روز جهانی دست خط بهانه‌ای برای نوشتن و مرور روانشناسی خط شما

روز جهانی دست خط بهانه‌ای برای نوشتن و مرور روانشناسی خط شما


25 دی 1399 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز-جهانی-دست-خط

۲۳ ژانویه هر سال به مناسبت روز جهانی دست خط جشن گرفته می‌شود. گرچه با پیشرفت تکنولوژی معمولاً تعداد بسیار کمی از مردم در نقاط مختلف دنیا از دست نوشته استفاده می‌کنند، اما این بزرگداشت همچنان پابرجاست. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به روز جهانی دست خط و تحلیل روانشناسی دست نوشته می‌اندازیم.

 

تاریخچه روز جهانی دست خط

 

روز جهانی دست‌خط یا دست‌نویس در سال ۱۹۷۷ میلادی ثبت شد. درست زمانی که کارشناسان خط احساس کردند که هنر دست خط به عنوان یک مهارت در حال از بین رفتن است. در همان زمان بود که انجمن بین الملی نوشت افزار تصمیم گرفت کاری انجام دهد. کاری برای جلوگیری از کمرنگ شدن استفاده از دست خط و دست نوشته. به دنبال این نگرانی‌ها روز جهانی دست خط توسط این انجمن ثبت شد.

 

در حال حاضرعلی‌رغم اینکه تکنولوژی جای دست نوشته را گرفته و افراد زیادی دیگر قلم به دست نمی‌گیرند اما همچنان تعداد بسیار زیادی از افراد تاریخ ۲۳ ژانویه را جشن می‌گیرند. حالا در دنیای مدرن که تایپ کردن هم دیگر به سمت منسوخ شدن می‌رود، حداقل در یک روز مردم دنیا به نوشتن فکر کنند و شاید تلاش کنند تا چند خطی بنویسند. در دنیای تکنولوژی امروزی بسیاری از متون پر از غلط املایی است. غلط ‌های املایی که به صورت خودکار توسط یک برنامه ساده کامپیوتری تصیح می‌شود. دیگر نیازی به دانش نوشتن احساس نمی‌شود. روز ملی دست خط به همه این امکان را می‌دهد تا یک قدم به عقب بازگردند، یک مداد و کاغذ در دست بگیرند و کمی نوشتن را تجربه کنند.

 

 

دست نوشته و دست خط کاملاً منسوخ شده است؟

 

روز-جهانی-دست-خط

 

علیرغم اینکه با پیشرفت تکنولوژی تایپ کردن جای خود را به دست خط و دست نوشته داده است، اما همچنان در بسیاری از کشورهای دنیا کلاس‌های آموزش خطاطی وجود دارد. با این حال عده زیادی معتقدند دست خط از بین نمی‌رود و فلسفه روز جهانی دست خط بهانه ای برای حفظ آن است. در کشور آمریکا دست خط و نوشتن بر روی کاغذ بسیار زود کمرنگ شد. درست همان زمانی که پای تکنولوژی به میان آمد، کلاس‌های آموزشی در زمینه خطاطی و خوشنویسی تقریباً منصوب شدند. این در حالی است که بیشتر کشورهای اروپایی همچنان در مدارس خود هنر خوشنویسی را آموزش می‌دهند و در مقابل پیشرفت و رشد تکنولوژی و نفوذ آن در این زمینه مقاومت کرده‌اند.

 

 

آیا در دنیای امروزی دست خط اهمیتی دارد؟

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

روز-جهانی-دست-خط

 

علی رغم رشد تکنولوژی در دنیای مدرن در سال‌های اخیر، باید بگوییم که دست خط همچنان مهم است. تکنولوژی به طور دراماتیکی راه‌های ارتباط از طریق نوشتن را تغییر داده است. اما علیرغم این موضوع معمولاً آمارهایی که به مناسبت روز جهانی دست خط منتشر می‌شود حاکی از آن است که همچنان نوشتن و خط افراد رکنی تاثیرگذار در آموزش و استخدام است.

