حتماً شناسنامه فرش در پشت آن را با دقت مطالعه کنید.

 

*قبل از خرید تابلو فرش بهتر است آن را خارج از قاب نیز مشاهده کنید تا متوجه نقص‌ها و کج بودن فرش شوید.

 

*به طور معمول تابلو فرش‌های چله ابریشم قیمت بالاتری دارند. برای تشخیص این امر می‌توانید به چله فرش نگاه کنید. چله ابریشم معمولاً ظرافت بیشتری دارد و کمی درخشنده‌تر از نخ است.

 

*قبل از خرید تابلو فرش حتما با ویژگی‌های تشخیص تابلو فرش دستباف و ماشینی آشنا شوید و با آگاهی کامل اقدام به خرید کنید.

 

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده و شما را برای خرید تابلو فرش اصل و زیبا راهنمایی کرده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: جدیدترین مدل‌ها و ترندهای فرش و موکت در سال ۲۰۲۱

 

 

کالابرگ الکترونیک