 

 

باهوش‌ها معمولا دست خط بدی دارند

 

دست‌خط بد و نامرتب نشانه‌ای از هوش بالاست. برخی از کارشناسان خط می‌گویند دستخط بد نشانه آن است که قلم نویسنده نمی‌تواند با مغزش همگام شود و مغز او سریع‌تر از قلمش پردازش می‌کند. بنابراین اگر دست خط قشنگی ندارید ناامید نشوید. در بسیاری از موارد دست خط متفاوت و نامرتب متعلق به افراد خلاق و استثنایی است. اما بد نیست تا حداقل در یک روز از سال که به مناسبت روز جهانی دست خط جشن گرفته می‌شود کمی تمرین نوشتن کنید. با این کار علاوه بر کسب لذت از گرفتن خودکار در دست می‌توانید کمی تمرین قشنگ نوشتن داشته باشید.

 

 

در هر سنی می‌توانید دست خط خود را اصلاح کنید

 

روز- جهانی-دست-خط

 

هر ساله اطلاعات متفاوتی در مورد دست خط دست نوشته منتشر می‌شود. براساس آخرین داده‌هایی که در روز جهانی دست خط اخیراً منتشر شد، باید گفت که در هر سنی می‌توان دست خط را اصلاح کرد. از کودک ۶ ساله تا یک فرد ۶۰ ساله هر فردی در هر سنی می‌تواند نوع نوشتن، شکل و فرم دست خط خود را تغییر دهد. اما این به شرطی است که تصمیم به اصلاح شیوه نوشتن گرفته و برای تمرین آن وقت بگذارد.

 

 

ویژگی‌های یک دست خط خوب

 

فاصله کلمات و حروف و اندازه مساوی میان کلمات یکی از ویژگی‌های مهم دست خط خوب است. در یک دست نوشته زیبا معمولاً کلمات به صورت کامل نوشته می‌شوند. خط خوردگی در آن وجود ندارد و میزان فشار قلم بر روی کاغذ بسیار کم است. همچنین سکته‌های نوشتاری در آن دیده نمی‌شود. در یک دست خط زیبا حتی جای بالا بردن قلم قابل تشخیص است و اندازه حروف و کلمات بسیار به هم نزدیک است. همچنین در یک دست خط خوب نشانه‌ای از لرزش قلم وجود ندارد.

 

 

اهمیت دست خط و ثبت روز جهانی آن

 

روز- جهانی-دست-خط

 

به نظر شما دلیل این که انجمن قلم روزی را تحت عنوان روز جهانی دست خط ثبت کرده، چیست؟  آیا چیزی به جز اهمیت نوشتن است؟ جدا از بحث زنده نگه داشتن تاریخ، عادت به نوشتن با قلم و کاغذ فواید مهم زیادی دارد. مغز شما هنگام نوشتن با قلم و کاغذ بسیار بیشتر از تایپ کردن درگیر تجزیه و تحلیل می‌شود. مطالعات نشان داده که نوشتن به صورت دست نوشته باعث تقویت حافظه می‌شود. هنگام نوشتن و یا کار ایده ‌های جدید برای به قلم درآوردن افکار به ذهن می‌رسد. میزان یادگیری با نوشتن بسیار بالا می‌رود.

 

نوشتن به صورت دست خط  و دست نوشته به نویسندگان کمک می‌کند تا پس از تهیه پیش‌نویس اولیه فرصت دیگری را به خواندن دوباره دست نوشته خود اختصاص دهند. این که فرصتی برای حاشیه نویسی و ویرایش نوشته ایجاد کنند. اما زمان تایپ کردن نویسنده وسوسه می‌شود تا در حین کار ویرایش را هم انجام دهد. بنابراین کالبدشکافی در متن به صورت بالقوه از بین می‌رود و همین موضوع باعث جلوگیری از بروز ایده‌های متفاوت در نویسندگی می‌شود.

 

تایپ کردن باعث میشود  تا فرصت فکر کردن از نویسنده گرفته شود و همان چیزی که در لحظه به ذهن نویسنده می‌رسد، پیاده شود. اما در نوشتن با قلم و کاغذ فرصتی برای فکر کردن ایجاد می‌شود. افکارمان درگیره موضوعی که می‌نویسیم شده  ودر مورد انتخاب جملات مطمئن‌تر عمل می‌کنیم. پس شاید روز جهانی دست خط فرصتی باشد تا با تامل بر روی این نکات، کمی نوشتن را امتحان کنیم.

 

 

خوش خط ترین فرد جهان

 

روز- جهانی-دست-خط

 

پاراکریتی مالا در روز جهانی دست خط در سال ۲۰۲۰ به عنوان کسی شناخته شد که زیباترین دست خط جهان را دارد. این دختر نپالی پس ازدیدن انتشار دست نوشته‌هایش در شبکه‌های اجتماعی  و فضای مجازی از این موضوع مطلع شد. تصویر دست نوشته این دختر نپالی در سرتاسر جهان پخش شد. او با خطی زیبا نوشته است: نوشتن یک مهارت است، چه برای کودکان و چه بزرگسالان. این ابزار مهم ارتباطی می تواند وسیله‌ای برای ارزیابی دانش آموزان حتی در عصر مدرن  و رشد فناوری باشد.

 

 

 روانشناسی خط به بهانه روز جهانی دست خط

 

روز- جهانی-دست-خط

 

شاید غیر قابل باور باشد اما سال ۲۰۲۰ کارشناسان در روز جهانی دست خط اعلام کردند که از نوع نوشتن یک حرف، به صورت دست نویس می توان بیش از ۵۰۰۰ ویژگی شخصیتی را تحلیل کرد. شصیت‌های برون‌گرا معمولاً بزرگ می‌نویسند و افراد خجالتی و درون‌گرا سعی می‌کنند تا نگارشی ریز و کوچک داشته باشند. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که انداره نوشتن حروف شما متوسط است، باید بگوییم که شما توانایی قوی در تمرکز دارید. بررسی فاصله‌گذاری بین کلمات بخش دیگری از تحلیل روانشناسی خط است. افرادی که دست خط آن‌ها کلمات با فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارند، معمولاً افراد مستقلی هستند. کسانی که کلمات را بسیار فشرده و در کنار هم قرار می‌دهند، معمولاً در آن دسته از افرادی قرار می‌گیرند که معاشرت با دیگران را بسیار دوست دارند.

 

تحلیل دست خط از میزان فشار قلم

 

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که هنگام نوشتن قلم را بسیار به کاغذ فشار می‌دهید، ممکن است دچار تنش و عصبانیت باشید. اما گاهی اوقات فشار قلم به کاغذ نشانه‌ای از تعهد  رفتاری است. اگر بسیار نرم و روان بر روی کاغذ می‌نویسید، شما فردی حساس و همراه هستید.

 

 

تحلیل نقطه گذاری در نوشتنه و دست خط

 

تجزیه و تحلیل نقطه گذاری دست خط شما بسیار جالب است . نقطه‌های نزدیک به هم نشان دهنده یک ذهن سازمان یافته و جزئی‌نگر است. اگر نقطه‌ها را متمایل به سمت چپ دست نوشته خود قرار می‌دهید، شما یک فرد سازگار هستید. قرار دادن نقاط به صورت دایره‌های تو خالی نشان دهنده ویژگی کودکانه و بازیگوشانه پررنگ در نویسنده دست خط است.

 

 

امضای شما چقدر خواناست

 

روز- جهانی-دست-خط

 

یک امضای در دست خط و دست نوشته افراد، نماد بسیاری از نکات شخصیتی است. امضای خوانا نشان دهنده اعتماد بنفس و راحتی فرد است. امضای ناخوانا یک علامت برای تذکر به حفظ حریم شخصی است.

 

شیب دست خط و دست نوشته

 

آیا می‌دانستید  که از روی شیب دست خط و دست نوشته می‌توان شخصیت افراد را تحلیل کرد. اگر دست خط و دستنوشته شما به سمت راست و بالا شیب داشته باشد، شما فردی اجتماعی هستید و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید. در حالی که شیب پایین نوشته به معنی این است که ترجیح می‌دهید حریم شخصی خود را حفظ کنید. شما فردی متمایل به درون گرا هستید. شاید بد نباشد تا در روز جهانی دست خط به بهانه تحلیل شخصیتی، کمی تمرین نوشتن کنید.

 

کالابرگ الکترونیک